Onko oikeesti jollain vielä 2017 vuonna KIRJAHYLLY?
Kommentit (76)
Totta kai! Koti ei ole koti ilman kirjojani, moniin liittyy ihania muistoja ja on ihanaa, kun lempikirjat ovat aina saatavilla. En tykkää lukea ruudulta, eikä kirjoisoista todellakaan saa läheskään kaikkia kirjoja, jotka haluan lukea. Kirjat ovat mielestäni myös kauniita, niitä on mukava pidellä käsissä ja vanhat kirjat tuoksuvatkin hyvältä. Toisaalta kun on anastettu tottunut siihen, että kotona on kirjoja, on vaikea kuvitella olevansa ilman - lapsuudenkodissani niin erillinen kirjastohuone. Tässä nämä omat perusteluni.
Kaksi on (ja niissä on ovet, niin eivät kirjat pölyynny) ja täynnä, aina päätän, etten enää osta kirjoja, mutta jostain niitä aina jää käsiin. Pitäisi taas vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen omaksi ostaminen on tosiaan ihan naurettavaa touhua nykyään. Kirjastosta saa käytännössä kaiken tarvittavan kirjallisuuden, ja sen mitä ei kaupunginkirjastosta löydy, saa yleensä yliopiston kirjastosta. Kaukolainauskaan ei maksa kuin pari euroa, jos ei satu sillä hetkellä löytymään. Ja uutena monet kirjat maksavat helposti 50 - 100 euroa. Välillä saatan ostaa käytetyn kirjan, jos saan muutamalla eurolla, mutta muuten lainaan kaiken kirjastosta.
Minulla on oikeasti varaa ostaa kirjat jotka haluan lukea. Osan pidän ja ison osan laitan kiertoon, esim. suurimman osan pokkareista. Tuskin Suomessa kannattaisi lainkaan kustantaa kirjoja, jos niitä myytäisiin vain ne kirjastokappaleet. Elämän päätarkoitus ei mielestäni ole säästäminen. Uutuuskirjoja ostan myös joulu- ym. lahjoiksi. Minulla on myös mm. klassikkolastenkirjoja, vaikka ei ole ( vielä) lastenlapsia. Kevyemmän kirjallisuuden, esim. dekkarit luen mieluimmin alkukielellä ( tosin vain englanniksi ja ruotsiksi) , eikä kaikkia kirjailijoita joista pidän ole käännetty suomeksi.
Ainoa mistä olen luopunut on keittokirjojen kerääminen, koska netistä löytää reseptit ja voi vertailla eri reseptejä ja valita ja/tai yhdistellä omansa. Minulla on vielä n. 250 keittokirjaakin ja käytän niitä kyllä silloin tällöin.
Heh, miksei olisi. Siellä ovat monet rakkaat matkamuistot vuosien varrelta, Neuvostoliitosta, Romaniasta, Turkista ja Espanjasta. Lasten ja nyt jopa lastenlasten ylioppilaskuvat myös. Miehellä on kirjahyllyssä hieno rivistö eksoottisia alkoholipulloja tuotuna monilta ulkomaan matkoiltamme.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä löytyy lundiaa täynnä kirjoja noin 7 metriä. Työhuoneessani kirjoja on kahdessa rivissä. Vähitellen olen kirjoja hävittänyt tai vienyt kirpparille, mutta ilmeisesti perillisille jää vielä tekemistä, kun en raaski luopua kuin ammattikirjallisuudesta.
Mielestäni meillä ei edes ole paljoa kirjoja: lundia- hyllyjä täynna kirjoja on 36 metriä ja muita hylllyjä 6-metriä. Yhtään hyllyä ei ole oluhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen omaksi ostaminen on tosiaan ihan naurettavaa touhua nykyään. Kirjastosta saa käytännössä kaiken tarvittavan kirjallisuuden, ja sen mitä ei kaupunginkirjastosta löydy, saa yleensä yliopiston kirjastosta. Kaukolainauskaan ei maksa kuin pari euroa, jos ei satu sillä hetkellä löytymään. Ja uutena monet kirjat maksavat helposti 50 - 100 euroa. Välillä saatan ostaa käytetyn kirjan, jos saan muutamalla eurolla, mutta muuten lainaan kaiken kirjastosta.
Kirjaston kirjoissa on vain se huono puoli, että ne täytyy ennemmin tai myöhemmin palauttaa. Ja harmittaa niin vietävästi, jos on kirja kesken, eikä sen uusiminen onnistu, koska jollain toisella on siihen varaus.
Ja kyllähän se kaukolainauskin kalliiksi tulee, jos vaikka tarvitsee jotain ammattikirjaa toistuvasti kaukolainaan.
Paha vaan, ettei kirjoja enää julkaista, jos ei niitä kukaan ostakaan.
On kirjahylly jossa on kirjoja eikä siitä luovuta ikinä.
Meillä on 8 erikokoista kirjahyllyä ympäri kotia, näistä 2 isoa. Hyllytilaa tarvittaisiin enemmänkin, nyt kirjoja on muuallakin. Käyn myös kirjastossa säännöllisesti.
Jos lukeneisuus ei ole muotia, ei voi mitään. Mieluummin olen epämuodikas kuin sivistymätön.
Säilytän siinä hyllyllä kuukuppiani.
mulal on kaksi maisteritutkintoa muttenoo lukenut kirjoja siis romaaneja 25 vuoteen
Meillä on 2 varsinaista kirjahyllyä, ovat täynnä kirjoja.
Toisin kuin jotkut väittävät, kirjastoistakaan ei löydy kaikkea. Siksi ne tärkeät kirjat on hyvä olla omassa hyllyssä.
Mulla on 6 kirjahyllyä ja kirjoja paljon, en ole laskenut. Kaikissa hyllyissä ei kuitenkaan ole hyllyt täynnä kirjoja. Lukenut olen melkein kaikki hyllyissä olevat kirjat, monet jopa viisi kertaa. Kymmenkunta kirjaa saattaa olla joita en ole lukenut tai jäänyt kesken.
Joidenkin sosiologien mukaan kirjahylly on nykyajan statussymboli ja luksusta. Kellä on tilaa ja rahaa säilytellä metritolkulla kirjoja. Kirjahylly rulettaa yhä! Lisäksi kodin kirjamäärän sekä koulupärjäävyyden ja koulutustason välillä on korrelaatio.
Hei, ap! Lue enemmän, niin ihmettelet vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Että tämmönen provo.
(Mahtaakohan olla oikeasti ketään, joka kehuskelusi sillä ettei omista KIRJAhyllyä?!)
Se, että ei omista kirjoja tai kirjahyllyjä ei nykypäivänä tarkoita etteikö lukisi kirjallisuutta.
Eikö sulla onneton ole kirjoja?!!!
Kyllä löytyy lastenhuoneesta kirjahylly täynnä lasten kirjoja. Lapset oppineet 4-vuotiaana lukemaan. Tuskinpa pelkillä kirjastonkirjoilla olisi kiinnostus lukemiseen herännyt, vaikka kirjastossa käydään viikottain.