Ylipaino, ylipaino, ylipaino...maailmassa on todellisiakin ongelmia.
En jaksa enää, tämäkin palsta on täynnä ylipainosta vöyhöttäjiä. Useampikin ketju jossa ylipainoisia haukutaan työnhakijoina, äiteinä, kumppaneina, ihmisinä. Ylipaino on ilmeisesti ainoa ihmisarvon mittari ja merkityksellisyyden määrittäjä.
Itse olen ehta ylipainoinen. Olen ollut elämästäni 95% hoikka ja sporttinen urheilija joten tiedän mikä 'ahkeruus' tuohon vaaditaan. Nyt olen ollut sitten n. 1,5v elämästäni ylipainoinen. Vakava sairaus aiheutti monenlaista kerrannaisvaikutusta, ja vaikka edelleen olen yhtä 'ahkera' (urheilun, terveellisen syömisen, uralla etenemisen jne osalta) niin muiden silmissä olen laiska, aikaansaamaton, typerä vätys.
Voi kun ihmiset tietäisivät, mitä ylipainon takana on!
Itse en ole koskaan, en silloinkaan kun olin hoikka, arvostellut ylipainoisia koska tiedän mitä tragediaa taustalla voi olla. Itsellänikin on traumaattinen lapsuus, joka on juurisyy sille että sairastuin.
Minulla on vielä mahdollisuus parantua, ehkä jättää pois lääkitystä, ehkä kuntoutua - tai sitten ehkä ei. Mutta ylipaino ei tässä tilanteessa ole onhelmista suurin. Toivon että muidenkaan kiinnostus ylipainoa kohtaan ei olisi niin vimmaista.
Kommentit (4)
Joo ylipaino on todellinen ongelma, mutta sitä ei ratkaista ivalla ja kiusaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Joo ylipaino on todellinen ongelma, mutta sitä ei ratkaista ivalla ja kiusaamalla.
Eikä myöskään sillä, että lihavuudesta puhutaan positiivisena asiana ja haukutaan fatsheimaajiksi ne, jotka tuovat esiin terveyskasvatuksen näkökulmaa. Vähän mennyt toi vaakakapina-ajatus överiksi. Saa nähdä millaiset seuraukset muutaman vuoden päästä on esim. diabetes- ja tules-sairastuvuutena.
Terveydenhuoltomenojen kannalta se ON merkittävä ongelma, kun ihmiset mukavuudenhaluissaan syövät itsensä sairaiksi, siitä koituu melkoinen menoerä valtiolle, mieti vähän ennenkuin valitat.