Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pääsen eroon sokerista??

Vierailija
14.03.2017 |

Kaipaan vinkkejä, vähän parempia kuin "lopeta sokerin syönti". Olen riippuvainen kaikesta makeasta. Syön enää vain makeita herkkuja ja ehkä sipsejä suolaisennälkään, tavallinen ruoka maistuu pahalta :( Olen hoikka ja liikun paljon mutta voin todella huonosti. Miten edetä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa syömällä pääsee eroon sokerista.

Vierailija
2/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nyt vaan on totuus, että sokerinsyönnin lopettaminen on se paras keino.

Itse katkaisin aikanaan jatkuvan sokerin mässytyksen sillä, että vaan lopetin vaan syömisen. Hiilarit alas muutamaksi kuukaudeksi, eli karppausta, ja siitä sitten pikkuhiljaa otin mukaan pieniä määriä esim. riisiä, pastaa, ruisleipää, nuo kaikki täysjyvää. Sitten hedelmät takaisin kehiin, tosin niitä söin (ja syön edelleen max 2 kpl/päivä). 

Nyt kun on pari vuotta tuosta mennyt, kykenen syömään sokerijuttuja paljon harkitummin. Kaikki ylimääräiset höttöhiilarit olen ruokavaliostani karsinut vain satunnaisiksi herkuiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen muu auta kuin se itsekuri, kun ei ne makeat herkut itsekseen suuhun hyppää. Pahinta tuskaa aluksi voi helpottaa hedelmillä mutta yllättävän nopeasti ainakin minulla häipyi makeanhimo, kun oli vaan lopettanut kokonaan herkkujen syönnin. 

Vierailija
4/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystynyt kerralla lopettamaan vaan vieroitin itseni pikkuhiljaa. Karkin sijaan otin täysrasvaista Turkkilaista jugurttia, laitoin siihen pakastemustikoita ja sokeria. Sitten pikkuhiljaa vähensin sokerin määrää. Lisäksi tein hedelmäsalaattia ja laitoin päällekermavaahtoa, jälleen pikkuhiljaa vähensin kermavaahdon määrää.

Vierailija
5/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla makean syöntiä vähensi huomattavasti, kun muutin ruokailutottumuksia. Aamiaisen ja illallisen välillä syön kolme ateriaa noin 3-4 h välein ja terveellisiä välipaloja aterioiden välillä. Käytännössä syön yhtä paljon kuin ennenkin, mutta kun verensokeri pysyy tasaisena niin ei tee niin makeaa mieli.

Vierailija
6/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siihen olisi joku taikapilleri, se olisi varmasti yleisesti tiedossa ja käytössä. Sun pitää vain tehdä päätös, että et syö sitä sokeria. Äläkä yritä korvata sitä millään keinomakeutusaineilla - ne pitää sut visusti koukussa, ja on vielä monta kertaa makeampia kuin sokeri. Kylmää kyytiä sokerille! Ekat viikot tulee olemaan helvettiä, mutta hiljalleen totut sokerittomuuteen. Mieti että ihmiset pystyy lopettamaan huumeiden käytönkin, mikset sinä muka karkin mussutusta.

Vierailija
7/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla makean syöntiä vähensi huomattavasti, kun muutin ruokailutottumuksia. Aamiaisen ja illallisen välillä syön kolme ateriaa noin 3-4 h välein ja terveellisiä välipaloja aterioiden välillä. Käytännössä syön yhtä paljon kuin ennenkin, mutta kun verensokeri pysyy tasaisena niin ei tee niin makeaa mieli.

Siis syön 3 ateriaa päivässä, niiden väli 3-4 h :D

-5

Vierailija
8/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siihen olisi joku taikapilleri, se olisi varmasti yleisesti tiedossa ja käytössä. Sun pitää vain tehdä päätös, että et syö sitä sokeria. Äläkä yritä korvata sitä millään keinomakeutusaineilla - ne pitää sut visusti koukussa, ja on vielä monta kertaa makeampia kuin sokeri. Kylmää kyytiä sokerille! Ekat viikot tulee olemaan helvettiä, mutta hiljalleen totut sokerittomuuteen. Mieti että ihmiset pystyy lopettamaan huumeiden käytönkin, mikset sinä muka karkin mussutusta.

Ei taikapilleri, mutta toimiva keino ja yleisesti tiedossa, sitä vain ei haluta. Nimittäin sokerin vaihtaminen rasvaan.

Vierailija
9/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, painon takia ei tarvitse sokeria hylätä, vaan ihan terveellisyyden vuoksi. Minua on auttanut makeanhimossa viinirypäleet, sellaiset tummat makealta maistuvat. Kun vaan sitkeästi yrittää pienin askelin päivä kerrallaan, niin vähitellen helpottaa.

Vierailija
10/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5

Mun laskun mukaan tuosta tulee 5 ateriaa.

Vierailija
11/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma, painon takia ei tarvitse sokeria hylätä, vaan ihan terveellisyyden vuoksi. Minua on auttanut makeanhimossa viinirypäleet, sellaiset tummat makealta maistuvat. Kun vaan sitkeästi yrittää pienin askelin päivä kerrallaan, niin vähitellen helpottaa.

Siis toisin sanoen syöt sokeria.

Vierailija
12/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää proteiinia ruokavalioosi. Jos ongelmana on, ettei tavallinen ruoka maistu, aloita makeutusjauheilla maustetuilla rahkoilla tai vaikkapa skyrillä. Niissä on runsaasti proteiinia mutta ei juuri lainkaan sokeria. Proteiini auttaa hillitsemään sokerihimoa. Korvaa myös muissa ruokalajeissa sokeri makeutusaineilla, mutta vältä syklamaattia.

Jos on ihan kamala sokerihimo, syö hedelmiä tai vaikka makeita pikkutomaatteja. Vältä kuitenkin banaaneja ja viinirypäleitä, ne ovat kovin sokerisia.

Kun sinun tekee mieli suolaista, syö hiilihydraattipitoisten sipsien sijasta jotain proteiinirikkaampaa, esim. kuivalihaa, paistettua lihaa tai vastaavaa. Voit myös napostella kasvistikkuja ja dippiä.

Itsellä kaikenlainen hiilarien, esimerkiksi leivän, syöminen aiheuttaa sokerikoukkua, ja vastaavasti sokerin syöminen lisää muidenkin hiilarien himoja. Kannattaa vähentää siis kaikesta nopeasta hiilarista (vaaleasta leivästä, sipseistä, pastasta), ei vain sokerista.

Vierailija
13/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriaddiktiosta ja sokerinhimosta pääsee eroon näin:

-lopeta kuukaudeksi hiilarien syönti. Pois pullat, karkit, mehut, viinirypäleet, appelsiinit, pasta, mysli, murot, riisi, leipä, peruna, bataatti jne. Sallittua on vain asiat, joissa on max. 5 g hiilaria per 100 g.

-korvaa nuo hiilarit syömällä paljon rasvaa (älä siis lisää proteiinia, sen määrän säilytät ennallaan)

-pois kaikki keinomakeutetut asiat eli aspartaamilimut ja "sokerittomat" kurkkupastillit. Eli pois kaikki makean makuinen. Pois makeutetut jugurtit. 

-syö suht runsaasti vihreitä kasviksia (salaattia, kurkkua jne), kaveriksi jonkin verran paprikaa ja tomaattia ym.

-älä juo edes maitoa enemmän kuin lasi päivässä.

Sokerihimosi loppuu viikossa, jos pysyt tiukasti tuossa ohjeessa ja muistat oikeasti syödä paljon rasvaa. Jatka kuitenkin kuukausi, jotta kehosi tottuu. Sitten voit alkaa hitaasti lisäämään ruokavalioosi ruisleipää, enemmän maitoa eli hitaita hiilareita, jos et halua jatkaa karppaamista. Mutta älä ala syömään isoja pasta-aterioita ym. Äläkä enää tavan vuoksi ota pullapalaa tai karkkia, vaikka jossain tarjottaisiin, koska jos alat uudelleen syömään vanhasta tottumuksesta usein kaikkia sokerijuttuja, niin aika nopeasti jo voittamasi sokerihimo tulee takaisin. Voit kyllä välillä syödä jätskiä tai vaikka suklaapatukan, kunhan teet sen riittävän harvoin ja mieluusti rasvaisen aterian yhteydessä.

Vierailija
14/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5

Mun laskun mukaan tuosta tulee 5 ateriaa.

Niin, tarkoitin korjata sitä omaa lausettani: Aamiaisen ja illallisen välillä syön 3 ateriaa päivässä, niiden väli 3-4 h. Eli juu 5 yhteensä päivässä. Sori, ei aivot toimi näin aamusta :D

Vierailija
15/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, hedelmän sokerin katson paremmaksi vaihtoehdoksi kuin valkoisen sokerin. Pienin askelin, eikä rypäleitä kannata kiloa syödä päivässä! Mutta alussa pahimpaan aikaan pari rypälettä sen sijaan että ottaa esim. suklaata tai jotain muuta höttöä.

Vierailija
16/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut ruokapäiväkirjan tekeminen. Suunnittelen jotain tosi herkullisia ja värikkäitä aterioita, joita oikein odotan. En siis lähesty asiaa herkkujen kieltolistoilla, vaan pikemminkin miettimällä, mitä kaikkea ihanaa voi syödä hyvillä mielin.

Esim. itse tykkään sekä suolaisen että makean yhdistelmistä aterioilla. Tänään söin siis aamupalaksi suolaisena osiona kasvispiirakkaa ja jälkkäriksi söin turkkilaista jogurttia, johon ripottelin mustikkapellavarouhetta, tummia viinirypäleitä ja mantelilastuja. Aivan ihanaa. Jogurtin kermaisuus ja pehmeys, paahdettu pellavarouhe ja makeaakin makeammat tummat viinirypäleet sekä mantelilastut, jotka toivat kivaa rapeaa purutuntumaa.

Lämpimän ruoan ohella syötäviin salaatteihin lisään myös usein jotakin makeaa hedelmää. Syön siis pitkin päivää pieniä annoksia sokeria hedelmien muodossa. Silloin jotenkin itselle ei tule kauheaa makeanhimoa.

Eli panosta siihen, että se sun terveellinen ruoka on oikeasti omasta mielestäsi todella herkullista, jotta se terveellinen ruokailu tuntuu mukavalta eikä nihkeältä, koska joudut luopumaan kaikesta herkullisesta.

Ota makea boosti niistä hedelmistä, mitkä ovat tällä hetkellä kaikkein makeimmillaan. Satokausituotteet siis kehiin. Esimerkiksi nyt ovat mangot, päärynät ja appelsiinit herkullisia. Mangot sopivat myös paksun maustamattoman jogurtin kanssa hyvin yhteen. Päälle voit heittää vaikka paahdettuja cashew-pähkinöitä.

Vierailija
17/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, proteiini pitää nälän, vähentää myös sokerinhimoa. Syö reilusti proteiinia. Hyviä neuvoja annettu tässä ketjussa.

Lisäisin vielä: syö kerran viikossa karkkia. Pidä karkkipäivä, jolloin saat syödä ihan niin paljon karkkia kuin mahdollista.

Lopuksi: vältä  vehnäjauho-sokeri (hiiva)-juttuja. Katso kaikista mitä meinaat suuhusi laittaa niiden sisältämä vehnäjauho. Mulla auttoi sokerinhimoon nimenomaan proteiini ja vehnäjauhojen poistaminen ruokavaliosta!

Vierailija
18/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauho (vaaleat leivät, pullat ym) ja pasta eri muodoissaan aiheuttaa pahaa karkinhimoa. Kun ruokavaliosta poistaa vaaleat leivät ja pullat ja pastan niin sokerihimo vähenee.

Vierailija
19/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, hedelmän sokerin katson paremmaksi vaihtoehdoksi kuin valkoisen sokerin. Pienin askelin, eikä rypäleitä kannata kiloa syödä päivässä! Mutta alussa pahimpaan aikaan pari rypälettä sen sijaan että ottaa esim. suklaata tai jotain muuta höttöä.

Sokeri on sokeri, on se sitten karkissa tai viinirypäleessä. Ei sokerista eroon pääse sokeria syömällä.

Vierailija
20/28 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kotiliesi.fi/puheenaiheet/suitsi-makeanhimo-ja-vahenna-sokerink…

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan lisättyjen sokereiden määrän tulisi jäädä alle 10 prosenttiin päivän energiansaannista, ja kaikkien hiilihydraattien muodostaa yhteensä 45–60 prosenttia päivän energiantarpeesta.

Käytännössä lisättyä sokeria saisi kertyä päivässä 50–60 grammaa, mikä vastaa 20–23 sokeripalaa. Raja tulee vastaan jo yhdestä 150 gramman jäätelötuutista, puolen litran limonadipullollisesta tai 100 gramman karkkipussista.

Lisättyyn sokeriin ei lasketa hedelmien ja marjojen luontaisia sokereita, juuresten ja erilaisten kasvisten sokereita, maitotuotteiden luontaista sokeria. Edellä mainittuja ei pidä vältellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi