Minkä ikäisenä asuntolainanne on maksettu?
Meillä on talolaina maksettu, kun olemme 46v. Omat vanhempamme olivat lainattomia jo alle 40v. Mites teillä muilla?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan 46 ja 48 ja meillä on sijoituksia enemmän kuin asuntolainaa. Periaatteessa voitaisiin siis maksaa asuntolaina pois, jos haluttais, mutta mieluummin pidetään tämä tilanne näin ja maksellaan asuntolainaa tavalliseen tahtiin. Meille velattomuus ei ole mikään itseisarvo, ajattelemme asioita pidemmällä tähtäimellä.
Meille lainattomuus on ihan hirveän tärkeä tavoite. Johtuu varmaan kotikasvatuksesta. Lisäksi olisi ihanaa, jos voisi tehdä vaikka lyhennettyä työaikaa, kun menot pienenee.
Minulla ihan käänteinen ajattelutapa.
Lainaa on maksettu hitaasti ja pidetty lyhennysvapaita, tämä on mahdollistanut pitkät hoitovapaat ja sen, että lyhennettyä työaikaa on ollut varaa tehdä silloin kun perhe siitä eniten hyötyy = päivähoito- ja alakouluikäisten lasten kanssa!
Laina on maksettu kun olemme 58-v. Todennäköisesti vaihdamme kuitenkin pienempään jo ennen sitä, ehkä sitten velattomaan kuka ties.
Minä ajattelin juuri samoin. Silti talo olisi ollut maksettu, kun olen 50. Sitten tuli ero ja lunastin talon itselleni. Se on maksettu vasta 65-vuotiaana. Ei tässä siis rikastumaan pääse, mutta olen silti iloinen, että sain viettää paljon aikaa lasteni kanssa silloin, kun he olivat pieniä.
Noin 70 v, mutta varmaan ehtii kuolla jo sitä ennen. Jos korot nousee, menee talo, mutta lainaa jää.
Vierailija kirjoitti:
Ois mielenkiintoisempaa, jos ois paikkakunta kerrottu. Jostain landelta ok-talo 60 000 €.
Olen joku aiemmista, laina maksettu 58-vuotiaana nykytahdin mukaan. Asunto pk-seudulla, tämän hetkinen arvo n. 300 000€.
Jos tällä maksusuunnitelmalla mennään ja tässä asumme niin noin 60 vuotiaita olemme. Toivottavasti jossain vaiheessa pystymme maksamaan suurempia eriä ja nopeuttaa takaisinmaksuaikaa. Omilla palkkatuloilla olemme hankkineet asunnon ja sitä maksamme. Voisimme maksaa hieman enemmän mutta haluamme myös elää normaalia elämää.
44v ollaan eli vielä noin 14v jäljellä. Sitten tulee varmaan kylppäri- ja keittiöremppa jne kun asunto ikääntyy eli menot pysyvät noin samana...
Meillä on myös sijoituksissa enemmän kuin asuntolainaa, ikää molemmilla 33 v. Lainaa olisi jäljellä vielä 16 vuotta, mutta korkojen noustessa varmaankin lyhennämme nopeammin. Helsingissä asumme perherivarissa.
45. Reilu 2 vuotta jäljellä. Paitsi jos vaimo saa töitä, niin ehkä voidaan maksaa pois nopeammin. Eikä enää ikinä lainaa. Mihinkään.
35v:na ensiasunto maksettu. Tällä hetkellä näyttää siltä, että seuraavan kerran olen asuntovelaton 53v:na.
Jos olisin jäänyt ensiasuntooni, se olisi ollut maksettu kun olin 40. Olen sen jälkeen muuttanut kaksi kertaa ja ottanut lisää velkaa. Nyt velka loppuu, kun olen 48 vuotias.
42 v. Maksan yksin ja ihan kohta ohi.
Sijoiutusasunto maksettu 35v, omakotitalo muutaman vuoden aikaisemmin maksettu. (Toki nuorena otettu mutta pihisti eletty) Myös velaton kesämökki. Voin tehdä lyhennettyä työaikaa.
Noin 40-vuotiaina, tähän asuntoon otimme pienen 5 vuoden lainan ja vähän maksellaan sitäkin, saa enemmän rahaa sijoituksiin. Edellinen yhteinen asunto ostettiin käteisellä, myyntivoittoa välittäjän palkkion jälkeen n. 17t.
46. Tosin laina otettiin "vasta" reilu 30- vuotiaina.
46v pitäis olla velaton tästä suunnitelman mukaan. Mutta aiotaan kyllä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä sen verran että pari vuotta aiemmin saadaan toi pois.
Nyt olen 29v että onhan tässä 17vuotta aikaa. Erät sen verran pieniä että pystytään elämään pihistelemättä kummemmin, vaikka minä oon ollut nyt 1,5 vuotta kotiäitinä ja syksystä asti olen päätoiminen opiskelija 1,5-2 vuotta.
Olin velaton 38-vuotiaana, sitten isompi ja uutta lainaa, sitten taas velaton 42-veenä, jälleen isompaan ja jotain 50+ kun on maksettu. Sitten ei ehkä enää asuntolainaa. Lainaa meillä ollut vasta yhteensä 11 vuotta, mutta asuntojen myynneistä ja myyntivoitoista johtuen ollaan käytännössä maksettu asuntolainoja pois pelkästään siis pääomana semmoinen 260 000 euroa. Ja tosiaan, pk-seudulla asutaan. Nyt on niin vähän enää kiinni asunnossa, että on suht huoleton olo.
Mikä niistä? Olen jo kaksi asuntolainaa maksanut. Kolmas on menossa nyt. Olisinkohan ollut jotain 37-v, kun ensimmäisen maksoin.
Olen 44v ja laina juuri vähän aikaa sitten maksettu. Lapset isoja, tilantarve tulee lähiaikoina vähenemään. Mitään isompia remontteja ei ole vielä tarve tehdä.