Mikä vaivaa ihmistä, joka ei erota ilmansuuntia siis pätkääkään vaikka keskellä päivää? Siis mikä??
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??
Kommentit (95)
Mikä vaivaa ihmistä, joka vetää herneen nenään siitä, miten muut ovat kartalla ilmansuunnista?
Mutta no, kompassi on oivallinen kapine tarvittaessa. Näin kaupunkilaisena aika harvoin tarvitsee olla tietoinen ilmansuunnista kovin tarkasti.
En osaa myöskään navigoida tähtien avulla tai käyttää sekstanttia. Revi siitä!
Mikä vaivaa ihmisiä että kaikki tietäisivät samat asiat kuin itse. Ja vain ne asiat?
Aika pahassa kuplassa ja suvaitsemattomuudessa elää.
Vierailija kirjoitti:
No sen voin ymmärtää, ettei joku tajua paikanpäällä, missä on jokin ilmansuunta, mutta jos ei osaa sanoa, että kello 11 jonnekin paistava aurinko tarkoittaa, että se kohde on kaakko(etelään) päin niin on minusta kyllä aika urvelo.
Aika nolo juttu kyllä, varsinkin kun itseltäsi tämä meni väärin päin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.
18MITEN tuo pitäisi pystyä päättelemään? Eihän tuossa edes kerrottu milloin se aurinko nousee. Vai nouseeko se tuossa esimerkissä siis kahdeksalta? Siinä tapauksessa ehkä tajuan idean, mutten ikimaailmassa olisi pystynyt päättelemään tuota itse. Ja ei, koulussa ei ainakaan minun aikanani opetettu miten ilmansuunnat voi päätellä auringosta.
Koulussa (ja muuallakin) kyllä opetatetaan, että aurinko nousee idästä. Siitä pitäisi pystyä päättelemään.
eri
Jos aurinko paistaa keskipäivällä, niin siitä tiedän,missä suunnassa onetelä. Pilvisenä päivänä en tiedä. Ja en ole saanut koskaan sen takia diagnoosia, että ilmansuunnat eivät ole hallinnassa. Ilmansuunnilla ja suuntavaistolla ei liene mitään suurempaa tekemistä keskenään, sillä minulla on hyvä suuntavaisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.
18MITEN tuo pitäisi pystyä päättelemään? Eihän tuossa edes kerrottu milloin se aurinko nousee. Vai nouseeko se tuossa esimerkissä siis kahdeksalta? Siinä tapauksessa ehkä tajuan idean, mutten ikimaailmassa olisi pystynyt päättelemään tuota itse. Ja ei, koulussa ei ainakaan minun aikanani opetettu miten ilmansuunnat voi päätellä auringosta.
Koulussa (ja muuallakin) kyllä opetatetaan, että aurinko nousee idästä. Siitä pitäisi pystyä päättelemään.
eri
No voi jumankauta kun kaikki eivät pysty siitä päättelemään yhtään mitään! Aurinko nousee idästä, kyllä, siinä kaikki mitä minä aiheesta kiinnostuin kouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Kellon (jos on) tuntiviisari kohti aurinkoa, etelä on suunnilleen kello 12 ja tuntiviisarin välissä, kesäaikana tuntiviisarin ja auringon välissä. Ja ei, minulle ei ole suuntavaistoa, kompassi löytyy kyllä.
Hei kiitos paljon tästä, ensimmäistä kertaa makes sense!
En oikein ymmärrä. Itse olen suunnistanut kilpaa. Mutta elävässä elämässä en voi tarkasti osoittaa ilmansuuntia. Jos katson kartasta, niin silloin onnistuu. Mutta junarata harvoin menee viivasuoraan. Siitä ei voi tietää, ellei ole tarkistanut kartasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Harva pystyy tuosta tarkasti arvioimaan. Jos otetaan kartta siihen sinnalle, niin monelle tulee yllätyksenä, kuinka arvio heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??Eipä ne junaradat aina mene linnuntietä, tietäisit mikäli karttaa lukisit joskus...
No voi herran tähden, älä ala tuijottaan jotain junarata-karttaa yksityiskohtaisesti! Tässä puhutaan nyt asioista ja niistä ilmansuunnista edes yleisellä tasolla, ymmärtäkö?
Eli yleisesti pitäisi olla tiedossa ja kenen tahansa suomalaisen ainakin tietää ja tajua, että a) Helsinki on etelämpänä kuin Oulu ja että b) tästä voi päätellä (jos tosiaan vähän viittii päätään käyttää), että junarata välillä Oulu-Helsinki menee yleisesti ottaen pohjoisesta etelään ja päinvastoin. Tajusitko?
Tämä on aika pätevästi kyllä vastattu.
Osa vastaajista alkaa viilaamaan pilkkua ja jumittaa johonkin junaradan loivaan mutkaan Rumpanperän ja Peräseinäjoen välisellä osuudella. Se on ihan sama siinä kohtaa, kun katsotaan sitä karttaa vähän kauempaa, niin kas: sehän menee se juna oulu-hki pohjoisesta etelään. Tämä tieto kyllä pitäisi riittää ja jokaisen se pitäisi tajuta.
Jos ollaan laivaristelyllä ja laiva seilaa suoraan auringonlaskua kohti, niin riittää kyllä että tajuaa senverran, että länteen päin tässä seilataan.
Ei voi olla liikaa vaadittu.
eri
-No voi jumankauta kun kaikki eivät pysty siitä päättelemään yhtään mitään! Aurinko nousee idästä, kyllä, siinä kaikki mitä minä aiheesta kiinnostuin kouluaikana.
Siis eikö tämän kirjoittaja tosiaankaan tajua koko asiakokonaisuudesta höykäsen pölähdystä? Oikeesti? Olen äimän käkenä. Onkohan teitä useitakin, ei voi olla. Mitä sun päässä mahtaa liikkua? Miten hahmotat ympäröivää maailmaa?
Lienee näitä nuoria neropatteja, jotka eivät osaa edes nimeltä väli-ilmansuuntia.
Vierailija kirjoitti:
Osa vastaajista alkaa viilaamaan pilkkua ja jumittaa johonkin junaradan loivaan mutkaan Rumpanperän ja Peräseinäjoen välisellä osuudella. Se on ihan sama siinä kohtaa, kun katsotaan sitä karttaa vähän kauempaa, niin kas: sehän menee se juna oulu-hki pohjoisesta etelään. Tämä tieto kyllä pitäisi riittää ja jokaisen se pitäisi tajuta.
Jos ollaan laivaristelyllä ja laiva seilaa suoraan auringonlaskua kohti, niin riittää kyllä että tajuaa senverran, että länteen päin tässä seilataan.
Ei voi olla liikaa vaadittu.
Tämä, niin tämä!
Tähän voi käyttää karttaa.