Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilijan brändäys

Vierailija
16.03.2017 |

Olen vuosikausia pohtinut, miten edistää taiteeni myyntiä. Yrityskursseilta tuttua on brändäys: pitää olla tarina, osaaminen ja/tai tuote. Nyt alkaa olla kokonaisuus kasassa, minulla on tarina, osaaminen ja tuote. Klassinen tarina melankolisesta taiteilijapersoonasta, joka vuodattaa sielunsa (tällä kertaa) nettiin. Olosuhteet ovat olleet nuoruudessa oikeat riittävän lahjakkuuden muodostumiselle ja kehittämiselle. Vuosikausien opiskelu ja puurtaminen ovat tuottanut hedelmää, osaaminen on parempaa keskitasoa. Nyt on siis perusainekset kasassa, pohdinkin, että mitäs nyt. Osaako joku taidehistoriaa tunteva antaa vinkkejä. Otan vastaan myös markkinointia koskevia neuvoja.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin alkaa sulle taiteesi ideoijaksu ja manageriksi. Kunhan vaan sovitasn provikasta😆

Rupea vaan, jos olet osaava. Mutta jos et, en halua, että kiertelisit torperoimassa kylillä minua. Sori nyt vaan.

Vierailija
22/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin skeptinen rahan tekemisen suhteen. Suuri yleisö ei ole valmis maksamaan taiteesta ja muustakaan käsityönä tehdystä juuri materiaalikuluja enempää. Sijoitukseksi kelpaavalla taiteella menee hyvin. Tunnettujen taiteilijoiden huonommistakin töistä ollaan valmiita maksamaan hyviä hintoja, kun taas nimettömän taiteilijan mestariteoksista ei. Itse ostaisin taidetta nimestä riippumatta, jos työ puhuttelisi, mutta toistaiseksi minulla ei ole ollut irrottaa monta tonnia rahaa kerralla, kun olen jossakin törmännyt hienoon maalaukseen, mutta tarkoitus olisi kerätä pikku hiljaa rahaa sitä varten. Jonkin verran olen kyllä taidetra jo ostanutkin, taidelainaamon kautta ja viimeksi huutokaupasta upean venäläisen taidemaalarin työn. Olen itsekin taiteen tekijä omaksi ilokseni laiskaan tahtiin ja keskinkertaisuus töiden suhteen ei riitä minulle... Kerro jotakin töistäsi, tekniikasta ja aihepiiristä. Katsoisin mielelläni nettisivusi :) Tarina on kyllä tärkeä juttu, minuun sellainen ainakin vaikuttaa :D

Tämä on mielenkiintoinen avaus, koitan miettiä tätä juttua vielä, jahka ehdin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaskunta on hyvätuloiset ihmiset. En edes viitsi kaupitella monen tuhannen työtä ihmiselle, jolla ei ole varaa ostaa sitä.

Kuulostaa Picasson tason haihattelulta. Pabloa ei kiinnostanut postikorttikauppa.

Täytyy miettiä, että saa enemmän tuottoa kuin kulut on. Mutta joo, kiinnostaisi tehdä kyllä hyvällä hinnalla teoksia.

Vierailija
24/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarina todella niin tärkeä? Olen myös taiteilija, mutta olen hyvin privaatti persoona enkä liioin haluaisi tehdä mitään artistin statementtia. 

Vierailija
25/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestymiseen tarvitaan lahjakkuutta, poikkeuksellista lahjakkuutta, keskinkertaisuus ei riitä, muista erottuvia ideoita ja näkemystä, tekninen taitavuus on eduksi. Ja tuuria.

Olet oikeassa, tavallaan. Rentous puuttuu, jos yrittää liikaa. Osaaminen on vuosien työn muovaamaa, ja sitten oikeassa vireystilassa tulee hyvää jälkeä. Oikeiden ihmisten tuntemisesta on varmasti apua, siihen tarvitaan tuuria.

Jos on omasta mielestään keskinkertainen taiteen tekemisessä, niin muuta lahjakkuutta pitää löytyä rutkasti kompensoimaan taiteen tasapaksuuden. Se huipputaiteellinen lahjakkuuskaan kun ei välttämättä riitä, vaikka olisi sosiaalista lahjakkuutta ym. taitoja. Moni lahjakas koulutuksen (sis. töiden markkinointia ja hinnoittelua) saanut kuvataiteilija raapii elantonsa ihan muusta kuin taiteesta. Surullista, mutta näin se menee.

Vierailija
26/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menestymiseen tarvitaan lahjakkuutta, poikkeuksellista lahjakkuutta, keskinkertaisuus ei riitä, muista erottuvia ideoita ja näkemystä, tekninen taitavuus on eduksi. Ja tuuria.

Allekirjoitan. Olen eri mieltä teknisestä taitavuudesta, se pitää olla vahva ja monipuolinen, kaiken kattava. Tuuria ei tarvita, puskaradiokin riittää. Kun on lahjakkaa luova, älykäs, poikkeava. Verottaja on lahjakkaampi. :D Rikkaillakin on rahahanat käännetty tiukemmalle, toista oli ennen S-alkuista pomoamme. Taiteilijana Suomessa et rikastu, sivuvivahde.

Vierailija
27/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin skeptinen rahan tekemisen suhteen. Suuri yleisö ei ole valmis maksamaan taiteesta ja muustakaan käsityönä tehdystä juuri materiaalikuluja enempää. Sijoitukseksi kelpaavalla taiteella menee hyvin. Tunnettujen taiteilijoiden huonommistakin töistä ollaan valmiita maksamaan hyviä hintoja, kun taas nimettömän taiteilijan mestariteoksista ei. Itse ostaisin taidetta nimestä riippumatta, jos työ puhuttelisi, mutta toistaiseksi minulla ei ole ollut irrottaa monta tonnia rahaa kerralla, kun olen jossakin törmännyt hienoon maalaukseen, mutta tarkoitus olisi kerätä pikku hiljaa rahaa sitä varten. Jonkin verran olen kyllä taidetra jo ostanutkin, taidelainaamon kautta ja viimeksi huutokaupasta upean venäläisen taidemaalarin työn. Olen itsekin taiteen tekijä omaksi ilokseni laiskaan tahtiin ja keskinkertaisuus töiden suhteen ei riitä minulle... Kerro jotakin töistäsi, tekniikasta ja aihepiiristä. Katsoisin mielelläni nettisivusi :) Tarina on kyllä tärkeä juttu, minuun sellainen ainakin vaikuttaa :D

Onpa mukava kuulla! Valitettavasti en voi laittaa nettiosoitettani tänne. Jos keksitään joku keino yhteystietojen vaihtamiseksi, olisi mielenkiintoista tavata. Ja jos et halua sijoittaa minun töihini, voin suositella jonkun ystäväni töitä. Uskon kuitenkin, että omat työni ovat hyvä sijoitus ;)

Vierailija
28/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan. Olen eri mieltä teknisestä taitavuudesta, se pitää olla vahva ja monipuolinen, kaiken kattava. Tuuria ei tarvita, puskaradiokin riittää. Kun on lahjakkaa luova, älykäs, poikkeava. Verottaja on lahjakkaampi. :D Rikkaillakin on rahahanat käännetty tiukemmalle, toista oli ennen S-alkuista pomoamme. Taiteilijana Suomessa et rikastu, sivuvivahde.

Tottakai maksan verot, kun myyn töitä. Olen saanut yhteiskunnalta paljon ja haluan antaa takaisin myös. Tekninen taitavuus, minulla on noin neljä luovan alan ammattia, joten olen ehtinyt kääntää ja vääntää asiaa eri kulmista. Parempi voisi olla, ja kokoajan kehittyy. On etuoikeus saada tehdä sitä, mitä haluaa.

Vierailija
29/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomelo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, tavallaan. Rentous puuttuu, jos yrittää liikaa. Osaaminen on vuosien työn muovaamaa, ja sitten oikeassa vireystilassa tulee hyvää jälkeä. Oikeiden ihmisten tuntemisesta on varmasti apua, siihen tarvitaan tuuria.

Jos on omasta mielestään keskinkertainen taiteen tekemisessä, niin muuta lahjakkuutta pitää löytyä rutkasti kompensoimaan taiteen tasapaksuuden. Se huipputaiteellinen lahjakkuuskaan kun ei välttämättä riitä, vaikka olisi sosiaalista lahjakkuutta ym. taitoja. Moni lahjakas koulutuksen (sis. töiden markkinointia ja hinnoittelua) saanut kuvataiteilija raapii elantonsa ihan muusta kuin taiteesta. Surullista, mutta näin se menee.

Koulutuksella ei ole paljonkaan merkitystä, ellet ole ollut jo taiteellinen ja kyvykäs, Suomessa.  Surullista on se, että täällä on monen alan "taidekoulutuksia", joissa toimitaan valmiiksi kirjoitetun opetussuunnitelman mukaan, eikä varsinaista yksilöllistä luovuutta tueta mitenkään. Mieti, kuinka moni on koulutuksista lähteneenä pystynyt tekemään omaa uraa, ei tehtaassa. Sama kuvio on ulkomaille lähteneissä taideopiskelijoissa. Vaikka siellä annetaan tilaan persoonalliselle luovuudelle, suomalaisuudessa identiteetissä on juurtunut joku hemmetin häpeä elementti, että palataan tänne ja tehdään sitä samaa paskaa, mitä markkinat on jo täynnä eikä ketään kiinnosta. Mitä on todellinen luovuus? Se on riippumatonta mistään. Harva ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Pitää olla älykäs, luova ja osaava monella alueella, elämänkokenut. Ei elämäm koululainen. :D

Vierailija
30/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa mukava kuulla! Valitettavasti en voi laittaa nettiosoitettani tänne. Jos keksitään joku keino yhteystietojen vaihtamiseksi, olisi mielenkiintoista tavata. Ja jos et halua sijoittaa minun töihini, voin suositella jonkun ystäväni töitä. Uskon kuitenkin, että omat työni ovat hyvä sijoitus ;)

Et vaikuta kovin älykkäältä. Luovan työn ihmiset ovat älykkäitä. Osaatko piirtää paavo pesusienen simmut kiinni.

Vierailija
31/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vaikuta kovin älykkäältä. Luovan työn ihmiset ovat älykkäitä. Osaatko piirtää paavo pesusienen simmut kiinni.

Voi kiitos ;) Olen maalari enemminkin. Ja olen kyllä luova, keksin omaperäisiä ideoita. Ja älyä minulla on sopivasti, liiasta voisi olla vain haittaa.

Vierailija
32/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tarina todella niin tärkeä? Olen myös taiteilija, mutta olen hyvin privaatti persoona enkä liioin haluaisi tehdä mitään artistin statementtia. 

Tästä on ollut jossain puhetta että puhetta on nykyään liikaa. Taideteoksen pitää riittää yksinään. Jos siihen tarvitaan joku selitys tai saate, niin ne ihmiset menköön kirjallisuuden pariin. Kuvataide kommunikoi juuri sen kuvallisen ilmaisun kautta :D Eikä ole vain yhtä selitystä, vaan se on tulkintakysymys.

Vierailija
33/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kuitenkin, että omat työni ovat hyvä sijoitus ;)

Meinaatko oikeasti, että sinut "keksitään" joskus ja töidesi arvo nousee vai meinaatko että ne tuottavat henkilökohtaista iloa?

Vierailija
34/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä iljetä tai miten sen kuvailisi kun vieraat ihmiset katsoo töitänne tai ostavat niitä? Sehän on kuin ne vieraat ihmiset pääsisivät sisällenne. Olen joskus julkaissut taidetta ja se tuntuu niin ilkeälle. Siinä muodostuu henkinen yhteys.

Vierailija
35/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin ap on?

Vierailija
36/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvoa Meeri Koutaniemeltä. Hän on onnistunut brändäyksessä.

Vierailija
37/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömin ketju jonka olen aiheesta lukenut ikinä : ) Jos haluaa myydä tauluja, pitää olla jonkun verran talenttia ja sen lisäksi hyvä kattava verkosto, joka ostaa sitä taidetta ja tulee näyttelysi avajaisiin ja tekee sinua tunnetuksi yms. Muuta ei tarvita, ja noista kahdesta suhteet on tärkeämmät kuin se talentti, koska taidemaailma on hyvin sisäänpäinlämpiävä, ja vaikka olisit maailman paras alallasi, jos sulla ei ole suhdeverkostoa, jonka avulla pääset esittämään ja myymään taidettasi, ei tule mitään. Instat ja facet eivät auta mitään jos sinulla ei ole nimeä, ja se nimi tulee siis siitä että tietyt ihmiset joilla on suhteita 'tukevat' sinua ja auttavat sinua urallasi eteenpäin nobodysta somebodyksi ja lopulta tunnetuksi nimeksi, jonka tauluja ostetaan, olivat tekeleet sitten tasoltaan mitä hyvänsä, koska kun olet 'kuuluisa', taulusi ovat sijoituskamaa, joten sillä ei ole niin väliä miltä ne näyttävät. No vähän karrikoin, mutta pääsääntöisesti näin..

Vierailija
38/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kuitenkin, että omat työni ovat hyvä sijoitus ;)

Meinaatko oikeasti, että sinut "keksitään" joskus ja töidesi arvo nousee vai meinaatko että ne tuottavat henkilökohtaista iloa?

Nyt kun kysyit sitä, niin kyllä, molempia. Haha.

Vierailija
39/39 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä iljetä tai miten sen kuvailisi kun vieraat ihmiset katsoo töitänne tai ostavat niitä? Sehän on kuin ne vieraat ihmiset pääsisivät sisällenne. Olen joskus julkaissut taidetta ja se tuntuu niin ilkeälle. Siinä muodostuu henkinen yhteys.

Joo ja ei. Tietty, jos on jotain tosi henkilökohtaista, kuten päiväkirjan sivuja, niin sitten. Enemmän sattuu ilkeä arvostelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi