Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun

Vierailija
17.03.2017 |

"Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun ja tuhosi yksinhuoltaja-Janinan talouden"

Melko reilua käytöstä vaarilta pistää lapsen äiti maksamaan omasta tyhmyydestään :D

http://www.iltalehti.fi/digi/201703162200086601_du.shtml

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarin vika täysin on. Itse jätti tietonsa.

Mutta jos vaarin tilalla oliskin äiti niin täällä perusteltaisiin miksi tämä äiti ei voi tietää tai ymmärtää tietojen jäävän puhelimeen.

Ei. Samaa mieltä olen niissäkin tapauksissa ollut.

Se on osa sitä aikuisen kasvatustehtävää ja vastuunkantoa.

Vierailija
62/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on nykyään todella pihalla lastensa touhuista. Hämmentävää kiinnostuksen puutetta.

Meillä pelaa lapsi omalla kännykällä myös. Kännykässä hänellä on oma sähköpostiosoite. Hänellä on kuitenkin liittymässä palveluviesti- ja puheluesto. Nähtävästi tuo estää myös ostosten tekemisen puhelinlaskulle. Ja tasan tarkkaan 8-vuotias osaa lukea ne tekstit, joissa vahvistetaan ostot. Mä olen jotain 0,99 maksavia hankintoja tehnyt lapselle, eikä mun korttitiedot todellakaan tallentuneet yhtään mihinkään (koska osasin painaa "ei", kun puhelin kysyi tallennusta).

Tämä on nyt ihan pelkkä yritys saada lasku mitätöityä. Ja jos tämä onnistuu, niin näitä tulee paljon lisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä lapseni puhelimellaan pelaa, mutta en tiedämitä ostoja hän on peleilleen tehnyt. En tiennyt, että luottokorttitiedot jää oston jälkeen johonkin. Miten ne saa pois? Olen itse ostanut esim. Zalandosta. Minulla on kyllä sympatiat ihan tuon perheen puolella. Moni meistä ei ole perehtynyt tuollaisiin asioihin. En edes ajatellut, että tuollaista voi tehdä. Yleensä ohjelmat voi tehdä idiootin varmoiksi, niin ettei vahinkoja tapahdu. Itse voisin kuvitella että joku voisi tehdä tahallisen ansan noin. Siis että tyhmempi ei tajua piikin olevan auki. Teen yhden oston ja kuvittelen sen olevan siinä.

Vierailija
64/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä lapseni puhelimellaan pelaa, mutta en tiedämitä ostoja hän on peleilleen tehnyt. En tiennyt, että luottokorttitiedot jää oston jälkeen johonkin. Miten ne saa pois? Olen itse ostanut esim. Zalandosta. Minulla on kyllä sympatiat ihan tuon perheen puolella. Moni meistä ei ole perehtynyt tuollaisiin asioihin. En edes ajatellut, että tuollaista voi tehdä. Yleensä ohjelmat voi tehdä idiootin varmoiksi, niin ettei vahinkoja tapahdu. Itse voisin kuvitella että joku voisi tehdä tahallisen ansan noin. Siis että tyhmempi ei tajua piikin olevan auki. Teen yhden oston ja kuvittelen sen olevan siinä.

Googleplay ainakin tallentaa ne luottokorttitiedot sinne. Muistaakseni jopa automaattisesti jos ostaa jotain. Pitää käydä käsin sitten poistamassa.

Vierailija
65/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi olettaa, että tehdyn oston jälkeen asia on siinä? Näin itse olettaisin. Kortti aina joka ostoon uudestaan.

Vierailija
66/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pojan isoisä halusi antaa pojalle pienen nimipäivälahjan, joten vaarin luottokortin tiedot ladattiin helmikuun lopulla lapsen puhelimeen, jonka jälkeen poika sai luvan tehdä pelissä kaksi pientä ostosta.

Toisen hinta oli 0,99 euroa ja toisen 2,99 euroa. Ostojen oli tarkoitus jäädä siihen.

Toisin kuitenkin kävi. Vaari sai luottokorttilaskun maaliskuun puolivälissä. Kahdessa viikossa maksettavaa oli kertynyt 6400 euroa ja joitain kymppejä päälle.

Luottokorttilaskusta käy ilmi, että peli oli kerryttänyt laskua sadoilla euroilla joka päivä. Yksittäiset ostokset ovat olleet vain parin euron luokkaa, mutta niitä on kymmeniä.

- Poika on jatkanut pelaamista normaalisti, eikä selkeästikään ole ymmärtänyt, että pelin ostokset maksavat ihan oikeasti, Janina toteaa."

Poika pelaa ja pelaa ja pelaa ja pelaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa - ja vaarin syy? Kyllä 8-vuotiaalla täytyy tuon verran hoksottimet toimia, että jos on luvattu kaksi pientä ostosta, tehdään ne eikä muita. 

Siis poika on ostanut 'sadoilla euroilla' / päivä niitä 0,99 / 1,99 ostoksia???

Tekeekö tämä pieni poika parka mitään muuta kun pelaa kännykkäpeliä?

Lasu!

Tämä on juuri se mitä itsekin mietin. Kuinka paljon poika oikein pelaa. Parissa viikossa kuuden tonnin lasku, päivittäin siis parikymmentä kahden euron veloitusta. Luulis että noilla määrillä huomais myös että ne "kaikki muut" jotka pelaa pelaavat melko erilailla kun eivät joka käänteessä tee ostosta oikealla rahalla.  

Vierailija
67/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarilla on ollut kymppitonnin luottoraja? Kyllä aikuinen nainen tajuaa, että luottokortin numero jää pelitietoihin. Mutta tässä kirjoittaessani hiipii toinen totuus - muija on pelannut itse. Koska hän tietää, että vaarilla ON rahaa. Ja siksi faija ei maksa, koska tietää tyttönsä totuuden?

Ohis, mutta itse en olisi tiennyt, että luottokortin numero jää tietoihin. En pelaa, eikä nuo asiat ole itsestäänselviä.

t. Aikuinen

Kun kortin tiedot antaa ensimmäisen kerran, ohjelma kysyy, haluaako, että ostot jatkossa pitää varmentaa koodilla tms. En nyt muista tarkkaa muotoilua, mutta tuollainen valinta tulee eteen.

Meillä 5v ja 7v pojat pelaa (ei tosin usein) tabletilla, ja pojat osaavat itsekin katsoa, etteivät osta mitään. Eivät tosin voisikaan ostaa, koska eivät tiedä varmennuskoodia.

Vierailija
68/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olettaa, että tehdyn oston jälkeen asia on siinä? Näin itse olettaisin. Kortti aina joka ostoon uudestaan.

Näinpä. Kyllähän aika moni myynti perustuu pienimuotoiseen kusetukseen tai toiveeseen että asiakas unohtaa koko jutun. Osta kuukaudeksi tms jotain.. joo voit toki ostaa kuukaudeksi, mutta ellet muista peruuttaa niin siellä taustalla se maksu juoksee hamaan tulevaisuuteen asti. 

Vierailija
69/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän äiti edes välttämättä tiedä isoisän antaneen luottokortin tietojaan pojalle. Mitä te äitiä syytätte?

Lapselle pankkikortti ottaessa oli aika vaikea saada räätälöityä siitä turvallinen. Mitään estoja ei mainosteta ennen kuin itse kysyy. Ja siltikin turvallisuus ja rajojen ylitys on kauppojen varassa.

Vierailija
70/122 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaikäinen voi ilman vanhempien suostumusta tehdä ikäänsä nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia.

Tällainen ei ole monen tonnin lasku.

Vanhempi voi vaatia sopimuksen purkamista perusteella, että sopimus ei ole juridisesti sitova.

Ja tässä esimerkki siitä miten vanhemmat luistavat vastuusta.

Eli nyt kaikki lapset vain ostamaan peleihin aivan mitä haluatte sillä kaikki on ilmaista sillä teidän kanssanne tehty sopimus ei ole sitova eivätkä vanhempanne maksa myöskään mitään.

Täytyypä tästä lähtien laittaa lapsi aina ostamaan netin videovuokraamoistakin elokuvat ja pelit niin saan ne ilmaiseksi.

Taisit käsittää väärin. Totta kai joudut maksamaan kun olet lapset nimenomaisesti kehottanut ostamaan. tällöinhän annat suostumuksesi.

Jos vain yleisesti kehotat kenen tahansa lasta ostamaan , ei se päde ja huoltaja voi vaatia sopimuksen purkua, jos osto katsotaan sellaiseksi, että se ei ole lapsen ikään nähden tavanomainen ja merkitykseltään vähäinen.

Voihan alaikäinen ostaa pelejä, jotka hintaan suhteessa ikään eivät ole tuon vastaisia.  Nyt kyse on monen tonnin laskusta, johon tuskin oli saatu lupaa.

Vierailija
71/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla on tabletissa käytössä minun tilini (Googleplay). Joskus tosi harvoin olen antanut ostaa jonkun pelipaketin ja se on aina salasanan takana. Muistaakseni siinä tulee joka oston yhteydessä kysymys että tallennetaanko salasana (tietenkään ei). Ei pääse käymään vahinko-ostoksia.

72/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa, lapsella siis tiedossa vaarin luottokorttitiedot?

73/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne pelit kysyy, että rasti ruutuun jos haluat salasanan säilyvän muistissa. Ikinä ei mitään salasanoja tai numeroita jätetä pelin haltuun.

8 vuotias voi olla vielä niin naivi, ettei tajua välttämättä asiaa loppuun saakka. Hän tarvii peliin juttuja ja tuostahan niitä saa timsuja ostamalla. Eikä hoksaa, että on oikeata rahaa, tai noillahan sitä piisaa.

Eihän tämäkään pelifirman vika ole.

Ihan vaan sanon, että Haydayn pelaajana olen toisinaan muutamia kampanjoita ostanut. Masterini tiedot on muistissa, mutta olen laittanut salasanan taakse. Eikä automaattista muistamista salasanan suhteen. Salasanaa pitää käyttää, joka kerta kirjautumiseen eli ostoon. Kun puhelin vaihtuu lapsille käyttöön, niin kaikki nuo omat tiedot poistetaan puhelimesta.

74/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4769 kirjoitti:

Ainahan ne pelit kysyy, että rasti ruutuun jos haluat salasanan säilyvän muistissa. Ikinä ei mitään salasanoja tai numeroita jätetä pelin haltuun.

8 vuotias voi olla vielä niin naivi, ettei tajua välttämättä asiaa loppuun saakka. Hän tarvii peliin juttuja ja tuostahan niitä saa timsuja ostamalla. Eikä hoksaa, että on oikeata rahaa, tai noillahan sitä piisaa.

Ihan vaan sanon, että Haydayn pelaajana olen toisinaan muutamia kampanjoita ostanut. Masterini tiedot on muistissa, mutta olen laittanut salasanan taakse. Eikä automaattista muistamista salasanan suhteen. Salasanaa pitää käyttää, joka kerta kirjautumiseen eli ostoon. Kun puhelin vaihtuu lapsille käyttöön, niin kaikki nuo omat tiedot poistetaan puhelimesta.

Voiko tämän typerämpiä ihmisiä olla? Jos ihmettelet, mistä mainitsemani typeryys johtuu, niin katso peiliin.

75/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-11350 kirjoitti:

Käyttäjä4769 kirjoitti:

Voiko tämän typerämpiä ihmisiä olla? Jos ihmettelet, mistä mainitsemani typeryys johtuu, niin katso peiliin.

Voi! Mä ja vielä typeräksi menen, kun kysyn... Haluatko kertoa, että mitä typerää tuossa oli? Oppiakseni, etten tee typeryyksiä. Kiitos. :)

76/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan välttis 8v ymmärrä, että maksaa. Oma 10v:kana ei ymmärrä!!

En minäkään ole tavannut kanaa, joka tämmöisistä jotain ymmärtäisi.

Vierailija
77/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kommentissa vastuu heitetään lapselle! Eihän tapauksessa ole aikuinenkaan ymmärtänyt mitä on luottokorttitiedoillaan tehnyt, miten sitten lapselta voi odottaa vastuunottoa. Kyllä vanhemman pitäisi olla tietoinen mitä lapsi pelaa ja tutustua yhdessä pelisääntöihin lapsen kanssa, ottaa selvää ja selittää lapselle käyttöehdot!

Vierailija
78/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo sellainen peli mikä tarjoaa yhtäkkiä ruutuun pelin päälle mainostyyppisesti ostettavaa? Ja välillä samaan tyyliin ilmaisia juttuja? Sellaiset pelit on ikäviä, pitää oikein aikuisenkin keskittyä ja jos on vielä englanniksi niin vaikeaa se on 8-vuotiaan tajuta mikä maksaa ja mikä ei.

Tietenkään ei kannata laittaa luottotietoja tai edes ostaa peleistä mitään jos niitä voi ilmaiseksikin pelata. sellaiset pelit on parempia missä mainoksia ei yhtäkkiä tule ja pitää mennä erikseen kauppasivulle esim. pokemon go (tosin sekin tarjoaa kauppasivulle linkkiä jos pelitilanteeseen "auttaisivat" lisäostokset mutta siinä pelissä on harvinaisen selvästi näytetty erurot ja kolikot sekä niiden vastaavuudet.

Vierailija
79/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tämä yh halunnut asialle julkisuutta, jotta nyyhnyyh kun on niin kamalaa ja joutuisi koko perhe kärsimään ja voivoi. Ja sitten supercellin tyypit vain armahtais ton yh-paran.

Mutta oleellinen kysymys on, että miksi noin pieni poika pelaa noin paljon? Miksi äiti ei ole kiinnostunut mitä lapsi tekee kännykällään?

Vierailija
80/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarilla on ollut kymppitonnin luottoraja? Kyllä aikuinen nainen tajuaa, että luottokortin numero jää pelitietoihin. Mutta tässä kirjoittaessani hiipii toinen totuus - muija on pelannut itse. Koska hän tietää, että vaarilla ON rahaa. Ja siksi faija ei maksa, koska tietää tyttönsä totuuden?

Ohis, mutta itse en olisi tiennyt, että luottokortin numero jää tietoihin. En pelaa, eikä nuo asiat ole itsestäänselviä.

t. Aikuinen

Käytätkö usein luottokorttiasi/annat sen tietoja johonkin mistä sinulle ei ole selvää mitä tiedoille tapahtuu ja miten niitä käytetään. Jos vastaus on kyllä, niin katkaise korttisi.

Eihän kukaan automaattisesti tiedäkään kaikkea. Mutta pitäisi ymmärtää, että jos EI tiedä, niin silloin varmistetaan ja otetaan selvää ennen kuin toimitaan ja itketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi