Vihaan, vihaan sairaalaruokaa!!
Kohta on taas päivällisaika ja ärsyttää jo valmiiksi. Kaikki muut lihat paitsi jauheliha ovat sellaista sitkeää purkkaa, ettei sitä kurkusta alas saa. Lisäksi on jatkuvasti seiruokia, joita vihaan myös. Perunaa on melkein jokaisella ruoalla ja ne ovat aina raakoja. Myös mustaa makkaraa, maksapihvejä, maksalaatikkoa ja veripihvejä on ollut tarjolla. Aivan kammottavaa ruokaa. Kyllä lisää motivaatiota päästä mahdollisimman pian kotiin.
Onko teillä kokemusta sairaalaruoista?
Kommentit (157)
Kättärillä ainakin oli surkeat pöperöt. Aina jäi nälkä, olisin voinut syödä triplasti enemmän. Imetysruokavalio vitut :(
Täällä se taas alkaa, ihme vinkuminen laaturuuan perään. Ei kai sen sairaalan kuulukaan olla mikään viiden tähden ravintola. Sinne mennään hoitamaan perusterveyttä. Ei se mikään kylpylähotelli ole.
Maistuupahan kotiruoka sitten paremmalle kun pääsee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen LKS töissä ja voin sanoa, että ruoka on ihan normaalia perusruokaa, ei niin mausteista, koska kaikille pitäisi olla sopivaa. Minua tosin ärsyttää se ettei leivänpäällä ole tarpeeksi hökkeitä aamu- ja iltapalalla, mutta tuskin missään.
Pääasiassa ruoka maistuu hyvin, joskus on ollut ongelmia kumipottujen kanssa, kerran kokeilin. Nakkasin lattiaan ja kimposi takaisin käteen.
"Hökkeitä" Mitä hittoo nyt taas?
Hökkeet tarkoittaa esim leivänpäällisiä tai muita lisukkeita lapissa.
No eikö tällaisella palstalla olisi syytä kirjoittaa sellaista yleiskieltä että kaikki eri puolilla maata asuvat ymmärtävät, ja jättää oudoimmat murreilmaisut pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysin sairaalassa kasvis- ja kalaruokaa. Useimmat ruoat olivat ihan hyviä Meilahden sairaalassa Helsingissä.
Aiemmin eli allogeenisen kantasolusiirron aikana kaikki ruoka oli samassa sairaalassa pahaa, mutta syynä oli todennäköisesti saamani kuvottava solumyrkky.
Töölön sairaalassa oli ihan oikeasti todella hyvää kalaruokaa viisi vuotta sitten. Ongelmana oli vain valtava annos eli jaksoin syödä vain puoleta ruoasta.
Annokset olivat minullekin liian isoja. Niistä sitten väännettiin, kun olisi pitänyt syödä kuulemma niin paljon. Yritin selittää, että kun minulle on tehty avanne niin silloin suositeltiin pieniä ateriakokoja. Ei auttanut.
Ei sairaalassa ole pakko syödä kokonaan tai ei ollenkaan ei siellä väkisin tuputeta. Eriasia on sitten psykiatrinen sairaala jossa ihmisellä on jonkin sortin syömishäiriö silloin valvotaan syömistä.
Ei kannata puhua asiasta, josta et selvästi tiedä mitään. Monen potilaan ravitsemusta valvotaan esim. pitämällä nestelistaa tai ruokapäiväkirjaa. Ravitsemus on tärkeä osa monen sairauden hoitoa.
Jos ravinnon saati on paranemisen kannalta tärkeää ihmiselle niin eikö hän itse sitten ymmärrä syödä? Somaattisissa sairauksissa nesteytys sekä ravinnon tarve voidaan hoitaa tipalla. Erittäin tarkkaan katsotaan paljonko erittyy virtsaa katetriin. Ei kenenkään henki ole vaakalaudalla jos ei syö aamulla kahta palaa leipää kurkun ja juuston kera sekä puuroa ja jugurttia, lounaalla kasvissosekeittoa ja porkkana-kaali salaattia, päivällinen on sitten jauhelihamureke perunamuusin kera + puolukkahillo. Tietenkin aamukahvi ja päiväkahvi kuuluu mukaan, nämä kaikki tarjoillaan siihen vuoteeseen. Psykiatrian puolella voidaan valvoa syömistä ja jopa siirtyä letkuruokintaan. Siellä myös syödään yhdessä osaston oleskelu-aulassa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka vastaa muuten viiden tähden ravintolan ruokaa tähän verrattuna!
- kiukkuinen ja nälkäinen ap
Jaa... Eikös ne tule samasta paikasta?
Nämä muiden maiden sairaaloita ihastelevat näppärästi unohtavat sen, että niistä myös maksetaan pitkä penni vakuutuksen muodossa. Ne yksityishuoneet, 5 ruokalajin ateriat ja täysylläpito myös vaimolle ei suinkaan ole ilmaisia vaan joku ne aina maksaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laitoshuoltaja sairaalassa ja olen myös kauhuissani siitä kuinka vähän mitään tuoretta potilaat saa. Kun teen iltapalavoileipiä, laitan niihin aina esim. salaatinlehtiä ja kurkkua leikkeleiden lisäksi. Mutta jotkut laitoshuoltajat on niin laiskoja etteivät viitsi laittaa leipiin muuta kuin leikkeleen! Sama juttu jos aamupalalla kuuluu puuron lisäksi sinä päivänä hedelmä, jotkut eivät edes jaa niitä potilaille koska esim. päärynät pitäisi kuoria ja sekin on niin aikaa vievää :( Se on tosin totta että kiire on ja itse tulen aina 15 min aiemmin töihin että saan aamupalat järjesteltyä kunnolla....
Kaikki ruuat tulevat keskuskeittiöltä kattaen lämpimät ruuat sekä voileivät.
Joissain sairaaloissa varmaan näin on, meillä laitoshuoltaja tekee itse leivät osastonkeittiössä.
Osastonkeittiö? Eihän niitä ole enään kuin psykiatrisissa sairaaloissa! Ja miten ihmeessä sairaalassa missä on osastoja kymmenittäin te kerkeätte jakamaan ruuan potilaille mitä voi olla 30 - 50 per osasto. Sitten kiiruhtamaan toiselle osastolle ja sama siellä. Siellä pitäisi sitten väkertää voileipiä...
Ainakin Jorvissa on joka osastolla oma pieni keittiö. Kerkeämisen kanssa onkin vähän niin ja näin kun henkilöstömitoitukset on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi arvostaa sitä siellä saamaa hoitoa, se ruoka on toissijainen asia. Syö paremmin sitten kun pääsee pois.
Ruoka ei todellakaan ole toissijaista. Sektion jälkeen kropan pitäisi toipua isosta leikkauksesta ja samalla käynnistää maidontuotanto. Siinä on energiankulutus todella hurjaa, joten ei paljon naurata, kun ruuaksi tuodaan peruna ja porkkanapaloja kirkkaassa liemessä (Tyks, pari vuotta sitten). Proteiinit nolla ja todennäköisesti rasvakin loisti poissa olollaan. Hirveä valitus kätilöiltä kun ei maitoa tule tarpeeksi ja vauvan paino tippuu liikaa. Olisivat antaneet kunnon ruokaa, niin olisi jotain voinut tapahtua. Kotiin päästyäni söin monta päivää tauotta ja kas kummaa maitoakin tuli ihan tarpeeksi. Ravinnon merkitys toipumisessa on todella olennaista enkä voi käsittää miten sitä ei huomioida mitenkään Suomen terveydenhuollossa.
Jännä. Imetysruokavalio on kuitenkin ihan oma "diettinsä" sairaaloissa ja nimenomaan kaloripitoisempi kuin perus sairaalaruokavalio.
Missäköhän todellisuudessa sä elät. Sairaalassa ei todellakaan normisti ole mitään imetysruokavaliota. Ihan sitä samaa ravintoköyhää saatiin mitä muutkin sairaalan "asukit". Minä en kritisoi makua (laitosruoka nyt ei voi kovin kummoiselta maistua) vaan onnetonta ravintosisältöä. Leikkauksesta toipuva ihminen oikeasti tarvitsisi muutakin kuin hiilaria. Mitään tuoretta ei ole ja jostain syystä ainakin Tyksissä päivällisellä ei ollut proteiinia lainkaan (juurikin se kasviskeitto, josta muuten otin kuvan, koska arvasin, ettei kukaan usko. Toisena päivänä riisipuuro mustikkakeitolla, taas onnettomat proteiinit. Lounaalla sentään oli normaalia ruokaa). Toki pääsivät musta nopeasti eroon, kun lähdn kotiin heti kun vaan jotenkin sain käveltyä ulos sairaalasta :).
Psykiatrisessa sairaalassa on aina litkukeittoa toisena lämpinä ruokana. Aamu- ja iltapalat on säälittäviä leipineen ja yksittäisine leikkeleineen. Kasviksia on niin minimaalisesti, että jokaista potilasta ummettaa (vaikkei lääkitys sitä aiheuttaisikaan). Päiväkahvilla on liki aina makeaa, halpaa kuivaa rinkeliä tai pullaa.
Synnärillä Koksissa on samaisia pääruokia mutta kunnon aamu- ja iltapala; leikkeleitä, juustoa, tomaattia ja kurkkua saa ottaa reilusti, lisäksi on samaista puuroa, mitä muuallakin mutta lisänä erilaisia mehukeittoja (ei vain yhtä) sekä jugurttia. Kahvia saa keittää halutessaan.
Surullista tuo psykiatrisen ruokatarjoilu, sillä jotkut asuvat siellä vuosikausia.
Olen itse korkeasti koulutettu toiselle alalle, mutta ammatti mitä ihailen eniten on juurikin suurten laitoskeittiöiden ruokalistojen laatijat ja ruokien tekijät. Itse taistelen kolmen hengen viikkoruokalistan kanssa - ja kellään meidän perheessä ei ole edes allergioita. Isommat dinnerit on jo tuskaa. Samaan aikaan laitoskeittiössä tehdään esim. tuhannelle ihmiselle ruokaa ja sieltä pitää löytää sopivaa ja ravitsevaa ruokaa sen miljoonalle allergikolle ja erilaisiin tilanteisiin (joskus ei voi syödä kuin soseita, nestemäistä tms., yksi ei syö maitoa, toinen viljaa, kolmas lihaa, neljäs kuolee käsiin kun saa pähkinämurun suuhunsa jne.) ja vielä vuorotyöntekijöille ja kanttiiniin vierailijoille. Joka kerta kun olen ollut sairaalassa, ruoka on ollut ihan jees ja sitä on ollut tarpeeksi. Ei siis voi mitenkään tajuta miten ne handlaa tuon rumban joka ikinen päivä. Respect.
Meilläpäin sairaalaruoka on todella hiilarivoittoista, myös todella outoja yhdistelmiä, kuten kerran lounaaksi riisiä ja perunamuusia sekaisin ja joukkoon vähän tonnikalaa?! Lisänä toki raastetta, se ok, mut sitten vaaleeta leipää pala sekä lihapasteija (???) ja jälkkäriksi omenapaistosta jäätelöllä. Kieltäydyin jätskistä, jota suureen ääneen ihmettelivät.
Ilta- ja aamupalalla taas usein noutopöydässä kaikki ja se on aina ollut todella hyvä, vaikka hiilareita paljon, mutta on erilaisia leipiä, jugurtteja, piirakoita, kananmunaa, puuroa, kiisseliä, leikkeleitä, paria eri juustoa, vihanneksia...kyllä niitä syö aina hyvin mielellään! :)
HUS:in alueella sairaaloissa on ainakin ihan hyvää ruokaa. Missä päin ap sairastaa?
Olen vegaani ja muutama vuosi sitten olin sairaalassa neljä kuukautta. Noin neljänä päivänä oli soijasuikaleita kasvisliemessä (ei mitään muuta) ja muina päivinä keitettyä porkkanaa ja perunaa. Proteiinia ei ollut. Totesin vointini olevan noilla safkoilla aivan surkea ja päädyttiin hoitajien kanssa siihen että maito lisätään ruokaan. No, sain aamupalaksi kananmunan ja kananmunalle olen todella allerginen. Näin täällä päin...
Sairaalan "salaatit" on suoraan 70-luvulta. Lantturaastetta, porkkanaraastetta ja kaaliraastetta. Sunnuntaisin niihin vielä heitetään pari rusinaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä se taas alkaa, ihme vinkuminen laaturuuan perään. Ei kai sen sairaalan kuulukaan olla mikään viiden tähden ravintola. Sinne mennään hoitamaan perusterveyttä. Ei se mikään kylpylähotelli ole.
Maistuupahan kotiruoka sitten paremmalle kun pääsee kotiin.
Tuo viimeinen lause on ainakin totta. Viiden sairaalavuorokauden jälkeen en mielestäni ollut ikinä syönyt niin hyvää lohisalaattia elämäni aikana.
Minä vihaan hengittää mentaalisen ihmisen paskaa.
NAM! Sairaalassa oikein odottelin mitä ihanaa herkkua seuraavaksi tulis. En oo saanu siellä ikinä mitään pahaa. Jälkkärit ja kaikki vielä. Kahvitkin valmiiks termarissa. Ei ollu aihetta valittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Sairaalan "salaatit" on suoraan 70-luvulta. Lantturaastetta, porkkanaraastetta ja kaaliraastetta. Sunnuntaisin niihin vielä heitetään pari rusinaa.
Mutta ainakin se on tuoretta, jota kroppa kaipaa. Eikä noita raasteitakaan enää näe.
Täytyy varmaan Suomessakin tehdä raju yksityistämisliike, kun verrataan muiden maiden sairaaloita (monissa maissahan rahoitetaan th vakuutuksilla) ja kun kerran tärkeintä on ruoka, oleskelutilat ja kirjahyllyt. Noita samoja hyödykkeitähän löytyy Suomestakin yksityissairaaloista, jos ne kerran rankkaa listalla kovin korkealle. Rahalla saa! Köyhä julkinen puoli joutuu valitettavasti keskittämään resurssit siihen hoitoon ja mm lääkkeiden korvaamiseen.
Höpöhöpö kun kerran siellä jauhelihaakin saa. Tule tänne viikoksi syömään, kyllä hymy hyytyy äkkiä. Meillä ei ole jauhelihaa nähnytkään ja kana on myöskin "jauhelihana" toisin sanoen jonain ihme vaaleina köntteinä jotka menevät opettajillakin biojätteeseen. Toinen mielenkiintoinen ilmiö kanasta on lastumuoto. Kyllä suorakulmion mallinen pari milliä paksu lastu. Olisi hauska tietää mitä se todellisuudessa on...