Vihaan, vihaan sairaalaruokaa!!
Kohta on taas päivällisaika ja ärsyttää jo valmiiksi. Kaikki muut lihat paitsi jauheliha ovat sellaista sitkeää purkkaa, ettei sitä kurkusta alas saa. Lisäksi on jatkuvasti seiruokia, joita vihaan myös. Perunaa on melkein jokaisella ruoalla ja ne ovat aina raakoja. Myös mustaa makkaraa, maksapihvejä, maksalaatikkoa ja veripihvejä on ollut tarjolla. Aivan kammottavaa ruokaa. Kyllä lisää motivaatiota päästä mahdollisimman pian kotiin.
Onko teillä kokemusta sairaalaruoista?
Kommentit (157)
Joutunut pari kertaa olla sairaalassa leikkauksen jälkeen n. viikon (HUS:n sairaala). Mun vatsa ei kyllä kestä sitä ruokaa. Salaattia ei näkynyt kuin yhtenä päivänä ja ilmoitettuja allergioitakaan ei oteta huomioon. Molemmilla kerroilla kotiuduin jäätävän ihottuman kanssa. Ens kerralla omat ruuat mukaan...
Välillä saadessaan sairaalaruokaa eteen ei tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä. Huonekaverilla ja mulla on nyt parin kuukauden ajalta aika mielenkiintoisia kokemuksia. Aina huonekaverille ei tule ruokaa ollenkaan vaikka pitäisi tulla. Harvasen päivä ruoka on myös hänelle sopimatonta. Huonekaverilla on erittäin paljon vakavia allergioita ja osa ruoista ei muuten vaan sovi hänelle. Omat ruoka-annokseni ovat joko täysin mauttomia tai pilalle sokeroituja kuten kiisselit. Olen yrittänyt saada osastolta suolaa (minun pitäisi saada j-pussin takia enemmän suolaa), mutta ei ole onnistunut (lääkäri ja hoitajat eivät usko asiaa). Pyysin sitten vierailta tuliaiseksi suolaa. Miten potilas voi parantua, jos ruoka ei maistu ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut kahdesti sairaalassa ja saanut molemmilla kerroilla suoraan sanottuna erinomaista ruokaa. Joo, aamulla ei ollut leivän päällä juuri omaa lempileikkelettäni, ja kahvi oli ehkä hitusen laihaa.
Mutta sehän oli sairaala, ei mikään luksushotelli. Enkä mä ollut sinne ensisijaisesti syömään vaan parannettavaksi. Sekin onnistui hienosti; Suomessa on osaavat lääkärit ja hyvät hoitajat
Vertailen usein kokemuksiani Ranskasta, Sveitsistä ja Saksasta saamastani sairaanhoidosta Suomessa saamaani hoitoon. Ruoka oli paljon parempaa kuin Suomessa. Esimerkiksi Ranskassa sai ihania salaatteja, hedelmiä, marjoja ja juustoja. Myös hoito oli paljon parempaa esimerkiksi kivunlievityksen osalta. Vaikka olin ulkomaalainen minua kohdeltiin hyvin. Sain parhaan mahdollisen hoidon kiireellisesti, koska siihen oli tarvetta. Sen sijaan joka kerta kotikaupungissani kun joudun sairaalaan, niin minulta tivataan, että oletko kotoisin täältä vai muualta - olen sitten kuinka huonossa kunnossa tahansa. Suomalainen terveydenhuolto on kaukana täydellisestä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt samaa. Missä raikkaat raasteet ja maukkaat laatikkoruuat? Kaiken huippu kun mummoille ja papoille kahvin kanssa aina joku pullan käntty josta suolet menee entistä enemmän tukkoon siinä päivätolkulla maatessa. Jakaisivat smootieitä leseillä mieluummin.
Meillä jaettiinkin, mutta eivät tykänneet. Palasimme pullankänttyyn, koska niille mummoille ja papoille on tärkeämpää, että he ylipäätään syövät.
Minä kirjoitin tänne ihmettelyni, jota juuri kukaan ei silti ymmärtänyt. Ihmettelin, että miksi siellä on valmisjälkiruokia kuten pikarijäätelöä ja jugurttia, mitkä eivät ole erityisen halpoja ja silti vastailtiin, että halvalla tehdään. Joku joka ymmärsi, kirjoitti että ne on suurissa erissä ostettuna halvempia. Mutta eiköhän esim. porkkana ole suhteessa halvempaa silti suurina erinä. Epäterveellistä se oli eikä edes edullisesti valmistettua. Eikä jälkkäriä tartte joka aterialla. Pyysinkin jo loppuaikana viemään pois, sain nimittäin niistä jatkuvista maitotuotteista pahan närästyksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen LKS töissä ja voin sanoa, että ruoka on ihan normaalia perusruokaa, ei niin mausteista, koska kaikille pitäisi olla sopivaa. Minua tosin ärsyttää se ettei leivänpäällä ole tarpeeksi hökkeitä aamu- ja iltapalalla, mutta tuskin missään.
Pääasiassa ruoka maistuu hyvin, joskus on ollut ongelmia kumipottujen kanssa, kerran kokeilin. Nakkasin lattiaan ja kimposi takaisin käteen.
"Hökkeitä" Mitä hittoo nyt taas?
Tampereella ainakin ruoka on ihan kamalaa. Hiilarihöttöä vaan. Leikkauspotilaillekin syötetään samaa proteiinitonta mättöä, sokerijugurttia ja pullaa. Ei ihme, että moni sairaalaan kuolee. Sääliksi käy ne, jotka eivät pääse itse kanttiiniin eikä vierailijat tuo ruokaa.
Meidän osastolla on aina joskus vegaanipotilaita, joille muut kuin minä tarjoilevat aina samat sapuskat kuin muillekin, eli heidän mielestään voi, juusto ja kananmuna ovat ihan loistavia vegaaniherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mä sain viimeksi vain sosekeittoja ja mannavelliä. Houkutteli huonekaverin pohjaanpalanut pastavuoka.
Sosekeitot ovat itseasiassa minun suosikkejani täällä. Niissä ei ainakaan ole mitään purkkalihaa, verta, seitä tai sisäelimiä.
- ap
Pyydä kasvisruoat! Niin ei tarvi noita miettiä :-)
Itsekin sairaaloissa maannut monta kuukautta ja kasvisruoasta ei sentään tarvi miettiä kenen lihoja ne oikein on... Ja oma yrttisuolapurkki laatikkoon!
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ainakin ruoka on ihan kamalaa. Hiilarihöttöä vaan. Leikkauspotilaillekin syötetään samaa proteiinitonta mättöä, sokerijugurttia ja pullaa. Ei ihme, että moni sairaalaan kuolee. Sääliksi käy ne, jotka eivät pääse itse kanttiiniin eikä vierailijat tuo ruokaa.
Meidän osastolla on aina joskus vegaanipotilaita, joille muut kuin minä tarjoilevat aina samat sapuskat kuin muillekin, eli heidän mielestään voi, juusto ja kananmuna ovat ihan loistavia vegaaniherkkuja.
Olen vegetaristi, ja sama meininki. Kerran yksi hoitaja suuttui kun en ollut koskenut annokseeni. Niin, 20v vegenä niin varmaan tekisi hyvää kiskaista pottuja ja jauhelihakastiketta lautasellinen...
Joka kerta sairaalassa ollessani olen kertonut olevani kasvissyöjä, tuloksena mm. lihakeittoa, leipää makkaraleikkeellä ja jauhelihaa eri muodoissaan. Sairaala on loistava paikka laihtua :p
Ui
Vierailija kirjoitti:
Välillä saadessaan sairaalaruokaa eteen ei tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä. Huonekaverilla ja mulla on nyt parin kuukauden ajalta aika mielenkiintoisia kokemuksia. Aina huonekaverille ei tule ruokaa ollenkaan vaikka pitäisi tulla. Harvasen päivä ruoka on myös hänelle sopimatonta. Huonekaverilla on erittäin paljon vakavia allergioita ja osa ruoista ei muuten vaan sovi hänelle. Omat ruoka-annokseni ovat joko täysin mauttomia tai pilalle sokeroituja kuten kiisselit. Olen yrittänyt saada osastolta suolaa (minun pitäisi saada j-pussin takia enemmän suolaa), mutta ei ole onnistunut (lääkäri ja hoitajat eivät usko asiaa). Pyysin sitten vierailta tuliaiseksi suolaa. Miten potilas voi parantua, jos ruoka ei maistu ollenkaan?
Suola on epäterveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen LKS töissä ja voin sanoa, että ruoka on ihan normaalia perusruokaa, ei niin mausteista, koska kaikille pitäisi olla sopivaa. Minua tosin ärsyttää se ettei leivänpäällä ole tarpeeksi hökkeitä aamu- ja iltapalalla, mutta tuskin missään.
Pääasiassa ruoka maistuu hyvin, joskus on ollut ongelmia kumipottujen kanssa, kerran kokeilin. Nakkasin lattiaan ja kimposi takaisin käteen.
"Hökkeitä" Mitä hittoo nyt taas?
Hökkeet tarkoittaa esim leivänpäällisiä tai muita lisukkeita lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut kahdesti sairaalassa ja saanut molemmilla kerroilla suoraan sanottuna erinomaista ruokaa. Joo, aamulla ei ollut leivän päällä juuri omaa lempileikkelettäni, ja kahvi oli ehkä hitusen laihaa.
Mutta sehän oli sairaala, ei mikään luksushotelli. Enkä mä ollut sinne ensisijaisesti syömään vaan parannettavaksi. Sekin onnistui hienosti; Suomessa on osaavat lääkärit ja hyvät hoitajat
Vertailen usein kokemuksiani Ranskasta, Sveitsistä ja Saksasta saamastani sairaanhoidosta Suomessa saamaani hoitoon. Ruoka oli paljon parempaa kuin Suomessa. Esimerkiksi Ranskassa sai ihania salaatteja, hedelmiä, marjoja ja juustoja. Myös hoito oli paljon parempaa esimerkiksi kivunlievityksen osalta. Vaikka olin ulkomaalainen minua kohdeltiin hyvin. Sain parhaan mahdollisen hoidon kiireellisesti, koska siihen oli tarvetta. Sen sijaan joka kerta kotikaupungissani kun joudun sairaalaan, niin minulta tivataan, että oletko kotoisin täältä vai muualta - olen sitten kuinka huonossa kunnossa tahansa. Suomalainen terveydenhuolto on kaukana täydellisestä.
Suomessa saa maailman parasta terveydenhoitoa!
Mä ainakin tykkäsin Taysin ruuista vuonna 2015, kun esikoisen kävin synnyttämässä. Loppuvuodesta synnyttänyt tuttava taas haukkui ruuan paskaksi ja käskytti miehensä tuomaan kebabbia, pitsaa ja muuta mahdollista.
Toki potilashotellin seisovapöytä oli Taysin ruokaan verrattuna parempaa, mutta en minä mitään moitittavaa sairaalaruuassakaan maistanut.
Mulla on kokemusta n. reilun viikon ajalta. Ei se pahaa ollut jos ei nyt mitään gurmee-kamaakaan. Mulla putosi paino yhden vuorokauden aikana 6,5kg, uskokaa tai älkää. Sanoin hoitajallekin siitä, muttei kovinkaan sitä ihmetellyt, sanoi vaan että joskus se voi pudota nopeastikin.Liekö sairaalasapuskan syytä vai minkä, en tiedä.
Jos tulee vääränlaista ruokaa esim. kasvissyöjälle on vika hoitajissa ei sairaalan keittiössä. Keittiössä potilaan tarjotin kootaan hoitajien lähettämien tietojen mukaan. Monet hoitajat eivät kiireissään muista tai viitsi tehdä muutoksia tietoihin.
Kaksi lasta Taysissa saaneena ja siellä 4 vrk viettäneenä muistan vain että oli kova nälkä synnytyksen jälkeen ja ruoka oli todella maukasta. Olin kuullut kaikkia kauhutarinoita sairaalaruuasta, mutta omalla kohdallani ei kyllä ollut mitään valittamista... oli raastetta, kasviksia ja muutenkin maukasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Tarjotaanko sairaalassa mustaamakkaraa? Potilaille?
Itse kun olin toipumassa sydänleikkauksen jälkeen osastolla niin yhtenä päivänä siitä 8 vuorokaudesta mitä siellä vietin. Ruokana oli uunilenkkiä ja perunamuussia!
Muuten ruoka oli kasvissoskeittoja, kalakasvispihvejä ym.
Pyysin sairaalassa kasvis- ja kalaruokaa. Useimmat ruoat olivat ihan hyviä Meilahden sairaalassa Helsingissä.
Aiemmin eli allogeenisen kantasolusiirron aikana kaikki ruoka oli samassa sairaalassa pahaa, mutta syynä oli todennäköisesti saamani kuvottava solumyrkky.
Töölön sairaalassa oli ihan oikeasti todella hyvää kalaruokaa viisi vuotta sitten. Ongelmana oli vain valtava annos eli jaksoin syödä vain puoleta ruoasta.
Ap on väärässä maassa ja sitä myöten väärässä sairaalassa! Mies joutui leikkaukseen silloisessa kotimaassamme (ei siis Suomi) ja hänelle annettiin kahden hengen huone, jotta vaimo voi myös yöpyä siellä halutessaan. Joka aamu tuotiin päivän menu, josta sai valita aamupalan, lounaan, illallisen ja iltapalan.
Ja tämä on totta, ei haavekuva. Ruoka oli erinomaista ja hoito myöskin.
Äläpäs nyt liioittele. Kun olin sairaalassa tämän vuoden alussa niin hoitomaksu vuodeosastolla oli 43,80 €. Alennettu hoitopäivämaksu on 20,20 €. Aterioita oli ainakin täällä 4 päivässä. Kaikista lääkkeistä ei saa korvausta, esimerkiksi itselläni tulee vuodessa tuhansia euroja kuluja lääkkeistä, joista en saa korvausta.
Kyllä sairaalahoidosta ja sairaalaruoan tasostakin pitää voida keskustella hyvin ja asiallisesti.