Miksi Suomi on jotenkin niin ankean tuntuinen, väritön, harmaa ja iloton maa?
Mietin tätä, kun luin HS:n kirjoituksen "Perussuomalaiset on vaarassa syöksyä kohti pimeyden ja pahuuden aikaa". Kirjoituksessa sanottiin, että suomalaisten enemmistö haluaa olla Eu:ssa. Tuli mieleen, että mitkä ne syyt ovat halulle; käsittävätkö jotkut ihmiset, että kun Suomi on Eu:ssa, niin Suomi on silloin eurooppalainen (tavoilta ja kulttuurisestikin) ja tämä on syy kannattaa?
Sen mitä olen Euroopassa paljon matkustanut, minusta keski-Euroopan maat eroavat hyvin paljon Suomesta oikeastaan kaikilta osiltaan. Ruoka-, kahvila- ja alkoholikulttuurit täysin erilaisia sekä tietenkin hintataso. Koko katukuva on paljon eläväisempi ja ruokaakin myydään siten, että sen myymiseksi ei tarvita erillistä liiketilaa, mm. Berliinissä hodareita myyvät kauppiaat sellaisesta isosta rinkasta, joka on selässä , ja jossa on kaikki lämmityssysteemit. Suomessa ei tulis kuuloonkaan.
Muutenkin Euroopassa on hyvin paljon vähemmän kaikkea ihmisten holhoamista, kuten tunnettua, sekä suurempi valinnanvapaus. Suomessa on myös rakennusmäärykset huomattavasti tiukempia, kuin muualla. Suomesssa on myös enemmän monopoleja, kuin Euroopan maissa. Politiikassa suomalaiset äänestysprosentit alhaisia verrattuna eurooppalaisiin valtioihin. Jopa pohjoismaihin verrattuna.
Yllä vain jotain havaintojani Suomi vs. Eurooppa. Eurooppa voittaa. Suomi ei ole eurooppalainen maa. Luulin Suomen vapautuvan Eu:n myötä, mutta valtiolle Eu ei merkinnyt kansalaisten minkäänlaista vapautta tai taloudellista hyötymismahdollisuutta. Mm. kÄytettyä autoahan ei saa tuoda Suomeen vain sillä hinnalla, mitä siitä on Saksassa maksanut. Alkoholi toinen tunnettu esimerkki tilaamisen suhteen esim. netistä. Suomen valtiolle Eu merkitsee vain niitä taloudellis-poliittisia helpotuksia, joita saadaan mm. tullittomuuden ja yhteisten standardien myötä, sekä muita teknisiä helpotuksia asioiden hoitoon. Kansalaisten etua se ei merkitse.
Vastaus otsikkoon on: Suomi on hyvin valtiokontrolloitu maa, joka tappaa monta asiaa. Siksi Suomi on harmaa, väritön, passiivinen ja iloton maa.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvilat ole mitään kultuuria. Kyllä aikuisen ihmisen luulisi keksivät ajalleen muutakin käyttöä kuin ravintolassa tai kahvilassa istuminen.
Tämä asenne just. Kaikki mistä voi saada iloa, on sellaista johon aikuisen ihmisen ei missään tapauksessa kuulu käyttää aikaa, koska se on typerää. Lapsuuden jälkeen ei enää saa tehdä asioita vain vilpittömän ilon vuoksi, koska silloin on muka olevinaan jotain. Kahvilat, ravintolat, taidenäyttelyt, tapahtumat jne ovat hienostelua. T: perustallaajasuomalainen
Mene marjametsään siitä saat iloa niin ei tarvi palkata pienipalkkaisia kantaan sulle kahvia pöytään. Kaikki voittaa
Suomessakin varmaan tulevina vuosikymmeninä autonpoltot yms. Valitettavasti yleistyy, kun tänne otetaan enemmän turvapaikanhakijoita kuin on varaa ja myös hallituksen leikkauspolitiikan takia. Rinkebyssä asuu lähes yksinomaan maahanmuuttajia.
No, tähän olen huono kommentoimaan kun en ole käynyt Viroa kauempana.
Mutta minusta Suomi on kaukana ankeasta ja harmaasta! Okei, nyt on "kevät" kuukauden etuajassa Oulun seudullakin, vettä on joka paikassa...
Mutta vielä on lunta paljonkin, kelkalla on ajeltu. Monta viikkoa on ollut aivan ihania kelejä kun aurinko paistaa ja saat peltoa/jäätä/muuten vain jossain kulkea hankikantoa pitkin! Aurinkohan loistaa niin että aurinkolasit saisi olla päässä! Ja ah ne revontulet, nehän vetää matkailijoita?
Kevät on ehkä vetinen mutta alkaahan ne puut vihertämään, samoin leskenlehdet ja muu kasvusto. Luonto tuoksuu taas eri tavalla. Nurmikko alkaa heräämään, useampi lintu laulaa kun talvella.Eläimetkin herää.
Kesä, kärpäset ja paarmat. Mutta jos joku Suomen kesää sanoo värittömäksi se ei ole kaupungin ulkopuolella käynyt! Kukat kukkii liki kaikeissa väreissä pitkin kesää, ja mikään ei voita kesäsateen jälkeisen maan tuoksua.
Syksy on kaunista mutta myös lohdutonta aikaa. Ruska loistaa Lapissa, mutta sen näkee myös etelämmässä jos haluaa katsoa. Lehdet kellastuu, ja luonto painuu horrokseen. Odottavat taas kevättä :)
Käyttäjä464 kirjoitti:
Olen ollut Ruotsissa kesätöissä vanhainkodissa ja siellä ilmapiiri oli ihan eri kuin täällä Suomessa. Minut otettiin iloisesti ja kannustavat vastaan, koko ajan kannustettiin ja vanhuksilla oli selkeästi paremmat oltavat kuin täällä Suomessa. Palkka hoitoapulaisena oli n. 3000 e kuussa euroissa. Suomessa vanhukset makaavat vuosikausia liikuntakyvyttöminä vaipoissaan ja hoitajilla on kiire ja stressi jatkuvaa.
Vähennä valehtelua
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/ville-inte-stora-pe…
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se ole niin että kansa on rakentanut kaltaisensa maan. ankean tuntuinen, väritön, harmaa ja iloton kansa tykkää asua ankean tuntuisessa, väritömässä, harmaassa ja ilottomassa maasa.
Ei tänne kyllä mitään sosiaalista kulttuuria kaivata. Ei hyvää päivää jos joutuisi tuntemattomia moikkaamaan tai mennä johonkin kuppilaan tutustumaan uusiin ihmisiin. ja hyi hitto jos joku uskaltaa laitauttua seksikääksi tai pukeutua hyvin tai ylipäätänsä panostaa ulkonäköön. verotus pitääköön huolen siitä ettei kenestäkään vahingossa tulisi rikasta.
Kerro yksi syy miksi tuollaiseen negaajaan kuin sinä kannattaisi kenekään tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvilat ole mitään kultuuria. Kyllä aikuisen ihmisen luulisi keksivät ajalleen muutakin käyttöä kuin ravintolassa tai kahvilassa istuminen.
Tämä asenne just. Kaikki mistä voi saada iloa, on sellaista johon aikuisen ihmisen ei missään tapauksessa kuulu käyttää aikaa, koska se on typerää. Lapsuuden jälkeen ei enää saa tehdä asioita vain vilpittömän ilon vuoksi, koska silloin on muka olevinaan jotain. Kahvilat, ravintolat, taidenäyttelyt, tapahtumat jne ovat hienostelua. T: perustallaajasuomalainen
Mene marjametsään siitä saat iloa niin ei tarvi palkata pienipalkkaisia kantaan sulle kahvia pöytään. Kaikki voittaa
Kuka avasi harmaan ja eristetyn betonibunkkerin ikkunan? Ja entäs tuleva työtön kahvilatyöntekijä, myös marjanpoimijaksi? Ja pulloja tietenkin keräämään, vai? :D Kaikki voittaa? Kainuun synkeästä korvesta näemmä kajahtaa...
