Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan, vihaan sairaalaruokaa!!

Vierailija
13.03.2017 |

Kohta on taas päivällisaika ja ärsyttää jo valmiiksi. Kaikki muut lihat paitsi jauheliha ovat sellaista sitkeää purkkaa, ettei sitä kurkusta alas saa. Lisäksi on jatkuvasti seiruokia, joita vihaan myös. Perunaa on melkein jokaisella ruoalla ja ne ovat aina raakoja. Myös mustaa makkaraa, maksapihvejä, maksalaatikkoa ja veripihvejä on ollut tarjolla. Aivan kammottavaa ruokaa. Kyllä lisää motivaatiota päästä mahdollisimman pian kotiin.

Onko teillä kokemusta sairaalaruoista?

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laitoshuoltaja sairaalassa ja olen myös kauhuissani siitä kuinka vähän mitään tuoretta potilaat saa. Kun teen iltapalavoileipiä, laitan niihin aina esim. salaatinlehtiä ja kurkkua leikkeleiden lisäksi. Mutta jotkut laitoshuoltajat on niin laiskoja etteivät viitsi laittaa leipiin muuta kuin leikkeleen! Sama juttu jos aamupalalla kuuluu puuron lisäksi sinä päivänä hedelmä, jotkut eivät edes jaa niitä potilaille koska esim. päärynät pitäisi kuoria ja sekin on niin aikaa vievää :( Se on tosin totta että kiire on ja itse tulen aina 15 min aiemmin töihin että saan aamupalat järjesteltyä kunnolla....

Kaikki ruuat tulevat keskuskeittiöltä kattaen lämpimät ruuat sekä voileivät.

Joissain sairaaloissa varmaan näin on, meillä laitoshuoltaja tekee itse leivät osastonkeittiössä.

Ja meillä ruoat tulevat osastolle lämpövaunussa, gn-vuoissa ja annostellaan osastolla lautasille laitoshuoltajien toimesta (ammattitutkinnon ateriapalvelut -osio pitää sisällään erikoisruokavaliot, myös hygieniapassi löytyy kaikilta). Ruoanjakosysteemejä on kaksi; hajautettu (kuvaamani) ja keskitetty, jossa ruoat tulevat valmiina tarjottimilla keskuskeittiöltä.

Vierailija
82/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan keskussairaalassa oli ainakin yllättävän hyvä ruoka (v. 2014). Jäätelöäkin kerran viikonlopun jälkiruokana. Huom! Olen supernirso normaalisti ja ruokahalu oli kyllä yleisesti ottaen silloin huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitäkin, miksi niin usein sairaaloissa on kahden hengen huoneet, joihin sitten pannaan mies ja nainen samaan huoneeseen, vaikka aivan yhtä helposti voisi olla samaa sukupuolta oleva huonekaveri. Samoin miksei potilasmäärää voisi vaan vähentää niin että ihminen saisi oman huoneen? Henkilökuntaa voisi vähentää osastolta samassa suhteessa. Kyllä toipuminen on aika paljon mukavampaa kun saa nukkua öisin ja saa hyvää ruokaa eteensä.

Nerokasta. Pudotetaan potilaspaikkamäärä joka osastolla puoleen, mutta perhana, potilasvirta ei vähene, joten saman potilasmäärän hoitamiseksi tarvitaan tuplamäärä sairaaloita henkilökuntineen 😁

Vierailija
84/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joulun alla sairaalassa ja olin ihmeissäni,miten hyviä ne mollatut laitosruuat oli,erityisesti kanaviilokista tuli lapsuus mieleen.Olin kyllä osastolla vain muutaman päivän,voisi alkaa pitemmän päälle tympiä.

Vierailija
85/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus pari päivää asiakkaana, ja ilman kanttiinia olisinkin ollut aika heikossa hapessa :P

Aivan uskomattomia pöperöjä oli.

Vierailija
86/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kolme päivää juuri sairaalassa, ja ainakin Oysissa oli ihan hyvää perusruokaa!

Vierailija
87/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitäkin, miksi niin usein sairaaloissa on kahden hengen huoneet, joihin sitten pannaan mies ja nainen samaan huoneeseen, vaikka aivan yhtä helposti voisi olla samaa sukupuolta oleva huonekaveri. Samoin miksei potilasmäärää voisi vaan vähentää niin että ihminen saisi oman huoneen? Henkilökuntaa voisi vähentää osastolta samassa suhteessa. Kyllä toipuminen on aika paljon mukavampaa kun saa nukkua öisin ja saa hyvää ruokaa eteensä.

Nerokasta. Pudotetaan potilaspaikkamäärä joka osastolla puoleen, mutta perhana, potilasvirta ei vähene, joten saman potilasmäärän hoitamiseksi tarvitaan tuplamäärä sairaaloita henkilökuntineen 😁

Niin, siis ihmettelin siksi, koska muissa maissa tämä on ihan normimenettely. Eli potilaille on omat huoneet. Miksei Suomessa voida rakentaa a) pienempiä huoneita, joihin mahtuisi vain yksi ihminen tai b) isompia sairaaloita, joihin mahtuisi isoihin huoneisiin vain yksi ihminen?

Vierailija
88/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjoisessa on luullakseni ihan perus laitosruokaa. Suolatonta ja salaattia/raastetta on semmosessa pikkuriikkisessä kulhossa. Ei siis mitään herkkua mutta kyllä sitä syö. Yks oli kyllä kamala, nimittäin jauhelihaperunasoselaatikko. Siinä ei pahemmin ollu perunaa eikä jauhelihaa, oli niin teollista ja hampaissa narskuvaa että piti vaan nieleskellä. Aamupala oli puuro lisukkeineen, päiväkahvilla sai pullan ja iltapalalla oli juustoa, jotain lauantaimakkaraa tms ja teetä sekä kaakaota.

Vierailija
89/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis ihmettelin siksi, koska muissa maissa tämä on ihan normimenettely. Eli potilaille on omat huoneet. Miksei Suomessa voida rakentaa a) pienempiä huoneita, joihin mahtuisi vain yksi ihminen tai b) isompia sairaaloita, joihin mahtuisi isoihin huoneisiin vain yksi ihminen?

Veikkaan, että tällä on jotakin tekemistä sen kanssa, että esim. tässä suomalaisittain isossa kaupungissa 72% kaupungin budjetista menee jo nyt sosiaali- ja terveystoimen menoihin...

Vierailija
90/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylään ollaan paraikaa rakentamassa uutta Keski-Suomen keskussairaalaa, johon tulee pelkästään yhden hengen huoneita. Eli tervetuloa, eikös nyt ole se valinnanvapauskin että saa valita sairaalan :)

Ohis, sorry.

Vierailija
91/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolan Poksissa ruoka on kyllä hyvää :)

Vierailija
92/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi arvostaa sitä siellä saamaa hoitoa, se ruoka on toissijainen asia. Syö paremmin sitten kun pääsee pois.

Ruoka ei todellakaan ole toissijaista. Sektion jälkeen kropan pitäisi toipua isosta leikkauksesta ja samalla käynnistää maidontuotanto. Siinä on energiankulutus todella hurjaa, joten ei paljon naurata, kun ruuaksi tuodaan peruna ja porkkanapaloja kirkkaassa liemessä (Tyks, pari vuotta sitten). Proteiinit nolla ja todennäköisesti rasvakin loisti poissa olollaan. Hirveä valitus kätilöiltä kun ei maitoa tule tarpeeksi ja vauvan paino tippuu liikaa. Olisivat antaneet kunnon ruokaa, niin olisi jotain voinut tapahtua. Kotiin päästyäni söin monta päivää tauotta ja kas kummaa maitoakin tuli ihan tarpeeksi. Ravinnon merkitys toipumisessa on todella olennaista enkä voi käsittää miten sitä ei huomioida mitenkään Suomen terveydenhuollossa.

Vierailija
93/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on väärässä maassa ja sitä myöten väärässä sairaalassa! Mies joutui leikkaukseen silloisessa kotimaassamme (ei siis Suomi) ja hänelle annettiin kahden hengen huone, jotta vaimo voi myös yöpyä siellä halutessaan. Joka aamu tuotiin päivän menu, josta sai valita aamupalan, lounaan, illallisen ja iltapalan.

Ja tämä on totta, ei haavekuva. Ruoka oli erinomaista ja hoito myöskin.

Britannia?

Äitini joutui jokunen vuosi sitten Lontoon-matkallamme lonkkaleikkaukseen ja aamuisin todellakin tuotiin lomake josta sai valita ns. kolmen ruokalajin lounaan ja illallisen (aamu-ja iltapala oli toki vaatimattomampi). Lihaa, kalaa, kasvisruokaa ja jälkkäriksi putinkia, juustoja tai hedelmiä. Hassuinta oli että vaihtoehtoina oli myös annoskoko, iso tai pienempi. Äitini oli hyvin tyytyväinen pienempään kokoon vaikka itse kirurgikin vitsaili ennen saliin viemistä että mitoilla 155cm/45kg "Madam should eat more pizza" .

Kymmenen päivää "täysihoitoa" ( plus parin kuukauden lääkkeet kotiin) eikä puntaakaan maksanut. :)

Joku tässä tarinassa mättää...

Miten voi joutua lonkkaleikkaukseen matkalla? Tai jos kaatuu niin silloin leikkaus jossa esim. murtunut lonkka  korjataan mutta hassua ei silloin olla 10 vuorokautta sairaalassa ei edes lonkkaproteesileikkauksessa...

Millä katetaan tuo 3 ruokalajin lounas ynnä muut ruuat siihen vaikka aamu sekä iltapala olivatkin "vaatimattomampia" ja leikkaus ym. muut hoidot jos niistä ei veloiteta mitään? Kuka ne maksaa? Lääkkeet 2 kk. mukaan myös!?

Ja yksikään kirurgi ei vie tai edes saata potilasta leikkaussaliin! Kirurgi tai kirurgit ovat valmistautumassa leikkaukseen sekä pukemassa leikkausvaatteita päälleensä. Ei siitä hyvää seuraisi jos kirurgi tallustelisi ennen leikkausta pitkin sairaalan käytäviä.

T: Keskiviivan Mies.

Vierailija
94/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi arvostaa sitä siellä saamaa hoitoa, se ruoka on toissijainen asia. Syö paremmin sitten kun pääsee pois.

Ruoka ei todellakaan ole toissijaista. Sektion jälkeen kropan pitäisi toipua isosta leikkauksesta ja samalla käynnistää maidontuotanto. Siinä on energiankulutus todella hurjaa, joten ei paljon naurata, kun ruuaksi tuodaan peruna ja porkkanapaloja kirkkaassa liemessä (Tyks, pari vuotta sitten). Proteiinit nolla ja todennäköisesti rasvakin loisti poissa olollaan. Hirveä valitus kätilöiltä kun ei maitoa tule tarpeeksi ja vauvan paino tippuu liikaa. Olisivat antaneet kunnon ruokaa, niin olisi jotain voinut tapahtua. Kotiin päästyäni söin monta päivää tauotta ja kas kummaa maitoakin tuli ihan tarpeeksi. Ravinnon merkitys toipumisessa on todella olennaista enkä voi käsittää miten sitä ei huomioida mitenkään Suomen terveydenhuollossa.

Jännä. Imetysruokavalio on kuitenkin ihan oma "diettinsä" sairaaloissa ja nimenomaan kaloripitoisempi kuin perus sairaalaruokavalio.

Vierailija
95/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä syö. Ei syöminen ole mikään kansalaisvelvollisuus.

Vierailija
96/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laitoshuoltaja sairaalassa ja olen myös kauhuissani siitä kuinka vähän mitään tuoretta potilaat saa. Kun teen iltapalavoileipiä, laitan niihin aina esim. salaatinlehtiä ja kurkkua leikkeleiden lisäksi. Mutta jotkut laitoshuoltajat on niin laiskoja etteivät viitsi laittaa leipiin muuta kuin leikkeleen! Sama juttu jos aamupalalla kuuluu puuron lisäksi sinä päivänä hedelmä, jotkut eivät edes jaa niitä potilaille koska esim. päärynät pitäisi kuoria ja sekin on niin aikaa vievää :( Se on tosin totta että kiire on ja itse tulen aina 15 min aiemmin töihin että saan aamupalat järjesteltyä kunnolla....

Kaikki ruuat tulevat keskuskeittiöltä kattaen lämpimät ruuat sekä voileivät.

Joissain sairaaloissa varmaan näin on, meillä laitoshuoltaja tekee itse leivät osastonkeittiössä.

Osastonkeittiö? Eihän niitä ole enään kuin psykiatrisissa sairaaloissa! Ja miten ihmeessä sairaalassa missä on osastoja kymmenittäin te kerkeätte jakamaan ruuan potilaille mitä voi olla 30 - 50 per osasto. Sitten kiiruhtamaan toiselle osastolle ja sama siellä. Siellä pitäisi sitten väkertää voileipiä...

Vierailija
97/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää ruokaa. Ihmiset on nykyään niin hiton nirsoja

Vierailija
98/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin sairaalassa kasvis- ja kalaruokaa. Useimmat ruoat olivat ihan hyviä Meilahden sairaalassa Helsingissä.

Aiemmin eli allogeenisen kantasolusiirron aikana kaikki ruoka oli samassa sairaalassa pahaa, mutta syynä oli todennäköisesti saamani kuvottava solumyrkky.

Töölön sairaalassa oli ihan oikeasti todella hyvää kalaruokaa viisi vuotta sitten. Ongelmana oli vain valtava annos eli jaksoin syödä vain puoleta ruoasta.

Annokset olivat minullekin liian isoja. Niistä sitten väännettiin, kun olisi pitänyt syödä kuulemma niin paljon. Yritin selittää, että kun minulle on tehty avanne niin silloin suositeltiin pieniä ateriakokoja. Ei auttanut.

Ei sairaalassa ole pakko syödä kokonaan tai ei ollenkaan ei siellä väkisin tuputeta. Eriasia on sitten psykiatrinen sairaala jossa ihmisellä on jonkin sortin syömishäiriö silloin valvotaan syömistä.

Vierailija
99/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sokerin määrä on kyllä ihan kamalaa. Ylimakeaa mehua, sokerilla kyllästettyä jugurttia tuli pahimmillaan eteen kolme kertaa päivässä... Ja sitten vielä se järjetön määrä leipää ( aamupala, lounas ja iltapala). Bonuksena sit ne jälkiruuat.

Tämän kun yhdistetään peruna-riisihöttöön ilman salaattia, niin mun vatsa on kyllä niin turvoksissa parin päivän jälkeen ja kovalla. Sit ihmetellään kun vatsa ei toimi ja lääkitään pregorionilla tmv. Mies tuonut minulle salaattia sairaalaan ja kotiin tullessa aina vetänyt saavillisen salaattia :D

Se sairaala ruoka ei kyllä noudata ruokaympyrää tai mitään muitakaan suosituksia.

Vierailija
100/157 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin sairaalassa kasvis- ja kalaruokaa. Useimmat ruoat olivat ihan hyviä Meilahden sairaalassa Helsingissä.

Aiemmin eli allogeenisen kantasolusiirron aikana kaikki ruoka oli samassa sairaalassa pahaa, mutta syynä oli todennäköisesti saamani kuvottava solumyrkky.

Töölön sairaalassa oli ihan oikeasti todella hyvää kalaruokaa viisi vuotta sitten. Ongelmana oli vain valtava annos eli jaksoin syödä vain puoleta ruoasta.

Annokset olivat minullekin liian isoja. Niistä sitten väännettiin, kun olisi pitänyt syödä kuulemma niin paljon. Yritin selittää, että kun minulle on tehty avanne niin silloin suositeltiin pieniä ateriakokoja. Ei auttanut.

Ei sairaalassa ole pakko syödä kokonaan tai ei ollenkaan ei siellä väkisin tuputeta. Eriasia on sitten psykiatrinen sairaala jossa ihmisellä on jonkin sortin syömishäiriö silloin valvotaan syömistä.

Ei kannata puhua asiasta, josta et selvästi tiedä mitään. Monen potilaan ravitsemusta valvotaan esim. pitämällä nestelistaa tai ruokapäiväkirjaa. Ravitsemus on tärkeä osa monen sairauden hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi