Miten koiran hihnassa vetämisen ja tempomisen saa loppumaan?
7kk koiranpentu, joka käyttäytyy muuten kyllä ihan hyvin, mutta tuo hihnassa kiskominen alkaa pikkuhiljaa pännimään. Koira on iso, jaksaa vetää todella kovaa, kädet ihan kipeänä tuon ulkoiluttamisesta.
Vetää siis melkein koko matkan kuin höyryjuna, välillä koittaa nykiä minua täysillä eteenpäin. Jos pidän koiran aivan lyhyellä hihnalla vieressäni, meinaan sotkeutua koiran jalkoihin kun tyyppi räpiköi ja ottaa vauhtia minun jaloistani.
Saa liikuntaa runsaasti. Monta pitkää lenkkiä ja melkein päivittäin pääsee juoksemaan vapaana. Aiemmin ei ollut kiinnostunut muista koirista, mutta nyt olisi pakko päästä morottamaan ulinan kera jokaista sesseä.
Leikkaamaton narttu. Olisikohan ensimmäiset juoksut alkamassa?
Koiralla on vetovaljaat ja kallis panta jonka piti auttaa vetämiseen, eipä ole auttaneet kummatkaan. Valjaissa vetää kahta kovempaa ja pantaansa meinaa tukehtua.
Koiran turpa on vähän sen mallinen, etten tiedä saako tuolle laitettua sellaista kuonopantaa, joka auttaisi myös vetämiseen. On lyhyt- ja paksunenäinen.
Olisikohan tuollaisesta vyötärölle laitettavasta talutusvyöstä apua? Siinähän koiran saisi hallittua vähän paremmin ja kädet ei olisi aina niin perhanan kipeät. :(
Kommentit (28)
Olis kannattanut alkoittaa määrätietoinen hihnaopetus jo monta kuukautta sitten, mutta ei se vieläkään ole myöhäistä. Luultavasti koiran asema laumassa on muutenkin vähän epäselvä. Kannattaa ottaa joku hyvä opas ja alkaa toteuttamaan sen oppeja muutenkin kuin lenkittäessä. Vaatii kärsivällisyyttä ja hermoja ja ennenkaikkea määrätietoisuutta ja johdonmukaisuutta, mutta todellakin on sen arvoista. Muutamassa kuukaudessa koirasi on kuin eri eläin ja on mahtavaa kun se käyttäytyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun veto alkaa, pysähdyt ja kiellät "ei vedä". Liikkeelle VASTA, kun hihna on löysällä. Tä tätä sitten toistetaan muutaman kuukauden ajan.
Mulla on koiralla ikää jo 5v. Milloin tämä vetäminen sit loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Juoskaa välillä pyrähdyksiä ja tehkää kunnon pitkiä lenkkejä. Neljän tunnin reippailun jälkeen koira ei vedä enää niin paljoa.
Jos se on isompi jalkava koira, niin ihmisen kävelytykset ja juoksutukset ovat yhtä tyhjän kanssa, ei niillä koiraa väsytetä. Nätisti hihnassa kävelyn vaatiminen väsyttää koiraa enemmän kuin hihnassa juoksutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun veto alkaa, pysähdyt ja kiellät "ei vedä". Liikkeelle VASTA, kun hihna on löysällä. Tä tätä sitten toistetaan muutaman kuukauden ajan.
Mulla on koiralla ikää jo 5v. Milloin tämä vetäminen sit loppuu?
Sitten kun sinä otat itseäsäi niskasta kiinni ja alat johdonmukaisesti kouluttamaan koiraasi.
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi perusteella sinulla on juuri oikeat välineet koiran ulkoilutukseen joten ei tarvi mitään lisähankintoja. Koira kyllä vähentää iän myötä vetämistä, vuoden päästä jo paljon parempi. Tuon ikäinen on kaikkein pahin vetäjä. Voisit kokeilla sitä koiran kasvatuksessa käytettävää ehdollistamista eli kun tekee väärin niin pienet torut ja luunappi nokalle heti ja kun tekee oikein niin makupala. Eli kun vetää niin torut välittömästi ja kun menee pienenkin matkan hyvin niin taskusta vaikka koirankeksi tai muu makupala. Vaatii jokapäiväistä harjoittelua mutta kun menee parikin viikkoa joka päivä kilometrin tuolla taktiikalla niin alkaa varmasti näkyä.
Tuon kirjoittaja ansaitsisi torut ja luunapin nokalle heti.
Aina kun koira alkaa vetää, pomppia taluttajaa päin tai tekee muuta ei-toivottua, pysähdy, käännä selkä, tai vaihda kulkusuuntaa. Liikkeelle lähdetään vasta kun koira on taas vierellä. Ja kehutaan ja palkataan kovasti aina kun kulkeminen sujuu toivotusti.
Vierailija kirjoitti:
Jotain koiraohjelmaa joskus katsoin ja siellä oli neuvo että lähtee aina vastakkaiseen suuntaan jos koira vetää.
Koiraa en omista eli ei ole testattu koiraan mutta lapsiin toimi 😀
Tuo on yksi hyvä konsti että aina kun koira alkaa vetämään, niin vaihdetaan suuntaa. Näin koiralle osoitetaan se että vetämällä ei pääse sinne minne haluaa ja ihminen on se joka märää suunnan ja tahdin.
Yksi hyvä konsti on myös se että opettaa koiralle "viereen" käskyn. Itse olen opettanut viereen ja kämmenellä läpsäytys siihen reiteen kummalle puolelle koiran haluan. Tätä on helppo harjoitella ensin sisällä. Ruokinnan yhteydessä tallaisia on tosi helppo opettaa ja muutenkin sisällä kotona on helpompi opettaa juttuja, kun on vähemmän ulkoisia ärsykkeitä. Ruokinnan yhtyedessä koiran voi käskeä viereen ja siitä ota-käskyllä antaa mennä ruokakupille.
Vierelle käskystä lähdetään lyhyessä hihnassa liikkeille "seuraa" käskyllä. Sitten kun koira osaa tulaa viereen sisällä, niin sitä voi alkaa harjoitella myös ulkona.
Kun koira alkaa vetämään, niin otetaan se viereen ja lähdetään uudestaan liikeille seuraa-käskyllä. Tätä kun aikansa toistaa, niin kyllä se koira oppii kulkemaan hihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Opetin vieressä kulkemisen ilman remmiä.
Kun koira erkaantui, käännyin aina kannoillani. Palkitsin, kun tuli uudestaan viereen.
Siitä remmistä nykimisestä ei ole mitään hyötyä. Koiran pitää saada kokea, että se "hylätään" irtautumisesta ja hyväksytään takaisin vain kauniisti vierellä kulkemassa.
En tarvinnut edes makupaloja, kehu riitti.
HYVÄ neuvo
Mun mielestäni koiran ei edes tarvitse päästä hihnassa muiden koirien luo. Leikkihetket vapaana turvallisessa paikassa eri juttu.
Sinä päätät, ei koira.
Rauhoittumisvastauksessa oli hyviä neuvoja.