Tiukemmista rakennusmääräyksistä Suomessa.. Kyllä monessa muussa maassa voit törmätä aika huimaan byrokratiaan ja pitkiin käsittelyaikoihin Suomeen verrattuna. Täällä monet asiat hoituvat sähköisesti ja ylipäätään yllättävän tehokkaasti viranomaisten kanssa. Useissa maissa todellakin jonotat ja jonotat ja haet leimoja papereihin sieltä täältä tuolta. Plus että prosessi ei ole kaikkialla läpinäkyvä ja tasa-arvoinen vaan sun pitää tuntea tiettyjä ihmisiä että saa asiat rullaamaan.
Toki täällä sillä tavalla on tiukempaa että ne eristeet on hyvä olla taloissa :)
En allekirjoita otsikon väitettä. Tämä on kaunis maa jossa asuu upeita ihmisiä. Yksi parhaista ja tasa-arvoisimmista yhteiskunnista ongelmistaan huolimatta, mutta mitä se toisaalta kertoo ihmisistä lajina.
Valitettavasti kaikkien mielestä myöskään Suomessa ei köyhällä pitäisi olla ihmisarvoa vaan täälläkin on voimia, jotka haluavat ajaa palkan- ja tuensaajan velkavankeuteen ja orjuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tule pois keskiajalta ja googleta 'kahvilakulttuuri'. Voit yllättyä. Aikaa ei tapeta kahviloissa, vaan niissä nautitaan tietty hetki; tuoreet uutiset ja croissantit, hyvä seura ja ihana aloitus päivään tai mukava rentoutumishetki kiireen keskellä. Todellista kulttuuria.
Ja silti Suomi on aina tutkimuksissa kärkisijoilla turvallisuutta, tasa-arvoa ja hyvinvointia mitattaessa. Jokainen on itse vastuussa, ettei elämä ole ankeaa. Ei sitä byrokratia meihin istuta.
Kirmaa ulos, mene kahvilaan/ABC:lle, mikä nyt lähin sinua on. Hymyile iloisesti, istu yksinään istuvan pöytään ja juttele. Valitse vanhus tai ulkomaalainen, he ovat yleensä yksinäisimpiä. Huomaat, miten itsellesikin tulee parempi mieli, kun huomioit toisia ihmisiä.
Iloa kevääseen kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on koti, jossa viettää aikaa. Miksi aina pitäisi tehdä jotain joka maksaa?
Museot nyt toki eri asia.
Mitä minä olen sikäläisiltä, eri puolilla maata asuvilta tutuilta kuullut, Ruotsissa alkaa olla vanhustenhoito yhtä retuperällä kuin Suomessa. Ja sikäläiset peruskoulut on jo kauan olleet täysiä eläintarhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule pois keskiajalta ja googleta 'kahvilakulttuuri'. Voit yllättyä. Aikaa ei tapeta kahviloissa, vaan niissä nautitaan tietty hetki; tuoreet uutiset ja croissantit, hyvä seura ja ihana aloitus päivään tai mukava rentoutumishetki kiireen keskellä. Todellista kulttuuria.
Miten toi eroaa siittä että naapuri laittaa kahvipöydän ja menen sinne seurustelemaan.
Mun mielestä suomalaiset jotenkin nauttii masennuksesta ja vaikeudesta. Muuten ei voi selittää sitä, miten jengi oikein ilolla ottaa vastaan tiedon valtionvelasta. Meillä ei ole VARAA. Pitää laittaa suu säkkiä myöten. Tätä toistellaan kuin mantraa, yksi rikkaimmista maista kuitenkin. Itku pitkästä ilosta. Vieläkin maistuu vähän pettuleipä suussa.
Hyviä pointteja tullut paljon, mutta yksi asia tuntuu monelta unohtuneen: historia. Milloin Ruotsi pääsi Venäjän vallan alta? 100 vuotta sitten kuten Suomikin? Tai Ranska tai Italia? Suomi eli sotien jälkeen vuosikymmeniä käyden kauppaa lähinnä Venäjän eli silloisen Neuvostoliiton kanssa. Mitä emme valmistaneet itse, ostimme itänaapurista. Vain hyvin harvoja asioita hankittiin muualta maailmasta. Toinen historiaan liittyvä asia on geeniperimämme. Suomalaiset eivät ole geneettisesti yhtenäinen kansa vaan geneettisesti erilaisista heimoista yhdistynyt kansakunta. Heimoista, jotka aiemmin taistelivat toisiaan vastaan. Jos teillä on elossa vielä sen ikäisiä sukulaisia, kysykääpä huviksenne, miten lämpimästi esim Pohjanmaalla otettiin vastaan Karjalan evakot?
Kuten ketjussa aiemminkin todettiin, kaupungistuminen alkoi vasta 60-70 -luvuilla. Eikä silloinkaan siksi, että kansalaiset olisivat halunneet muuttaa kaupunkeihin vaan siksi, että maaseudulta alkoi loppua työt. Työn perässä kaupunkeihin muutettiin eikä nauttimaan kaupunkilaisten kulttuurista. Moni ei sopeutunut kaupunkiin koskaan vaan sydän halusi takaisin maalle ja sinne kotipitäjän multiin tuli myös haudatuksi, vaikka aikuiselämä olikin ollut kaupungissa. Näille ihmisille tarvittiin nopeasti ja halvalla asuntoja, jolloin syntyi rumat ja harmaat neukkukuutiolähiöt. Asunnon hinta on edelleenkin suurin tekijä, minkä perusteella suomalainen valitsee asuinpaikkaansa. Jos ei ole varaa asua kaupungin keskustassa, ei asu kaupungin keskustassa. Ihan sama, miten paljon haluaisi asua kaupungin keskustassa.
Olen viettänyt teinivuoteni 70-luvulla ja muutaman vanhan koulukaverini kanssa hiljattain surimme, miten silloisen kotilähiömme neukkukuutio-ostaria alettiin purkaa. Olihan se ruma ja harmaa ostari, mutta onhan meillä kuitenkin sukupolvi, jolla on siihen ostariin liittyviä muistoja. Ensisuudelma, jonka sai ostarin kulmalla. Kauppa, josta välitunnilla haimme Jacky-makupaloja. Vaatekauppa, jossa kävimme sovittelemassa farkkuja. Kaikki, mikä liittyy meidän nuoruuteemme, on teidän nuorempien mielestä rumaa, harmaata ja ikävää. Ei 70-luku niin surkeaa aikaa teinille ollut kuin mitä näytätte kuvittelevan. Tosiasiassa meidän elämämme taisi olla paljon mukavampaa ja kaikilta osin vähemmän stressaavaa kuin tämän päivän teinien elämä.
Vielä 50 vuotta sitten suurin osa suomalaisista oli joko köyhiä tai ainakin pienituloisia. Säästäväisyys ja itse tekeminen oli järkevää. Olisi ollut sulaa hulluutta maksaa kahvipaketin hinta kupillisesta kahvia vain siksi, että joku toinen keitti sen. Halu käyttää palveluita kulkee käsi kädessä sen kanssa, että on ylimääräistä rahaa, jolle ei keksi muutakaan käyttöä. Siivoamme itse, pesemme pyykkimme itse, laitamme ruokamme itse, leivomme itse ja keitämme kahvimme itse mieluummin kuin teetämme ne hommat jollain toisella.
Mielestäni aloittajan kaltaiset ihmiset tekevät Suomesta ankean. He eivät ole matkustaneet tarpeeksi nähdäkseen suomen kauneuden.
Meillä ei ehkä istuta talvisin ulkona juomassa kahvia, mutta talot on sentään lämpimiä. Ne eivät ole vierivieressä, koska pidämme luonnon kauneudesta ja sitä tulee olla talojen välissä. Sen vuoksi meillä on parempi hengitysilma kuin Euroopassa. Mielestäni hengittäminen on tärkeämpää kuin kahvilakulttuuri.
Rikkipäästöt tulevat meille Euroopasta.
Saksassa kahvilatyöntekijä tekee 10h päiviä 6päivää viikossa, ilman taukoja. Ja saa siitä 800e/kk. Mielestäni Suomen työlainsäädäntö mahdollistaa ihmisten jaksamisen.
Meillä on lunta, monessa maassa Euroopassa ei ole. Mutta lumi ei aloittajan mielestä ole kaunista, koska se on Suomessa. Muualla ilmeisesti olisi kauniimpaa lunta.
Meillä on tiukka alkoholilainsäädäntö, koska viimeksi kun alkoveroa alennettiin, terveysmenot kasvoivat 380%. Kuinka moni haluaa tuota maksaa veroista?
Suomalaiset lukevat paljon kirjoja ja lehtiä. Miksei muualla ole näin hienoa kulttuuria?
Miksei muualla ole yhtä isoja kansallispuistoja, joissa ilma on puhdasta?
Miksi meidän pitäisi olla niin kuin muut, jotta ulkomaalaisilla ei olisi mitään syytä tulla tänne? Meillä tulee olla omat tapamme ja kulttuurimme, koska se on ainutlaatuista ja muut voivat oppia siitä.
Surullista, että jotkut ovat niin sokeita, etteivät näe niitä hyviä asioita, koska niihin on totuttu pienestä saakka.
Minä tykkään siitä, että suomalaiset pesevät itse mattonsa kesällä, käyvät kesämökillä, ja marjat kerätään ja pakastetaan itse.
Saksalaiset mustikat pitää keittää, koska niissä on loisia. Niitä ei voi syödä suoraa metsästä.
Euroopassa ei voi syödä raakaa taikinaa, koska kananmunissa on salmonellaa. Suomessa ei ole. Euroopassa karja on täytetty antibiootteilla ja sairaudet pahenee. Suomessa ei olla niin typeriä.
Suomessa ei hylätä koiria kaduille, eläinsuojelulait ovat parempia kuin Euroopassa.
Suomessa ei ole tarvetta hylätä lasta laatikkoon, meillä on äitiyspakkaus ja tukipalvelut. Näen tämänkin kauniina asiana.
Avaa silmät ja katso Suomea ulkomaalaisen näkökulmasta. Täysin ainutlaatuinen paikka.
Itse olen muuttanut Suomeen vajaa vuosi sitten n. 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen.
Nautin monista asioista Suomessa mm. on tilaa ja raikas ilma. Olen kuitenkin alkanut kaivata takaisin ulkomaille; Suomessa on liikaa rajoituksia, veroja jne.
Negatiiviset asiat lähtee lopuksi ihmisestä; Suomessa on liikaa vittumaisia, ehkä kateellisia ja kiusasta nauttivia ihmisiä vaikuttavissa asemissa.
Käyttäjä2676 kirjoitti:
Mietin tätä, kun luin HS:n kirjoituksen "Perussuomalaiset on vaarassa syöksyä kohti pimeyden ja pahuuden aikaa". Kirjoituksessa sanottiin, että suomalaisten enemmistö haluaa olla Eu:ssa. Tuli mieleen, että mitkä ne syyt ovat halulle; käsittävätkö jotkut ihmiset, että kun Suomi on Eu:ssa, niin Suomi on silloin eurooppalainen (tavoilta ja kulttuurisestikin) ja tämä on syy kannattaa?
Sen mitä olen Euroopassa paljon matkustanut, minusta keski-Euroopan maat eroavat hyvin paljon Suomesta oikeastaan kaikilta osiltaan. Ruoka-, kahvila- ja alkoholikulttuurit täysin erilaisia sekä tietenkin hintataso. Koko katukuva on paljon eläväisempi ja ruokaakin myydään siten, että sen myymiseksi ei tarvita erillistä liiketilaa, mm. Berliinissä hodareita myyvät kauppiaat sellaisesta isosta rinkasta, joka on selässä , ja jossa on kaikki lämmityssysteemit. Suomessa ei tulis kuuloonkaan.
Muutenkin Euroopassa on hyvin paljon vähemmän kaikkea ihmisten holhoamista, kuten tunnettua, sekä suurempi valinnanvapaus. Suomessa on myös rakennusmäärykset huomattavasti tiukempia, kuin muualla. Suomesssa on myös enemmän monopoleja, kuin Euroopan maissa. Politiikassa suomalaiset äänestysprosentit alhaisia verrattuna eurooppalaisiin valtioihin. Jopa pohjoismaihin verrattuna.
Yllä vain jotain havaintojani Suomi vs. Eurooppa. Eurooppa voittaa. Suomi ei ole eurooppalainen maa. Luulin Suomen vapautuvan Eu:n myötä, mutta valtiolle Eu ei merkinnyt kansalaisten minkäänlaista vapautta tai taloudellista hyötymismahdollisuutta. Mm. kÄytettyä autoahan ei saa tuoda Suomeen vain sillä hinnalla, mitä siitä on Saksassa maksanut. Alkoholi toinen tunnettu esimerkki tilaamisen suhteen esim. netistä. Suomen valtiolle Eu merkitsee vain niitä taloudellis-poliittisia helpotuksia, joita saadaan mm. tullittomuuden ja yhteisten standardien myötä, sekä muita teknisiä helpotuksia asioiden hoitoon. Kansalaisten etua se ei merkitse.
Vastaus otsikkoon on: Suomi on hyvin valtiokontrolloitu maa, joka tappaa monta asiaa. Siksi Suomi on harmaa, väritön, passiivinen ja iloton maa.
Oot vaan tottunut kaikkeen, niin et tajua maassamme niitä hienoja ja mukavia juttuja. Okei joo, byroslaviahan tämä on MUTTA minua vituttaisi myös sellainen jatkuva kohellus, melu, säätö ja epäluottamus, mikä päinvastaisissa yhteiskunnissa vallitsee. Vaikka Hollanti on minusta ankeampi maa kuin Suomi, joo, ehkä vähän vapaampi joillain osa-alueilla, mutta ihmiset ovat vaan ihan tajuttoman tylsämielisiä ja toistensa harmaita kopioita.
Kollega on talven Espanjassa. Tekee siellä etätöitä. Tai yrittää tehdä. Ties kuinka monta palkatonta vapaapäivää on jo joutunut ottamaan, kun netti ei toimi tai sähköt on poissa eikä kukaan osaa edes arvioida, milloin ne taas toimivat. Joutunut olemaan pois monista palavereista, koska nettiyhteydet pätkii. Laskee jo aamuja, milloin pääsee takaisin Suomeen ja on jo todennut, että sai olla ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun lähtee.
Olen ollut Ruotsissa kesätöissä vanhainkodissa ja siellä ilmapiiri oli ihan eri kuin täällä Suomessa. Minut otettiin iloisesti ja kannustavat vastaan, koko ajan kannustettiin ja vanhuksilla oli selkeästi paremmat oltavat kuin täällä Suomessa. Palkka hoitoapulaisena oli n. 3000 e kuussa euroissa. Suomessa vanhukset makaavat vuosikausia liikuntakyvyttöminä vaipoissaan ja hoitajilla on kiire ja stressi jatkuvaa.