Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa keskustella

Vierailija
19.03.2017 |

En osaa keskustella, aloittaa keskustelua. En osaa smalltalkia enkä mitään muutakaan. Olen ujo ja hiljainen, ja sen olen tiedostanut jo pitkään.
Perheen tai pitkäaikaisimman kaverin kanssa tätä ongelmaa ei ole. Heidän kanssaan puhun ilman ajattelematta mitä pitäisi sanoa. Pystyn olemaan enempi oma itseni.
Jos taas yritän keskustella kenenkään muun kanssa, en keksi mitä sanoa, ajattelen ettei ketään edes kiinnosta mitä sanon tai että minua pidetään ihan tyhmänä. Ja kun joku minulle puhuu, vastaan lyhyesti "joo" tai "niin" tai "okei". Välillä saatan kysyä jonkun kysymyksen esittääkseni kiinnostusta, mikä ei varmaan muuten näkyisi. Sanatkin takertelee.
Ryhmässä keskusteleminen on vielä kauheampaa. Pystyn vain kuvittelemaan miten typerältä vaikutan ollessani ryhmässä vain hiljaa muiden puhuessa.
Minulla ei koskaan ole ollut montaa kaveria. Lapsena puhumisen hoiti siskoni. Ehkä se on jäänyt päälle? Minulla saattaa olla jokin kerrottava asia mielessä, mutten vain saa sanottua sitä. Olen miettinyt pitkään mistä tämä johtuu, mutten ole saanut vastausta siihen.
Joten kysynkin teiltä, miten opettelen keskustelemaan ja tutustumaan uusiin ihmisiin? Alkaa olla jo rasittavaa tämä osaamattomuus keskustella.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun paikkakunnalla mitään keskusteluryhmiä? Itse käyn englanninkielisessä ylläpitämässä keskustelutaitoani (kv-duuni, mut lapsen kanssa kotona kohta jo toista vuotta) ja se on auttanut paljon. Meillä myös pari jotka kokee small talkin vaikeana, ovat hyötyneet ryhmästä.

Vierailija
2/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa aluksi toimia kuunteluoppilaana ja kerätä rohkeutta. Harjottelemalla onnistut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama nuorempana, sitten vain aloin puhumaan esim säästä ja myöhemmin muustakin.

Vierailija
5/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opettelin tuosta pois, tsemppiä! Paljon puhuvien ihmisten mielestä niiden omat jutut on kiinnostavia, vaikka ne olisi tosi tylsiä. Siitä ei tarvi välittää, eli ketä ei kiinnosta niin vaihtaa seuraa :)

Vierailija
6/6 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi vaikka ensin vanhuksia, ne kaipaa aina juttuseuraa, voit opetella niiden kanssa. Mutta ei sellaisten jotka ei anna puheenvuoroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän