Mikä vaivaa ihmistä, joka ei erota ilmansuuntia siis pätkääkään vaikka keskellä päivää? Siis mikä??
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Sillä tiedolla ei tee kaupungissa yhtään mitään. Suunnistakaa te siellä maalla kaikessa rauhassa edelleen tähtien mukaan ja syynäilkää ilmansuuntia auringosta, me täällä kaupungissa liikutaan ihan katukylttien opastamina.
Kaupunkilaisenkin voi olla ihan fiksua tietää, missäpäin on etelä. Varsinkin jos on asuntoa ostamassa, makuuhuoneen, olohuoneen ja parvekkeen suuntaus kannattaa selvittää. Ilmansuunnista riippuen saman talon toinen makuuhuone voi suomalaisessakin kesäsäässä olla tukahduttavan kuuma, toisen miellyttävä.
Makuuhuone iltapäiväaurinkoon, etelän ja lännen välillepäin on huonoin ilmansuunta.
Jeputi, jeputi. Seisot steissillä ja rata näyttää menevän pohjoiseen sillai silmänkantamalta. Hyppäät satunnaiseen junaan. Voit päätyä esim. Lappeenrantaan tai Turkuun. Saattavat sijaita pohjoisessa jonkun etelänmaalaisen mielestä, mutta noin niinku maantieteellisesti Suomen karttaa ajatellen eivät.
Ei se opettaminen auta siihen, että suuntavaisto on huono. Luulen, että mun heikko sietokyky kaikkea pyörimistä kohtaan liittyy jotenkin samaan. Olen hyvä monessa asiassa, esim. matikassa, mutta mulla on pilvisellä säällä vaikea hahmottaa yhtään missä olen. Tiedän kyllä mikä vaivaa ap:ta, se on empatiakyvyttömyys. Eli kyvyttömyys ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia vaikeuksia ja kaikki ei kykene kaikkeen. Yleensä kaikessa yli-ihmiset ovat kuitenkin sitten kyvyttömiä ymmärtämään muiden vajavaisuuksia, eli yksi kyky heiltäkin puuttuu.
En ole kyllä koskaan elämässäni tarvinnut tietoa ilmansuunnista (paitsi asuntoja ostaessa, jotta tiedän että kesällä aurinko ei porota makuuhuoneen tai olkkarin ikkunasta sisään). Ajan autolla töiden ja harrastusten takia vuodessa useamman kymmenentuhatta kilometriä, Helsingin keskusta-ajosta pitkänmatkanreitteihin (maakuntiin), enkä ole ikinä suunnistellut minkään auringon tai muun perusteella. Katson kotona reitin netistä, mahdollisesti kirjoitan ylös pari kohtaa joissa pitää kääntyä ja ajan sitten ihan kylttien mukaisesti.
Turistireissuilla ulkomailla, jolloin kävelen kaupungeissa ja käytän julkista liikennettä, pidän mukanani aina karttaa. Silloinkaan en katsele auringon asemaa, vaan katujen nimiä ja maamerkkejä.
Mitä Helsinki-Oulu-Helsinki -juniin tulee, niin eivät ne suoraviivaisesti etelä-pohjoinen-reittiä kulje jos menevät Kuopion ja Kajaanin kautta... :D Ihan näin vain aloittajalle tiedoksi, vaikka tämä saattaa nyt vähän järkyttää varsin laatikoitunutta maailmankuvaasi.
Mulla ei ole suuntavaistoa. En pystyisi tästä sanomaan mihin suuntaan päin olisi esim Oulu. Uusissa kaupungeissa kaksi kadunkulmaa ja kaksi käännöstä niin olen eksyksissä. En osaa oikeaa ja vasenta. Joku hahmotushäiriö varmaan, suuntavaistottomuus :).
Jos seisoo Pori-Tampere radan ääressä, ei pidä sen perusteella päätellä missä on itä ja länsi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä koskaan elämässäni tarvinnut tietoa ilmansuunnista (paitsi asuntoja ostaessa, jotta tiedän että kesällä aurinko ei porota makuuhuoneen tai olkkarin ikkunasta sisään). Ajan autolla töiden ja harrastusten takia vuodessa useamman kymmenentuhatta kilometriä, Helsingin keskusta-ajosta pitkänmatkanreitteihin (maakuntiin), enkä ole ikinä suunnistellut minkään auringon tai muun perusteella. Katson kotona reitin netistä, mahdollisesti kirjoitan ylös pari kohtaa joissa pitää kääntyä ja ajan sitten ihan kylttien mukaisesti.
Turistireissuilla ulkomailla, jolloin kävelen kaupungeissa ja käytän julkista liikennettä, pidän mukanani aina karttaa. Silloinkaan en katsele auringon asemaa, vaan katujen nimiä ja maamerkkejä.Mitä Helsinki-Oulu-Helsinki -juniin tulee, niin eivät ne suoraviivaisesti etelä-pohjoinen-reittiä kulje jos menevät Kuopion ja Kajaanin kautta... :D Ihan näin vain aloittajalle tiedoksi, vaikka tämä saattaa nyt vähän järkyttää varsin laatikoitunutta maailmankuvaasi.
Seinäjoenkin kautta kulkeva Oulu-Helsinki juna menee osan matkaa lähes suoraan itään päin Kokkolan ja Ylivieskan välillä. Tai no ei ihan itään, mutta Koillisen ja idän väliin. Eikä Tamperakaan ole Helsingistä ihan pohjoiseen. T. suuntavaistoton.
Sain perinnöksi onnettoman suuntavaiston. Sekoitan joskus myös vasemman ja oikean jos pitää nopeasti sanoa suunta. Koulussa suututti kun en ymmärtänyt mitään suunnistuksen opetuksesta. Harmittaa kun en osaa, suunnistaminen olisi hieno taito. En osaa edes kännykän navigaattorilla suunnistaa, aika usein lähden ihan väärään suuntaan. Ja sitten tulee hukka-askeleita kun navikassa kestää näyttää mihin lähden kävelemään.
Olen selvinnyt tähän päivään saakka näkömuistin avulla, sekä pysyttelemällä poissa metsistä ja vesistöistä. Niin ja koulussa ujuttauduin aina siihen ryhmään, joka osasi suunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??
Junasta niin aatteleppa sitä kun juna tulee pohjoisesta Kouvolaan ja jatkaa etelään Helsinkiin niin se juna lähtee Kouvolan rautatieasemalta aivan samaan suuntaan kuin mistä se on tullut! ( no se kyllä kaartaa aika pian... )
Miksi minä haluaisin mennä Helka-tunturille?
Miksi sinulle on ongelma jos joku ihminen ei hahmota ilmansuuntia? Oletko sinä sellainen joka jokaisessa juhlassa tai muussa tilaisuudessa esittelee taitojaan viittoen ilmansuunnat?
T: Keskiviivan Mies.
Vierailija kirjoitti:
Turistireissuilla ulkomailla, jolloin kävelen kaupungeissa ja käytän julkista liikennettä, pidän mukanani aina karttaa. Silloinkaan en katsele auringon asemaa, vaan katujen nimiä ja maamerkkejä.Mitä Helsinki-Oulu-Helsinki -juniin tulee, niin eivät ne suoraviivaisesti etelä-pohjoinen-reittiä kulje jos menevät Kuopion ja Kajaanin kautta... :D Ihan näin vain aloittajalle tiedoksi, vaikka tämä saattaa nyt vähän järkyttää varsin laatikoitunutta maailmankuvaasi.
Kulkevat kiskoja myöten,jotka asetettu korkeuserojen ja gradienssin-ei kompassin tai koulukartaston mukaan
Tuuliviiri rauhaton
"
itätuuli kutsuu mua itään
kesätuuli vetää etelään "
Miksi tästä ei voi keskustella järkevästi? Miksi aletaan jankuttaa jostain junaradoista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä ei voi keskustella järkevästi? Miksi aletaan jankuttaa jostain junaradoista?
Minusta huomattavasti parempi kysymys on miksi joku nostaa vuosia vanhan aloituksen vain tällaisen kommentin takia.
Minulla on ainakin aivoinfarktin ja aivoverenvuodon myötä tullut vaikeuksia suunnistamisessa, hahmottamisessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??Eipä ne junaradat aina mene linnuntietä, tietäisit mikäli karttaa lukisit joskus...
Just tämä. Kyllä Oulu - Helsinki -välillä on pätkiä, joissa junarata menee aika lailla tarkkaan itä-länsisuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??Eipä ne junaradat aina mene linnuntietä, tietäisit mikäli karttaa lukisit joskus...
No voi herran tähden, älä ala tuijottaan jotain junarata-karttaa yksityiskohtaisesti! Tässä puhutaan nyt asioista ja niistä ilmansuunnista edes yleisellä tasolla, ymmärtäkö?
Eli yleisesti pitäisi olla tiedossa ja kenen tahansa suomalaisen ainakin tietää ja tajua, että a) Helsinki on etelämpänä kuin Oulu ja että b) tästä voi päätellä (jos tosiaan vähän viittii päätään käyttää), että junarata välillä Oulu-Helsinki menee yleisesti ottaen pohjoisesta etelään ja päinvastoin. Tajusitko?
Entä, jos tilanne onkin se, että Oulu-Helsinki -rata menee itä-länsisuuntaisesti juuri sillä kohtaa. Kumpaan juna on menossa, jos se menee itään päin? (voin kertoa, että vaikkapa Kokkolan rautatieasemalla idän suuntaan lähtevä juna meneekin pohjoiseen)
Kellon (jos on) tuntiviisari kohti aurinkoa, etelä on suunnilleen kello 12 ja tuntiviisarin välissä, kesäaikana tuntiviisarin ja auringon välissä. Ja ei, minulle ei ole suuntavaistoa, kompassi löytyy kyllä.
Olen kyllä ihmetellyt aivan samaa asiaa kuin ap. Yllättävän monella ei tosiaan ole käsitystä edes siitä, miten aurinko taivaalla liikkuu (=näyttää liikkuvan), tai että se seuraa samaa reittiä joka päivä. Muistan kun kesällä sivusimme asiaa jotenkin ja yksi ihan normaaliälyinen kaveri totesi, että "kun sitä ei tiedä missä se aurinko silloin on." En viitsinyt sanoa mitään.
Itselleni aika harvoin tulee tilanteita, jolloin en lainkaan hahmota ilmansuuntia. Kerran minulle kävi niin, kun olin saapunut lentäen vieraaseen kaupunkiin ja taivas oli harmaassa pilvessä. Tuntui omituiselta.
Jos sinut viedään jonnekin random paikkakunnalle, voitko tosiaan junaradasta päätellä ilmansuunnat?