Pariskunnan ruokamenot 300€/kk
Joskus nuorena ja köyhänä pidettiin kirjaa ruokamenoista, mutta tapa jäi jo viime vuosituhannelle. Olen joskus miettinyt, että paljonko kauppaan todellisuudessa menee. Eilen huomasin, että kun sain S-bonus-ilmoituksen, siitä näki ostonsa kuukausittain. Käymme lähes aina samassa kaupassa, joten satunnaiset ostot K-kaupassa tai Stoccalla ei laskelmaa juuri sekoita.
Selvisi, että kahden aikuisen yhteiset ruokamenot ovat hieman yli 300€/kk. Tiesin meidän olevan taloudellisia, mutta silti summan pienuus yllätti. Olisin odottanut noin 500€/kk summaa.
Mitenkäs teillä muilla?
Kommentit (142)
noin 25-30 e päiväss mun ruokakulut. Ei ole niin justiinsa :)
Ruokaan menee 500€/kk, taloudessa kaksi aikuista. Käydään tosin vielä Lidlissä, S-marketissa käydessä summa oli 600€.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Moni unohtaa ruokakuluista työpaikkaruokailun joka on kuitenkin suuri osa ruokailuista.
Mitä te syötte noin suurilla ruokamenoilla? Olen se 4hlö/300 e /kk. En käy lähes lainkaan normaalissa ruokakaupassa, yleensä ostan torilta kalaa ja kasviksia yms. Joskus kauppahallista lihaa.
Mä en varsinaisesti syö työpaikkaruokalassa. Minulla on ateriaetu, lounaani ei maksa minulle oikeastaan yhtään mitään.
Meillä nelihenkinen perhe + opiskelija käy välillä kotona syömässä, 2 kissaa. Ruokakauppaan menee n. 600e kuukaudessa. Kissanruoka ja hiekka on mukana, samoin kaupasta ostettavat hygieniatuotteet joihin menee keskimäärin 30e kuukaudessa. Minusta 600e kuukaudessa ei ole paljon kahden teinipojan taloudessa.
Eihän toi pidä paikkansa, koska ap:n pariskunnalla menee työpaikkaruokailuun tuon lisäksi vähintään 90 € , enemmänkin (vaimon ateria arkena päivittäin 4,80 €).
Joku muu ottaa eväät ja se on lisää ruokalaskuun. Jos ottaa edellisen päivän ruokaa, niin ei siitä isoja summia toki tule. Mutta jo sekin, että syö työpaikkalounaan lounasravintolassa, niin siitä saa aika ison osan päivän energiantarpeesta ja kotona tehtävä ruoka voi olla jotain pientä. Kun itse syön lounasravintolassa, en illalla oikeastaan tartte enää ruokaa, riittää ihan joku jugurtti tai voileipä. Tai vaikka salaatti. Kuitenkin lounas meillä maksaa sen löhes kympin, niin jos kätevästi unohdan sen kustannuksen, niin ruokalasku on tosi pieni.
Itse teen kumpaakin. Joskus syön lounasravintolassa, joskus on eväät ja joskus ei ehdi syödä ollenkaan ja sitten on illalla kamala nälkä ja voisi syödä hevosen.
Mitä ihmettä, tuoko muka nuukaa?
Meillä yksi aikuinen, kaksi alakouluikäistä hyvin syövää poikalasta, ja kaksi lemmikkiä. Ruokamenot noin 200e/kk, eikä meillä edes nuukailla mistään! Minä en syö punaista lihaa ollenkaan, mutta lapset syövät, joten toisinaan joudun tekemään itselleni eri ruokaa kuin lapsille, silti ruokalasku pysyy ihan iisisti jopa alle 200e/kk, kun ruokamenoihin ei oteta mukaan muita tarvikkeita, kuten wc- ja hygieniatuotteita. Miten hitossa kaksi ihmistä saa menemään noin paljon rahaa pelkkään ruokaan? Mitä te oikein syötte? Eineksiä? Meillä syödään kunnon kotiruokaa, ja kaikki ne ruokaostokset, jotka vain Lidlistä löydetään, hankitaan sieltä. Lidlistä saa viikon ruuat noin 40 eurolla, kun esim. Cittarissa sama määrä ruokaa maksaa 60-70e, vaikka on Plussa -kortti.
No kyllä 150e per nuppi syö jo tosi hyvin. Miten joku voi tuota pitää nuukana, siksikö kun ei syödä mitään sisäfileitä tai valmisruokia?
Meillä menee ruokakauppaan n.1000€/kk ja siihen kuuluu kaikki paperit, pesuaineet yms. Se on n.160€/hlö, että aika normaali summa taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron meidän kauppalistaa (perhe 800€/kk):
Maitoa noin 15 litraa yhteensä / vko (tavallista ja laktoositonta)
Rahkaa noin 20 prk/ vko
Munia
Kanasuikaleita
Jauhelihaa
Tonnikalaa
Kevytruokakermoja
Pastaa, täysjyvä
Riisiä (ei joka vko)
Leipää muutama paketti, täysjyvää
Kalkkunaleikettä
Margariinia (Flora yleensä)
Tomaattia, kurkkua, vihersalaattia (jäävuorisalaatissa ei ravintoarvoja), omenaa, mandariinia us kilo, banaaneja us kilo, välillä pari avokadoa, välillä rasia viinirypäleitä
Perunoita pari pussia/ vko
Bonne-mangososetta
Jogurttia noin 2 litraa/vko
Pakastemustikoita smoothieen pari pussia/ vko
Fetajuustoa
Kahvia (Juhla mokka tai Pressa)
Lisäksi vessapaperia ym talouskamojaTiedän että syömme kalliisti jonkun mielestä. Silti, jos työssä käy ja kokee monipuolisen ruuan tärkeänä, voi siihen mielestäni satsatakin.
Maitoa 2 litraa päivässä? Teetkö lettutaikinan joka päivä vI mihin tuollaisen määrän maitoa saa kaadettua? 10 lasta?
Vierailija kirjoitti:
Rahkaa noin 20 prk/ vko
Munia
Kanasuikaleita
Jauhelihaa
Tonnikalaa
Kevytruokakermoja
Pastaa, täysjyvä
Riisiä (ei joka vko)
Kalkkunaleikettä
Tomaattia, kurkkua, vihersalaattia (jäävuorisalaatissa ei ravintoarvoja), omenaa, mandariinia us kilo, banaaneja us kilo, välillä pari avokadoa, välillä rasia viinirypäleitä
Bonne-mangososetta
Fetajuustoa
Lisäksi vessapaperia ym talouskamojaTiedän että syömme kalliisti jonkun mielestä. Silti, jos työssä käy ja kokee monipuolisen ruuan tärkeänä, voi siihen mielestäni satsatakin.
Kuinka monta teitä on? Tuosta ruokalistasta ei kyllä saa mitenkään 800 euroa jos perheenne on nelihenkinen. Vaikka kaikki olisivat aikuisia, niin silloinkin tuo 800 euroa olisi jokseenkin ylimitoitettu. Noista marjoista ja fetajuustosta voi toki jonkin verran hintaa kertyä jos käytätte niitä jatkuvasti paljon.
Itselläni menee 60-80 euroa kuukaudessa.
Yleensä menee noin 3000e/kk. Hyvä palkkaisena on turha elää niukasti. Heittää sitten pois jos ei maistukkaan.
Hullunhämmästynyt kirjoitti:
Meillä yksi aikuinen, kaksi alakouluikäistä hyvin syövää poikalasta, ja kaksi lemmikkiä. Ruokamenot noin 200e/kk, eikä meillä edes nuukailla mistään! Minä en syö punaista lihaa ollenkaan, mutta lapset syövät, joten toisinaan joudun tekemään itselleni eri ruokaa kuin lapsille, silti ruokalasku pysyy ihan iisisti jopa alle 200e/kk, kun ruokamenoihin ei oteta mukaan muita tarvikkeita, kuten wc- ja hygieniatuotteita. Miten hitossa kaksi ihmistä saa menemään noin paljon rahaa pelkkään ruokaan? Mitä te oikein syötte? Eineksiä? Meillä syödään kunnon kotiruokaa, ja kaikki ne ruokaostokset, jotka vain Lidlistä löydetään, hankitaan sieltä. Lidlistä saa viikon ruuat noin 40 eurolla, kun esim. Cittarissa sama määrä ruokaa maksaa 60-70e, vaikka on Plussa -kortti.
Kirjoitin tuolla jo, että emme juuri syö eineksiä ja että summassa on mukana hygieniatuotteet. Enkä mielestäni kehunut, että erityisesti nuukailisimme. Mutta kaikkeahan voi omista lähtökohdistaan päivitellä.
Minkään tutkimuksen mukaat et saa 65€:n ruokia Lidlistä 40€:lla.
Kai tuo pieniruokaisilla, kevyttä työtä tekevillä aikuisilla on ihan normaali ruokabudjetti. Mutta päälle kun lisää yhden teinin, niin lasku melkeinpä tuplaantuu. Näin ainakin meillä. Tytär urheilee aktiivisesti ja muutenkin on erittäin suuri energiankulutus. Koulussa syö toki lounaan, mutta silti kotona kaksi lämmintä ateriaa. Lisäksi evästä kouluun ja runsaat välipalat kotona. Yleensä ruokaostoksista n. 3/4 on hänen ruokiaan. Pakko on tehdä kahdet ruoat, kun tytär on vegaani. Sinänsä ruokalasku pieneni ehkä n. 50 €/kk siinä vaiheessa kun hän jätti lihan ja maitotuotteet pois.
Täällä opiskelijapariskunnalla menee joku n. 300e kuussa, plus opiskelijaruokailut. Enemmänkin saataisiin menemään, mutta jossain pitää sentään säästää :) Tahtoisin ostaa luomulihaa, mutta ehkä valmistuneena pystyy sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahkaa noin 20 prk/ vko
Munia
Kanasuikaleita
Jauhelihaa
Tonnikalaa
Kevytruokakermoja
Pastaa, täysjyvä
Riisiä (ei joka vko)
Kalkkunaleikettä
Bonne-mangososetta
Fetajuustoa
Maitoa 2 litraa päivässä? Teetkö lettutaikinan joka päivä vI mihin tuollaisen määrän maitoa saa kaadettua? 10 lasta?
Meillä ei käytetä maitoa ruokajuomana ja silti menee ainakin 1,5l päivässä neljälle hengelle. Lapsista toinen juo yleensä yhden muumimukin (2,5dl) laimeaa lämmintä kaakaota aamulla, toinen kaksi mukillista, me vanhemmat laitamme maitoa kahviin. Niinpä aamupalalla kuluu jo 1l. Sitten kuluu 0,5-1l loppupäivästä kahvimaitoa, iltapalalla kaakaoon tai puuroon ja välillä ruoanlaittoon. Leivontaan kuluu yleensä 2l/vk.
Mulla menee noin 150 yhdelle hengelle, siinä tosin on päivittäinen arkilounas työpaikalla (6e/pv). Arkena en laita muuta ruokaa, kuin että syön aamiaisen ja kotoa tultua jonkun leivän päällisineen + hedelmiä. Kaupassa käyn 2-3 krt viikossa ja silloin menee noin 20-25e/kerta (em. pikkulisät + viikonlopun ruoka, muutama saunaolut). Eli kuukaudessa
22 x 6 = 132
muut 200-260
=======
noin 330-390 e/kk
Aloittaja kirjoitti:
Hullunhämmästynyt kirjoitti:
Kirjoitin tuolla jo, että emme juuri syö eineksiä ja että summassa on mukana hygieniatuotteet. Enkä mielestäni kehunut, että erityisesti nuukailisimme. Mutta kaikkeahan voi omista lähtökohdistaan päivitellä.
Minkään tutkimuksen mukaat et saa 65€:n ruokia Lidlistä 40€:lla.[/quote]
Mikään tutkimus ei ota huomioon ostoksia yksilön tarpeista nähden. Mun ruokakori maksaa cittarissa helposti 65e mutta samat jutut saan Lidlistä 40 eurolla. Katsopa se riippuu ihan siitä mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee noin 150 yhdelle hengelle
^enemmän (ainakin)
Ruokamenot eivät taida korreloitua palkkatason kanssa. Me ollaan se nelihenkinen perhe/ 300 e/ kk. Tulot ovat yli 10 000 (verojen jälkeen) kuukaudessa. Ei kitkutella. Toki ei maitotuotteita eikä viljoja, sokeria, prosessoitua ruokaa syödä mutta eihän kukaan joka nykyään osaa ajatella omilla aivoillaan noita syö. Perusruokaan ei paljon rahaa mene ja vesi janojuomana joka tilanteessa. Joskus sitä tulee makeutettua hedelmämehulla (suoraan hedelmästä).
Kyllä mulla menisi paljon enemmän ruokaan jos ei tarttisi yhtään miettiä. Ihan hassu ajatus ettei menisi. Tuore suomalainen kala, kuten kuha tekisi vahvan paluun viikottaisiin ruokiin. Hedelmiä voisi ostaa ihan just mitä mieli tekee ja marjoja tuoreena ympäri vuoden. Ostaisin tiskistä ihania leikkeleitä ja juustoja. Leivät vaikka leipomosta kotiin tuotuna. Jauheliha olisi aina paistijauhelihaa ja ostaisin possunjauhelihan sitten erikseen. Söisin naudan sisäfilettä ja katkarapuja useammin. Syksyllä ostaisin tuoreita rapuja. Mitähän vielä. Ruokalasku olisi helppo kolminkertaistaa syömättä määrällisesti enempää.