Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa ihmistä, joka ei erota ilmansuuntia siis pätkääkään vaikka keskellä päivää? Siis mikä??

Vierailija
11.03.2017 |

Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka ei tiedä eikä osaa yhtään aavistella että missäköhän päin olisi etelä, tai länsi?? Mainittakoon, että jos vieressä menee juna joka kulkee oulusta helsinkiin, niin ei pysty sanomaan viereiseltä tontilta että missäpäin on etelä. Mitä tämmöisen ihmisen päässä oikein liikkuu, jos ylipäätään mikään liikahtelee. Ei voi tajuta.
Eikä tarvi olla tosiaan mikään partiolais-taitaja että löytää sokkona jonnekin Helka-tunturille.
Kunhan vaan osaisi käyttää tavallista maalaisjärkeä. Eikö koulussakaan enää opeteta siis mitään??

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.

18

MITEN tuo pitäisi pystyä päättelemään? Eihän tuossa edes kerrottu milloin se aurinko nousee. Vai nouseeko se tuossa esimerkissä siis kahdeksalta? Siinä tapauksessa ehkä tajuan idean, mutten ikimaailmassa olisi pystynyt päättelemään tuota itse. Ja ei, koulussa ei ainakaan minun aikanani opetettu miten ilmansuunnat voi päätellä auringosta.

Korjaan, ei, en tajuakaan. Pää savuaa niin pahasti että iski ajatusvirhe.

Vierailija
22/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen voin ymmärtää, ettei joku tajua paikanpäällä, missä on jokin ilmansuunta, mutta jos ei osaa sanoa, että kello 11 jonnekin paistava aurinko tarkoittaa, että se kohde on kaakko(etelään) päin niin on minusta kyllä aika urvelo.

Kohde on kaakko etelään päin? En tajua edes mitä tuo tarkoittaa. Onko se kohde nyt kaakossa ja aurinko on etelässä joten se paistaa siihen? Vai toisinpäin vai mitäääääääää? Oikeasti saan päänsärkyä tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos aurinko nousee idästä ja on kello 12 (talviaikaa) etelässä, niin ilmansuunnat väli-ilmansuuntineen tuntemalla miten joku ei tajua, että aurinko on kaakossa kello 11 (tai vähän ohi sen, muttei kuitenkaan etelässä vielä, eikä enää idässä.

18

MITEN tuo pitäisi pystyä päättelemään? Eihän tuossa edes kerrottu milloin se aurinko nousee. Vai nouseeko se tuossa esimerkissä siis kahdeksalta? Siinä tapauksessa ehkä tajuan idean, mutten ikimaailmassa olisi pystynyt päättelemään tuota itse. Ja ei, koulussa ei ainakaan minun aikanani opetettu miten ilmansuunnat voi päätellä auringosta.

Koulussa ei varmastikaan väännetä kaikkea tietoa rautalangasta. Tarkoitus on, että sitä tietoa mitä siellä saa osataan hyödyntää eri tilanteissa ja asioissa.

Vierailija
24/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tästä asiasta tuli ihan (tiede)dokumentti tv:stä ehkä noin vuosi sitten. Tuo suuntavaiston puute on ihan

todellinen asia, joka perustuu johonkin mistä minulla ei ole mitään muistivaa.

Itse taas ihmettelen ihmisiä, jotka eivät osaa tulkita ihmisiä yhtään. Eli että ei nähdä ihmisten naamasta, että on hlö on loukkaantunut jostain sanomisesta, vaikka ei mitään sanokaan. Rasittavampia nämä tapiot ovat kuin ne, jotka eivät osaa sanoa meneekö se juna Ouluun vai Helsinkiin (ja itse lukeudun näihin jälkimmäisiin).

Vierailija
26/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

No siis. Aurinko on samoissa ilmansuunnissa riippumatta siitä, onko se noussut vai ei. Onkohan se nyt siis kello 6 idässä, olettaisin niin, koska vuorokaudessa on 24 tuntia ja se on kello 12 etelässä. Silloinhan sillä kestää aina 6 tuntia kunkin pääilmansuunnan välillä.

Jos osaa väli-ilmansuunnat (todella helposti opittava loru: (pohjoisesta alkaen:) koillinen, kaakko, lounas, luode), niin siitä on äärimmäisen helppo päätellä, että kello 11 aamupäivällä aurinko on vielä jokseenkin kaakossa. Kun se on kuudelta ollut idässä, ja kaakko on idän ja etelämn välissä.

Vierailija
27/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korosta vielä vähän sitä omaa erinomaisuuttasi, ehkä kaikki ei vielä oo tajunnut miten hieno ja fiksu ihminen sä oikein olet.

Laitetaan kolehti niin saat vaikka kukkapuskan ja onnittelukortin. Voit sitten niitä ihailla tarpeessa niin ei tartte täällä päteä.

😙

Vierailija
28/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen voin ymmärtää, ettei joku tajua paikanpäällä, missä on jokin ilmansuunta, mutta jos ei osaa sanoa, että kello 11 jonnekin paistava aurinko tarkoittaa, että se kohde on kaakko(etelään) päin niin on minusta kyllä aika urvelo.

Kohde on kaakko etelään päin? En tajua edes mitä tuo tarkoittaa. Onko se kohde nyt kaakossa ja aurinko on etelässä joten se paistaa siihen? Vai toisinpäin vai mitäääääääää? Oikeasti saan päänsärkyä tästä.

Anteeksi, ilmaisin itseäni hieman epäselvästi: siis tarkoitan, että kohde on kaakkoon päin, mutta jos joku alkaa nillittää, että on jo ohi kaakon varsinaisen lakipisteen, niin se suunta olisi sellainen kaakko-etelä. Eli kaakon ja etelän välinen alue. Piirrä ilmansuunnat paperille, niin ymmärrät. Eikös se ole tasan kaakossa talviaikaa kello 9?

Vierailija
29/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

No siis. Aurinko on samoissa ilmansuunnissa riippumatta siitä, onko se noussut vai ei. Onkohan se nyt siis kello 6 idässä, olettaisin niin, koska vuorokaudessa on 24 tuntia ja se on kello 12 etelässä. Silloinhan sillä kestää aina 6 tuntia kunkin pääilmansuunnan välillä.

Jos osaa väli-ilmansuunnat (todella helposti opittava loru: (pohjoisesta alkaen:) koillinen, kaakko, lounas, luode), niin siitä on äärimmäisen helppo päätellä, että kello 11 aamupäivällä aurinko on vielä jokseenkin kaakossa. Kun se on kuudelta ollut idässä, ja kaakko on idän ja etelämn välissä.

Silloinhan se on yhdeltätoista jo enemmän etelässä kuin kaakossa. Yhdeksältähän se olisi täsmälleen kaakossa ja kymmeneltäkin vielä enemmän kaakossa kuin etelässä, mutta yhdeltätoista jo lähempänä etelää. Ei tuo voi mennä noin. Mutta olen todella, todella huono hahmottamaan asioita, joten taasko meni väärin?

Vierailija
30/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, ilmaisin itseäni hieman epäselvästi: siis tarkoitan, että kohde on kaakkoon päin, mutta jos joku alkaa nillittää, että on jo ohi kaakon varsinaisen lakipisteen, niin se suunta olisi sellainen kaakko-etelä. Eli kaakon ja etelän välinen alue. Piirrä ilmansuunnat paperille, niin ymmärrät. Eikös se ole tasan kaakossa talviaikaa kello 9?

Jee tajusin siis :D En silti usko, että pystyisin ikinä päättelemään tuota itse. Minulla ei ole diagnosoitua hahmotushäiriötä, mutta esimerkiksi oikean ja vasemman erottaminen on minulle sen verran haastavaa, etten kykenisi ikinä ajamaan autoa. Enkä tosiaan löydä ulos esimerkiksi kauppakeskuksista.

Vierailija
31/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korosta vielä vähän sitä omaa erinomaisuuttasi, ehkä kaikki ei vielä oo tajunnut miten hieno ja fiksu ihminen sä oikein olet.

Laitetaan kolehti niin saat vaikka kukkapuskan ja onnittelukortin. Voit sitten niitä ihailla tarpeessa niin ei tartte täällä päteä.

