Loistava teksti liittyen sukupuolineutraalisuuteen hössötykseen
http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/art2354590
Hankkikaa oikeita ongelmia tai olkaa hiljaa
80 vuoden arvokkaaseen ikään ehtinyt Kelan äitiyspakkaus herättää närää, vaikka pakkaus sisältää satojen eurojen arvosta kivoja vauvanvaatteita ja tarpeellisia tavaroita uudelle tulokkaalle.
ESS kertoi hiljan (8.3.), että Kela saa säännöllisesti palautetta pakkauksen nimestä, joka tulee äitiysavustuslaista. Valittajien mielestä neutraalimpi nimi olisi vauva-, vanhemmuus- tai perhepakkaus.
Vihreiden kansanedustaja Emma Kari teki jopa kirjallisen kysymyksen perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle (kesk.) siitä, aikooko hallitus päivittää lain niin, että pakkauksen nimi tunnustaa vanhempien yhdenvertaisuuden.
Kelasta on myös pantu viestiä vastaavaan ministeriöön, että voisiko lakia viilata äitiyspakkauksen nimen suhteen.
En oikein ymmärrä, mistä näitä syrjintää joka puolella näkeviä sikiää.
Kaikilla lapsilla on äiti, joka on nainen, eikä mies toistaiseksi pysty synnyttämään, enkä ymmärrä, miksi he haluaisivatkaan. On se sen verran heviä hommaa.
Jos saa rahassakin mitattuna arvokkaan lahjan valtiolta, pitäisiköhän panna suu kiinni ja etsiä niitä oikeita ongelmia, joiden poistamiseksi räkyttää. Tai mennä ja syödä muutama lakupiippu ja hengitellä syvään.
Maailmalla on kohkattu myös siitä, mikä symboli julkisten tilojen ja ravintoloiden vessojen oviin pitäisi laittaa. Että miten niin nainen käyttää aina hametta, voi se mieskin haluta käyttää kolttua. Ja onko se syrjintää, jos miehellä on siniset housut, voivat miehetkin tykätä vaaleanpunaisesta. Entäs he, jotka ovat muunsukupuolisia, pitääkö olla joku ihan uusi symboli? Loukkaako perinteinen vessakyltti, jossa hahmo seisoo, pyörätuolissa istuvaa?
Mitä jos vain menisitte sinne kuselle.
Joissakin pohjoismaisissa päiväkodeissa on haluttu luopua tytöistä ja pojista puhumisesta. Puhutaan vain ”ystävistä”. Se on sitä sukupuolineutraalia kasvatusta. Suomessakin esitetyssä tv-dokumentissa kerrottiin tanskalaispäiväkodista, jossa esimerkiksi Pienen merenneidon kaltaiset sadut luettiin lapsille uudella tavalla. Sadun lemmikkikalallakaan ei saanut olla enää tytön nimeä. Päiväkodin kasvatusidea meni lievästi sanottuna keturalleen, kun sadun rohkeasta sankarittaresta tehtiin poika, joka pelastaa merestä prinssinhupakon sijaan tytönhupakon. Tuhkimo-satu oli kokonaan kielletty, koska siinä sankaritar haaveilee kauniista prinsessamekosta. Tytöt eivät myöskään päässeet diskoon, jossa pojat tanssivat prinsessamekot päällä ja kynsilakkaa sormissaan.
Onko se vain minä, vai tuntuuko kenestäkään muusta, että tämä maailma on tulossa hulluksi?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ja sanat äiti ja isä pitäisi kyllä kieltää kokonaan. Miksi lapsen pitäisi tietää, että vanhemmilla on joku sukupuoli.
Eiväthän sanat "äiti" ja "isä" viesti sukupuolta mitenkään. Eivät ne ole synonyymeja sanoille "nainen" ja "mies". Tuskin ainakaan pieni lapsi osaa mieltää sanoja synonyymeiksi kantajansa sukupuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en näe siinä hirveästi kuluja yhteiskunnalle, jos äitiyspakkausta aletaan kutsua esim. vauvapakkaukseksi.
Normeihin sopivan ihmisen on varmasti vaikea ymmärtää ihmistä, joka on syntynyt väärään sukupuoleen tai ei sovi kahden sukupuolen järjestelmään lainkaan. Itse en kehtaisi vähätellä ongelmia, joita en voi kokijan näkökulmasta ymmärtää.Väärään sukupuoleen ei voi syntyä koska sukupuoli ei ole tunne tai käyttäytymismalli, se on biologinen määritelmä. Ja kukaan ei sovi kahden sukupuolen järjestelmään jos sillä tarkoitetaan naisellisuus - miehekkyys akselia eikä biologiaa. Ja ei, en ole vittumainen konservatiivipersukristitty vaan nuori nainen joka pyöritteli koko teinivuotensa ajatusta kohdunpoistosta, rintojenpoistosta ja hormonihoidoista päässään ja joutui osastolle itsemurhayrityksen jälkeen. Ja no, tissit lähtee varmaan tässä lähiaikoina mutta kuitenkin.
Oma kokemuksesi ei tee sinusta pätevää määrittelemään muiden kokemuksia.
Joo ei toki. Pitää olla oikeat mielipiteet ja just oikeat kokemukset että ne omat kokemukset lasketaan mukaan mielipidesotaan. Olen kuullut tuon monta kertaa, usko pois.
Nimen ongelma on, että se avustus mielletään vain äityiteen liittyväksi vaikka vauvahan sen todellinen vastaanottaja on.
Kerron todellisen esimerkin mihin tuo ajattelu johtaa. Sain vauvan ulkomaalaisen vaimoni kanssa, joka ei ole Suomessa kirjoilla eikä Suomen kansalainen. Minä sen sijaan olin ja vauvanikin on Suomen kansalainen. Äityispakkausta emme kuitenkaan voineet saada, koska äiti ei ollut Suomessa kirjoilla. Miksi äidin kansalaisuus ja kirjoilla olo ratkaisi? Miksi isän kansalaisuus ja kirjoilla olo ei riittänyt? Olisiko vauvamme saanut sen pakkauksen, jos sen nimi olisi isyyspakkaus (joka on nimenä yhtä perusteltu kuin äitiyspakkaus) tai vauvapakkaus? Mitä järkeä oli kohdella suomalaista vauvaa eri tavoin kuin muita suomalaisia vauvoja?
Nimen muuttaminen häivyttäisi pakkauksen yhteyden äitiyteen, ja tuollaisia meidän kohdallamme osuneita kämmejä ei tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en näe siinä hirveästi kuluja yhteiskunnalle, jos äitiyspakkausta aletaan kutsua esim. vauvapakkaukseksi.
Normeihin sopivan ihmisen on varmasti vaikea ymmärtää ihmistä, joka on syntynyt väärään sukupuoleen tai ei sovi kahden sukupuolen järjestelmään lainkaan. Itse en kehtaisi vähätellä ongelmia, joita en voi kokijan näkökulmasta ymmärtää.Väärään sukupuoleen ei voi syntyä koska sukupuoli ei ole tunne tai käyttäytymismalli, se on biologinen määritelmä. Ja kukaan ei sovi kahden sukupuolen järjestelmään jos sillä tarkoitetaan naisellisuus - miehekkyys akselia eikä biologiaa. Ja ei, en ole vittumainen konservatiivipersukristitty vaan nuori nainen joka pyöritteli koko teinivuotensa ajatusta kohdunpoistosta, rintojenpoistosta ja hormonihoidoista päässään ja joutui osastolle itsemurhayrityksen jälkeen. Ja no, tissit lähtee varmaan tässä lähiaikoina mutta kuitenkin.
Miten tämä liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei toki. Pitää olla oikeat mielipiteet ja just oikeat kokemukset että ne omat kokemukset lasketaan mukaan mielipidesotaan. Olen kuullut tuon monta kertaa, usko pois.
Luepa oma tekstisi uudelleen. "Kukaan ei sovi kahden sukupuolen järjestelmään jne." Tuossa et puhu OMASTA kokemuksestasi vaan yleistät ja määrittelet. Oma kokemuksesi on totta kai sinun kohdallasi pätevä ja otetaan huomioon. Onhan minunkin kokemukseni 100, 00-prosenttisena naisena pätevä? Onhan muunsukupuolisen kaverini kokemus pätevä?
Meitä on kahta sukupuolta - naisia ja miehiä , se on fakta mille kukaan ei voi mitään (ja ne epäselvän sukupuolen omaavat ovat tietysti erikseen) . En ymmärrä miksi pitäisi häivyttää sukupuolisuutta, sillä sehän on elämän suola. Ei sitä saa neutraloida, silloin elämästä katoaa paljon. Tämä sukupuolineutraalius on nyt tietysti trendi ja toivon että niin kuin trendeille aina käy, sillekin tulee vastatrendi. Silloin opetetaan pieniä lapsia olemaan ylpeitä omasta sukupuolestaan ja kaikesta siitä mikä siihen liittyy. Tasa-arvoisuus on tietenkin asia erikseen.