Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisikö pääsi pyörälle, jos laskeutuisit tällaiselle lentokentällä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa. 

Vierailija
4/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.

Vierailija
5/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan tuonkin projektin tuotoksiin on mennyt EU-tukirahoja?

Vierailija
6/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa. 

Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa. 

Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?

10 on aika paljon. :)

Vierailija
8/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa. 

Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?

10 on aika paljon. :)

Normaalilla kaksikiitorataisella on neljä, niin ei tuo nyt niin paljoa enemmän ole.

Vierailija
10/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.

Ongelma on se, että kaartuvalla ei saa tarpeeksi nopeutta, koska kaarre+liian suuri nopeus kaarteen kulmaan nähden=kaatunut kone. Ihan syystä ne kiitoradat on suoria ja yleensä vähintään pari kilsaa pitkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.

Sama juttu kun jos ajat autolla liian kovaa mutkaan. Auto ei pysy mutkassa tiellä, vaan painuu ulkokaarteesta pöpelikköön.

Vierailija
12/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.

Ongelma on se, että kaartuvalla ei saa tarpeeksi nopeutta, koska kaarre+liian suuri nopeus kaarteen kulmaan nähden=kaatunut kone. Ihan syystä ne kiitoradat on suoria ja yleensä vähintään pari kilsaa pitkiä.

Mikähän tuossa on halkaisija?

Vierailija
14/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 korjaa että halkaisija on kolme kilsaa, eli aivan liian pieni siihen että nykykoneet pääsee ilmaan. Vtol-koneille ja helikoptereille tuo käy. Tosin kumpaankaan ei mahdu montaa matkustajaa (ehkä kaksiroottorinen armeijan kopteri kävisi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.

Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?

Vierailija
16/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan tuossa tornin oltava lasikuvussa? Tavallisella lentokentällä, missä kiitotiet ovat lennonjohtajalle  etusektorissa ei näe kovin hyvin myötätuuliin selän taakse, vaan pitää siirtyillä ja kurkkia. Tuossa jo koneita lähestyisi "joka suunnasta", olisi kyllä haastavaa pitää paletti kasassa. 

Vierailija
17/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.

Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?

Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.

Vierailija
18/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.

Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?

Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.

Minkälaiset kaarresäteet on TGV- yms. suurnopeusjunissa, jotka menee 300 km/h eli samaa luokkaa kuin lentokoneen nopeus on noustessa ilmaan?

Vierailija
19/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrän halkaisijan pitäisi olla huomattavasti enemmän kuin 3 kilsaa. Koska sekä nousu että lasku voidaan joutua keskeyttämään, tarvitaan riittävästi suoraa (tai käytännössä suoraa) osaa nykykoneille 2-3km. 10km halkaisija riittänee turvallisen käytön takaamiseksi.

Vierailija
20/20 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.

Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.

Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.

Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?

Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.

Minkälaiset kaarresäteet on TGV- yms. suurnopeusjunissa, jotka menee 300 km/h eli samaa luokkaa kuin lentokoneen nopeus on noustessa ilmaan?

Suurnopeusjunissa ei ole pitkiä läpyttimiä kyljissä kiinni. Lisäksi oikeasti nopeat maglevit ei edes koske rataan (jotka muutenkin on varsin suorat).