😙

Joo, olisihan se pitänyt ymmärtää, että täällä ihan yksinkertaisen asian tietäminen saa tuntemaan itsensä fiksuksi ja erinomaiseksi :)

Vierailija
32/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän aloitus tuokin oli? 

t.entinen suunnistaja

Vierailija
33/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Silloinhan se on yhdeltätoista jo enemmän etelässä kuin kaakossa. Yhdeksältähän se olisi täsmälleen kaakossa ja kymmeneltäkin vielä enemmän kaakossa kuin etelässä, mutta yhdeltätoista jo lähempänä etelää. Ei tuo voi mennä noin. Mutta olen todella, todella huono hahmottamaan asioita, joten taasko meni väärin?

Niin no näinkin asia on. Se on sitten makuasia, katsooko sen olevan etelässä, vai voidaanko asettaa etelässä olemisen kriteeriksi se, että se on etelässä vasta ohitettuaan eteläisen lakipisteen. Siis kohdan, jossa etelä virallisesti on.

Vähän niin kuin että onko kello kolme 14.55 vai vasta 15.00 -> ?

Riippuu van asiayhteydestä, kumpi kriteeri on "voimassa".

Mutta ei mennyt väärin ajattelusi, ei todellakaan :D

Mutta saisiko parveketta, johon aurinko ei enää kello 12 paista markkinoida eteläparvekkeena? Se oli ehkä pointtini.

Vierailija
34/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata kattilaa soimaa musta kylki kummallakin.

Jos junaradoista päätellään ilmansuunnat.

Kun lähden junalla etelään, junanradat menevät kyllä länteen, ei etelään.

Ja mistäköhän johtuu ettei jotkut erota ilmansuuntia?

Ihan vain siitä, ettei heillä ole suuntavaistoa, ihan samalla tavalla, kuin joillakin ei vain ole hienotunteisuutta tai tyylitajua, sävelkorvaa, musiikkitajua, ajantajua, tekstitajua jne. vaan ihminen on syntynyt omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Jo pelkästään syntymä on hyvin epätasa-arvoinen ja ne mitkä pelikortit satumme saamaan, niillä on vain elettävä.

Vierailija
35/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee tajusin siis :D En silti usko, että pystyisin ikinä päättelemään tuota itse. Minulla ei ole diagnosoitua hahmotushäiriötä, mutta esimerkiksi oikean ja vasemman erottaminen on minulle sen verran haastavaa, etten kykenisi ikinä ajamaan autoa. Enkä tosiaan löydä ulos esimerkiksi kauppakeskuksista.

Minua auttaa ajatus, että aurinkokin kiertää kellotaulun 24 tunnissa. Jos se on kello 12 etelässä ja 6 tunnein välein aina seuraavissa pääilmansuunnissa (itä-etelä-länsi-pohjoinen-kierrolla, kuten se menee) niin aika helppo päätellä.

Vierailija
36/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiseus.

Lue naisten ja miesten aivojen eroista. Hyvät suunnistajat ovat aina muutenkin vähän miegekkäitä.

Bullshittiä. Avaruudellinen hahmotuskyky on hieman miehillä keskimäärin naisia parempaa, mutta se ei liity suuntavaistoon.

Naiset keskimäärin useammin suunnistavat maamerkkien, rakennusten ja toimintojen perusteella, miehet kadunnimien. Eli nainen voi sanoa, että aja tätä tietä, ja kun näet punaisen ratsastustallin, käänny vasemmalle. Mies sanoo, että aja tätä tietä 2,7 km, ja käänny Kurjenmäentielle.

Molemmat päätyvät perille.

Ja tuokin on bullshittiä yleistettynä. Ei naiset ja miehet aina lähellekään noin ajattele. Turhaa sukupuolen liittämistä asiaan, johon se ei merkittävästi liity.

Vierailija
37/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Niin no näinkin asia on. Se on sitten makuasia, katsooko sen olevan etelässä, vai voidaanko asettaa etelässä olemisen kriteeriksi se, että se on etelässä vasta ohitettuaan eteläisen lakipisteen. Siis kohdan, jossa etelä virallisesti on.

Vähän niin kuin että onko kello kolme 14.55 vai vasta 15.00 -> ?

Riippuu van asiayhteydestä, kumpi kriteeri on "voimassa".

Mutta ei mennyt väärin ajattelusi, ei todellakaan :D

Mutta saisiko parveketta, johon aurinko ei enää kello 12 paista markkinoida eteläparvekkeena? Se oli ehkä pointtini.

Nyt tunnen itseni suunnattoman fiksuksi kun hahmotuskykyni riitti tähän :D En tiedä miksi tällaiset asiat ovat minulle niin hankalia, koska minulla oli peruskoulussa ysin keskiarvo ja pääsin kyllä yliopistoonkin suuremmitta vaikeuksitta.

Vierailija
38/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juttuja Guttemberg projektista tai jostain, siinä vähän paremman sortin meysämies tutustui metsäsuomalaisiin Ruotsissa tämä oli siis ruotsalaisen eräkirjallisuuden aleksiskivi.

No nielenkiintoisia kirjoja joissa kuvataan metsästyksen ohella metsäsuomalaisten todella surkeaa köyhyyttä, mutta ihmetteli tämä mies että kun kysyi tietä johonkin, no tietä paljoa edes ollut, niin aina sanottiin mihin ilmansuuntaan piti kääntyä ja kuinka pitkään ei koskaan oikealle tai vasemmalle.

Lapsuudessani purjehdettin kesät ja merimerkit oli aluksi vain ilmansuuntien mukaan, se oli helppoa aikaa. Mutta kun itse ensimmäisiä kertoja olin 70 luvulla yksin veneellä oli tulleet vittumoisen tyhmät uudet merkit jotka piti ohittaa oikealta tai vasemmalta siitä riippuen minne päin oli menossa. Homma oli lateraaliviittojen tultua helppoa jupillekin, silloin kuin näkyi sekä vihreä, että punainen viitta niin ajettiin vain niiden välistä.

Kun yksittäinen punainen tai vihreä viitta vain näkyi eikä ollut merikorttia, josta olisi nähnyt kulkusuunnan niin piti ajaa siihen viittaan lähes kiinni kummalta puolelta tahansa koska on yleensä merellä joku toleranssi vaaralliseen kohteeseen.

En itse voi ymmärtää ihmisiä jotka on täysin sokeita ilmansuunnille. Yleensä ei tule ilmi mutta asuntoesittelyissä olen kuullut ihmisten kyselevän ilmansuuntia ja välillä niin paljon pieleen, että välittäjän on pitänyt todella pitää kieli keskellä suuta ettei olisi heti entinen asiaskas.

Suomalaiset vielä minun sukupolvi menimme autolla tuntemsttomaan metsään ja hajaannuimme poimimaan marjoja kukin omalle suunnalleen ja sovittiin kahvipaussi autolla tietyn ajan kuluessa ja sitten tietaisimme mistä suunnasta marjaa löytyi ja miten paljon, olisiko parempi että kaikki menee sinne.

Ei ollu mulla ikää ainakaan kahtatoista vuotta eikä karttaa eikä kompassia saati älypuhelinta gps-karttoineen. Hyvin pärjäsimme pienempänä marjassa piti aina välillä huutaa ja jos ei kuulunut vastausta lähdimme paluu jälkiemme huhuillen niin kauan kunnes vastaus kuului.

Ilmansuunat ovat minullekin täysin luonnollinen asia, mutta jotenkin ihmetyttää että Länsi-Suomi on ihan muualla kuin Suomen läntisimmässä osassa eli käsivarren Lapissa

Vierailija
39/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti uskot ap. junaratojen näyttävän ilmansuunnat?

Ei se suinkaan junaliikenne noin toimi.

Vierailija
40/95 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta joku aika sitten, että minulla on ollut Berliinin ilmansuunnat vuosikymmeniä 180 astetta väärin päin. Jos siis olisi pitänyt osoittaa pohjoiseen, olisin osoittanut etelään. Ja Kuopion kartta on jostain syystä ollut mielikuvissani 90 astetta väärässä asennossa. Helsingin keskustan länsiosassakin on ilmansuuntien osoittaminen minulle aika vaikeaa. Siellä vaikuttaa se, että ruutukaavan koordinaatisto muuttuu siellä eri suuntaiseksi kuin rautatieaseman ja senaatintorin seutuvilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi