Miten tupakasta eroon ennen synnytystä
Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.
Kommentit (180)
Tupakan vaikutukset saattaa näkyä vasta vuosien päästä lapsessa, esim keskittymishäiriöinä.
vierasko kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää ehdointahdoin a)tuhlata rahat johonkin josta ei tule hyvä olo/hyvä mieli b)pilata oma terveys c) pilata tahallaan lapsiensa terveys d)aiheuttaa itselleen jatkuva huono olo, hermostuneisuutta, pakko päästä "hermosavuille" yms.
Kyllä, olen itsekin tupakoinut. Lopetin, kun halusin lapsia ja aloin miettiä tupakointia syvemmin. Turhake, josta tulee vihaiseksi, lyhyt pinnaiseksi, pahalle haisevaksi, sairaaksi, köyhäksi.
Lopettaminen on sen hetken pieni tuska, itselläni ei ollut mikään suoritus, kun ajattelin kuinka typerältä se pillin imeminen ja värjöttely pakkasessa näyttääkään, kaikki vain sen takia, että voin maistaa suussani paskan ja tiedän kuinka paljon rahaa valuu hukkaaan joka viikko. Nekin rahat voisi laittaa kampaajaan, hyvään ruokaan jne.
Olen itse tupakoinneen äidin lapsi, minulla on paljon ongelmia, mm. keskittymishäiriö, aistiyliherkkyyksiä ja atopia. Kaikki todennäköisesti äitini minulle tahallaan aiheuttamia ongelmia.
Nyt äitini on kuolemassa keuhkoahtaumatautiin ja hänellä on 2 eri syöpää, jos näkee seuraavan lapsenlapsensa, niin onni, jos ei, niin tästä kaikesta hän halusi luopua vain sen takia, että saa seisoa ulkona imemässä huonon makuista ilmaa.
Taas näitä,kaikki on vanhempien ja tupakan syytä.Eihän maailmassa ole suurempaa ongelmaa kun tupakoitsijat.
Neljä lasta synnyttäneenä (kaikki terveitä)mä aina jaksan ihmetellä teidänlaisten kukkahattuilijoiden vittuilua.Poltin jokaisen raskauden ja vastakin aion jos vielä lapsia teen.kerran äitiyspolin pihalla joku otti asiakseen mainita kun multa oli mennyt vedet ja supistuksia odotellessa kävin hermosavuilla.
Sanoin suoraan että niin kauan kun kyseessä MUN kroppa ja MUN lapsi niin mä teen niinkuin koen tarpeelliseksi.jos joku tulisi kasvatusasioissa ja teidän äitiyttä pätemään niin asia olisi täysin sama.
Hankkikaa oikeita ongelmia elämäänne niin tiedätte millaiset asiat ovat oikeasti tärkeitä.
Uskokaa jo tiedän tuon!Parisuhde rukoilee ja olen saanut ravata savuilla jatkuvasti stressin vuoksi.Syytän itseäni muutenkin tuosta istukka ongelmasta ja tiedän että kyseessä vakava asia.
Tuntuu ettei mialiala ole muutenkaan hyvä lopettamiseen ja toisinaan mietin että miksi minun lapseni ei olisi terve kun moni tuttu "todistanut" että ei tupakka välttämättä aiheuta mitään.Moni saa kuitenkin terveen lapsen.
- AP
Vierailija kirjoitti:
vierasko kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää ehdointahdoin a)tuhlata rahat johonkin josta ei tule hyvä olo/hyvä mieli b)pilata oma terveys c) pilata tahallaan lapsiensa terveys d)aiheuttaa itselleen jatkuva huono olo, hermostuneisuutta, pakko päästä "hermosavuille" yms.
Kyllä, olen itsekin tupakoinut. Lopetin, kun halusin lapsia ja aloin miettiä tupakointia syvemmin. Turhake, josta tulee vihaiseksi, lyhyt pinnaiseksi, pahalle haisevaksi, sairaaksi, köyhäksi.
Lopettaminen on sen hetken pieni tuska, itselläni ei ollut mikään suoritus, kun ajattelin kuinka typerältä se pillin imeminen ja värjöttely pakkasessa näyttääkään, kaikki vain sen takia, että voin maistaa suussani paskan ja tiedän kuinka paljon rahaa valuu hukkaaan joka viikko. Nekin rahat voisi laittaa kampaajaan, hyvään ruokaan jne.
Olen itse tupakoinneen äidin lapsi, minulla on paljon ongelmia, mm. keskittymishäiriö, aistiyliherkkyyksiä ja atopia. Kaikki todennäköisesti äitini minulle tahallaan aiheuttamia ongelmia.
Nyt äitini on kuolemassa keuhkoahtaumatautiin ja hänellä on 2 eri syöpää, jos näkee seuraavan lapsenlapsensa, niin onni, jos ei, niin tästä kaikesta hän halusi luopua vain sen takia, että saa seisoa ulkona imemässä huonon makuista ilmaa.
Taas näitä,kaikki on vanhempien ja tupakan syytä.Eihän maailmassa ole suurempaa ongelmaa kun tupakoitsijat.
Neljä lasta synnyttäneenä (kaikki terveitä)mä aina jaksan ihmetellä teidänlaisten kukkahattuilijoiden vittuilua.Poltin jokaisen raskauden ja vastakin aion jos vielä lapsia teen.kerran äitiyspolin pihalla joku otti asiakseen mainita kun multa oli mennyt vedet ja supistuksia odotellessa kävin hermosavuilla.
Sanoin suoraan että niin kauan kun kyseessä MUN kroppa ja MUN lapsi niin mä teen niinkuin koen tarpeelliseksi.jos joku tulisi kasvatusasioissa ja teidän äitiyttä pätemään niin asia olisi täysin sama.
Hankkikaa oikeita ongelmia elämäänne niin tiedätte millaiset asiat ovat oikeasti tärkeitä.
Naurettavaa kun täällä puhutaan asiasta niinkuin jostain laittomasta huumeesta.aika pieni pahe niihin verrattuna.Ap:na jatkaisin sauhuttelua mikäli stressi on kovaa lopettamis yritysten vuoksi.vauva ei kaipaa ahdistavaa oloa verenpaineen nousun myötä.myös se saattaa aiheuttaa ennenaikaisuuden.
Se lapsi ei kaipaa myöskään sitä tupakkaa. Eikä siitä tulevia häiriöitä.
Miksi ihmeessä tarvitsisit luvan ulkona käymiseen synnytyksen jälkeen? Senkus menet, kunhan et jätä vauvaa yksin. Tupakointi voi aiheuttaa sen istukan irtoamisen.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Valistuksesta huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista tupakoi raskauden aikana, ja heistä kaksi kolmesta tupakoi koko raskausajan. Tupakansavu sisältää tuhansia kemiallisia aineita, joista monet läpäisevät istukan. Näistä tärkeimmät ovat nikotiini ja hiilimonoksidi eli häkä sekä erilaiset polysykliset hiilivedyt ja syanidi. Ympäristön tupakansavulle altistuttaessa vain häkä jää pois.
Sikiö on herkkä erilaisille ympäristömyrkyille. Tupakan haitalliset aineet siirtyvät istukan kautta sikiön verenkiertoon. Tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen (ks. «Uhkaava ennenaikainen synnytys»1), istukan ennenaikaisen irtoamisen (ks. «Istukan ennenaikainen irtoaminen»2) ja etisen istukan (ks. «Etinen istukka»3) vaaraa. Äidin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa lapsen terveyteen myös pitkällä aikavälillä.
Tupakoinnin haittavaikutukset raskauden aikana
Tupakoitaessa verenkiertoon imetytyy lukuisia kemikaaleja. Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja sikiön hapensaantia supistamalla verisuonia. Hiilimonoksidi taas sitoutuu hemoglobiiniin muodostaen karboksihemoglobiinia, joka vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakoijalla istukan toiminta on heikentynyt, mutta istukka on laajempi ja painavampi kuin tupakoimattomalla.
Tupakan raskasmetallit ja karsinogeenit vaikuttavat suoraan kehittyvän sikiön kudoksiin. Kaikkia vaikutuksia ei vielä tunneta.
Tupakointi heikentää sekä naisen että miehen hedelmällisyyttä. Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin-kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön (ks. «Sikiön kasvun hidastuma»4) riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden (ks. «Kohtukuolema (sikiökuolema)»5) ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen (ks. «Sikiön kasvun hidastuma»4) tai etisen istukan (ks. «Etinen istukka»3) riski on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi.
Tupakoinnin vaikutukset vastasyntyneeseen
Raskauden aikainen tupakointi altistaa paitsi raskaushäiriöille myös vastasyntyneen ongelmille: pH on pienempi, Apgarin pisteet huonommat, lapsivedessä on useammin mekoniumia eli lapsenpihkaa ja syntymänjälkeisen tarkkailun tarve on suurempi kuin muilla. Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.
Tupakoivien äitien vastasyntyneet ovat keskimäärin 150–300 g kevyempiä kuin olisi odotettavissa ilman tupakan vaikutuksia; pienipainoisuuden riski on kaksinkertainen.
Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia.
Tupakka ja imetys
Nikotiini kulkeutuu äidinmaitoon, ja se aiheuttaa lapselle ärtyisyyttä, pahoinvointia ja vatsakipuja. Koliikkia esiintyy useammin, jos imettävä äiti tupakoi. Tupakointia tulee välttää ainakin 2–3 tuntia ennen imetystä, jos tupakoinnin lopettaminen on mahdotonta. Lisäksi tulee huolehtia, ettei lapsi altistu savulle.
Tupakoinnin lopettaminen
Tupakointi tulisi lopettaa kolme kuukautta ennen raskautta istukkakomplikaatioiden estämiseksi. Jos tupakointi lopetetaan alkuraskaudessa, ennenaikaisuuden, istukan irtoamisen ja etisen istukan vaara vähenee. Jos tupakointi lopetetaan ennen raskauden puoliväliä, sikiön kasvu normaalistuu.
Tupakoinnin lopettaminen on tunnetusti vaikeaa nikotiiniriippuvuuden vuoksi (ks. «Tupakoinnin lopettaminen (tupakasta vieroitus)»6). Lääkärin antama ohjaus, neuvonta ja valistus ovat avuksi. Nikotiinikorvaushoito auttaa jonkin verran, ja sitä voidaan käyttää myös raskauden aikana. Raskaana oleville ja imettäville nikotiinikorvaushoito on parempi kuin tupakointi. Hoitoina suositaan lyhytvaikutteisia valmisteita. Nikotiinikorvaushoitoa tulee suositella yli kymmenen savuketta päivässä polttaville. Muiden markkinoilla olevien vieroitushoitolääkkeiden käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tutkimustietoa.
Kunnon äiti ei polttaisi tupakkaa ollenkaan, just saying...
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lapsi nikotiinin tottunut niin saattaa lopettamisesta tulla vieroitusoireet vauvalle.joten parempi jatkaa koska olo käy kohdussa sietämättömäksi mikäli vieroitusoireet tulevat raskaana ollessa sikiölle. Ja näin lääkäri sanonut ettei tarvi teidän seota :) en ymmärrä kun tupakoimattomat äidit kokevat jotenkin olevansa ylempiarvoisia ja asiakseen paheksua muita.
Tupakoiva raskaana oleva äiti on oksettava asia. Se on itsekkyyttä puhtaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo tiedän tuon!Parisuhde rukoilee ja olen saanut ravata savuilla jatkuvasti stressin vuoksi.Syytän itseäni muutenkin tuosta istukka ongelmasta ja tiedän että kyseessä vakava asia.
Tuntuu ettei mialiala ole muutenkaan hyvä lopettamiseen ja toisinaan mietin että miksi minun lapseni ei olisi terve kun moni tuttu "todistanut" että ei tupakka välttämättä aiheuta mitään.Moni saa kuitenkin terveen lapsen.
- AP
Minkä ikäisiä lapsia tuttavillasi on? Tupakan aiheuttamat haitathan näkyvät kognitiivisina ongelmina yleensä vasta kouluiässä, on oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriötä jne. Syntyessään ns. terve vauva ei vielä tarkoita, etteikö tupakointi olisi vaikuttanut mitenkään. Eikö tunnu kamalalta odottaa vuosikausia, että aiheuttaako se tupakointi jotain vai ei?
Ja mieti niitä tuttaviesi lapsia, onko niillä kuitenkin jotain ongelmaa, jota lapsen vanhemmat ei välttämättä edes yhdistä tupakointiin. On niin helppo kieltää aiheuttaneensa lapsen neurologiset vaivat omalla tupakoinnillaan ja antaa muita selityksiä, vaikka fakta on, että tupakoitsijoiden lapsilla näitä on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon äiti ei polttaisi tupakkaa ollenkaan, just saying...
Mulla kaksi lasta ja tupakoin.Koen olevani paras äiti lapsilleni vaikka en lopettanut raskaana :)
Tuo tuskin määrittää onko hyvä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lapsi nikotiinin tottunut niin saattaa lopettamisesta tulla vieroitusoireet vauvalle.joten parempi jatkaa koska olo käy kohdussa sietämättömäksi mikäli vieroitusoireet tulevat raskaana ollessa sikiölle. Ja näin lääkäri sanonut ettei tarvi teidän seota :) en ymmärrä kun tupakoimattomat äidit kokevat jotenkin olevansa ylempiarvoisia ja asiakseen paheksua muita.
Tuo on niin paksua paskaa että ei tosikaan. On ajat sitten kumottu se, että lapselle olisi parempi se että äiti tupakoi kuin äidin stressi. Äidin tupakointi ei koskaan, missään tilanteessa ole hyväksi lapselle. Tupakoiva äiti on itsekäs.
Mitä ihmettä se tupakan lopettaminen hyödyttää ennen synnytystä? Sehä pitäs lopettaa HETI ku tietää olevansa raskaana. Siitä on terveys haitat sikiölle. Syytä sit itseäsi, jos vauva on tosi itkuinen, kun kärsii nikotiinin puuttesta... Turha sitte muille uikuttaa jos on hankala lapsi joka itkee paljo eikä mikää auta.
Te tupakoivat äidit, vaikka ette mitään muuta elämänne aikana lukisi, niin lukekaa edes tuo terveyskirjaston artikkeli. AJATUKSELLA. Miten ihminen voi olla niin tyhmä ja itsekäs, että aiheuttaa tieten tahtoen lapselleen ongelmia? :(
Äiti ei ole ainoastaan paskan hajuinen, vaan myrkyllinen vauvalle. Kuten myös kaikki muut tupakoivat ihmiset vauvan ympärillä.