Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koiran hihnassa vetämisen ja tempomisen saa loppumaan?

Vierailija
14.03.2017 |

7kk koiranpentu, joka käyttäytyy muuten kyllä ihan hyvin, mutta tuo hihnassa kiskominen alkaa pikkuhiljaa pännimään. Koira on iso, jaksaa vetää todella kovaa, kädet ihan kipeänä tuon ulkoiluttamisesta.

Vetää siis melkein koko matkan kuin höyryjuna, välillä koittaa nykiä minua täysillä eteenpäin. Jos pidän koiran aivan lyhyellä hihnalla vieressäni, meinaan sotkeutua koiran jalkoihin kun tyyppi räpiköi ja ottaa vauhtia minun jaloistani.

Saa liikuntaa runsaasti. Monta pitkää lenkkiä ja melkein päivittäin pääsee juoksemaan vapaana. Aiemmin ei ollut kiinnostunut muista koirista, mutta nyt olisi pakko päästä morottamaan ulinan kera jokaista sesseä.

Leikkaamaton narttu. Olisikohan ensimmäiset juoksut alkamassa?

Koiralla on vetovaljaat ja kallis panta jonka piti auttaa vetämiseen, eipä ole auttaneet kummatkaan. Valjaissa vetää kahta kovempaa ja pantaansa meinaa tukehtua.

Koiran turpa on vähän sen mallinen, etten tiedä saako tuolle laitettua sellaista kuonopantaa, joka auttaisi myös vetämiseen. On lyhyt- ja paksunenäinen.

Olisikohan tuollaisesta vyötärölle laitettavasta talutusvyöstä apua? Siinähän koiran saisi hallittua vähän paremmin ja kädet ei olisi aina niin perhanan kipeät. :(

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä mitään hands-free talutinta tuollaiselle! Ne on tarkoitettu koirille jotka osaavat käyttäytyä, tuohan tappaa jonkun sellaisen kanssa!

Vierailija
2/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin vieressä kulkemisen ilman remmiä. 

Kun koira erkaantui, käännyin aina kannoillani. Palkitsin, kun tuli uudestaan viereen. 

Siitä remmistä nykimisestä ei ole mitään hyötyä. Koiran pitää saada kokea, että se "hylätään" irtautumisesta ja hyväksytään takaisin vain kauniisti vierellä kulkemassa. 

En tarvinnut edes makupaloja, kehu riitti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun veto alkaa, pysähdyt ja kiellät "ei vedä". Liikkeelle VASTA, kun hihna on löysällä. Tä tätä sitten toistetaan muutaman kuukauden ajan.

Vierailija
4/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella sinulla on juuri oikeat välineet koiran ulkoilutukseen joten ei tarvi mitään lisähankintoja. Koira kyllä vähentää iän myötä vetämistä, vuoden päästä jo paljon parempi. Tuon ikäinen on kaikkein pahin vetäjä. Voisit kokeilla sitä koiran kasvatuksessa käytettävää ehdollistamista eli kun tekee väärin niin pienet torut ja luunappi nokalle heti ja kun tekee oikein niin makupala. Eli kun vetää niin torut välittömästi ja kun menee pienenkin matkan hyvin niin taskusta vaikka koirankeksi tai muu makupala. Vaatii jokapäiväistä harjoittelua mutta kun menee parikin viikkoa joka päivä kilometrin tuolla taktiikalla niin alkaa varmasti näkyä.

Vierailija
5/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain koiraohjelmaa joskus katsoin ja siellä oli neuvo että lähtee aina vastakkaiseen suuntaan jos koira vetää.

Koiraa en omista eli ei ole testattu koiraan mutta lapsiin toimi 😀

Vierailija
6/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talutusvyötä suositellaan itseasiassa kovaa vetäville koirille, koska niiden kanssa saa ihan erilailla itsevarmuutta koiran kanssa liikkumiseen. Koirahan saa vedettyä paremmin kun remmi on omistajan kädessä, koska tällöin koira joutuu kiskomaan ehkä 30-40% omistajan painosta.

Vyötäröllä olevassa remmissä koiran pitäisi kiskoa koko omistajan painoa mukanaan. Ja saahan vyöremmissäkin otettua kädellä koiran lähemmäs.

Vierailija
7/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettamalla tietenkin! Itselläni auttoi koira veti hihnassa sanoin "Ei" pysähdyin siinä hetken aikaa vartuin koira tulee lähelle kehuin sitä. Aina kun kiskoi pysähdyin ja odotin.

Koira ei ollut oma se oli isän ja äitipuolen koira. Silti niin ihana mutta välillä hermot menee kun kiskoo.

Vierailija
8/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä edellä sanottu eli se pysähtyminen tai suunnan muutos heti kun hihna kiristyy. Katsokaa myös miten lähdette lenkille, tuon tyyppisen koiran, joka tarvii maltin opettelua, ei saisi antaa mennä ovesta ensin. Ja ovesta ulos vasta, kun ei "hötkyile". Rauhallinen käytös palkitaan. Itse pitää olla myös mahdollisimman rento ja rauhallinen, se huokuu koiraan.

Vierailija
9/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain koiraohjelmaa joskus katsoin ja siellä oli neuvo että lähtee aina vastakkaiseen suuntaan jos koira vetää.

Koiraa en omista eli ei ole testattu koiraan mutta lapsiin toimi 😀

Minä tein juori tuota kiskovan koiran kanssa. Meno meni mahdottomaksi varsinkin jos joku oli vastaan tulossa.  Mahdoin olla huvittava näky kun mentiin tota kodilta lähtevää suoraa aika kauan molempiin suuntiin vuorotellen :) Nyt koira menee, on jo 6v tosin, ihan nätisti, riittää että muistutan seuraamaan. 

Vierailija
10/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien handsfree taluttimet? Ei ihme että hullut pääsevät ihmisten ja muiden kimppuun kun omistajat käyttävät tuollaisia.

Vierailija
11/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkliseltään kuulostaa staffilta tai amstaffilta. Todella hyvä ja kiltti koirarotu paitti että vetää omistajansa kädet irti. 

-

Voit kokeilla kieltämistä ja opettamista, mutta staffin tuntien .....xxxxxx...hyvää onnea. 

Vierailija
12/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Äkkliseltään kuulostaa staffilta tai amstaffilta. Todella hyvä ja kiltti koirarotu paitti että vetää omistajansa kädet irti. 

-

Voit kokeilla kieltämistä ja opettamista, mutta staffin tuntien .....xxxxxx...hyvää onnea. 

Kuulostaa rotikalta.

Hei AP! Onko kyseessä jopa kaikkien näiden rotujen mixaus? Oletko ylpeä sekopäisestä koirastasi?

Vierailija
13/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, koirasi on mielenvikainen jos noin käyttäytyy. Vie piikille ennen kuin joku kuolee

Vierailija
14/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirien handsfree taluttimet? Ei ihme että hullut pääsevät ihmisten ja muiden kimppuun kun omistajat käyttävät tuollaisia.

Ai pääsevät? Siinä on vyö omistajan vyötäröllä jossa koira on kiinni. Tavallinen talutin irtoaa kädestä helposti.

Vierailija
15/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun veto alkaa, pysähdyt ja kiellät "ei vedä". Liikkeelle VASTA, kun hihna on löysällä. Tä tätä sitten toistetaan muutaman kuukauden ajan.

Tämä on siis se tapa joka toimii. Hieman aikaa koiralla kyllä menee asian tajuamiseen. Itse olen hieman auttanut koiraa kutsumalla sen luokseni silloin kun hihna on kireällä. 

Vierailija
16/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi se, että minä kontrolloin aivan kaiken, alkaen siitä hetkestä kun kotona alettiin tehdä lähtöä.

Missä mielentilassa koira on kun lähdette kotoa? Innostuuko kun kuulee remmin, sinä laitat kengät jalkaan jne? Homma lähtee silloin jo väärään suuntaan. Minä aloin vaatia tilaa (koira vähintään 2-3 metrin päässä) ja rauhallisuutta jo tässä vaiheessa. Takki päälle tarkoittaa vain, että minä laitoin takin päälle, ei sitä että koira saa luvan innostua. Saatoin siis useita kertoja päivässä kilistellä avaimia, laittaa kenkiä jalkaan jne. ja olla huomioimatta koiraa, kunnes se tajusi rauhoittua.

Kun sitten oli aika lähteä kotoa, oven avaaminen oli seuraava harjoitus. Ovi auki tarkoittaa vain sitä, että ovi on auki, ei sitä että siitä syöksytään ulos. Minä siis menin aina ensin, ja harjoiteltiin myös paikalla oloa aukinaisen oven luona. Ja siis paikalla oloa siihen asti, kunnes koira oli täysin rauhallinen ja odottamiseen "alistunut", ei niin että se edelleen innostuneena peppu puoliksi lattialla odotti lupaa liikkua.

Sitten kun päästiin ulos asti, oltiin jo paremman puolella, koska alusta asti koira oli rauhallinen eikä ollenkaan höyryveturimielentilassa. Kun lähdettiin kävelemään, olin lähes ilmeetön ja tunteeton - ei kehuja, ei innostamista, vain eleetöntä johtajan seuraamista hihna lyhyellä. Vasta kun minä annoin luvan, sai mennä haistelemaan jne. Ja jos innostui ja alkoi vetää, tiukka kielto ja tarvittaessa fyysinen (kevyt) tökkäisy kankun päälle.

Ja tätä sitten systemaattisesti, kunnes 99% sujui jo automaattisesti. Tuo kotoa lähtö oli meillä avain koko juttuun - olin ihan itse omaa tyhmyyttäni opettanut koiralle, että ulos lähdetään innostuneena. Tuloksena vetävä remmirähisijä. Kun koko prosessi alusta loppuun hillittiin ja tehtiin minun komennossani, koira muuttui hyvin nopeasti.

Vierailija
17/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoskaa välillä pyrähdyksiä ja tehkää kunnon pitkiä lenkkejä. Neljän tunnin reippailun jälkeen koira ei vedä enää niin paljoa.

Vierailija
18/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vielä 2-3v opettaa tuohon remmikäyttäytymiseen?

Vierailija
19/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vielä 2-3v opettaa tuohon remmikäyttäytymiseen?

Kyllä. Koira muuttuu kun omistaja muuttaa käytöstään. Ikä ei ole este huonojen tapojen kitkemiselle, voi tapahtua hyvinkin nopeasti.

Vierailija
20/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan minkä rotunen koira sielä hihnan päässä on. Jos löytyy vahti / suojelulinjaa, olet kusessa jos 7kk ikäsen oot jo pilannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan