Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaisen lapsen omaishoidon sijaishoidosta tietäviä??

Vierailija
16.03.2017 |

Toimin sijaishoitajana vammaiselle lapselle. Eli pari yötä kuukaudessa lapsi on luonani hoidossa. Kysyn vain, että onko minulla tässä mitään "oikeuksia", vai onko kaikki oikeudet omaishoitajalla eli äidillä?
Nyt muutaman kerran käynyt niin, että on yhdessä sovittu joku päivä jolloin lapsi tulee luokseni yöksi. Äiti peruukin syystä tai toisesta lapsen tulemisen joko edellisenä tai jopa samana päivänä kun lapsen pitäisi tulla. Sitten vaan huikkaa että katsotaan joku toinen päivä, eli saa näin vapaansa säästöön, pidettäväksi itselleen mielekkäämpänä ajankohtana. Olen yrittänyt sitten järjestää sen toisen päivän johonkin muualle. Itse olen yh,teen vuorotyötä, joten vapaita vkloppuja on yleensä 1-2/kk, ja toki tämä äiti haluaa vapaansa vikkonloppuna pitää. Toki suunnittelen muutenkin elämää ja vapaapäiviä sen mukaan, miten olen sopinut pitäväni tuota lasta luonani. Nyt oletus tuntuu olevan että minä järjestän elämäni uusiksi siten miten tämä äiti haluaa. Tuntuu kuin minun pitäisi olla aina avoinna oleva hoitopaikka johon voi tuoda miten haluaa jos haluaa. Jos vapaita ei pidä esim nyt maaliskuussa, ne siirtyvät säästöön, eli ne kertyvät sitä mukaan kun niitä ei pidä. Eli tätä tahtia säästössä on kohta esim 8vapaata jotka hänellä on oikeus saada pitää kun haluaa. Tämä on lakisääteistä, mutta oletetaanko minun tosiaan tarjoavan hoitopäiviä juuri niinkuin äiti haluaa, että hän voi niitä perua ja siirtää miten haluaa? Siinä sitten taas mietin,miten järjestän omat vapaapäivät ja työvuorot ja omien lasten isä-viikonloput.. Ymmärrän jos lapsi sairastuu tms. ilmiselvä syy että lapsi jääkin kotiin mutta tällaisesta ei ole ollut kyse kun on perunut. Minulla ei siis ole oikeutta esim sanoa, että "tämä oli yhdessä sovittu hoitopäivä, jos itse päätät sen jättää pitämättä niin en pysty toista järjestämään", vaan minulla velvollisuus se järjestää jossain kohtaa, koska äidillä oikeus vapaaseen. En arvannut tämän olevan näin toisen pillin mukaan hyppimistä kun hommaan lähdin.
Tässä muuttohässäkässä olen nyt hukannut sopimuksen jonka allekirjoitin, enkä löydä vastaavaa netistäkään mistään. Vammaispalvelussa tämä tehty. Enkä löytänyt muutenkaan tietoa tästä, miten näissä tulisi toimia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vammaispalveluun ja kysy, miten kuuluu toimia. Ei se nyt tuolla tavalla ainakaan mene. Meillä ainakin henkilökohtaisen avustajan kanssa selkeät pelisäännöt myös siitä, miten toimitaan sairaustapauksissa yms.

Henkilökohtaisen avustajan työnantaja

Vierailija
2/4 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa kun hukkuu..769

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita vammaispalveluun ja kysy, miten kuuluu toimia. Ei se nyt tuolla tavalla ainakaan mene. Meillä ainakin henkilökohtaisen avustajan kanssa selkeät pelisäännöt myös siitä, miten toimitaan sairaustapauksissa yms.

Henkilökohtaisen avustajan työnantaja

Niin ja piti vielä lisätä, että kokemusta itsellä vain henkilökohtaisesta avusta, ei omaishoidosta, mutta kyllä siihenkin varmaan säännöt vammaispalvelusta löytyy.

Vierailija
4/4 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi