Mikä vaivaa ihmistä, joka ei erota ilmansuuntia siis pätkääkään vaikka keskellä päivää? Siis mikä??
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??
Kommentit (95)
Väitätkö ap. Helsingin rautatieasemalla raiteiden näyttävän kohti pohjoista?
Ööö...tota noinaan. Junien (tai metron tai ratikan) kulkusuunta ei kerro kyllä ilmansuunnista yhtään mitään, ellet samalla katso karttaa. Mietipä tilannetta, että heräät Tokiossa satunnaisella rautatieasemalla tyhjin käsin. Meneekö juna laiturilta X pohjoiseen, etelään, lounaaseen, kaakkoon tai muualle? Siinä vasta pulma, sanoisin.
Olen hukannut suuntavaistoni esimerkiksi Lontoon metrossa niin yksinkertainen kuin sen rakenne onkin. Opasteita tarvittiin. Joillakin Suomen rautatieasemilla en äkkiseltään tiedä, mistä päin saapuvaa junaa pitäisi odotella.
Osaan suunnistaa lapsuuden opein aurinkoisena päivänä tekemällä aurinkokellon. Valitettavasti se ei auta sumuisella vuonolla.
Mutta onneksi olkoon kaikille niille, joilla on jonkinlainen sisäinen kompassi. Olisitte olleet kovasti hyödyksi esimerkiksi muinaisille merenkävijöille, joiden piti tähtiä tuijotella.
Ilmansuunnista muistelen vanhaa iskelmää, jossa lauletaan auringon laskevan länteen.
Minulla on todettu ongelmia hahmotuskyvyssä, olen testien mukaan hahmotuskyvyltäni lievästi kehitysvammaisen tasolla, vaikka muuten älykkyyteni on ns. "normaali". Minulla on suuria ongelmia juuri erottaa ilmansuunnat toisistaan ja lukea esimerkiksi karttaa. Toisaalta olen kielellisiltä kyvyiltäni hieman keskitason yläpuolella. Jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Minun vahvuuteni on kirjoittaminen ja heikkouteni on näönvarainen hahmotuskyky.
Minun suuntavaistoni on olematon. Saatan eksyä suunnasta jo matkalla naistenhuoneesta takaisin ravintolapöytään, ihan siis selvin päin 😊 Kartan kanssa saatan pärjätä, jos on ihan pakko, mutta vähän riskialtista se kyllä on. Vieraassa paikassa jo pari kääntymistä pistää pasmat ihan sekaisin. Onneksi on navigaattorit!
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta joku aika sitten, että minulla on ollut Berliinin ilmansuunnat vuosikymmeniä 180 astetta väärin päin. Jos siis olisi pitänyt osoittaa pohjoiseen, olisin osoittanut etelään. Ja Kuopion kartta on jostain syystä ollut mielikuvissani 90 astetta väärässä asennossa. Helsingin keskustan länsiosassakin on ilmansuuntien osoittaminen minulle aika vaikeaa. Siellä vaikuttaa se, että ruutukaavan koordinaatisto muuttuu siellä eri suuntaiseksi kuin rautatieaseman ja senaatintorin seutuvilla.
Mulla on (kerrostalossa) kotonakin ulko-ovi 90 astetta väärässä kohti. Suuntavaisto on synnynnäinen ominaisuus, toisilla on toisilla ei. Älyllään pystyy tietysti suunnistamaan kartan ja maamerkkien jne mukaan, mutta yleensä vain seuraan johtajaa, ja maastossa tietysti navigaattori mukana.
Vierailija kirjoitti:
Auringon perusteella suuntien määrittämiseen tarvitaan tietoa, että miten aurinko liikkuu päivän mittaan. Kaikilla ei ole tietoa siitä.
Minullakaan ei ole tietoa siitä, miten aurinko liikkuu. Osaatko valaista tätä ilmiötä tarkemmin?
Mä en ymmärrä miten ihmiset jaksaa kirjoittaa näitä samoja aloituksia uusiksi ja uusiksi, vai onko niillä vain jossain dokkari VAUVA.FI provoalotuksen copy + paste.
Mutta joo, auringon ja kellon avulla on helppo suunnistaa päivällä. Tarvitset rannekellon tai sitten pystyt pään sisällä visualisoimaan kellon. Kuvittele/suuntaa kellosi tuntiviisari kohti aurinkoa. Etelä on tuntiviisarin ja kello 12 puolessa välissä, kun tarkastelet lyhyempää väliä. Pohjoinen on siinä vastapäätä. Kesäaika sotkee vähän tätä tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.
18MITEN tuo pitäisi pystyä päättelemään? Eihän tuossa edes kerrottu milloin se aurinko nousee. Vai nouseeko se tuossa esimerkissä siis kahdeksalta? Siinä tapauksessa ehkä tajuan idean, mutten ikimaailmassa olisi pystynyt päättelemään tuota itse. Ja ei, koulussa ei ainakaan minun aikanani opetettu miten ilmansuunnat voi päätellä auringosta.
No siis. Aurinko on samoissa ilmansuunnissa riippumatta siitä, onko se noussut vai ei. Onkohan se nyt siis kello 6 idässä, olettaisin niin, koska vuorokaudessa on 24 tuntia ja se on kello 12 etelässä. Silloinhan sillä kestää aina 6 tuntia kunkin pääilmansuunnan välillä.
Jos osaa väli-ilmansuunnat (todella helposti opittava loru: (pohjoisesta alkaen:) koillinen, kaakko, lounas, luode), niin siitä on äärimmäisen helppo päätellä, että kello 11 aamupäivällä aurinko on vielä jokseenkin kaakossa. Kun se on kuudelta ollut idässä, ja kaakko on idän ja etelämn välissä.Silloinhan se on yhdeltätoista jo enemmän etelässä kuin kaakossa. Yhdeksältähän se olisi täsmälleen kaakossa ja kymmeneltäkin vielä enemmän kaakossa kuin etelässä, mutta yhdeltätoista jo lähempänä etelää. Ei tuo voi mennä noin. Mutta olen todella, todella huono hahmottamaan asioita, joten taasko meni väärin?
Niin no näinkin asia on. Se on sitten makuasia, katsooko sen olevan etelässä, vai voidaanko asettaa etelässä olemisen kriteeriksi se, että se on etelässä vasta ohitettuaan eteläisen lakipisteen. Siis kohdan, jossa etelä virallisesti on.
Vähän niin kuin että onko kello kolme 14.55 vai vasta 15.00 -> ?
Riippuu van asiayhteydestä, kumpi kriteeri on "voimassa".
Mutta ei mennyt väärin ajattelusi, ei todellakaan :D
Mutta saisiko parveketta, johon aurinko ei enää kello 12 paista markkinoida eteläparvekkeena? Se oli ehkä pointtini.Nyt tunnen itseni suunnattoman fiksuksi kun hahmotuskykyni riitti tähän :D En tiedä miksi tällaiset asiat ovat minulle niin hankalia, koska minulla oli peruskoulussa ysin keskiarvo ja pääsin kyllä yliopistoonkin suuremmitta vaikeuksitta.
Voin sanoa, että en minäkään näitä koulupohjalta hahmota, vaan DI-isäni ansiosta, jonka lempipuuhaa oli tämmöisten selittäminen tyttärelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auringon perusteella suuntien määrittämiseen tarvitaan tietoa, että miten aurinko liikkuu päivän mittaan. Kaikilla ei ole tietoa siitä.
Minullakaan ei ole tietoa siitä, miten aurinko liikkuu. Osaatko valaista tätä ilmiötä tarkemmin?
Maapallon pyörimisestähän se tulee, ettei joku ala saivarrella auringon pysymisestä paikoillaan, mutta ainakin ilmansuuntiin nähden aurinko liikkuu 24 tunnissa täyden ympyrän pohjoisesta pohjoiseen tai etelästä etelään, miten sen haluaakaan ajatella ja kiertosuunta on pohjoinen-itä-etelä-länsi(-ja pohjoinen) jne. Se katsoo siis sinuun aina tietystä ilmansuunnasta tietyllä kellon hetkellä.
Maantieteestä johtuen aurinko kuitenkin voi olla Helsingistä katsottuna hivenen "epäetelässä" tasan kello 12, koska tuntikin on aikavyöhykkeessä aika leveä alue kilometreissä. Mutta itse en ainakaan ajattele tätä asiaa niin tarkasti jos asunnonostoa mietin :D
Vierailija kirjoitti:
Sama aloitus on tehty tänne jo kaksi kertaa aiemmin
http://www.vauva.fi/keskustelu/2767648/mika-vaivaa-ihmista-jolla-ei-ole…
http://www.vauva.fi/keskustelu/2563792/millainen_ihminen_ei_erota_ilman…
AV:n uusi hullu, ilmansuuntahullu :D
Sanoisin että on suuntavaistoissa eroa, niin kuin käytännön suuntavaistoissa.
Itse olen siunattu sillä ilman suuntiin ja etäisyyksiin perustuvalla vaistolla.
Ensimmäiset 18 vuotta umpilandella kasvaneella se oli ainoa mitä tarvittiin. Piti päästä paikkaan A tuumiskeltuani arvelen paikan olevan 600 - 800 metriä tuohon suuntaan.
Toimi hyvin böndellä ei toimi edes kaupungissa autolla yksisuuntaiset kadut estävät etenemisen oikeaan suuntaan ja jalan huomaat olevasi 200 metrin päässä kohteesta, mutta välissä on ratapiha, moottoritie tai kanava.
Hyvä suuntavaisto on aiheuttanut aika legendaaria eksymisiä, huono suuntavaisto ja epävarmuus eivät varmaan niinkään paljon.
Siis suuntavaisto joka perustuu ilmansuuntiin ja etäisyyksiin on monasti vain haitaksi urbaaniympäristössä.
Mutta siitä lähtien kun olen asunut kaupungissa eli heti 18 vuotiaana olen opetellut toisenkin suunnistus tavan.
Pitää lukea kaikki mainokset ja tekstit niin löytää takaisin. Teen se automaattisesti, niin kuin eoätäydellisin ohjein etsimme jotain paikkaa Virossa ja soitimme että navigasttorin mukaan olisimme perillä mutta taloa ei näy.
Ja sanottiin että olisi pitänyt kääntyä bussipydäkin kohdalla niin tiesin heti missä se pysäkki oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??Eipä ne junaradat aina mene linnuntietä, tietäisit mikäli karttaa lukisit joskus...
No voi herran tähden, älä ala tuijottaan jotain junarata-karttaa yksityiskohtaisesti! Tässä puhutaan nyt asioista ja niistä ilmansuunnista edes yleisellä tasolla, ymmärtäkö?
Eli yleisesti pitäisi olla tiedossa ja kenen tahansa suomalaisen ainakin tietää ja tajua, että a) Helsinki on etelämpänä kuin Oulu ja että b) tästä voi päätellä (jos tosiaan vähän viittii päätään käyttää), että junarata välillä Oulu-Helsinki menee yleisesti ottaen pohjoisesta etelään ja päinvastoin. Tajusitko?
Vaan kun se junarata voi suunnata reitistä riippuen länteen tai itään, vaikka määränpää olisikin kartasta katsottuna etelässä. Tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korosta vielä vähän sitä omaa erinomaisuuttasi, ehkä kaikki ei vielä oo tajunnut miten hieno ja fiksu ihminen sä oikein olet.
Laitetaan kolehti niin saat vaikka kukkapuskan ja onnittelukortin. Voit sitten niitä ihailla tarpeessa niin ei tartte täällä päteä.
😙Joo, olisihan se pitänyt ymmärtää, että täällä ihan yksinkertaisen asian tietäminen saa tuntemaan itsensä fiksuksi ja erinomaiseksi :)
Niin, nimenomaan. Yksinkertaisilla asioilla kerskuu vain yksinkertaiset yksilöt. 😉 Mut mikäs siinä, meuhkaa vähän lisää niin itsetunto paranee. ❤
Katsele vaikka google maps sta maailmaa. Kai sitä hahmotusta, etäisyydenkatsomista voi oppiakin.
Ennen aurinko oli etelässä klo 12.
Kesäaikaansiirtymispelleily vaikuttaa, että etelä on klo 13:ssa. Sekin osoittaa miten luonnoton kesäaikaansiirtymispelleily on.
Voithan kiinnittää pienen kompassineulan laukkuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??Eipä ne junaradat aina mene linnuntietä, tietäisit mikäli karttaa lukisit joskus...
No voi herran tähden, älä ala tuijottaan jotain junarata-karttaa yksityiskohtaisesti! Tässä puhutaan nyt asioista ja niistä ilmansuunnista edes yleisellä tasolla, ymmärtäkö?
Eli yleisesti pitäisi olla tiedossa ja kenen tahansa suomalaisen ainakin tietää ja tajua, että a) Helsinki on etelämpänä kuin Oulu ja että b) tästä voi päätellä (jos tosiaan vähän viittii päätään käyttää), että junarata välillä Oulu-Helsinki menee yleisesti ottaen pohjoisesta etelään ja päinvastoin. Tajusitko?
Vaan kun se junarata voi suunnata reitistä riippuen länteen tai itään, vaikka määränpää olisikin kartasta katsottuna etelässä. Tajuatko?
Joo nyt on heikot eväät kun ilmansuuntia katellaan karttapallosta, ensimääiset junaradat ja varsikin Hesa-Turku kiemurtelevat edelleen.
Mutta sama asia metsään eksyneen kannatti seurata puroa kaikkine mutkineen lopulta löytyi isompi vesi ja asutusta.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö ap. Helsingin rautatieasemalla raiteiden näyttävän kohti pohjoista?
Helsingin päärautatieasemalla raiteet näyttävät kohtalaisen hyvin pohjoiseen. Ei monta astetta heitä.
Sillä tiedolla ei tee kaupungissa yhtään mitään. Suunnistakaa te siellä maalla kaikessa rauhassa edelleen tähtien mukaan ja syynäilkää ilmansuuntia auringosta, me täällä kaupungissa liikutaan ihan katukylttien opastamina.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.
18
Pieleen. Aurinko on idässä talviaikaan suunnilleen kuuden aikaan aamulla, kaakossa yhdeksän aikaan, etelässä keskipäivällä, lounaassa kolmelta iltapäivällä ja lännessä kuudelta illalla. Tämä siis sillä tarkkuudella, miten kukin paikkakunta sijaitsee omalla aikavyöhykkeellään. klo 11 aurinko on paljon lähempänä etelää kuin kaakkoa.
Hieno skenaario, mutta aikavyöhykkeet ja kesäaika sotkevat tarkat suunnanajan määrittelyt kellon mukaan.