Onko tämä ydinperhe? Vai uusperhe?
Perheessä äiti ja isä ja vastasyntynyt vauva, ja itsenäiseti asuva täysi-ikäinen nainen, jolla sama isä kuin vauvalla.
Kommentit (133)
Ydinperhe.
"Tilastokeskuksen virallinen määritelmä: ”Uusperheessä on alle 18-vuotias vain toisen puolison lapsi. Perheen kaikki lapset eivät ole puolisoiden yhteisiä.”
Toisaalta jos tarkasti katsotaan, että kyse on silloinkin ydinperheestä, vaikka toisen puolison/kumppanin lapsi olisi teillä joka toinen viikko, mutta olisi kirjoilla kumppani entisen luona eikä teillä.
Kuitenkin nykyään mielletään kaikki ne tilanteet uusperheiksi, jossa kaikki perheessä asuvat alle 18-vuotiaat lapset eivät ole yhteisiä - asuivat lapset virallisesti tai epävirallisesti samassa perheessä (esim. vuoroviikkojärjestlmä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni on kaksi lasta, joiden elämään minä en kuulu. Mies näkee heitä kahtena päivänä kuukaudessa, ja viettää silloin päivän hoplopissa tms. En millään näe meitä uusperheenä, koska he eivät kuulu "perheeseemme" eikä parisuhteeseemme. Heillä on sama asema kuin mies olisi lapsenvahtina sukulaislapsille.
(Lasten äiti ei anna lapsia isälle. Oikeuteen on menossa).
Ihan riippumatta siitä miten sinä asiat koet niin sinun miehelläsi on muita lapsia ja sinun lapsillasi puolisisaruksia.
Eli ette te ole ydinperhe.
Virallisesti se kai on niin, mutta minulle perhe on tunnekysymys, ei verisidekysymys.
Sinun miehelle on varmasti tunnekysymys, että kaikki hänen lapset on hänen perhettä. Eli uusperhe.
Ydinperheitä voi samalla henkilöllä olla elämänsä aikana enintään yksi. Se miehen eka perhe oli ydinperhe (jos vaimolla ei ollut aiempia lapsia), nykyinen on uusperhe.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe.
"Tilastokeskuksen virallinen määritelmä: ”Uusperheessä on alle 18-vuotias vain toisen puolison lapsi. Perheen kaikki lapset eivät ole puolisoiden yhteisiä.”
Toisaalta jos tarkasti katsotaan, että kyse on silloinkin ydinperheestä, vaikka toisen puolison/kumppanin lapsi olisi teillä joka toinen viikko, mutta olisi kirjoilla kumppani entisen luona eikä teillä.
Kuitenkin nykyään mielletään kaikki ne tilanteet uusperheiksi, jossa kaikki perheessä asuvat alle 18-vuotiaat lapset eivät ole yhteisiä - asuivat lapset virallisesti tai epävirallisesti samassa perheessä (esim. vuoroviikkojärjestlmä).
Ei tässäkään ketjussa kaikki miellä uusperheeksi esimerkkitilanteita.
Minun isäni kuoli kun olin 14 ja siitä alkoi hornamainen perintöriita.
Ne ns vanhat lapsethat voivat torpata esim asunnon myynnin ja sitä pesää jaettiin meilläkin 9 vuotta.
Että vaikka kuinka itse tunnetiloissaan työntää pään pensaaseen niin se todellisuus lyö kyllä kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe.
Tilastokeksuksen määritelmä on vain tilastointia varten. Muissa yhteyksissä uusperhe ei muutu ydinperheeksi vaikka aiemmat lapset olisi aikuisia.
Kun ottaa käytetyn partnerin, ei koskaan saa ydinperhettä. Käytetty = ennestään lisääntynyt.
Yleisempi määritelmä
Uusperhe:
Uusperheiksi kutsutaan sellaisia perheitä, jossa isällä ja/tai äidillä on lapsia aiemmasta perhesuhteesta.
Minä en tykkää perhe-sanasta ollenkaan. Minusta ihmisellä on vain lapsia. Omia tai muita samassa taloudessa eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe.
Tilastokeksuksen määritelmä on vain tilastointia varten. Muissa yhteyksissä uusperhe ei muutu ydinperheeksi vaikka aiemmat lapset olisi aikuisia.
Kyllä me olimme ydinperhe, vaikka isälläni oli entisestä liitosta lapsi, joka asui äidin luona. Ei asunut meillä koskaan, muta kävi vain kylässä. Minä kasvoin ydinperheessä.
Nyt olen uusperheessä (en tilastokeskusken mukaan), sillä taloudessamme asuu kumppanini lisäksi hänen lapsensa joka toinen viikko, joka on virallisesti kirjoilla toisen vanhemman luona. Sen lisäksi meillä on yhteinen biologinen lapsi. Tätä kutsumme uusperheeksi. Jos kumppanin lapsi ei asuisi täällä yhtään - ei olisi vuoroviikkoratkaisua tai mitään muuta säännöllista ratkaisua - niin kutsuisin tätä ydinperheeksi, mitä se olisi tilastokeskuksenkin mukaan.
Miten se on niin vaikea käsittää, että kun ihmisellä on lapsia, nämä ovat hänen perhettä aina. Vaikka menisi kuinka monta kertaa naimisiin ja saisi kuinka paljon lisää lapsia.
Kaikilla ei ole ydinperhettä koskaan, edes se ensimmäinen, jos lapset on hankittu jo perheellisen kanssa.
Ymmärrän, että on kova paikka, jos itsellä on eka perhe, eikä koe toisen lapsia sen osaksi. Ei kuitenkaan muuta asiaa. Kannattaisi kypsyä vähän, ne muut lapset on sinun lapsesi sukua ja sisaruksia.
Lapsi jolla on puolisisaruksia jossain ei koskaan elä pelkässä ydinperheessä. Näin se nyt vaan menee.
Mitä jos isän edellisen liiton lapsi on kuollut? Onko se silloinkin uusperhe?
Ydinperhe. Asutte vain ydinperheessä. Mun esikoispoika asuu isällään ja ihan pidän meitä ydinperheenä.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe. Asutte vain ydinperheessä. Mun esikoispoika asuu isällään ja ihan pidän meitä ydinperheenä.
Lisään, että olen kasvanut uusperheessä, ihan oikeassa sellaisessa. Asuimme isän kanssa ja kanssamme asuivat äitipuolen lapset. Yhteisiä niillä ei ollut. Tätä nykyistä kuviota ei mitenkään voi kutsua uusperheeksi..
No ihan alkuperäisen määritelmän mukaan ydinperhe tarkoittaa tiukasti miestä ja naista sekä näiden yhteisiä biologisia lapsia eli ei tuo taida ihan olla. Mutta mitä väliä? Ydinperhe itse asiassa melko uusi keksintö (Suomessakin vielä suht lyhyen aikaa sitten perheen käsite oli laajempi, sisälsi isovanhemmat jne.) Ja kaikenlisäksi tutkimusten mukaan ahdas ydinperhemalli ei edes ole kovinkaan hyväksi monessakaan mielessä.
"Ydinperhe on perhe, johon kuuluvat aikuiset vanhemmat ja heidän yhteiset lapsensa. Mikäli vanhemmilla on aikaisemmista suhteista lapsia, puhutaan uusperheestä.
Ydinperhe on varsin tuore tulokas, sillä perinteisesti varsinkin maaseutuympäristössä perheeseen on kaikkialla maailmassa kuulunut useampia sukupolvia. Tällaisessa yhdys- eli suurperheessä on useampia ydinperheitä."
Mites jos puoliso pettää ja siitä syntyy lapsi? Tai jos ilmenee että miehellä on aikuinen lapsi josta hän ei ole tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
"Ydinperhe on perhe, johon kuuluvat aikuiset vanhemmat ja heidän yhteiset lapsensa. Mikäli vanhemmilla on aikaisemmista suhteista lapsia, puhutaan uusperheestä.
Ydinperhe on varsin tuore tulokas, sillä perinteisesti varsinkin maaseutuympäristössä perheeseen on kaikkialla maailmassa kuulunut useampia sukupolvia. Tällaisessa yhdys- eli suurperheessä on useampia ydinperheitä."
Pitäis ehdottomasti lisätä tuohon että silloin kun kaikki osapuolet asuvat samassa osoitteessa. Perhe on se yksikkö, joka jakaa arjen.
No ihan tiedoksi vaan että lapsillakin pitäisi olla väliä, eikä aina niillä aikuisten tunteilla.
T. Uusperheessä kasvanut