"Hyvä työpaikka on sellainen, että ei tarvitse käydä viikonloppuisin töissä"
Näin sanoi anoppini. Olen kaupan kassalla tällä hetkellä töissä. Tulkitsin tuon kommentin vähän vittuiluna. Mitä mieltä?
Kommentit (26)
Luulin olevani hyvässä työpaikassa, mutta tarvitsen satunnaisia työkeikkoja että voin tehdä jotain muutakin kuin pakolliset.
Elätän itseni ja kaksi teiniä.
Lääkärit ovat viikonloppuisin töissä. Investointipankkiirit ja lakimiehet tekevät rästitöitä kotona.
Eli ei ihan noin yksioikoisesti toimi.
Mulle se on sitä. Mutta olen tehnyt nuorena myös viikonloppuja ja tuolloin hyvä työ edusti viikonlopputienestien mahdollisuutta. Kyllä kaikki on suhteellista, mutta yksi totuus pysyy: anopit haluaa aina ärsyttää.
Mulle se on sitä, samoin kun ettei tarvitse jäädä ylitöihin, ja saa pitää lomansa koulujen loma-aikaan. Mutta se nyt johtuu mun elämäntilanteesta, jossa on alaikäisiä lapsia ja niiden aikataulut.
Noin muuten tuolla asenteella ei paljon uralla edetä.
Anna kun arvaan: anopin mielestä hyvä työpaikka on pankkitoimihenkilö tai kunnan toimistohenkilö. Paljon muihin tuo ei päde.
Mieheni on IT-päällikkö, ja hän on tavoitettavissa yötä päivää ongelmatilanteiden varalta, mielestäni hänellä on kuitenkin ihan hyvä työ.
Itse tulkitsisin niin, että hänen mielestään työ tai työpaikka on silloin hyvä, kun työaika on sillä tavalla säännönmukainen, että töitä on maanantaista perjantaihin ja viikonloppuisin voi levätä ja tehdä omia juttujaan. En ottaisi tuota kommenttia vittuiluna minulle, vaan ehkä hölmösti esitettynä kritiikkinä nykymaailmanmenoa kohtaan. Vaikea sanoa, kun ei tiedä henkilön äänensävystä ja luonteesta mitään. (Siitä voidaan tietysti olla sitten montaa mieltä, onko näkemys vapaista viikonlopuista millään lailla ajanmukainen.)
Mä taas aattelin että tuo tarkoittaa sitä että hyvä työ on sellainen jota ei tarvii ajatella vapaa-aikana.. Ei siis tarkoittanut kirjaimellisesti viikonloppua
Vierailija kirjoitti:
Sano että noin oli ennen vanhaan. Kun elämä ei ollut 24/7.
Ennen kaupat meni kiinni 18:00 ja la 9-14 olivat ehkä auki. Ennen ei ole nyt.
Minun lapsuudessani kaupat olivat auki arkisin 8-17 ja lauantaisin ovet sulkeutuivat klo 13. Sitten tulivat ne ajat kun kaupat olivat auki maanantaisin ja perjantaisin klo 20 asti ja siitä sitten alkoivat aukioloajat pitenemään. Ensin muina päivinä kuin maanantaisin ja perjantaisin klo 18 asti jne. Tiedän tämän, koska perheessäni oli kauppias, joka kirosi lähinnä sitä, että hänen kauppansa oli hyvällä kauppapaikalla, mutta henkilökunnan oli vaikeaa liikkua sinne ja sieltä pois julkisilla illalla nk. normaalin työmatkaliikenneajan jälkeen. Hyvän henkilökunnan saaminen olikin todella vaikeaa. Porukkaa tuli ja meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaupat meni kiinni 18:00 ja la 9-14 olivat ehkä auki. Ennen ei ole nyt.Minun lapsuudessani kaupat olivat auki arkisin 8-17 ja lauantaisin ovet sulkeutuivat klo 13. Sitten tulivat ne ajat kun kaupat olivat auki maanantaisin ja perjantaisin klo 20 asti ja siitä sitten alkoivat aukioloajat pitenemään. Ensin muina päivinä kuin maanantaisin ja perjantaisin klo 18 asti jne. Tiedän tämän, koska perheessäni oli kauppias, joka kirosi lähinnä sitä, että hänen kauppansa oli hyvällä kauppapaikalla, mutta henkilökunnan oli vaikeaa liikkua sinne ja sieltä pois julkisilla illalla nk. normaalin työmatkaliikenneajan jälkeen. Hyvän henkilökunnan saaminen olikin todella vaikeaa. Porukkaa tuli ja meni.
Onhan se vaikeaa, jos ei omista autoa. Ilmeisesti sitä ei jostain syystä kannattanut hankkia. Sitten se on omistajan itsensä tehtävä ne vuorot.
No jos ap on kaupan kassa, niin tuskinpa anoppi tarkoitti sitä, että hyvä työpaikka on sellainen, jossa työt eivät seuraa kotiin, huoh.
Tarkoitti varmaan juuri niin kuin ap käsittikin, eli se oli piikki ammattiasi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli kyllä piikki aloittajan ammattia tai työtä kohtaan, jossa sekä hankalat työajat että ei gloriaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos ap on kaupan kassa, niin tuskinpa anoppi tarkoitti sitä, että hyvä työpaikka on sellainen, jossa työt eivät seuraa kotiin, huoh.
Tarkoitti varmaan juuri niin kuin ap käsittikin, eli se oli piikki ammattiasi kohtaan.
Tääkin riippuu hyvin paljon siitä että A. Millainen suhde anopin kanssa on muuten, B. Millaisella äänensävyllä anoppi puhui ja C. Millainen oli anopin kehonkieli..
Näitähän me emme tiedä joten emme siis voi myöskään tietää MIKSI anoppi noin sanoi....
Heh, minun äitini on toitottanut tuota koko ikänsä. Tämä ei viittaa työmäärään vaan siihen että on jotenkin absoluttisesti ihanempaa olla vapaalla lauantai ja sunnuntai kuin esimerkiksi maanantai ja tiistai. Kaikki muu kuin virastotyö ma-pe 8-16 on työnantajan harjoittamaa riistoa ja vapauden menetystä. On jopa hiukan masentavaa miten hän jaksaa surkutella ja voivotella esimerkiksi veljeni karmivaa työtä (on myyjänä erikoisliikkeessä) kun joutuu töihin LAUANTAISINKIN.
Tulkitsin niin, että anoppi itse arvostaa vapaita viikonloppuja, joten tuo on hänelle henkilökohtaisesti tärkeä kriteeri. Kyllähän kaikki tietää, että monia tärkeitä töitä (myös hyväpalkkaisia) tehdään viikonpäivästä riippumatta ja jopa vuorokauden ympäri. En loukkaantuisi.
Hoitaako anoppi lapset viikonloppuisin, jos hoitaa niin ottaisin tuon vinkkinä, ettei jaksa enää.
Minä teen myös töitä sekä viikonloppuisin että arkisin ja omalla anopilla on vähän samanlainen asenne. Toisaalta tiedän että hän ei itse saa viikonloppuisin mitään aikaiseksi, makoilee vaan sängyssä pitkään ja löhöää töllön ääressä, joten itselläni on parempi omatunto ahkeruudesta :)
Olen samaa mieltä anoppisi kanssa. MUTTA ei se poissulje sitä ettäkö ei voisi tehdä työtä vain viikonloppuna. Itse haluan sellaisen työn missä ollaan ma-pe.
Sitä mieltä, että olet ottanut nyt itseesi ihan turhasta.
Minä taas ihan mielelläni työskentelisin viikonloppuisin ja iltaisin kanssa. Mielipiteitä on monia. Mitä erityistä siinä viikonlopussa on, että juuri silloin olisi hyvä olla työskentelemättä; ihan samanlaisia päiviähän ne on kuin kaikki muutkin.