Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko gradu julkaistava verkossa?

Vierailija
18.03.2017 |

Miten on asian laita? Voiko antaa julkaisuoikeuden ainoastaan yliopiston kirjastoon? (pakollinen käsittääkseni)

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on pakko julkaista abstrakti. Kannattaa panostaa enemmän graduun jos noin paljon hävettää oma tekele.

Vierailija
2/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viime vuonna oli muistaakseen niin, että jos ei halua julkaista verkossa, niin gradusta tarvitaan 3 paperikopiota. Yksi niistä on saatavilla yliopiston kirjastossa kaikkien luettavilla. Jos julkaisee verkossa, niin silloin ilmeisesti riittää yksi paperikopio kirjaston varastoon ja sitä ei lainata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä on pakko julkaista abstrakti. Kannattaa panostaa enemmän graduun jos noin paljon hävettää oma tekele.

Miten niin hävettäisi? Silloin kun itse etsin tietoa graduun liittyen, niin huomasin miten paljon opiskelijat kopioivat toisten töitä... Joskus näki miten ihan otsikko oli lähes sama. Sitten kun vertasi teorikappaletta ym, niin ihan samat asiat oli uudemmassa tekeleessä... Ihmettelen miksi proffat ei tarkisteta graduja paremmin plagioinnin varalta ennen kuin ne julkaistaan. Jotkut saa helpolla gradun tehtyä. 

Vierailija
4/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hävettäisi? Silloin kun itse etsin tietoa graduun liittyen, niin huomasin miten paljon opiskelijat kopioivat toisten töitä... Joskus näki miten ihan otsikko oli lähes sama. Sitten kun vertasi teorikappaletta ym, niin ihan samat asiat oli uudemmassa tekeleessä... Ihmettelen miksi proffat ei tarkisteta graduja paremmin plagioinnin varalta ennen kuin ne julkaistaan. Jotkut saa helpolla gradun tehtyä. 

Silloin kun minä olin graduseminaarissa ja opponoitiin toistemme töitä, niin minun opponoitava oli jo siinä vaiheessa (tekstiä jotain 10 s) plagioinut toisen työn!!! Käräytin sen proffalle. 

Vierailija
5/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen gradu ei muuten edes saisi olla kovin paljon siteerattu lähde opiskelijoiden omissa graduissa, koska ne niitä ei pidetä kovin korkeatasoisina ja luotettavina tutkimustöinä. Pitäisi käyttää enemmän alalla profiloituneiden tutkijoiden teoksia lähteinä. Tutkijoidenkin teokset jaetaan vielä tasonsa mukaan omiin luokkiin ja joka alalla on listat aivan huippututkimuksista, esim. tietyistä tiedelehdistä, jonne valitaan vain huippua laatua. Noiden käyttämisestä saa gradussa enemmän pisteitä. 

Vierailija
6/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne nykyään tarkisteta jollain plagioinninesto-ohjelmalla.

Vierailija
7/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne nykyään tarkisteta jollain plagioinninesto-ohjelmalla.

Niin minäkin luulin, mutta osa katsotaan ilmeisesti sormien läpi. Plagiointiohjelmaa pitäisi käyttää heti kun väliraportteja arvostellaan. Jos opiskelija selviää tuon vaiheen oli plagiomalla, hän tod.näk. jatkaa plagiointia loppuun asti. Meidän seminaarissa proffa ei edes ottanut plagiointia millään lailla puheeksi. :O Käräytin tuon yhden tyypin, koska se oli ihan selvä plagiaatti. Pystyi näkemään ihan paljain silmin. Sen jälkeen koulun sivuille tuli tietoa, että käytetään plagionnintunnistusohjelmaa. Toivottavasti kaikki työt kans tarkistetaan sillä.

Vierailija
8/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun saan oman graduni valmiiksi, laitan siihen kaikista tiukimmat lukuehdot mitä vain on, koska se pienentää plagioinnin riskiä erittäin paljon. Olen niin vihainen aina kun näen jonkun plagioineen toisen työn!!! :# Itse olen nähnyt vaivaa aiheen keksimiseen, rajaamiseen ja satojen lähteiden etsimiseen ja lukemiseen (lainoja kirjastosta, kaukolainoja suomesta ja ulkomailta, niin kirjoja kuin artikkeleita...), olen ottanut kopioita artikkeleista ja kirjojen kappaleista jotta voin tehdä niihin merkintöjä, sitä paitsi kaikkia lainoja ei saa pitää kk kauempaa. Sitten olen aihetta rajatessa joutunut perehtymään aiheeseen laajemmin, osa luetuista teksteistä on myöhemmin osoittautunut turhiksi, osa tarpeellisiksi, niin kuin aina tutkimusta tehdessä josta ei alussa ole niin paljon tuntemusta. 

Vierailija
9/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ainakaan ole. 

Vierailija
10/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tämä. Ilmeisesti HY muutti käytäntöä niin, ettei paperiversiona saa enää palauttaa. Mutta onko kaikilla sitten lukuoikeus sähköiseen graduun?

Vierailija
11/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa tämä. Ilmeisesti HY muutti käytäntöä niin, ettei paperiversiona saa enää palauttaa. Mutta onko kaikilla sitten lukuoikeus sähköiseen graduun?

En tiedä onko muuttunut niin, että lukuoikeus on vain yliopiston verkossa. Siihen tarvitsee yliopiston opiskelija/henkilökuntatunnukset. 

Vierailija
12/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko muuttunut niin, että lukuoikeus on vain yliopiston verkossa. Siihen tarvitsee yliopiston opiskelija/henkilökuntatunnukset. 

Eli gradua pääsee lukemaan vain sen yliopiston verkossa, jossa gradu on tehty. Yliopistoilla on kussakin tiedekunnassa ja tiedekunnan yksikössä tietyt proffat, jotka ohjaavat graduja. Plagiointi voi mennä senkin takia vaikeammaksi, koska proffat voivat muistaa paremmin aikaisempien gradujen aiheita. Herättäisi huomiota, jos juuri samasta aiheesta joku olisi tekemässä uuden gradun ja jo gradun teon alkuvaiheessa opiskelijalle olisi täysin selvää mitä tutkii, miten rajaa, mitä aineistoa käyttää.... :) 

Vierailija
13/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaihdella yliopistoittain, mutta mun ei ainakaan tarvinnut julkaista gradua eikä sen abstraktiakaan muualle kuin yliopiston kirjastoon eli mahdollisuus graduni lukemiseen on vain siellä. Netistä voi löytää vain ja ainoastaan graduni otsikon.

Vierailija
14/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa vaihdella yliopistoittain, mutta mun ei ainakaan tarvinnut julkaista gradua eikä sen abstraktiakaan muualle kuin yliopiston kirjastoon eli mahdollisuus graduni lukemiseen on vain siellä. Netistä voi löytää vain ja ainoastaan graduni otsikon.

Niin, kai monessa on nykyään niin, että gradu julkaistaan vain oman yliopiston verkossa. Ne kannattaa laittaa ehdottomasti pdf-tiedostoksi, koska jos ne ovat word-tiedostossa, niin siitä saa copy paste:lla kaikki suoraan uuteen tiedostoon. :D Pdf-tiedoston voi kyllä purkaa jotenkin, ei kai sekään kovin vaikeaa. :D 

Vierailija
15/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko antaa julkaisuoikeuden ainoastaan yliopiston kirjastoon? (pakollinen käsittääkseni)

Ei kirjastoonkaan tarvitse antaa julkaisuoikeutta, jos gradu julistetaan salaiseksi. Mutta salaiseksi julistamisen pitää täyttää melko tiukat ehdot ja salaiseksi julistaminen ei tietääkseni voi olla pysyvä, vaan se on väliaikainen. Gradut ovat lailla säädetty lähtökohtaisesti julkisiksi, joten taitaa olla mahdotonta saada gradu ainakaan pysyvästi salaiseksi. Gradun aineiston mahdollisesta julkisuudesta tai salaisuudesta en tiedä, se saattaa olla saatavissa helpommin salaiseksi.

Vierailija
16/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko antaa julkaisuoikeuden ainoastaan yliopiston kirjastoon? (pakollinen käsittääkseni)

Ei kirjastoonkaan tarvitse antaa julkaisuoikeutta, jos gradu julistetaan salaiseksi. Mutta salaiseksi julistamisen pitää täyttää melko tiukat ehdot ja salaiseksi julistaminen ei tietääkseni voi olla pysyvä, vaan se on väliaikainen. Gradut ovat lailla säädetty lähtökohtaisesti julkisiksi, joten taitaa olla mahdotonta saada gradu ainakaan pysyvästi salaiseksi. Gradun aineiston mahdollisesta julkisuudesta tai salaisuudesta en tiedä, se saattaa olla saatavissa helpommin salaiseksi.

xD

Vierailija
17/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti laittaa julkiseksi. Etköhän saa luotettavimman vastauksen omasta tiedekunnasta.

Vierailija
18/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai monessa on nykyään niin, että gradu julkaistaan vain oman yliopiston verkossa. Ne kannattaa laittaa ehdottomasti pdf-tiedostoksi, koska jos ne ovat word-tiedostossa, niin siitä saa copy paste:lla kaikki suoraan uuteen tiedostoon. :D Pdf-tiedoston voi kyllä purkaa jotenkin, ei kai sekään kovin vaikeaa. :D 

Ihan samalla tavalla voi copy pastettaa pdf:n.

Vierailija
19/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla voi copy pastettaa pdf:n.

Ai jaa, luulin, ettei voi.... 

Vierailija
20/77 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan gradusta ikäänkuin se olisi joku väitöskirja. :D Eihän se gradu nyt mikään tutkimus sentään ole. Se on pelkkä lopputyö, jonka ainoana tarkoituksena on osoittaa, että opiskelija löytää tutkimuskysymykseensä nähden relevantteja lähteitä, sekä kirjoittaa kutakuinkin sujuvaa (suomen-, ruotsin- tai englannin-)kieltä. :)

T: Yli 50 gradua tarkastanut ja arvioinut ex-yliassari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi