Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun
"Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun ja tuhosi yksinhuoltaja-Janinan talouden"
Melko reilua käytöstä vaarilta pistää lapsen äiti maksamaan omasta tyhmyydestään :D
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
"Vaarin luottokorttitiedot unohtuivat puhelimeen - 8-vuotias teki 6400 euron laskun ja tuhosi yksinhuoltaja-Janinan talouden"
Melko reilua käytöstä vaarilta pistää lapsen äiti maksamaan omasta tyhmyydestään :D
Onhan täälläkin ollut monta ketjua joissa lapsi on tilanut äidin tunnuksilla sitä sun tätä peleihin ja täällä on aina oltu sitä mieltä, että ei tietenkään äidin tarvitse maksaa lapsen tilauksia.
Nyt, kun uhrina olikin mies niin äippien takki on taas täällä kääntynyt :-D
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai Google play lahjakortin joka laitettiin puhelimelle saldoksi. Puhelin on liitetty minun sähköpostiin, koska kenellä tuon ikäiselle on oma?
Lähes jokaisella tuon tikäisellä on jo oma ollut pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun näitä tapahtuu vähän väliä. Eikö vanhemmat tajua/jaksa/viitsi opettaa ettei mitään osteta peleissä oikealla rahalla vai onko kakarat niin tyhmiä ettei ymmärrä lukea "maksaa oikeaa rahaa" jne. Vai käyttääkö vanhemmat hyväkseen sitä että lasten vahingot maksetaan takaisin, sanotaan että osta vaan ja sitten ruikutetaan se "vahingoksi"?.
Vanhemmat käyttävät tätä, että mediassa vinkumalla saavat kaiken ilmaiseksi.
Miksi vanhemmat vaivautuisivat tähän puuttumaan, kun ovat jo nähneet niin monta esimerkkiä joissa lapsi saa ilmaiseksi paljon maksullisia ominaisuuksia eikä vanhempienkaan tarvitse maksaa niistä mitään. Tämähän on winwin kaikille muille paitsi sille jonka pitäisi nämä rahat saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai Google play lahjakortin joka laitettiin puhelimelle saldoksi. Puhelin on liitetty minun sähköpostiin, koska kenellä tuon ikäiselle on oma?
Sähköposti? No ei tod. ole. Mitä ne niillä tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa "kaikki" tokaluokkalaiset pelaavat K13-peliä? Luulisi jonkun vanhemmilla olevan sen verran älliä, ettei "kaikki" pelaa.
Ei noista ikärajoista kukaan välitä. Esim. Gta V on K13/K18 ja sitä ostetaan jo ala-asteikäisille koska muut pelit on "nössöjä". Ja tuossahan äiti kertoi että antoi pojan pelata ettei tämä jäisi "ulkopuoliseksi". Eli viis ikärajoista, kun se mussukka jotain haluaa niin se saa.
No jos ei välitä ikärajoista, niin se on sitten äidin/vaarin vaan maksettava summa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsella ei saa olla sähköposti osoitetta (joka on ilmainen) mutta hänellä pitää olla puhelin jolla ostella pelejä? Mielummin juuri toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa "kaikki" tokaluokkalaiset pelaavat K13-peliä? Luulisi jonkun vanhemmilla olevan sen verran älliä, ettei "kaikki" pelaa.
Ei noista ikärajoista kukaan välitä. Esim. Gta V on K13/K18 ja sitä ostetaan jo ala-asteikäisille koska muut pelit on "nössöjä". Ja tuossahan äiti kertoi että antoi pojan pelata ettei tämä jäisi "ulkopuoliseksi". Eli viis ikärajoista, kun se mussukka jotain haluaa niin se saa.
No jos ei välitä ikärajoista, niin se on sitten äidin/vaarin vaan maksettava summa pois.
Niinhän se järkevässä maailmassa menisikin mutta tässä maailmassa se meneekin päinvastoin eli kenenkään ei tarvitse kantaa vastuuta ostoksista, kun lapsi oli liian nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on. Mutta ei, vika on aina kaikissa muissa, ei mussa tai mun lapsissa.
Käsittämätöntä, että tässä ketjussa syytetään vaaria!
Ei vaari tuossa ole töppäillyt itse mitään, mitä nyt hyväuskoisesti luottanut jälkikasvuunsa.
Muistan kun minulla vuonna keppi ja kivi ei ollut omaa luottokorttia, ja tilasin jotain nettipalvelua mikä piti luottokortilla maksaa, niin isä antoi minulle luottokorttitietonsa. Tein maksun ja poistin tiedot. Isälläni ei ollut hajuakaan, miten kyseinen palvelu toimi tai että tiedot olisivat sinne tallentuneet, mutta hän luotti minuun. Eikä minulle olisi tullut mieleenikään pettää tuota luottamusta, kuten ei kenellekään normaalilla moraalilla varustetulle ihmiselle. Kahdeksanvuotiaallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pojan isoisä halusi antaa pojalle pienen nimipäivälahjan, joten vaarin luottokortin tiedot ladattiin helmikuun lopulla lapsen puhelimeen, jonka jälkeen poika sai luvan tehdä pelissä kaksi pientä ostosta.
Toisen hinta oli 0,99 euroa ja toisen 2,99 euroa. Ostojen oli tarkoitus jäädä siihen.
Toisin kuitenkin kävi. Vaari sai luottokorttilaskun maaliskuun puolivälissä. Kahdessa viikossa maksettavaa oli kertynyt 6400 euroa ja joitain kymppejä päälle.
Luottokorttilaskusta käy ilmi, että peli oli kerryttänyt laskua sadoilla euroilla joka päivä. Yksittäiset ostokset ovat olleet vain parin euron luokkaa, mutta niitä on kymmeniä.
- Poika on jatkanut pelaamista normaalisti, eikä selkeästikään ole ymmärtänyt, että pelin ostokset maksavat ihan oikeasti, Janina toteaa."
Poika pelaa ja pelaa ja pelaa ja pelaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa - ja vaarin syy? Kyllä 8-vuotiaalla täytyy tuon verran hoksottimet toimia, että jos on luvattu kaksi pientä ostosta, tehdään ne eikä muita.
Siis poika on ostanut 'sadoilla euroilla' / päivä niitä 0,99 / 1,99 ostoksia???
Tekeekö tämä pieni poika parka mitään muuta kun pelaa kännykkäpeliä?Lasu!
Tätä minäkin jäin miettimään. Siinä saa jo ihan tosissaan pelata että saa upotettua kännykkäpeliin satoja euroja päivässä.
Kannattaisikohan jo muutenkin rajoittaa kännykän käyttöä tuollaisessa tilanteessa.
Alaikäinen voi ilman vanhempien suostumusta tehdä ikäänsä nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia.
Tällainen ei ole monen tonnin lasku.
Vanhempi voi vaatia sopimuksen purkamista perusteella, että sopimus ei ole juridisesti sitova.
Nämä tiedot olivat tainneet unohtua tuosta artikkelista samoin kuin se, että jos yritys ei vastaa seuraava vaihtoehto ei ole kuluttajariitalautakunta vaan kuluttajaneuvonta. Asiaa ei saa lautakuntaan käsittelyyn ennen kuin on otettu yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaari tuossa ole töppäillyt itse mitään, mitä nyt hyväuskoisesti luottanut jälkikasvuunsa.
Muistan kun minulla vuonna keppi ja kivi ei ollut omaa luottokorttia, ja tilasin jotain nettipalvelua mikä piti luottokortilla maksaa, niin isä antoi minulle luottokorttitietonsa. Tein maksun ja poistin tiedot. Isälläni ei ollut hajuakaan, miten kyseinen palvelu toimi tai että tiedot olisivat sinne tallentuneet, mutta hän luotti minuun. Eikä minulle olisi tullut mieleenikään pettää tuota luottamusta, kuten ei kenellekään normaalilla moraalilla varustetulle ihmiselle. Kahdeksanvuotiaallekaan.
Tottakai syytetään vaaria kun hän on omaa huolimattomuuttaan jakanut luottokortin tietojansa muille!
Ei se sen pienen lapsen tehtävä ole poistaa niitä luottokortin tietoja puhelimesta vaan sen jonka ne sinne laittoikin. Vähän nyt vastuuta omista tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen voi ilman vanhempien suostumusta tehdä ikäänsä nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia.
Tällainen ei ole monen tonnin lasku.
Vanhempi voi vaatia sopimuksen purkamista perusteella, että sopimus ei ole juridisesti sitova.
Ja tässä esimerkki siitä miten vanhemmat luistavat vastuusta.
Eli nyt kaikki lapset vain ostamaan peleihin aivan mitä haluatte sillä kaikki on ilmaista sillä teidän kanssanne tehty sopimus ei ole sitova eivätkä vanhempanne maksa myöskään mitään.
Täytyypä tästä lähtien laittaa lapsi aina ostamaan netin videovuokraamoistakin elokuvat ja pelit niin saan ne ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut kuitenkaan olla 8v kun pyysit sitä luottokorttia lainaan?
Vaarin vika täysin on. Itse jätti tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vaarin tilalla oliskin äiti niin täällä perusteltaisiin miksi tämä äiti ei voi tietää tai ymmärtää tietojen jäävän puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Antoi ostaa pari halpaa peliä. Poika sitten lähti ahneuksissaan ostamaan lisää ja lisää. Kyllä tuonkin ikäinen ymmärtää, mikä on ostettavissa pelirahalla ja esim. timanteilla, mitä noissa peleissä ikinä käytetäänkään ja mikä sitten oikealla rahalla. Mikäli ei ymmärrä, niin pois älypuhelimet tai ainakin pelit niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antoi ostaa pari halpaa peliä. Poika sitten lähti ahneuksissaan ostamaan lisää ja lisää. Kyllä tuonkin ikäinen ymmärtää, mikä on ostettavissa pelirahalla ja esim. timanteilla, mitä noissa peleissä ikinä käytetäänkään ja mikä sitten oikealla rahalla. Mikäli ei ymmärrä, niin pois älypuhelimet tai ainakin pelit niistä.
Ei siis paria halpaa peliä vaan juttua peliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsella ei saa olla sähköposti osoitetta (joka on ilmainen) mutta hänellä pitää olla puhelin jolla ostella pelejä? Mielummin juuri toisinpäin.
Lapsi ei vielä TARVITSE sähköpostia.
Lapsi ei oikeasti myöskään vielä tarvitse älykännykkää. Suuri osa keskiluokkaisten perheiden alakouluiläisistä mitkä minä tiedän käyttää jotain edullista peruspuhelinta, jolla ei voikaan pelata mitä tahansa pelejä - mutta ne lapset pelaakin futista ja mitä vanhanaikaista nyt sattuvatkaan pelaamaan.
Siis poika on ostanut 'sadoilla euroilla' / päivä niitä 0,99 / 1,99 ostoksia???
Tekeekö tämä pieni poika parka mitään muuta kun pelaa kännykkäpeliä?
Lasu!