Voiko jostain saada tukea lapsen lukiokirjojen ostamiseen vai pitääkö 16-vuotiaan mennä töihin?
Pitää olla paljon kalliita kirjoja, jopa käytettynä ne maksaa, läppäri, tietynlainen laskin...
Millä pitkäaikaistyötön yh ne maksaa...? Nuorempiakin lapsia on.
Syksyllä edessä esikoisen lukioon meno.
Kommentit (25)
Sossu maksaa kirjat jos sun tulot on tarpeeksi pienet. Näin ainakin itse sain aikoinaan lukiokirjat, lisäksi ostin käytettyjä ja lainasin kavereilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitkäaikaistyöttömällä yh:lla on monta lasta?
Hankittu kun oli töitä ja parisuhde, asiat muuttuu, terveyskin.
Eipä sillä nuorella kovin montaa vaihtoehtoa ole, jos töihin aikoo. Mainosten jako tai puhelinmyynti, joista kummallakaan ei pääse rikastumaan.
saako käytettyjä ensi syksynä?
Kun ne uudet kirjat vaihtuu vai vaihtuiko ne jo
Hae toimeentulotukea. 17-vuotiaana nuori voi hakea opintotukea, johon vanhempien tulot vaikuttavat.
- Suomessa ainakin Pelastakaa Lapset myöntää tukea vähävaraisille perheille lasten opintoihin (linkki lähetetty aiemmassa viestissä)
- kirjoja voi hankkia käytettynä, kunhan selvität ovatko ne samoja kirjoja
- toimeentulotuen hakeminen
-opintotuki sitten kun lapsilisä on päättynyt.
Eikö näistä mikään tarjoa sinulle apua?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kantaisit itse vastuusi?
Näin ulkopuolisen silmin tämä vaikuttaa sellaiselta vastuunkannolta johon äiti tuossa elämäntilanteessa pystyy. Jos ei tuntisi lapsestaan vastuuta niin ei edes miettisi lapsen kirjojen kustannuksia. Aina ei mene talous niin kuin pitäisi ja sille ei mitään mahda.
Anteeksi? Kysyitkö että pitääkö 16-vuotiaan mennä töihin? Pitää. Olisi pitänyt olla jo viime kesänä kesätöissä jos on nyt lukion ekalla. Työt aloitetaan yleensä tuossa iässä.
Vanhempien tehtävä hankkia kirjat sun muut tykötarpeet. itse yksinhuoltajana hankin kaikki lukiot kirjat uudet mm 15 kirjaa pitkää matikkaa, kaikki kurssit fykebi jne
16-vuotiaasi pitäisi mennä töihin ainakin kesäksi, saisi työkokemusta ja mahdollisesti ilta/viikonlopputöitä arkena. Mutta kyllä se on huoltajan vastuulla hankkia lapselleen kirjat, tuli rahoitus sitten palkkana tai tukena jostain. 16-vuotias on vielä lapsi, jonka pakollisiasta hankinnoista on vanhemmat vastuussa. Jos saa kesätöitä, palkkaa kannattaa opettaa säästämään ja sitten tietenkin lapsi saa ostaa itselleen jotakin itse tienaamillaan rahoilla, tuskin saa mitään "ekstraa"/omaa normaalisti jos koulukirjojen osto on huoltajan busjetille liikaa.
Alle 10v sitten, kun itse kävin lukion, ei oppikirjat olleet mikään pakko. No lähinnä kielissä, matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa, että läksyt sai tehtyä. Toisinaan kopioitiin vaan surutta jonkun toisen oppikirjasta tarvittavat tehtäväsivut ja maksettiin perjantaimunkki (lukiossa oppilaskunta myi perjantaisin eurolla munkkeja).
Hankalampaa tuo kopioiminen tai lainaaminen jos ei ole kavereita samassa lukiossa. Yhden kaverin kanssa ostettiin esimerkiksi psykologian kirjat (8kpl) puoliksi ja tunneilla seurattiin samasta kirjasta ja läksyt luettiin yleensä yhdessä. Yhden kaverin kanssa valkkailtiin kursseja eri jaksoihin tai eri tunneille, niin samojen kirjojen käyttö onnistui. Moni kirjani oli vanhaa painosta, sisältö oli lähes sanasta sanaan sama mutta kappaleiden järjestys eri. Eli, kun opettaja käski avata sivun 64 ja lukea Pompeijin tuhosta, niin minun kirjassani se sama asia oli sivulla 47.
Vaikka lehdenjakajana toimiminen (ei nyt kirjoja varten tarvitse töitä kauhean kauan tehdä pienelläkään palkalla) tai kesällä marjojen poimiminen voi myös nuorta rohkaista opiskelemaan siellä lukiossa ahkerasti, kun mitä kouluttamattoman työnteko on.
Jotenkin tuo asenne jo vähän kalskahti korvaan PITÄÄKÖ mennä töihin. Ei varmaan mihinkään hiilikaivokseen tarvitse mennä, mutta jos mahdollista, niin edes sen koulukulujen verran voisi jotain työtä tehdä.
Mutta on toki hyvä, että niitä kirjoja on jostain saatavana, ettei siitä jää kiinni koulun käynti, jos nuorella on haluja ja kykyjä niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Alle 10v sitten, kun itse kävin lukion, ei oppikirjat olleet mikään pakko. No lähinnä kielissä, matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa, että läksyt sai tehtyä. Toisinaan kopioitiin vaan surutta jonkun toisen oppikirjasta tarvittavat tehtäväsivut ja maksettiin perjantaimunkki (lukiossa oppilaskunta myi perjantaisin eurolla munkkeja).
Hankalampaa tuo kopioiminen tai lainaaminen jos ei ole kavereita samassa lukiossa. Yhden kaverin kanssa ostettiin esimerkiksi psykologian kirjat (8kpl) puoliksi ja tunneilla seurattiin samasta kirjasta ja läksyt luettiin yleensä yhdessä. Yhden kaverin kanssa valkkailtiin kursseja eri jaksoihin tai eri tunneille, niin samojen kirjojen käyttö onnistui. Moni kirjani oli vanhaa painosta, sisältö oli lähes sanasta sanaan sama mutta kappaleiden järjestys eri. Eli, kun opettaja käski avata sivun 64 ja lukea Pompeijin tuhosta, niin minun kirjassani se sama asia oli sivulla 47.
En ikinä olisi pärjännyt lukiossa tuollaisella keplottelulla.
Hae harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sossu maksaa kyllä.