Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saanko kommentteja mun ruokavaliosta?

Vierailija
14.03.2017 |

Tarkoituksena vasta opetella säännöllinen ruokarytmi ja syödä ruokaa josta tulee hyvä olo. Haluan oppia syömään terveellisesti ja niin, että voin syödä samalla tavalla loppuelämäni ilman pelkoa lihomisesta. Tällä hetkellä olen huomattavan ylipainoinen. En kuitenkaan etsi diettiruokavaliota, vaan pysyvää ruokaremonttia jonka myötä painokin sitten muuttuu itsekseen normaalimpiin lukemiin. Esimerkkinä eilinen päivä, onko jotain ihan hirveästi pielessä?

Aamupala tuorepuuroa, iso mukillinen kahvia. Tuorepuurossa 1dl kaurahiutaleita, 0,5dl chian siemeniä, 2dl laktoositonta maitoa, 2rkl laktoositonta kreikkalaista jogurttia, pieni banaani, siemensekoitusta 2 rkl, vähän kookossokeria. Kahvin joukossa laktoositonta maitoa.

Lounaalla 1 keitetty peruna, pala paistettua lohta, höyrytettyjä pakastevihanneksia puoli lautasellista, perunan päälle nokare maustettua tuorejuustoa. Ruokajuomana lasillinen laktoositonta maitoa.

Välipala iso mukillinen kahvia maidolla, yksi keksi.

Päivällinen peruna-jauhelihavuokaa vajaa puoli lautasellista, loput salaattia jossa itsetehty salaatinkastike, lasillinen laktoositonta piimää. Peruna-jauhelihavuuassa runsaasti perunaa ja porkkanaa, vähän naudan 10% jauhelihaa ja lihalientä. Salaatissa erilaisia vihreitä salaatteja, paprikaa, minitomaatteja, tuorekurkkua, vähän viinirypäleitä ja murustettua fetaa. Salaatinkastikkeessa oliiviöljyä, punaviinietikkaa, mausteita, hunajaa.

Iltapala viipale (noin 2cmx5cm)leipäjuustoa (sitä "narskujuustoa") ja iso lasillinen piimää.

Lähinnä mua mietityttää onko ok syödä näin paljon hedelmiä? Välillä tulee syötyä enemmänkin, jos syön esim maustamatonta jogurttia jonka joukkoon laitan erilaisia hedelmiä tai jos teen smoothieta. Entä onko ok totuttaa itsensä salaatinkastikkeeseen, jossa on makeutusta? Tuossa koko satsissa oli 2 tl hunajaa, ja se sekoitettiin siis isoon kulhoon salaattia josta söi myös muu perhe. En siis yksin syönyt koko salaattia. Onko ok, voinko jatkaa näin jatkossakin? Samoin fetaa oli 100g, joka jakaantui isoon kulhoon salaattia. Siitäkin mun osuudeksi siis tuli joitain kymmeniä grammoja.

Välipalana olevaa keksiä ei tule syötyä joka päivä, ainoastaan silloin tällöin. Välipala voi olla myöskin vaikka voileipä, päällä juustoa, paprikaa, salaatinlehtiä ja lasi piimää. Tai 250ml smoothieta (itsetehty tai kaupan, mutta sellainen jossa ei ole lisättyä sokeria, vain hedelmien ja marjojen omat sokerit).

Tällaisella syömisellä on hyvä olo ja ruoka maittavaa. Voinko jatkaa näin, vai onko tässä jokin ihan hirveä virhe? Pääpainon haluaisin pitää vihanneksilla, kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. En halua suoranaisesti vältellä mitään ruoka-aineita, enkä rajoittaa ruokailua kovin suppeaksi. Haluan oppia syömään normaalisti kuitenkin niin, että terveellisyys on ykkössijalla.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa suurinpiirtein terveellinen ruokavalio riittää hyvin. Olennaista on valita sellainen ruokavalio joka pitää sinut "kaidalla tiellä" parhaiten, eli sellainen jota jaksat noudattaa. Jos huomaat sortuvasi ylenmääräiseen herkutteluun tai ruokavalion noudattaminen on vaikeaa, se ei ennusta hyvää painonpudotusta ajatellen. 

Sinun ruokavaliosi näyttää oikein hyvältä, ja jos se sopii sinulle, ei ole tarvetta muuttaa maitotuotteiden määrää, perunan käyttöä tai oikeastaan mitään.

Vierailija
22/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa, mutta pienikokoisen naisen mielestä tässä on paljon syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vain kohtuullisesti sitä perunaakin, se saa ruuan tuntumaan täyteläiseltä, siitä voi sitten vähentää, jos hidas painonpudotus pysähtyy. Tärkeintä on, että et kiristä syömistä niin tiukalle, että rupeaa mieli tekemään ahmimista tai jotain hyvää kohtuuttoman paljon. Seurailet painoasi rauhassa ja sitten teet johtopäätöksiä jatkossa.

Opettele hyvät rutiinit, aamiainen saa olla vaikka joka päivä sama, lounasta ja toista pääateriaa kannattaa vaihdella.

Harjoittele oikeita annoskokoja vaikka käyttämällä pienempää ruokalautasta.

Tsemppiä

Vierailija
24/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse ulkomailla ja olen huomannut, että täällä syödään pääsääntöisesti vain kolme kertaa päivässä ja se illan viimeinen ateria on kaikista raskain. Ruisleipää ei ole ja kaikki leipä on vaalea höttöä. Sitä tosin syödään max 2 palaa päivässä. Maitoa ei juo edes lapset täällä.

Itse syön nykyisin myös vain kolmesti päivässä ja kilot ovat lähteneet laskuun.