Kai sitä ruuhkavuosia elävänä perheenäitinä on pakko vähentää radikaalisti syömistä jos haluaa näyttää joltain, kun kroppaa ei vain ehdi eikä jaksa treenata tarpeeksi.
Kommentit (83)
Aina ei tarvitse lähteä kalliille ketjusalille jumpaan. Pelkästään matkat salille vie paljon aikaa, ja tuo aika on arvokasta kiireiselle ihmiselle. Eri asia on toki se, jos sali on lähellä, mutta minulla menisi kuntosalimatkoihin 30-45 min per suunta. Matkoineen saa siis helposti salikertaan kulumaan 3 tuntia. Harvalla sellaista aikaa on käyttää, muuta kun ehkä vapaapäivänä. Pahimmassa kiirevaiheessa kannattaa suosiolla jumppailla kotona tai laittaa lenkkarit jalkaan ja lähteä juoksulenkille. Säästyy tuo matka-aika sitten muuhun. Ongelmia kotijumpissa lähinnä aiheuttaa se, että kotona on paljon kaikkea viihdykettä ja häiriötekijää, jolloin treeni saattaa olla löysäilyä. Salille kun menee, niin tavallaan on erilaisessa tilassa ja usein tulee treenattua kovemmin. Joka päivä puoli tuntia kehonpainolla kotona ja välissä kevyttä venyttelyä on parempi kuin ei mitään. Aivan suoraan ennen nukkumaanmenoa ei kannata rehkiä, ettei mene yöunet.
järjestelykysymys kirjoitti:
luulisi 40-60 min 3 kertaa viikossa löytyvän aikaa juoksulenkille. Sosiaalista mediaa ja telkkaria vähemmälle niin johan alkaa aikaa löytyä. Pelkästään Salkkarit vie elämästä 30 min joka arkipäivä hyvää treeniaikaa pois.
Joku juoksulenkki 3xvko ei tosiaan riitä jos alkaa olla 40 v mittarissa. Päivittäin täytyisi urheilla, tiedän kokemuksesta.
Itse urheilen aina kun ehdin, ja nautin siitä, joka päivä mielellään mutta en vain ehdi. Tässä esimerkki: lapsi hoidosta 16.30 sitten kotiin ja ruokaa, kello on 17.00, kello 17.30 lapsen harrastukseen vienti. Sieltä pois 18.30, kotona 19.00. Pyykinpesua,iltapala 20.00, lapsi nukkumaan kello 20.30. Itse nukkumaan kello 23.00. Tässä ehtisin itse harrastaman kahdessa välissä: niin että mies hakee lapsen harrastuksesta, ja tulen sitten kotiin esim kello 20.00. tai sitten 21 voisin mennä salille/lenkille. Kuljen matkat pyörällä/kävellen joten salille menee 30 min matkoihin ja lisäksi käytävä suihkussa jne sen jälkeen.
Vaihtelemme miehen kanssa niin että joskus hän menee salille töistä ja välillä hän hoitaa lapsen illan, vkloppuna käyn tanssitunnilla mutta matkoineen ja suihkuineen menee aikaa 2-3 tuntia. Välillä on kiva olla lapsenkin kanssa ja käydä tapahtumissa jne, täytyy siivota kotona jne.
Tuntuu että mitä enemmän tulee ikää, tuo 3xvko ei vain riitä,mutta päivittäin ei vain ehdi.
Ruokavalio on vedettävä tosi tiukille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi liikunta jotenkin eristetään muusta elämästä? Eiköhän normi arjessa olla kuitenkin liikkeessä kaiken aikaa. Liikuntaa se on sekin, ei sali tai lenkit ole ainoita asioita, jolloin ihminen liikkuu. Tämä lähinnä niille, jotka vänkäävät, etteivät voi laihtua tai hoitaa kuntoaan, kun eivät pääse salille. Syöty ruoka on tärkein painonhallinnassa.
Minun on tosi hankalaa saada sykettä koholle tarpeeksi lapsen kanssa ulkoillessa. Jos teen jotain askelkyykkyjä, niin lasta naurattaa vähän aikaa ja sitten hän alkaa keksiä omia liikkeitään. Jos en niitä tee, alkaa kiukkuaminen.
Käydään myös liikuntapuistoissa, mutta luonnollisesti en voi antaa 4-vuotiaan roikkua laitteissa yksin. Niinpä saan yleensä tehtyä parissa laitteessa vähän jotain ja loppuaika menee lapsen perässä juostessa. Mukavaa ajanvietettä, mutta kaukana tavoitteellisesta liikunnasta.
Kun opin tosiaan vasta aikuisena sen, miten hyvä olo tulee rankastakin liikunnasta, niin sitä kaipaa kipeästi. Mikään metsäkävely ei sitä korvaa. Ja kun vuosikausia ei pääse toteuttamaan tätä puolta, niin todellakin korpeaa.
45
Itsellä sama. Ne joilla on huono kunto väsyvät ja hengästyvät tavallisesta puistoilusta, eivät ne jotka ovat tottuneet rankempaan liikuntaan. Itse käyn HIIT ja intervallitreeneissä ja vaikka kuinka jumppaisin kotona/heiluisin puistossa en hengästy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi liikunta jotenkin eristetään muusta elämästä? Eiköhän normi arjessa olla kuitenkin liikkeessä kaiken aikaa. Liikuntaa se on sekin, ei sali tai lenkit ole ainoita asioita, jolloin ihminen liikkuu. Tämä lähinnä niille, jotka vänkäävät, etteivät voi laihtua tai hoitaa kuntoaan, kun eivät pääse salille. Syöty ruoka on tärkein painonhallinnassa.
Minun on tosi hankalaa saada sykettä koholle tarpeeksi lapsen kanssa ulkoillessa. Jos teen jotain askelkyykkyjä, niin lasta naurattaa vähän aikaa ja sitten hän alkaa keksiä omia liikkeitään. Jos en niitä tee, alkaa kiukkuaminen.
Käydään myös liikuntapuistoissa, mutta luonnollisesti en voi antaa 4-vuotiaan roikkua laitteissa yksin. Niinpä saan yleensä tehtyä parissa laitteessa vähän jotain ja loppuaika menee lapsen perässä juostessa. Mukavaa ajanvietettä, mutta kaukana tavoitteellisesta liikunnasta.
Kun opin tosiaan vasta aikuisena sen, miten hyvä olo tulee rankastakin liikunnasta, niin sitä kaipaa kipeästi. Mikään metsäkävely ei sitä korvaa. Ja kun vuosikausia ei pääse toteuttamaan tätä puolta, niin todellakin korpeaa.
45
Et saa sykettä korkealle 4-vuotiaan lapsen kanssa? Ihan uskomatonta. Aloita vaikka hippaleikillä. Tasoitukseksi sinä liikut hyppimällä tasajalkaa.
Kun anot armoa, lapsi saa palkinnoksi vähän ilmassa pyörittämistä. Myös rapukävely tekee gutaa nelivuotias vatsan päällä. Menkää yhdessä perhejumppaan, siellä opit näitä lisää. T. kolmen lapsen äiti.
? Kokeiltu on kaikkia kun perheliikunnassa käyty jo vuosi mutta en vaan saa samanlaista treeniä siitä kuin omalla rankalla treenitunnilla. Se että hetkellisesti heittää 4 v:n ilmaan tai rapukävelee ei korvaa 60 min täysipainoista treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45
Et saa sykettä korkealle 4-vuotiaan lapsen kanssa? Ihan uskomatonta. Aloita vaikka hippaleikillä. Tasoitukseksi sinä liikut hyppimällä tasajalkaa.
Kun anot armoa, lapsi saa palkinnoksi vähän ilmassa pyörittämistä. Myös rapukävely tekee gutaa nelivuotias vatsan päällä. Menkää yhdessä perhejumppaan, siellä opit näitä lisää. T. kolmen lapsen äiti.
Tuo ei todellakaan toimi minulla. Hippaa? Oikeasti? Jonkun koululaisen kanssa ehkä mutta ei noin pienen. Käymme avoimessa päiväkodissa tekemässä temppurataa. Ei se minulle ole mitään kunnon liikuntaa.
Jotta kunto pysyy hyvänä tai kohoaa, tarvitsee todellista rasitusta. Sitä että et vain jaksa enempää. Rapukävely on flunssapäivien hommaa.
45
Vierailija kirjoitti:
luulisi 40-60 min 3 kertaa viikossa löytyvän aikaa juoksulenkille. Sosiaalista mediaa ja telkkaria vähemmälle niin johan alkaa aikaa löytyä. Pelkästään Salkkarit vie elämästä 30 min joka arkipäivä hyvää treeniaikaa pois.
Joku juoksulenkki 3xvko ei tosiaan riitä jos alkaa olla 40 v mittarissa. Päivittäin täytyisi urheilla, tiedän kokemuksesta.
Itse urheilen aina kun ehdin, ja nautin siitä, joka päivä mielellään mutta en vain ehdi. Tässä esimerkki: lapsi hoidosta 16.30 sitten kotiin ja ruokaa, kello on 17.00, kello 17.30 lapsen harrastukseen vienti. Sieltä pois 18.30, kotona 19.00. Pyykinpesua,iltapala 20.00, lapsi nukkumaan kello 20.30. Itse nukkumaan kello 23.00. Tässä ehtisin itse harrastaman kahdessa välissä: niin että mies hakee lapsen harrastuksesta, ja tulen sitten kotiin esim kello 20.00. tai sitten 21 voisin mennä salille/lenkille. Kuljen matkat pyörällä/kävellen joten salille menee 30 min matkoihin ja lisäksi käytävä suihkussa jne sen jälkeen.
Vaihtelemme miehen kanssa niin että joskus hän menee salille töistä ja välillä hän hoitaa lapsen illan, vkloppuna käyn tanssitunnilla mutta matkoineen ja suihkuineen menee aikaa 2-3 tuntia. Välillä on kiva olla lapsenkin kanssa ja käydä tapahtumissa jne, täytyy siivota kotona jne.
Tuntuu että mitä enemmän tulee ikää, tuo 3xvko ei vain riitä,mutta päivittäin ei vain ehdi.
Nyt oli kyse ruuhkavuosien ratkaisusta. Tuskin ne ruuhkavuodet ikuisesti kestää. Jos ei ole aikaa, niin sille ei voi mitään. Jotain nyt edes kannattaa yrittää tehdä, ettei kunto täysin romahda. Tuo 3x viikossa juoksua auttaa pitämään sydämen ja verenkiertoelimistön kunnossa, vaikka paino vähän seilaisikin ylös alas. Toki jos treenailu on vain puhdas ulkonäköjuttu, niin sitten en osaa auttaa. Ihminen vanhenee joka tapauksessa, eikä sitä voi estää, vaikka kävisi salilla joka päivä. Minusta tärkeämpää on tuntea itsensä hyvinvoivaksi kuin näyttää hottisbeibeltä.
Pahimpana ruuhkavuosina en treenannut lainkaan, riitti kun teki rattaiden kanssa parin tunnin lenkin päivittäin ja hyötyliikuntaa puutarhassa ja kotona touhutessa. Painoin enimmillään 55 kiloa. En ymmärrä miten joku ehtii syömään niin paljon että paino nousee kymmeniä kiloja!? Meillä syötiin vain kotiruokaa mutta se ei lihota
Vierailija kirjoitti:
Juoksulenkki lapsen harrastuksen aikana? Tai olisiko harrastuspaikan lähellä kuntosalia/uimahallia?
Mikset voisi harrastaa liikuntaa illalla lasten mentyä nukkumaan? Itse käyn salilla iltaisin lasten mentyä nukkumaan (20-21) 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole läski, painan 55 kiloa. Mutta koska en ehdi liikkua tarpeeksi, vartalo on mallia omena. Ap
Poista sokeri ja gluteeniviljat ruokavaliostasi. Nämä kertyvät keskivartalolle.
Sokeria on pakko saada ainakin iltapäivällä vähän koska väsyttää ja pakko sitä jotain iloa on elämässä olla. Ap
Jahas, no itsestäänkö ajattelit että kroppani muotoutuu? Tuossa tilanteessa, jossa on "pakko" syödä sokeria, on turha odottaa mitään näkyviä tuloksia millään liikuntamuodolla. Ja se, mikä saa aikaan iltapäivän väsymyksen, on juurikin sokeri ja liiallinen hiilihydraattien (viljat yms, keksit, jogurtit jne) käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole kuitenkin niin, että jos lihot, se tarkoittaa, että syöt nyt liikaa. Sinun tarvitsee vain syödä tästedes sopivasti: saman verran kuin kulutat. Se, että vaatiiko tämä "radikaalia" vähentämistä riippuu siitä kuinka paljon liikaa syöt tällä hetkellä.
Ylensyömiseen kannattaa lakata suhtautumasta saavutettuna etuna josta ei tingitä. Sopivasti syöminen ei vaadi mitään kovaa uhrautumista, se on normaali olotila.
Muista myös, että lisääntymisikäisen naisen on luonnollista ja terveellistä ollakin hieman pyöreä, silloin hormonitoiminta on sujuvimmillaan. Varsinkin lantiorasva on hyvästä.
Hän ei ole lihava eikä liho. Hänellä on "omenavartalo" eli paljon ylimääräistä rasvaa keskivartalossaan/sisäelimien ympärillä
Vierailija kirjoitti:
En katso salkkareita lainkaan. Ja juoksu ei muokkaa vartaloa, saman tuloksen saa syömällä vähemmän. Ap
Kestävyysjuoksijana olen kyllä täysin eri mieltä. Katsotaan onko sinulla yhtä hyvät lihakset jaloissa ja oikeasti kiinteä takapuoli kun vaan vähennät syömistä. Laihaläski tuollaisella tulee, ei voi kitenkään verrata juoksijan vartaloon.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voisi harrastaa liikuntaa illalla lasten mentyä nukkumaan? Itse käyn salilla iltaisin lasten mentyä nukkumaan (20-21) 2-3 kertaa viikossa.
Entäpä kun se myöhään treenaaminen vie yöunet/ myöhäistää nukahtamista ja siten vaikeuttaa entisestään heräämistä seuraavana aamuna?
Lähimmälle avainkortilla toimivalle salille on matkaan 15min autolla eli matkoihin puoli tuntia. Siihen tunnin treeni & vaatteidenvaihto ja suihku --> alta 2h ei onnistu.
Okei en jaksa lukea kaikkia vastauksia kun paljon toistoa ja jankkausta..
Ensinnäkin "paino" (massa) ei kerro mitään yksinään. Olen 171cm ja painanut 57cm kg ja kyllä sitä läskiä oli silti (ei paljon tosin) ja lihakset ei olleet vahvat (hämäävää sanoa ettei ole lihaksia kun kaikillahan niitä on mutta eri kunnossa).
Käyn salilla 3krt vk ja 3krt on kotona vatsalihastreeni ja reipas kävely lenkki. En omista autoa ja minulla on koira joten kävelen paljon. Viime viikolla tuli 30km melkeinpä puhtaasti arkiliikuntaa (eli paikasta toiseen siirtymistä).
On virhe tuijotella pelkkiä kaloreita. Rasva, proteiini ja hiilihydraatit kertovat paljon enemmän. On eri asia syödä kaksi siivua juustoa jossa rasvaa on yli 20% kuin kaksi siivua joissa rasvaa 17%. Juotko tarpeeksi vettä? Juotko mehuja? Saatko kaikki ravintoaineet? Syötkö säännöllisesti? Mitä syöt milläkin aterialla? On eri asia syödä hiilihydraatreja päivän alussa kuin lopussa. Paljon sinun pitäisi syödä riippuu siitä mitä tuloksia haluat.
oma aamupalani on yksi pala kauraleipää, kaksi siivua juustoa, kalkkunaleikettä (HUOM toiset lihat on parempia kuin toiset), kurkku viipaleita. Sen lisäksi munakas (yksi kokonainen muna ja yksi valkuainen) vihanneksilla. Viimeisempänä omena ja kuppi kahvia (ei sokeria ja kevytmaidolla). Pannulle laitan oliiviöljyn suihkeella.
Lounas on ei sali päivinä kanaa, kalkkunaa tai kalaa ja salipäivinä punaista lihaa. Vältän suolan käyttämistä ja käytän muita mausteita. Punaisen lihan päivinä on vähä rasvaista punaista lihaa pääosin nautaa mutta myös hirveä. Lihan kanssa kasviksia ja kaksi pientä perunaa. Lihaa on se 100g siis.
Päivällisenä syön taas joko vaaleaa lihaa tai kalaa tai vähärasvaista punaista lihaa ja kasviksia (ei perunaa tai riisiä)
Päivällisen jälkeen on hedelmä lautanen joka sisältää erilaisia hedelmiä. Eilen oli marjoja, kiiwi ja appelsiini. Lisänä vesimeloonin palanen koska menee muuten pilalle.
Jos tulee nälkä välissä niin välipalana on pähkinöitä ja hedelmä. Vettä juon vähintään 3,5l päivässä. Kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta päästä salille mutta netissä on paljon ohjeita kehopainolla tehtäviin treeneihin ja puhelimeen saa sovelluksia esim 7 minutes ja sworkit.
Olen itse todellinen perso herkuille ja en uskonut itsekään että pystyisin olemaan ilman, mutta hedelmät pelastaa ja jos haluaa olla hyvässä kunnossa niin pitää luopua asioista. Herkkua joka päivä ei ole todellakaan normaalia.
Itse urheilen paremman kunnon takia ja koska haluan elää terveellisesti. Mielestäni on pinnallista ja typerää mennä laihaläskiyteen ja tuijotella vaakanumeroita. Mittanauha ja kehonkoostumusmittaus kertoo enemmän.
76, paljonko painat nyt? Ruokavaliosi vaikuttaa hyvin niukalta; jaksatko tuolla syömisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun se myöhään treenaaminen vie yöunet/ myöhäistää nukahtamista ja siten vaikeuttaa entisestään heräämistä seuraavana aamuna?
Lähimmälle avainkortilla toimivalle salille on matkaan 15min autolla eli matkoihin puoli tuntia. Siihen tunnin treeni & vaatteidenvaihto ja suihku --> alta 2h ei onnistu.
Itselläni tuota nopeuttaa se, että minulla on treenivaatteet valmiina päällä, kun menen, eli en salilla vaihda vaatteita. Suihkussa en myöskään salilla, vaan vasta kotona perusiltasuihku.
Tästä ketjusta näkee taas että kukaan ei ole niin hyvä keksimään tekosyitä kuin laiska läski. Ei käy ei sitten mikään, ei ehdi, ei kiinnosta, ei ole kivaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee taas että kukaan ei ole niin hyvä keksimään tekosyitä kuin laiska läski. Ei käy ei sitten mikään, ei ehdi, ei kiinnosta, ei ole kivaa jne.
Mäkin ajattelin ennen lasta, että kaikki syyt on tekosyitä. Sitten se lapsi syntyi. Kotona ollessa ehdin vaikka mitä (lapsi juoksurattaisiin ja päiväuniaikaan lenkille, hyvin sujui), mutta töihin paluun jälkeen ei enää onnistunutkaan. Herään 5:30, että ehdin seiskaksi töihin, joten aamutreeni ei kertakaikkiaan onnistu. Lapsen kanssa ollaan illat kahdestaan (mies on aina töissä, enkä vaan enää jaksa tapella aiheesta, joten olkoot sitten). Ja kuten täällä on sanottu, niin ei kolmevuotiaan kanssa kauheasti treenata (juoksurattaatkin on käyneet pieneksi). Toki ulkoillaan ym. mutta ei se vaan vastaa oikeaa treeniä. Nukkumaan lapsi menee 20:30 ja sen jälkeen olen yrittänyt jumpata kotona vaihtelevalla menestyksellä (aina ei vaan kerta kaikkiaan jaksa ja ongelma on, että noin myöhäinen treeni vaikeuttaa nukahtamista, joten seuraavana päivänä on taas väsyneempi. Lisäksi lapsi heräilee edelleen öisin, joten lisäongelmia nukkumiseen ei kaivata). Nyt onneksi alkaa tiet olla sulia, joten pääsen työmatkapyöräilemään. Innolla jo odotan, että lapsi kasvaisi ja menisi johonkin harrastukseen, jolloin pääsisin järkevään aikaan juoksulenkille sillä aikaa. Olenkin päättänyt olla itselleni armollinen ja tällä nyt mennään. Ihan sama, jos vyötäröllä on muutama makkara. Ja kuvitteleeko joku oikeasti, että jollain 3x15 vatsalihastreenillä on yhtään mitään merkitystä??
Tuommoisilla kitudieeteillä saa aineenvaihdunnan totaalisen sekaisin. Parin vuoden kuluttua painaakin aloituspainoa enemmän. Itse kiroan sitä päivää, kun varhaisteininä keksin laihduttaa pistämällä syömiset minimiin.