Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys

Vierailija
13.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin noita jutun perässä olevia kommentteja ja ei voi muuta kuin todeta, että sinne kirjoittava jengi on joko typerää ja laiskaa, tai sitten poikkeuksellisen härskiä. Joka asiasta valitetaan, mutta mitään ei itse jaksettaisi tehdä. TE-toimisto on paholainen, itse ollaan uhreja. Asenne on ihan perseestä eikä kukaan edes tunnu haluavan töihin. Ei ihme että yleistävät ja negatiiviset mielikuvat vahvistuvat tuollaisten vuoksi. 

Vierailija
22/192 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti hakea avointa papin virkaa. Olen insinööri...

No mikäs tuossa? Itse olisin hakenut ja jos en olisi tullut valituksi, ei olisi kuitenkaan tullut karenssia. Ja mikäli minut olisi valittu, olisin nauttinut kahvia hyvällä palkalla ja puhunut niitä näitä mummoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintä mitä työvoimatoimisto voisi työttömille tehdä olisi iänikuisten atk-ajokorttien sijaan patistaa karenssin uhalla työtön ajokouluun hankkimaan ajokortti. Jonka työvoimatoimisto luonnollisesti maksaisi.

Pelkästään erilaisilla ajokorteilla työtön voisi työllistyä vaikka minkälaisiksi kuskeiksi.

Tämä olisi oikeasti työllisyyttä lisäävä ratkaisu ja veronmaksajat saisivat rahoilleen vastinetta.

Olkoonkin että ajokortti on kallis mutta niinhän se on liian kallis ja siksi ihmiset eivät työllisty ja eivät aja.

Vierailija
24/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintä mitä työvoimatoimisto voisi työttömille tehdä olisi iänikuisten atk-ajokorttien sijaan patistaa karenssin uhalla työtön ajokouluun hankkimaan ajokortti. Jonka työvoimatoimisto luonnollisesti maksaisi.

Pelkästään erilaisilla ajokorteilla työtön voisi työllistyä vaikka minkälaisiksi kuskeiksi.

Tämä olisi oikeasti työllisyyttä lisäävä ratkaisu ja veronmaksajat saisivat rahoilleen vastinetta.

Olkoonkin että ajokortti on kallis mutta niinhän se on liian kallis ja siksi ihmiset eivät työllisty ja eivät aja.

Pakko kompata tätä! :D

Vierailija
25/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle työkkärinsetä ehdotti, että haen parturi-kampaajan paikkaa. Joku yritys/ketju siis haki kampaamonpitäjää/parturi-kampaajaa. Me naiset kun ymmärrämme hiusten päälle, niin voisin hakea :D

Ja toinen firma ei huolinut minua timanttiporaajaksi, kun hain paikkaa työkkärin käskystä :( :( :( ;)

Koulutukseltani olen luokanopettaja. Olin noin vuoden työttömänä valmistumiseni jälkeen.

Vierailija
26/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ehdotettu mm. yhdistelmäajoneuvokuljettajan koulutusta. Minulla ei ole minkäänlaista ajokorttia. Ja ikää on 50+.

Vierailija
27/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkkärin voi korvata tietokoneohjelmalla? Päivässä tekee sellaisen ohjelman joka osaa toistaa työkkärin virkailijanyleisimmät  virheet. AV:llakin päivystää sellaisia työkkärin duunareita, jotka ei osaa kuin vittuilla kaikille. 

Vierailija
28/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on terveyshaitta, jonka vuoksi en voi ottaa vastaan mitä tahansa töitä. Tuo haitta on todettu 30v sitten. En ole tarvinnut tuosta haitasta todistuksia mihinkään yli 25 vuoteen. Nyt työkkärin nainen sanoi, että jos minulle tarjotaan töitä, joita en haittani vuoksi voi tehdä minulla on 2 viikkoa aikaa hankkia lääkärintodistus, vaikka minulla ei tietenkään ole koulutusta sellaisille aloille, joilla en voi terveydellisistä syistä työskennellä.

Vierailija
29/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Ja sinä tosissasi uskot, että maatilalla kukaan ei katso työntekijän perään, ei kysele osaamisia ja varmista, että työt hoituu? Tai että kuka tahansa voi sanoa, että lähettivät työkkäristä ja sitten voi ryhtyä ajamaan vaikka mitä maansiirtokonetta.

Vierailija
30/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin hauskoja!

Tiedän lähihoitajan, joka myy H&M:ssä vaatteita. Ei alan koulutusta, ei osaamista ja itse sinne halusi. Tiedän rekkakuskin, joka on varaosamyyjä - keksi itse, että tuo voisi olla kivaa. Tiedän keittäjän, joka on hoiva-avustajana. Ja hammaslääkärin, joka pitää ratsastuskoulua.

Jostain oudosta syystä he ovat tehneet kummallisia ratkaisuja, mutta kukaan ei mene päin naamaa haukkumaan, että ei tuo ole mahdollista. Mutta jos työkkäristä tulee lähihoitajalle työtarjous pieneläinhoitajaksi (koska hän on itse laittanut sen hakuammatiksi), niin syttyy mediasota.

Vierailija
31/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ATK-ajokorttia ei ole enää vuosiin suoritettu ainakaan valtion rahoilla. Ajokortin saa armeijassa, jos viitsii nähdä vaivaa.

Vierailija
32/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu jäi metallipajasta työttömäksi, tarjottiin hitsarin paikkaa, oli ollut joku joka paikanhöylä pikkupajassa, tyyliin siivonnut ja hionut jotain kröpöjä, keitellyt kahvia vastannut puhelimeen, laskenut palkat jne. Hitsannut ei ollut koskaan ja ymmärsin ettei paikassa kukaan oikeastaan hitsannut.

Jostain syystä ei mennyt hitsariksi, ihme luuseri.

Vierailija
33/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin hauskoja!

Tiedän lähihoitajan, joka myy H&M:ssä vaatteita. Ei alan koulutusta, ei osaamista ja itse sinne halusi. Tiedän rekkakuskin, joka on varaosamyyjä - keksi itse, että tuo voisi olla kivaa. Tiedän keittäjän, joka on hoiva-avustajana. Ja hammaslääkärin, joka pitää ratsastuskoulua.

Jostain oudosta syystä he ovat tehneet kummallisia ratkaisuja, mutta kukaan ei mene päin naamaa haukkumaan, että ei tuo ole mahdollista. Mutta jos työkkäristä tulee lähihoitajalle työtarjous pieneläinhoitajaksi (koska hän on itse laittanut sen hakuammatiksi), niin syttyy mediasota.

Esimerkkisi ovatkin eri suuntaan kuin nämä ääliömäiset työtarjoukset. Vaatemyyjä ei voi tehdä lähihoitajan tutkinnon vaativaa työtä, varaosamyyjällä ei välttämättä ole sopivaa ajokorttia rekkakuskiksi. Ja luojan kiitos ratsastuskoulun pitäjä ei saa toimia hammaslääkärinä, ei edes hevosille :)

Vierailija
34/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee taas mieleen se selvänäkijä ja suurperheen äiti, jonka piti hakea sairaanhoitajan tointa. Ehkä hänen taustastaan olisi siinä työssä etua, mutta koulutus ja pätevyyskin olisivat tarpeen.

Vierailija
35/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rekkakuski voi mennä varaosamyyjäksi, mutta voiko varaosamyyjä mennä rekkakuskiksi, jos ei ole edes B-korttia?

Voiko H&M:n vaatemyyjä noin vaan ryhtyä lähihoitajaksi, tai ratsastuksenopettaja hammaslääkäriksi? Hoiva-avustaja voi mennä keittäjäksi, mutta onko se oikein niitä kymmeniä ammattikoulun käyneitä kokkeja kohtaan, jotka jäävät ilman työtä.

Ei varmaan ollut siellä yhtään työtöntä pappia, jos papinvirkaa käskettiin hakea muulla koulutuksella. Oikeasti ei ole ammattisuojaa enää kuukausien työttömyyden jälkeen, mutta aivan yhtä oikeasti TE-toimiston virkailijoilla ei ole oikein realistista käsitystä sen paremmin duunariammattien kuin akateemista vaatimuksista. No mistä sitten?

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin hauskoja!

Vierailija
36/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin hauskoja!

Esimerkkisi ovatkin eri suuntaan kuin nämä ääliömäiset työtarjoukset. Vaatemyyjä ei voi tehdä lähihoitajan tutkinnon vaativaa työtä, varaosamyyjällä ei välttämättä ole sopivaa ajokorttia rekkakuskiksi. Ja luojan kiitos ratsastuskoulun pitäjä ei saa toimia hammaslääkärinä, ei edes hevosille :)

OIkeastiko oletat, että kuka tahansa hammalääkäri voi toimia ratsastuksenopettajana? Ja että jokainen rekkakuski voi olla varaosamyyjä? Kaikki lähihoitajat ovat hyviä vaatemyyjiä? Mutta ei siis päinvastoin?

Vierailija
37/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin hauskoja!

OIkeastiko oletat, että kuka tahansa hammalääkäri voi toimia ratsastuksenopettajana? Ja että jokainen rekkakuski voi olla varaosamyyjä? Kaikki lähihoitajat ovat hyviä vaatemyyjiä? Mutta ei siis päinvastoin?

En todellakaan oleta. Mutta päinvastoin ei onnistu ilman tutkintoa, vaikka taitoa olisi. Onneksi.

Vierailija
38/192 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ATK-ajokorttia ei ole enää vuosiin suoritettu ainakaan valtion rahoilla. Ajokortin saa armeijassa, jos viitsii nähdä vaivaa.

Okei, annapas yksityiskohtaiset neuvot ja linkit miten minä, työtön 42v. nainen, voin lähteä armeijaan hakemaan/opiskelemaan/ajamaan ajokortin itselleni, kun kerta mielestäsi se on vain asennekysymys...? Voin jakaa myös eteenpäin tätä tietoa, niin monen ihmisen elämä helpottuu, kun saavat ajokortin hankittua ja kaiketi vielä ilmaiseksi.

Vierailija
39/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu nainen sai kehoituksen hakea rengasliikkeeseen tenkaidenvaihtohommiin. On 152 cm pitkä ja painaa 45 kg. Ja ikää 58-vuotta.

Vierailija
40/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin sallittua lähettää työnhakuosoitus työpaikkaan työnhakijalle jolla ei ole ei niin mitään käsitystä työnluonteesta ammattitaidosta puhumattakaan.

Te-virkailijoilla ei ole mitään tulosvastuuta tai laadunvalvontaa? Miten (millä perustein) heidät rekrytään toimiinsa?

Nämä suoraansanoen täysin käsittämättömin perustein työkkärin kautta osoitetut hakijat ruuhkauttavat ja hankaloittavat työnhakuprosessia potentiaalisilla työnantajilla.

Mikä tässä on se tarkoitus?

Osoittaa että virkailijat ovat ahkeria ? 

Silkkaa haittaa aiheutuu moisesta ahkeruudesta pikemminkin kuin hyötyä työnhakijalla.

Näitten tarkoitus on vain se, että joku jättäisi hakematta ja joutuisi karenssiin ja tuet peruttaisiin. Sillä virkailija saa yhden asiakkaan vähemmän ja hänen osastonsa säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan