Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko nuorenne pitää välivuoden ysiluokan jälkeen, jos hän ei oikeasti tiedä, mitä haluaa?

Vierailija
12.03.2017 |

Esim. sillä ehdolla, että tekee kotitöitä ja ainakin yrittää hakea jonkinlaiseen työkokeiluun/työharjoitteluun tai muuhun vastaavaan?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Noin nuorelle ei välivuosi tee hyvää. Elämässä on myös velvollisuuksia, ei se voi olla pelkkää pelailua ja hauskanpitoa.

Vierailija
22/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppiluokalle, lukioon, oppisopimuksella töihin? En antaisi jäädä kotiin, siinä passivoituu hyvin nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan itseäni ajatellen mulle ois ollu parempi pitää se välivuosi ja miettiä et mihin OIKEESTI haluan eikä mennä sinne minne sattu pääsemää. Mulla meni hukkaan kolmen vuoden lähihoitajaopinnot koska otin opiskelupaikan vastaan siks kun en muutakaan keksinyt ja loppujen lopuksi koko opinnoista ei jääny kätee mitään kun en ollut yhtään kiinnostunut alasta ja koko ajan sain vahvistuksia siitä ettei se ole mun ammatti. Varsinaisen ammattini löysin vasta 24vuotiaana johon opiskelinkin erittäin ahkerasti ja sain loistonumerot.

Eli kyllä antaisin pitää välivuoden sillä ehdolla että teini oikeesti miettii sen ajan mitä haluaa tehdä ja tekee kaikkensa sen eteen että pääsee tekemään sitä. 

Teille jotka vastasitte että ette aintaisi...olette perseestä.

Vierailija
24/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon ikäinen tietäisi, mihin haluaa työkokeiluun jos ei tiedä minne haluaa opiskelemaankaan? Ihan yhtä lailla hukkaan menisi sekin, kuin väärän alan opiskelu.

Vierailija
25/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän on oppivelvollisuus vielä vuoden peruskoulun jälkeenkin. Eli onko tuo mahdollistakaan ilman lasua?

Mielenkiintoinen tieto. OPH:n mukaan oppivelvollisuus päättyy, kun peruskoulu on suoritettu.

Vierailija
26/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ja pojalla oli itsestäänselvää että menee lukioon ja lukiosta yliopistoon. 

Vierailija
27/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Mukava tietää, että näin monet ovat samoilla linjoilla. Siellä, missä minä kouluni kävin, tuollainen oli todella harvinaista, oikeastaan olematonta. Jopa ne kaikista pahimmat tapaukset, joilla oli vaikeuksia käydä peruskoulu loppuun, menivät mielellään kymppiluokalle tai amikseen. Pelkäisin todella lapseni syrjäytyvän, vaikka olisikin muuten ns. "normaali" yksilö.

Vierailija
28/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Harva tuon ikäinen oikeasti tietää mitä haluaa tehdä loppuelämänsä. Mutta suurin osa silti menee johonkin opiskelemaan.

Syrjäytyminen on oikeasti tosiasia, ei se sen helpompaa ole vuoden päästä mennä opiskelemaan kun kaikki omanikäiset on vuoden edellä. Ja sisäänpääsy vaikeutuu kun pisteet laskee.

Vierailija
29/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi tuon ikäisen. Todella vaikea saada sen ikäisen pelkällä peruskoulupohjalla töitä. Miksei menisi lukioon, jos ei tiedä mitä haluaa? Siellähän sitä voi miettiä ja harva lukiolainen ainakaan ekalla vielä tietää sen tarkemmin, mitä alaa haluaa opiskella. Tai vähintään kymppiluokalle, jos ei numerot riitä. Lukion jälkeen pitäköön välivuosia niin paljon kuin lystää, kun on täysi-ikäinen.

Vierailija
30/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos löytää työpaikan siksi aikaa.esim. Puhelinmyyntiä sitten. Kotiin en anna jäädä.

Vierailija
31/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan itseäni ajatellen mulle ois ollu parempi pitää se välivuosi ja miettiä et mihin OIKEESTI haluan eikä mennä sinne minne sattu pääsemää. Mulla meni hukkaan kolmen vuoden lähihoitajaopinnot koska otin opiskelupaikan vastaan siks kun en muutakaan keksinyt ja loppujen lopuksi koko opinnoista ei jääny kätee mitään kun en ollut yhtään kiinnostunut alasta ja koko ajan sain vahvistuksia siitä ettei se ole mun ammatti. Varsinaisen ammattini löysin vasta 24vuotiaana johon opiskelinkin erittäin ahkerasti ja sain loistonumerot.

Eli kyllä antaisin pitää välivuoden sillä ehdolla että teini oikeesti miettii sen ajan mitä haluaa tehdä ja tekee kaikkensa sen eteen että pääsee tekemään sitä. 

Miten välivuosi olisi sua auttanut, jos vasta 24-vuotiaana löysit oman juttusi? Varmasti lähihoitajaopinnoista on jotain hyötyä, vaikka et sitä työtä tekisikään. Olisitko samassa tilanteessa nyt, jos olisit peruskoulun jälkeen maannu sohvalla 24-vuotiaaksi asti?

Vierailija
32/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin catering alalla vähä yli puolvuotta. Jouduin lopettamaan kesken n. 3kk sitten jatkuvan migreenin takia. Nyt vietän kesälomaa.

Jos nuori ei tiedä mitä haluaa opiskella niin antakaa aikaa miettiä. Väärässä paikassa ei kauaa viihdy.

-T17

Miettiä voi myös samalla, kun tekee jotain hyödyllistä, kuten esim. lukio-opinnot. Aniharva tietää peruskoulun jälkeen mitä haluaa tehdä elämässään eikä se kotona istuessa selkiydy yhtään, päin vastoin.

Tuo "viihtyminen" on ihan älytön lähtökohta 15-16 -vuotiaan päätösten perusteeksi. Ei mikään opiskelu saati sitten työelämä voi olla koko ajan kivaa ja "viihdyttävää" vaikka ihminen olisi omalla kutsumusalallaan jota kohtaan tuntisi valtavaa motivaatiota ja intohimoa. Aikuisuuteen ja vastuunottokykyyn kuuluu myös kyky sietää ajoittaista epämukavuutta joka ei juuri sillä hetkellä nappaisi yhtään, koska ihan varmasti sitä joutuu kokemaan kaikessa ammatillisessa toiminnassa.

Vierailija
33/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jestas onhan niistä lähihoitajankin opinnoista apua ihan vaikka kotona. Ensiaputaidot jne. Ja aina voi joutua tilanteeseen että juuri sillä saa edes jotain työtä.

Mitään hyötyä nuorelle ei ole kotona passivoitumisesta!

Vierailija
34/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hauskaa, että tarvitaan välivuosi sen "miettimiseen", mitä tahtoo tehdä. No eikö voi miettiä, vaikka opiskelisikin jotain? Niinhän ne muutkin ovat miettineet ja keksineet samalla, kun ovat peruskoulua suorittaneet. Miettiminen ei käsittääkseni ole kokopäivätyötä :D

Lukion ja korkeakoulun välillä tuon "miettimisen" ymmärrän, koska väärän alan opiskeleminen voi näinä ensikertalaiskiintiöiden aikoina olla haitaksi. Mutta peruskoulun jälkeen tuollaista ongelmaa ei ole. Lähettäisin lapsen lukioon, amikseen tai kymppiluokalle "miettimään".

Vierailija
35/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuon ikäinen tietäisi, mihin haluaa työkokeiluun jos ei tiedä minne haluaa opiskelemaankaan? Ihan yhtä lailla hukkaan menisi sekin, kuin väärän alan opiskelu.

Ihmeellinen asenne. Olin aikoinaan TET-viikolla töissä vanhainkodissa, ja vaikka se ei todellakaan ollut itselleni mitään herkkua enkä ollut aikeissa hakeutua myöhemmin millekään terveydenhoitoalalle, niin minusta se oli erinomainen työkokemus. Kyllä se aina avartaa omaa maailmaa ja käsitystä eri ammateista, kun pääsee oikeasti kokeilemaan jotain työtä. Työ- ja elämänkokemuksesta on aina hyötyä. Ei se mene hukkaan - toisin kuin se aika, jonka teini istuu kotona yksinään passivoitumassa.

Vierailija
36/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis et lopettanut ensimmäisen vuoden jälkeen ja mennyt sitten sinne, mihin oikeasti halusit?

Vierailija
37/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas sentään, että tarvitsisi vuoden maata kotona miettimässä mitä haluaa tehdä. Entä jos sille vuoden miettimistuloksen lopputuleman alalle ei pääsekään? Toinen vuosi miettimistä?

Vierailija
38/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuno Turhapuroja...

Vierailija
39/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen asenne. Olin aikoinaan TET-viikolla töissä vanhainkodissa, ja vaikka se ei todellakaan ollut itselleni mitään herkkua enkä ollut aikeissa hakeutua myöhemmin millekään terveydenhoitoalalle, niin minusta se oli erinomainen työkokemus. Kyllä se aina avartaa omaa maailmaa ja käsitystä eri ammateista, kun pääsee oikeasti kokeilemaan jotain työtä. Työ- ja elämänkokemuksesta on aina hyötyä. Ei se mene hukkaan - toisin kuin se aika, jonka teini istuu kotona yksinään passivoitumassa.

Siis en tarkoittanutkaan, että jäisi mieluummin kotiin, vaan sitä, että jos se mihin tahansa kouluun meneminenkin on niin vaikeaa kun ei tiedä, minne haluaisi, niin miten sitten olisi kuitenkin tiedossa joku työpaikka, johon haluaa mennä. Siis miten voi perustella sitä kouluun menemättömyyttä sillä, ettei vielä tiedä, mutta töihin voisi kuitenkin ihan hyvin mennä, vaikkei tietäisikään? Eikö sillä samalla tietämättömyydellä voisi sitten ihan yhtä hyvin mennä kouluunkin? Tet-viikko on vähän eri asia kuin kokonainen välivuosi. Aika monta viikon työkokeilua saisi tehdä tuossa ajassa, että hyöty olisi lähelläkään sama kuin opiskelusta.

Vierailija
40/140 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan olettaa, että lukio antaisi 3v miettimisaikaa? Ylipäätään lukioon ei mennä miettimään vaan opiskelemaan. Lu=lukeminen, ki=kirjoittaminen, o=opiskelu.

Lukion 1-luokan keväällä on jo tehtävä valintoja sen pohjalta mitä lukion toisella olisi järkevintä ja fiksuinta opiskella jatkoa ajatellen ja lukion 2-luokalla onkin jo ne suuret päätökset liittyen aikaan lukion jälkeen ja.siihen mitkä aineet kirjoittaa kolmannen keväällä.