Katsokaa nyt tarkkaan, ketä "autatte" ( apua vähävaraisille-ryhmät)
Lueskelin noita ilmoituksia ja nyt on uusi trendi vallalla. Sama perhe saa apua kuukausien ajan. Ensin on saatu apua loppuvuonna ja nyt on taas sähköt katkaistu ja taas on ihmisiä jo rahaa keräämässä, on ruokakasseja ovella jne. Jotenkin kyllä tuntuu taas oudolta noi jutut. En tiedä auttaako tuo ketään, että opetetaan siihen että apu tulee aina ulkoapäin.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että löytyisi ihmisiä, jotka haluaisivat muistaa pienillä muistoilla down syndroomanaista, joka on vastikään muuttanut palvelukotiin kun oma vanhempi joka häntä huolsi, sairastui muistisairauteen?
Käytännössä mitään akuuttia hätää hänellä ei ole, mutta kova ikävä kotiin ja ei oikein kauheasti ole iloa nyt elämässä ikävän takia. Tykkää kaikista meikeistä ja barbeilla leikkii, lempiväri on pinkki ja tykkää musiikkia kuunnella kovasti. Sellainen pienen tytön luonne on.
Olen ajatellut ilmoittaa hänet avustettavaksi johonkin, olisi ikinonnellinen, jos postista tulisi vaikka huulipuna. :) Vai ovatko nämä ryhmät tarkoitettu lapsiperheille ja akuutissa tarpeessa oleville ihmisille, eli onko pinnallista lähettää joitain meikkejä kun perustarpeet täytetään palvelutalossa...
Facebookin ryhmät on tarkoitettu akuutissa tarpeessa oleville ihmisille. Liity kuitenkin Avustuksia vähävaraisille -ryhmään ja laita suoraan yksityisviestiä sille ylläpitäjälle, jonka profiilissa on kuva oravasta tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että löytyisi ihmisiä, jotka haluaisivat muistaa pienillä muistoilla down syndroomanaista, joka on vastikään muuttanut palvelukotiin kun oma vanhempi joka häntä huolsi, sairastui muistisairauteen?
Käytännössä mitään akuuttia hätää hänellä ei ole, mutta kova ikävä kotiin ja ei oikein kauheasti ole iloa nyt elämässä ikävän takia. Tykkää kaikista meikeistä ja barbeilla leikkii, lempiväri on pinkki ja tykkää musiikkia kuunnella kovasti. Sellainen pienen tytön luonne on.
Olen ajatellut ilmoittaa hänet avustettavaksi johonkin, olisi ikinonnellinen, jos postista tulisi vaikka huulipuna. :) Vai ovatko nämä ryhmät tarkoitettu lapsiperheille ja akuutissa tarpeessa oleville ihmisille, eli onko pinnallista lähettää joitain meikkejä kun perustarpeet täytetään palvelutalossa...
Ihana ☺️ Nää on oikeasti ihania. Joskus pyydellään postikortteja ja joskus jotain ihan pientä ja tarkoituksena on ilahduttaa, ei loisia. Minä voisin mielelläni lähettää. :)
Jos eivät ota avunsaajaksi niin facebookissa on myös kaikkia kivoja hyvänmielen ryhmiä varmastikin. Pitää vaan koittaa etsiä, juurikin sellaisia joista voi löytää postikortin lähettäjiä ym. :) En oo niin perillä niistä, että osaisin nimetä, mutta löytynee.
Ihana pyyntö minustakin. Mä luulen, että missä tahansa sun pyyntöilmoitus on, siihen osallistuu tosi moni :)
Olen vähävarainen opiskelija, mutta haluaisin auttaa jotain oikeasti avuntarpeessa olevaa ihmistä. Jollain pikkujutuilla silloin tällöin tai vaikka lastenhoitoa yms.
En ole uskaltanut ilmoittautya minnekään avunantajaksi, koska pelkään juuri tätä etten voikaan tarjota tarpeeksi hyvää apua ja avuntarvitsijat vain pettyvät. :/
Ilmiantakaa tämä vihapuhe-ketju!
Täytyykö olla kommenttiketju, jossa yhdessä paheksutaan ja inhotaan köyhiä, sairaita, elämässään epäonnistuneita ihmisiä?
Täällä ihmisvihaajat neuvovat toisiaan,
millä eri tavoin voi kieltäytyä auttamasta huono-osaisia lähimmäisiä,
millä uusilla sanoilla heitä voi haukkua,
miten kannattaa mennä vähävaraisten tukiryhmään vahtimaan avustettavia ja
etsiä heistä ikäviä asioita.
Olette kauheita ihmisiä.
Jos jossain av:lla on pahoja ihmisiä, niin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö olla kommenttiketju, jossa yhdessä paheksutaan ja inhotaan köyhiä, sairaita, elämässään epäonnistuneita ihmisiä?
etsiä heistä ikäviä asioita.Olette kauheita ihmisiä.
Tai sitten tosiaan neuvotaan ja varoitetaan ettei kukaan joutuisi hyväksikäytetyksi, kuten osalle on käynyt ja onnistuisi auttamaan niitäkin jotka ei huuda ja ahnehdi kovimmin.
Avustettavien vahtiminen sinänsä on tosi tärkeää vaikka se on huono sana. Oikea sana ois kartoittaminen, jos sillä tarkoitetaan kokonaiskartoitusta ja tarkkaa pohdintaa ennen auttamista, jotta kenellekään ei kävisi niin että tulee paha mieli siitä että auttoi vaikka avuntarpeessa olikin jotain hämärää tai vaadittiin pöyristyttäviä asioita ja loukattiin auttajaa. Silloin se apu ei ole pois siltä jonka avuntarve on aitoa, ei esim halua elää kuten keskiluokka. Olis aivan hurjaa syytää rahaa jokaiseen käteen, totta kai pitää miettiä ja selvittää tilannekokonaisuus. Ei mulla ainakaan ole niin isoja varoja että hyvillä mielin niitä pystyisin lahjoittamaan jokaiselle joka pyytää. Siksi on hyvä mietti kenelle, miksi, missä tilanteessa ja millä edellytyksillä. Ihan selväähän tuo on. Moni joutunut hyväksikäytetyksi, ihan ok siitäkin on puhua. Tunteet ne on sillä keskituloisellakin, joka joutuu niihin ikäviin tilanteisiin ilman sitä kokonaiskuvan pohdintaa.
Pirjo kirjoitti:
Minä olen yksi näistä ryhmien "hyväksikäyttäjistä". Rahaa ei ole ja töihin olen liian rauhaton. Viihdyn kotona lasten kanssa ja se tekee hyvää myös lapsille. Ryhmien hyödyntäminen (myös roskalavat ja erilaiset annetaan palstat) käy myös työstä ja vaatii paljon aikaa. Silti toimeentulo on aina epävarma, joskus elämme kuin kroisokset, toisinaan syömme nuudeleita. Kukin pärjätköön elämässä miten haluaa. Tämä on mun tapa, eikä se kenellekään kuulu
Anteeksi, mutta MITEN voi olla liian rauhaton töihin? Kuulostaa vain ja ainoastaan laiskuudelta ja selittelyltä, työn vieroksumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrin aina löytämään sellaisen avustettavan, jolla on edes jotain toivoa ja yritystä päästä kurjuudestaan eroon. En siis avusta näitä, jotka uudestaan ja uudestaan ovat avuntarpeessa eikä ole mitään syytä olettaa, että he koskaan paremmassa tilanteessa olisivatkaan. Sen sijaan aika usein olen löytänyt opiskelijoita, juuri eronneita jne, joilla avuntarve on vain tilapäinen. Heitä on ilo auttaa.
Juuri näin kannattaakin toimia, etsii niitä jotka oikeasti tarvitsevat ja arvostavat apuanne! Mielestäni ei todellakaan ole hyvä ratkaisu, että niiden elämänkoulutapausten takia jättää vain auttamisen kokonaan pois.
Jossakin tilanteessa juuri sinun apusi voi olla jollekin elintärkeää, ja pienilläkin teoilla tai asioilla voi olla todella suuri merkitys. Ja monesti jos tällaisessa pahassa tilanteessa saa apua, niin joskus myöhemmin elämässään tulee auttamaan muita hankalassa tilanteessa, kun oma tilanne on parempi. Ja tietenkin se, että niistä tuntee oikeasti auttamisen iloa kun tietää että apu meni todella tarpeeseen :-)
Itsekin aion liittyä ryhmään heti, kun saan opiskeluni päätökseen ja työllistyn, mutta aion katsoa tarkasti kenelle apuni kohdistan.
Vierailija kirjoitti:
etsiä heistä ikäviä asioita.Olette kauheita ihmisiä.
Sitä nyt ei tarvitse kenenkään neuvoa. Jokaisella on oikeus kieltäytyä yksityishenkilönä auttamasta omista varoistaan. Kenelläkään ei ole siihen velvollisuutta. Jos kuitenkin on niin hyväsydäminen, että haluaa auttaa ja tukea kohti uutta elämää, on todellakin oikeus katsoa, kenelle niitä varojaan antaa.
Ihmisvihaaja ei ole sellainen ihminen, joka kieltäytyy avustamasta ihmistä, joka vähävaraisuuden aikana on hankkinut lisää lapsia ja eläimiä ja joka ei yritä mihinkään suuntaan parantaa tilannettaan ja joka sen sijaan avustaa köyhää eteenpäinpyrkivää työtöntä tai opiskelijaa, joka omalla toiminnallaan pyrkii pääsemään tulojen ja menojen kanssa sellaiseen balanssiin, että pärjäisi itsenäisesti, esim ei hanki lemmikkejä.
Kenelläkään ei ole erityistä oikeutta saada vapaaehtoisten lahjoituksia. Ja jokaisella lahjoittajalla on oikeus valita lahjoituksen saaja siten, ettei lahjoittaminen tunnu pahalta, vaan lahjoittaja kokee tukevansa sitä arvomaailmaa ja sellaista toimintamallia, johon itsekin uskoo. Tämä on jokaisen lahjoittajan oikeus, koska kukaan ei voi lahjoittaa kaikille.
On myös jokaisen lahjoittajan oikeus käydä keskustelua palstalla ja peilata omia valintojaan muiden lahjoittajien näkemyksiin ja hakea lisää perspektiiviä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin järjetön ilmiö kun täällä kajehditaan lapsiperheitä ja työttömiä. Mikä saaterin uhka se teille on? Kenelle sitä avustuksia pitäisi kerätä? Jollekin lapsettomalle pariskunnalle tai alkoholisteille?
Kokeiltua nyt vähän siistiä suutaanne.[/Kuka täällä on kadehtinut?
Kyllä se on mielen köyhyyttä ja itseaiheutettua kurjuutta jos luo itselleen ja lapsilleen tuollaisen tilanteen.
Tehdään kuusi lasta, lauma elukoita ja olettaan yhteiskunnan ja jopa yksityishenkilöiden maksavan heidän elämisen?
Tuossakin tapauksessa vaimolla ei edes ammattia, eli tehty uusi lapsia aina että Vanhempainpäiväraha/kodinhoidontuki jatkuu, sillä ilman ammattia ei saa edes työttömyyskorvausta.
Mikä se on että porukkaa joka on tehnyt vaan tarpeeksi lapsia pitäisi hyysätä?
Olen itse pienen tytön, ihan vauvaikäisen, totaali yh ikävän sattuman takia, eli en kirjoita tätä siksi että vihaisin lapsia tms.
Mutta pointtina se että kantakaa vastuu omasta elämästänne ja valinnoistanne.Ainakin köyhät tietävät sen verran, että Suomessa ei ketään jätetä ilman korvauksia (esim. työttömyys-) vain siksi ettei ole ammattitutkintoa.
Mä en edes pääse liittymään kännykällä tuollaiseen ryhmään, olen aiemminkin yrittänyt. Eikö onnistu mobiililla...?
Toiset saa apua KOKO AJAN ja minä en sit hitto millään. Olen jo luovuttanut ja yritän pärjätä omillani. Joulun alla yritin saada edes jostain jotain, 20€ lahjakortti kauppaan olis riittänyt ni enpä saanut. Vastauksia tuli parilta järjestöltä "valitettavasti kaupungissasi ei ole toimistoa, joten emme voi auttaa" tai ei vastattu mitenkään. Ihmisiltä en edes kehdannut kysellä. Tai saimmehan me apua... Yhdet housut, yhden paidan, joulukalenterin ja vauvojen nuppipalapelin (nuorin on jo 3..)
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes pääse liittymään kännykällä tuollaiseen ryhmään, olen aiemminkin yrittänyt. Eikö onnistu mobiililla...?
Mihin ryhmään yritit liittyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ruikuttavat opiskelijat voisivat mennä osa-aikaisiin töihin. Niin kuin kaikki muutkin tekevät jos ei raha riitä tai isi ei maksakaan kaikkea ryyppäämistä. Joo ''kissanruokaan'' varmasti menee opiskelija-asuntoloilla ne kerjäysrahat ;)
Kerro ihmeessä mistä saa töitä vaan menemällä? Kun ei niitä riitä edes valmistuneille ammattilaisille, kuka opiskelijan palkkaisi. Opintotuki 480 e, siihen päälle laina 300 e. Yhteensä 780e. Vuokra 320 e, ruoka alle 200 e, bussikortti 30e, koulujutut 20 e, puhelin ja netti 30e ja siihen päälle vakuutukset, lääkkeet, perus hygieniatuotteet jne. Tervetuloa kokeilmaan ruikuttavan opiskelijan arkea. Juuri eilen ystäväni itki minulle sitä, että hänen on varmaan lopetettava opinnot ja alettava työttömäksi, koska raha ei riitä opiskelijana.
Oletko kysynyt Extraajilta? Ja opiskelijoita palkataan, jokaisen kaupan seinällä on esim.lastenhoitokeikkoja. Oma tyttäreni tekee kahta työtä opiskelujen ohessa ja pärjää hyvin. Jos toisessa työssä ei ole tarpeeksi tunteja, toisessa yleensä on. Jaksaa, koska pitää itsestään huolta. Eri asia on sitten, jos pitää näitä hommia paskaduuneina, jotka eivät kiinnosta. Sanoisin, että työllistyminen riippuu omasta asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisille apua. Käsittääkseni ei ole niin paikkakuntasidonnainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisille apua. Käsittääkseni ei ole niin paikkakuntasidonnainen?
Kokeile mennä selaimella Facebookiin (ei siis kännykässä olevalla Facebook-sovelluksella). Mulle ainakin Androidissa tuli heti se Liity ryhmään -painike.
Vierailija kirjoitti:
Toiset saa apua KOKO AJAN ja minä en sit hitto millään. Olen jo luovuttanut ja yritän pärjätä omillani. Joulun alla yritin saada edes jostain jotain, 20€ lahjakortti kauppaan olis riittänyt ni enpä saanut. Vastauksia tuli parilta järjestöltä "valitettavasti kaupungissasi ei ole toimistoa, joten emme voi auttaa" tai ei vastattu mitenkään. Ihmisiltä en edes kehdannut kysellä. Tai saimmehan me apua... Yhdet housut, yhden paidan, joulukalenterin ja vauvojen nuppipalapelin (nuorin on jo 3..)
Ilmaisin osittain itseäni huonosti. Paita,housut ja joulukalenteri oli kiva. Palapelin olisi voinut antaa jollekkin pienemmälle lapselle. Apua en lahjoihin siis kaivannut, vaan perus ruokaostoksiin vaikka 20€:lla. Olisin mieluummin ottanut vastaan paketin leipää, maitoa ja vaikka litran jogurttia. Lahjoja sukulaisilta tulee ihan riittävästi ja riittää jos jokainen lapsi saisi yhden. En saanut näitä keneltäkään yksityishenkilöltä vaan järjestöltä. Harmitti samalla kun toinen kaveri (yh) kehuskeli kuinka heille kannettiin 4 muovipussillisen yhdelle lapselle lahjoja eri tahoilta (lastensuojelu, Diakonia, hope) ja saivat vielä 80€ mll lahjakortin, Diakonia antoi 20€ s-ryhmälle ja lastensuojelu/sossu antoi tilille 40€. Minä en saanut mitään muuta kun tosiaan noi. Kun tarve oli huutava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin osittain itseäni huonosti. Paita,housut ja joulukalenteri oli kiva. Palapelin olisi voinut antaa jollekkin pienemmälle lapselle. Apua en lahjoihin siis kaivannut, vaan perus ruokaostoksiin vaikka 20€:lla. Olisin mieluummin ottanut vastaan paketin leipää, maitoa ja vaikka litran jogurttia. Lahjoja sukulaisilta tulee ihan riittävästi ja riittää jos jokainen lapsi saisi yhden. En saanut näitä keneltäkään yksityishenkilöltä vaan järjestöltä. Harmitti samalla kun toinen kaveri (yh) kehuskeli kuinka heille kannettiin 4 muovipussillisen yhdelle lapselle lahjoja eri tahoilta (lastensuojelu, Diakonia, hope) ja saivat vielä 80€ mll lahjakortin, Diakonia antoi 20€ s-ryhmälle ja lastensuojelu/sossu antoi tilille 40€. Minä en saanut mitään muuta kun tosiaan noi. Kun tarve oli huutava.
Kuinka kauan ennen joulua kerroit neuvolassa, sossussa, lastensuojelussa tai seurakunnan diakoniassa perheesi vaikeasta taloustilanteesta? Olen kuullut, että pitäisi jo alkusyksystä kertoa, jotta olisi mahdollista saada em tahojen avustuksia jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ruikuttavat opiskelijat voisivat mennä osa-aikaisiin töihin. Niin kuin kaikki muutkin tekevät jos ei raha riitä tai isi ei maksakaan kaikkea ryyppäämistä. Joo ''kissanruokaan'' varmasti menee opiskelija-asuntoloilla ne kerjäysrahat ;)
Kerro ihmeessä mistä saa töitä vaan menemällä? Kun ei niitä riitä edes valmistuneille ammattilaisille, kuka opiskelijan palkkaisi. Opintotuki 480 e, siihen päälle laina 300 e. Yhteensä 780e. Vuokra 320 e, ruoka alle 200 e, bussikortti 30e, koulujutut 20 e, puhelin ja netti 30e ja siihen päälle vakuutukset, lääkkeet, perus hygieniatuotteet jne. Tervetuloa kokeilmaan ruikuttavan opiskelijan arkea. Juuri eilen ystäväni itki minulle sitä, että hänen on varmaan lopetettava opinnot ja alettava työttömäksi, koska raha ei riitä opiskelijana.
Oletko kysynyt Extraajilta? Ja opiskelijoita palkataan, jokaisen kaupan seinällä on esim.lastenhoitokeikkoja. Oma tyttäreni tekee kahta työtä opiskelujen ohessa ja pärjää hyvin. Jos toisessa työssä ei ole tarpeeksi tunteja, toisessa yleensä on. Jaksaa, koska pitää itsestään huolta. Eri asia on sitten, jos pitää näitä hommia paskaduuneina, jotka eivät kiinnosta. Sanoisin, että työllistyminen riippuu omasta asenteesta.
En ole nähnyt aikoihin, että joku kysyisi kaupan ilmoitustaululla lastenhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan ennen joulua kerroit neuvolassa, sossussa, lastensuojelussa tai seurakunnan diakoniassa perheesi vaikeasta taloustilanteesta? Olen kuullut, että pitäisi jo alkusyksystä kertoa, jotta olisi mahdollista saada em tahojen avustuksia jouluksi.
Ei olla lastensuojelun piirissä ja neuvolat ovat kerran vuodessa/lapsi (eikä osu joulun lähistölle syntymät). Kerroin aivan liian myöhään, koska en todellakaan odottanut joulukuussa olevani sellaisessa tilanteessa. Oli tosiaan osassa jo jouluavustukset jaettu marraskuun lopussa.
Ihana ☺️ Nää on oikeasti ihania. Joskus pyydellään postikortteja ja joskus jotain ihan pientä ja tarkoituksena on ilahduttaa, ei loisia. Minä voisin mielelläni lähettää. :)