Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Vuosina 1940–1950 syntyneet suomalaiset ovat ”maksaneet” omista eläkkeistään neljäsosan.

Vierailija
13.03.2017 |

Luvut paljastavat isot erot – katso, miten suuren osan eläkkeestäsi maksat itse
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rahat on sijoitettu osakkeisiin joten ne ovat moninkertaistuneet vuosikymmenien aikana. Sinänsä olen sitä mieltä, että jokaisen tulisi itse säästää eläkkeensä niinkuin yhdysvalloissa, ja eläkemaksut pois työnantajilta ja työntekijöiltä. Se helpottaisi työnantajan taakkaa, ja vielä sairauslomien maksaminen pois työnantajilta niin olisi matala kynnys palkata työntekijöitä ja työttömyys vähenisi. Tykkään amerikan mallista, missä ihmiset itse enemmän vastuussa elämästään.

Vierailija
22/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko ovat maksaneet nykyisten nuorten ja lasten koulutuksesta, päivähoidosta, sosiaaliturvasta, terveydenhoidosta? Ai niin, nehän ovat maksaneet kaiken itse

Samalla kun nykyiset työssäkäyvät maksavat SEKÄ nykyisten lasten koulutuksen, päivähoidon yms. ETTÄ omat eläkkeensä ETTÄ suurten ikäluokkien eläkkeet.

Eläkkeistäkö ei mene veroa lainkaan? Vai miten perustat sen ajatuksen, että eläkeläinen ei joudu maksamaan lastesi koulutuksesta, päivähoidosta jne.?

Eläkkeläisiltä saisi mennä vielä suurempi vero. Eläkeläisethän ne terveyskeskuksetkin tukkii niin etteivät muut niitä palveluja pääse käyttämään.

Eläkkeistä maksetaan jo nyt korkeampaa veroprosenttia kuin vastaavankokoisista ansiotuloista.

Toisaalta kun suuret ikäluokat olivat kolmekymppisiä, ei ollut nykyistä asumistukisysteemiä eikä toimeentulotukea saanut säännöllisenä tulona, päivähoitokin oli aidosti maksullista. Oi ne onnelliset ajat, voisimmepa palata sinne takaisin.

Niinpä, saisin olla kotiäiti kun miehen palkalla tulisi toimeen koko perhe, olisi perheverotus jne..

Toisaalta unelmien ulkomaanmatka suuntautuisi Kanarialle ja varaa siihen olisi ehkä noin joka 8. vuosi. Auto vaihdettaisiin uuteen 6 vuoden välein, kesälomamatka olisi kiva telttareissu leirintäalueelta toiselle, kylppärissä olisi pesukone, mutta ei kuivaajaa, vedenpitävät haalarit olisivat pelkkä haave samoin kuin housu- tai edes teippivaipat. Eikä naimisissa oleva nainen lähtisi viikonloppuna kavereitten kanssa baariin.

En tiedä mitä kuvittelet elämän nykyään olevan, mutta aika normilta tuo minusta kuulostaa. Toki on perheitä, joilla on varaa enempään, mutta niin niitä oli ennenkin. Ja vastaavasti nykyäänkin on perheitä, joilla ei ole varaa ulkomaanmatkoihin ikinä eikä autoihin. Enkä ainakaan minä ome käynyt baarissa 15 vuoteen, enkä varmasti ole harvinaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme