Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun

Vierailija
17.03.2017 |

"Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun ja tuhosi yksinhuoltaja-Janinan talouden"

Melko reilua käytöstä vaarilta pistää lapsen äiti maksamaan omasta tyhmyydestään :D

http://www.iltalehti.fi/digi/201703162200086601_du.shtml

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apostolMike kirjoitti:

veljeltä varastettiin kerran kännykkä ja samalla ryöstettiin asunto, veli joutui psykoosiin ja narkit soitti 2 päivässä 8000 markan edestä puheluja

SONERA vaati mutsiani, jonka nimissä kännykkä oli, maksamaan 8000 euroa, ei mitään ymmärrystä vaikka kännykkä oli varastettu

Markkaa vai euroa

Vierailija
102/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että lapsetkin on kieroja. Varmatsi tuo 8v tajusin mitä tekee, välttämättä ei ymmärrä rahanarvoa todellisuudessa tai paljon niistä pikkuostoksista kertyi lopulta, ajatteli vaan et jos nyt vielä vähän ostan nii ei kukaan huomaa. Itsekkin varastelin vanhempien säästöpossusta kolikoita lapsena aktiivisesti, kerran se sitten tyhjeni kun ei sitä täytetty niin nopeaa kun minä tyhjensi, ja yritin esittää syytöntä ja tietämätöntä mihin rahat on hävinnyt ja ikää on ollut 7v että eiköhän toikin tajunnut mitä teki mutta ei just sitä että kyllä joku sen summan katoamisen ennenpitkää huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apostolMike kirjoitti:

veljeltä varastettiin kerran kännykkä ja samalla ryöstettiin asunto, veli joutui psykoosiin ja narkit soitti 2 päivässä 8000 markan edestä puheluja

SONERA vaati mutsiani, jonka nimissä kännykkä oli, maksamaan 8000 euroa, ei mitään ymmärrystä vaikka kännykkä oli varastettu

Ei olisi tarvinnut maksaa jos olisi sinne soneralle ilmoitettu heti varkaudesta. Outoa jos ei ole kahteen päivään huomannut että puhelin kateissa.

Vierailija
104/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vaarilla ole rahaa maksaa, niin luulisi pojan isän nyt tulevan apuun tässä ahdingossa. Isästä ei puhuta mitään. Ei asu samassa osoitteessa, mutta isä kuin isä.

Vierailija
105/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika sai Google play lahjakortin joka laitettiin puhelimelle saldoksi. Puhelin on liitetty minun sähköpostiin, koska kenellä tuon ikäiselle on oma?

Lähes jokaisella tuon tikäisellä on jo oma ollut pitkään.

Sähköposti? No ei tod. ole. Mitä ne niillä tekisi?

Mun lapsilla on kaksikin sähköpostitiliä ollut ekaluokasta asti. Toista käytetään koulussa. Onko oikeasti vielä kouluja joissa oppilaat ei käytä sähköpostia?

En tiedä ei oo enää noin pieniä lapsia mutya mihin ne ekaluokkalaiset niitä sähköposteja lähettää?

Kouluissa harjoitellaan nykyään jo ekalla luokalla sähköpostien käyttöä, on kuitenkin tärkeä taito. Opiskellessa harjoitellaan sähköpostin lähetystä ja lähettävät opelle ja luokkakavereille sähköposteja.

Nykyään myös tehdään paljon harjoituksia netissä ja näihin tarvitaan oma käyttäjätili johon luonnollisesti vaaditaan sähköposti.

En minäkään juurikaan sähköpostia lähettele, mutta nykyään se sähköposti vaaditaan lähes joka paikassa.

Vierailija
106/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä onneksi vielä edes toisinaan sakotetaan. Onhan se itsestään selvään, että lasten laitteisiiin ei mitään luottokorttitietoja laiteta, eikä mieluiten muihinkaan laitteisiin. Muutenkin luottorajat pitäisi laittaa jollekin järkevälle tasolle. Jos peleihin halutaan käyttää rahaa, niin se kannattaa aina tehdä paypal-tilin kautta, johon on ladattu joku tietty rahasumma tai sitten ladata peliin rahaa noilla lahjakorteilla. 

Vierailija
107/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, 6400 euroa parin viikon aikana tekisi noin 450 euroa per päivä. Miten, siis miten lapsi on saanut tuollaiset summat kulutettua? Pelasin itse joskus aktiivisesti kännykkäpelejä enkä kyllä ikinä saanut kuukaudessa kuin muutaman kympin kulutettua. Ne isotkin ostokset (usein n. 30e arvoiset) kestävät päiväkausiksi. Miten ihmeessä lapsi on saanut tuollaisen summan tuhlattua kahden viikon sisään? Tuntuu että tässä tarinassa jätetään jotain kertomatta.  

Tätä ihmettelin myös. Siinä on ihan melkeen työkseen sitä rahaa saanu käyttää. Vähän semmonen olo tuli, ettei kaikkea kerrota. Muutakin on tullu osteltua ja siksi ei voida Supercelliin ottaa yhteyttä, koska koko summa ei ole sinne. Yritetään nyt lapsen syyksi laittaa ettei tartte maksaa.

Vierailija
108/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tuota yh-äidin ulinaa ja valitusta. Vaari on rikkonut luottokortin ehtoja, kun on luovuttanut tiedot jollekin muulle. Jos poika on tehnyt ostokset, ei vanhempi ole niistä juridisesti vastuussa.

Mitä asiassa sitten tapahtuukin, niin jos asiaa ei saada soviteltua googlen, pelifirman ja luottokorttiyhtiön kanssa, maksuvelvollisuus lankeaa joko pojalle tai vaarille. Luultavasti vaarille, koska alaikäinen ei saa tehdä merkittäviä oikeustoimia. Pojalle olisi tietysti ikävä juttu saada tuollainen summa perintään kasvamaan korkoa täysi-ikäiseksi asti, mutta vanhemmilla ei ole juridista korvausvelvollisuutta lasten tekemistä vahingoista. Äidiltä summaa ei voida laillisesti periä.

Jos itse olisi tuollaisessa tilanteessa, on ilmeistä, että asettaisin oman asunnon säilyttämisen sen edelle, säilyykö suhde vaariin. Nielköön tappionsa, jos jakelee luottokorttiaan 8-vuotiaille.

Vierailija
109/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pojan isoisä halusi antaa pojalle pienen nimipäivälahjan, joten vaarin luottokortin tiedot ladattiin helmikuun lopulla lapsen puhelimeen, jonka jälkeen poika sai luvan tehdä pelissä kaksi pientä ostosta.

Toisen hinta oli 0,99 euroa ja toisen 2,99 euroa. Ostojen oli tarkoitus jäädä siihen.

Toisin kuitenkin kävi. Vaari sai luottokorttilaskun maaliskuun puolivälissä. Kahdessa viikossa maksettavaa oli kertynyt 6400 euroa ja joitain kymppejä päälle.

Luottokorttilaskusta käy ilmi, että peli oli kerryttänyt laskua sadoilla euroilla joka päivä. Yksittäiset ostokset ovat olleet vain parin euron luokkaa, mutta niitä on kymmeniä.

- Poika on jatkanut pelaamista normaalisti, eikä selkeästikään ole ymmärtänyt, että pelin ostokset maksavat ihan oikeasti, Janina toteaa."

Poika pelaa ja pelaa ja pelaa ja pelaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa - ja vaarin syy? Kyllä 8-vuotiaalla täytyy tuon verran hoksottimet toimia, että jos on luvattu kaksi pientä ostosta, tehdään ne eikä muita. 

Siis poika on ostanut 'sadoilla euroilla' / päivä niitä 0,99 / 1,99 ostoksia???

Tekeekö tämä pieni poika parka mitään muuta kun pelaa kännykkäpeliä?

Lasu!

Tätä minäkin ihmettelen. Onko se lapsi kahden viikon aikana muuta tehnytkään kuin pelannut kännykällä? Pojalla on ollut pakko olla naama kiinni kännykässä koko ajan, että hän edes on ehtinyt tehdä monen sadan euron edestä pikkuostoksia joka päivä. Sitäkin ihmettelen, että eikö tosiaan kertaakaan ostosta tehdessä ole puhelimeen tullut mitään mainintaa tai kysymystä luottokorttiveloituksesta? Koska kyllähän 8-vuotiaskin siitä tajuaisi että tässä käytetään oikeaa rahaa, jos ostosta tehdessä tulee kysymys, että veloitetaanko ostos luottokortilta nro 123456789.

Vierailija
110/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää tässä kyllä on. Äiti itse vinguttanut vaarin visalla laskun ja koittaa selitellä että poika käyttänyt rahat peliinsä?

Vierailija
111/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, 6400 euroa parin viikon aikana tekisi noin 450 euroa per päivä. Miten, siis miten lapsi on saanut tuollaiset summat kulutettua? Pelasin itse joskus aktiivisesti kännykkäpelejä enkä kyllä ikinä saanut kuukaudessa kuin muutaman kympin kulutettua. Ne isotkin ostokset (usein n. 30e arvoiset) kestävät päiväkausiksi. Miten ihmeessä lapsi on saanut tuollaisen summan tuhlattua kahden viikon sisään? Tuntuu että tässä tarinassa jätetään jotain kertomatta.  

Jep ja päivässä 65 euroa kulutettu noihin! Melkein kun joka päivä ostaisi uuden  keskihintaisen vaatteen Zalandolta kahden viikon ajan postikuluineen. Pelissä tuolla summalla saisi jo vaikka mitä jos yksi osa maksaa 0,99 - 1,99 e!

Vierailija
112/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

450e päivässä tekee vajaat 230 ostosta päivässä jos kertaostos on 2€. Siinä on kyllä käytetty lähestulkoon jokainen hereilläolotunti pelaamiseen. Huh-huh, ja sanon tämän itsekin pelaavana aikuisena.

Vierailija
113/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on itse tiennyt mitä tekee. Niissä peleissä lukee kyllä hinnat, että mitä ne pelien sisäiset jutut maksaa. Veikkaisin että surkea kasvatus ja vastuuton äiti, joka tiesi koko ajan mitä tapahtui

Vierailija
114/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

450e päivässä tekee vajaat 230 ostosta päivässä jos kertaostos on 2€. Siinä on kyllä käytetty lähestulkoon jokainen hereilläolotunti pelaamiseen. Huh-huh, ja sanon tämän itsekin pelaavana aikuisena.

Laskin että 7h päivässä pitäisi pelata jotta saa summan ostettua ja kulutettua 2 viikossa.

Kuka antaa lapsen pelata niin paljon?

Vierailija
115/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan välttis 8v ymmärrä, että maksaa. Oma 10v:kana ei ymmärrä!! Äitien ja ennenkaikkea sen vaarin pitäis ymmärtää!!

Mut kyllähän tuossa mut haiskahtaa että Jannika haluaa kansalaiskeräyksen ja laskun ja myös menetetyn matkan meidän muiden maksettavaksi!!

Kyllä ymmärtää. Mun 8v. ymmärtää sen oikein hyvin. Välillä mä ostan tuolle kortillani jonkun pelin tai lisäosan peliin ja poika antaa mulle rahan ihan käteisenä. Säästää viikkorahoistaan näitä peliostoja. Ymmärsi pelien maksullisuuden jo pari vuotta sitten. Tosin lasten googletilit on salasanan takana ja sen salasanan tiedän vain ja ainoastaan minä. Ihan vaan siksi, ettei houkuts käy liian suureksi. Niin ja korttini numeroa en jätä kännyyn vaan poistan sen heti ostettuani. Onhan siinä vähän hommaa kun se pitää aina sinne uusiksi laittaa ja poistaa, mutta ainakaan ei tule isoa luottokorttimaksua. Tosin mitään ongelmaa ei ole ollut, koska lapset tajuavat että pelit maksaa oikeaa rahaa.

Vierailija
116/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää tuota yh-äidin ulinaa ja valitusta. Vaari on rikkonut luottokortin ehtoja, kun on luovuttanut tiedot jollekin muulle. Jos poika on tehnyt ostokset, ei vanhempi ole niistä juridisesti vastuussa.

Mitä asiassa sitten tapahtuukin, niin jos asiaa ei saada soviteltua googlen, pelifirman ja luottokorttiyhtiön kanssa, maksuvelvollisuus lankeaa joko pojalle tai vaarille. Luultavasti vaarille, koska alaikäinen ei saa tehdä merkittäviä oikeustoimia. Pojalle olisi tietysti ikävä juttu saada tuollainen summa perintään kasvamaan korkoa täysi-ikäiseksi asti, mutta vanhemmilla ei ole juridista korvausvelvollisuutta lasten tekemistä vahingoista. Äidiltä summaa ei voida laillisesti periä.

Jos itse olisi tuollaisessa tilanteessa, on ilmeistä, että asettaisin oman asunnon säilyttämisen sen edelle, säilyykö suhde vaariin. Nielköön tappionsa, jos jakelee luottokorttiaan 8-vuotiaille.

Vanhemmilla on korvausvastuu jos heidän todetaan laiminlyöneen valvontavastuunsa. Ja tässä ollaan jos sillä rajoilla, että onko niin. Lapsi on saanut aika valvomatta pelata kännyllään tuntikausia päivittäin. Eikö mamman olis pitänyt asiaan puuttua edes kerran sen parin viikon aikana? Katsoa mitä se tenava puuhaa?

Vierailija
117/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on itse tiennyt mitä tekee. Niissä peleissä lukee kyllä hinnat, että mitä ne pelien sisäiset jutut maksaa. Veikkaisin että surkea kasvatus ja vastuuton äiti, joka tiesi koko ajan mitä tapahtui

Olen täysin samaa mieltä. Ei ne lapset ole niin tyhmiä tai viattomia kuin aina luullaan. 

Vierailija
118/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaari itsekö ehdotti että voitaisiin ostaa pari juttua sinne peliin? :D eiköhän poika ole tajunnut maksullisuuden, kun on varmasti itse pyytänyt että saako pari ostoa lahjaksi.

Vierailija
119/122 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika sai Google play lahjakortin joka laitettiin puhelimelle saldoksi. Puhelin on liitetty minun sähköpostiin, koska kenellä tuon ikäiselle on oma?

Lähes jokaisella tuon tikäisellä on jo oma ollut pitkään.

Sähköposti? No ei tod. ole. Mitä ne niillä tekisi?

Mun lapsilla on kaksikin sähköpostitiliä ollut ekaluokasta asti. Toista käytetään koulussa. Onko oikeasti vielä kouluja joissa oppilaat ei käytä sähköpostia?

Meillä ei ala-asteella sähköpostia tarvinnut, mutta mulla oli sellainen sen puolivälistä asti yli 10 vuotta sitten. En näe, miten olisin pärjännyt ilman, joten tuskin nykylapsetkaan pärjää, varsinkaan kun sille varmaan tosiaan tulee käyttöä koulunkin takia. 

Vierailija
120/122 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonnii, nyt on sitten tähänkin wt-tapaukseen saatu onnellinen loppu.

http://www.iltalehti.fi/digi/201703272200092184_du.shtml

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan