Menisikö pääsi pyörälle, jos laskeutuisit tällaiselle lentokentällä?
Kommentit (20)
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.
Paljonkohan tuonkin projektin tuotoksiin on mennyt EU-tukirahoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa.
Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa.
Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?
10 on aika paljon. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ja kuinka monet ILS-laitteistot pitäisi asentaa ja lähetymisvalot? :D Mutta kiehtovan näköinen, mietin millaista olisi tuolla keskellä olevassa maisemakonttorissa olla töissä. Olisi kiinnostava kokeilla simulaattorissa.
Eihän niitä laskeutusmiskulmia tarvitsisi äärettömästi olla, vaan vaikka esim. 10 vakioitua tulokulmaa ?
10 on aika paljon. :)
Normaalilla kaksikiitorataisella on neljä, niin ei tuo nyt niin paljoa enemmän ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.
Ongelma on se, että kaartuvalla ei saa tarpeeksi nopeutta, koska kaarre+liian suuri nopeus kaarteen kulmaan nähden=kaatunut kone. Ihan syystä ne kiitoradat on suoria ja yleensä vähintään pari kilsaa pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.
Sama juttu kun jos ajat autolla liian kovaa mutkaan. Auto ei pysy mutkassa tiellä, vaan painuu ulkokaarteesta pöpelikköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi? Sehän jatkuisi "ikuisesti", eli kiitorata ei loppuisi ainakaan kesken.
Ongelma on se, että kaartuvalla ei saa tarpeeksi nopeutta, koska kaarre+liian suuri nopeus kaarteen kulmaan nähden=kaatunut kone. Ihan syystä ne kiitoradat on suoria ja yleensä vähintään pari kilsaa pitkiä.
Mikähän tuossa on halkaisija?
12 korjaa että halkaisija on kolme kilsaa, eli aivan liian pieni siihen että nykykoneet pääsee ilmaan. Vtol-koneille ja helikoptereille tuo käy. Tosin kumpaankaan ei mahdu montaa matkustajaa (ehkä kaksiroottorinen armeijan kopteri kävisi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.
Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?
Oliskohan tuossa tornin oltava lasikuvussa? Tavallisella lentokentällä, missä kiitotiet ovat lennonjohtajalle etusektorissa ei näe kovin hyvin myötätuuliin selän taakse, vaan pitää siirtyillä ja kurkkia. Tuossa jo koneita lähestyisi "joka suunnasta", olisi kyllä haastavaa pitää paletti kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.
Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?
Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.
Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?
Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.
Minkälaiset kaarresäteet on TGV- yms. suurnopeusjunissa, jotka menee 300 km/h eli samaa luokkaa kuin lentokoneen nopeus on noustessa ilmaan?
Ympyrän halkaisijan pitäisi olla huomattavasti enemmän kuin 3 kilsaa. Koska sekä nousu että lasku voidaan joutua keskeyttämään, tarvitaan riittävästi suoraa (tai käytännössä suoraa) osaa nykykoneille 2-3km. 10km halkaisija riittänee turvallisen käytön takaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan, kaartuvalla kiitoradalla ei saa riittävästi nopeutta että kone pääsisi ilmaan.
Ota huomioon, että säde olisi niin iso, että lentokoneestä katsottunu kiitorata näyttäisi lähes suoralta, joten se loiva kaarre tuskin olisi merkittävämpi asia kuin miten normaalistikin suuntaa korjataan esim. sivutuulen vuoksi.
Toki säde on kolme kilsaa, mutta rata on liian kaareva ja yhtenäinen suora osuus liian lyhyt. Perusgeometriaa.
Jospa sitä kaarevuutta kompensoidaan kallistuksella kuten pendolinoissa?
Ei onnistu koneilla, siiven kärjelle ei tee hyvää osua kiitorataan. Saattaa jopa kiepsauttaa koneen selälleen nousukiidossa, jolloin tuloksena... no, ruumiita.
Minkälaiset kaarresäteet on TGV- yms. suurnopeusjunissa, jotka menee 300 km/h eli samaa luokkaa kuin lentokoneen nopeus on noustessa ilmaan?
Suurnopeusjunissa ei ole pitkiä läpyttimiä kyljissä kiinni. Lisäksi oikeasti nopeat maglevit ei edes koske rataan (jotka muutenkin on varsin suorat).
Ei.