Pariskunnan ruokamenot 300€/kk
Joskus nuorena ja köyhänä pidettiin kirjaa ruokamenoista, mutta tapa jäi jo viime vuosituhannelle. Olen joskus miettinyt, että paljonko kauppaan todellisuudessa menee. Eilen huomasin, että kun sain S-bonus-ilmoituksen, siitä näki ostonsa kuukausittain. Käymme lähes aina samassa kaupassa, joten satunnaiset ostot K-kaupassa tai Stoccalla ei laskelmaa juuri sekoita.
Selvisi, että kahden aikuisen yhteiset ruokamenot ovat hieman yli 300€/kk. Tiesin meidän olevan taloudellisia, mutta silti summan pienuus yllätti. Olisin odottanut noin 500€/kk summaa.
Mitenkäs teillä muilla?
Kommentit (142)
kirjoitti:
Meillä menee n. 450e/kk + työpaikkaruokailuun 150 e.
Syödään tuoretta kalaa: lohta, nieriää, siikaa, muikkuja n. 3 krt viikossa. Lisäksi rahaa uppoaa avokadoihin, hedelmiin, tuoreisiin yrtteihin, juustoihin, viikonloppuisin hyvään lihaan, erikoismakkaroihin, tuoremehuihin yms. Ei pihistellä vaan ostetaan mitä lystätään. Syödään tosin arkena myös edullisia perusruokia kuten linssipataa tai kasvissosekeittoa eli ei mitenkään tarkoituksellisesti syödä vain kallista.
Näinhän sitä pitäisikin syödä.
Itsekin tykkään erilaisista salaateista ja laitan niihin sekaan monesti juustoja, melonia, viinirypäleitä, mansikoita jne.
Syödään edullisiakin ruokia usein, kuten perunoita ja kastiketta, riisi-kanavuokaa ym.
Ei tuo ole mikään pieni ruokameno, vaan ihan tavallinen. Valtaosalla ei mene tuota enempää tavalliseen ruokaan, mutta he vain valehtelevat itselleen, että menee. Todellisuudessa rahaa uppoaa ihan muihin juttuihin ja valitetaan ruuan kalleudesta.
Itse olen yksin asuva mies ja minulla menee ruokaan kuukaudessa noin 100-150 euroa, eikä tarvitse nuukailla yhtään. Tietenkin ostan halvinta hyvää, enkä käytä tarpeettomia määriä kalliita raaka-aineita. Roskiinkin menee paljon tavaraa, joten voisi vieläkin säästää.
Tarkistin verkkopankista (Danske Bankin mobiilisofta lajittelee kätevästi korttiostot kategorioihin, niin voi katsoa helposti kuukausittain mihin rahat menevät). Ruokakauppaan (Lidl) menee kuukaudessa tässä yhden hengen taloudessa 150-200e/kk ja opiskelijalounaisiin (halpoja, hinta 0,9e tai 2,6e/kerta) n. 30-40e/kk.
toisilla menee kuukaudessa kymppitonni....
http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-2000000903312.html
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisihenk.perheen ruokamenot on 400€/kk. Eli aika suhteellista tuo teidän summan 'pienuus'. Ja aika kadehdittavaa ettei ole oikeati tarvinnut edes laskea paljonko menee ruokaan.
Tilastokeskus tietää kertoa, että nykyisin ravintomenot vievät Suomessa noin 10% talouden nettotuloista. Minusta se ei keskimäärin ole kovin paljon verrattuna siihen, miten kalliista ruuasta Suomessa valitetaan.
Enemmän menisi jos ihmisillä olisi vara laittaa ruokaan enemmän rahaa.
Jos talouden nettomenoista keskimäärin 90% menee muuhun kuin ruokaan, niin luulisi siitä vähän riittävän lisää ruokaankin. Tietysti on köyhiä, mutta suurin osa ihmisistä ei ole. Yhden ulkomaanmatkan hinnalla ostaa aika paljon ruokaa.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisihenk.perheen ruokamenot on 400€/kk. Eli aika suhteellista tuo teidän summan 'pienuus'. Ja aika kadehdittavaa ettei ole oikeati tarvinnut edes laskea paljonko menee ruokaan.
Tilastokeskus tietää kertoa, että nykyisin ravintomenot vievät Suomessa noin 10% talouden nettotuloista. Minusta se ei keskimäärin ole kovin paljon verrattuna siihen, miten kalliista ruuasta Suomessa valitetaan.
Jos talouden nettomenoista keskimäärin 90% menee muuhun kuin ruokaan, niin luulisi siitä vähän riittävän lisää ruokaankin. Tietysti on köyhiä, mutta suurin osa ihmisistä ei ole. Yhden ulkomaanmatkan hinnalla ostaa aika paljon ruokaa.
Ei ole yhtään täysivaltaista suomen kansalaista, jolla ei olisi varaa ruokaan. Korostan, ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti menisi. Muuttaisitko itse ruokalutottumuksesi täysin jos saisit lottovoiton? Minä ainakin söisin täsmälleen samalla tavalla, paitsi ravintolassa syöminen varmasti lisääntyisi matkustelun seurauksena. Niin ja minä olen tosiaan toimeentulotuella oleva työtön tällä hetkellä.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 % minun nettotuloista on melko tarkkaan 100 euroa. Itse en tuolla hinnalla saa kuukauden ruokia, mutta näköjään pitää. Kiitos Kelan, kun lopetti yhden käyttämäni lääkkeen korvattavuuden eli ruokamenoista pitää siirtää joka kuukausi 20 euroa apteekkiin. Tai sitten lopetan lääkkeen käytön, joten onhan tuossa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti menisi. Muuttaisitko itse ruokalutottumuksesi täysin jos saisit lottovoiton? Minä ainakin söisin täsmälleen samalla tavalla, paitsi ravintolassa syöminen varmasti lisääntyisi matkustelun seurauksena. Niin ja minä olen tosiaan toimeentulotuella oleva työtön tällä hetkellä.
Minä ainakin muuttaisin, mutta en täysin. Leipä-, juusto-, liha-, hevi- ja maitohyllyltä löytyisi paljonkin nykyistä enemmän vaihtoehtoja. Ostaisin kesällä joka kauppareissulta lähiseudun luomumansikoita. Nyt en raski, kun puoli kiloa maksaa 5-6 euroa. Kauppalasku varmaan kaksinkertaistuisi vaikka määrä pysyisi samana.
Meillä n. 250e/kk kahdelta hengeltä.
Emme osta vedellä jatkettuja elintarvikkeita, lisäämme veden ruokaan itse!
Kananmuna keitettynä tai paistettuna jokapäivä. La ja to on minimienergiapäiviä, jolloin emme syö lämmintä ruokaa vaan rahkaa,pähkinöitä, puuroa,banaanin, rusinoita.
Lisäksi ostamme mahd paljon -50% ruokaa
Kummallista että Suomen kansalaiset ovat leipäjonossa mutta ei-kansalaisille tarjoillaan valmis lämmin ruoka kahdesti päivässä
Ihan hyvä budjettihan tuo on.
Mä asun yksin ja mulla menee n. 60 euroa /viikko.
Ja syön terveellisesti. Paljon kasviksia, kanaa ja kalaa, vähän hiilareita ja punaista lihaa.
Teen lähes kaiken ruuan itse ja pakastan paljon.
En mielestäni joudu tinkimään mistään.
Meillä menee n.150e kuussa, kahden aikuisen+ yhden koiran taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee n.150e kuussa, kahden aikuisen+ yhden koiran taloudessa.
Eikun VIIKOSSA! :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee noin 400 e/kk tai joskus jopa vähän yli. Haluaisin päästä halvemmalla mutta joudun ostaa itselle esim. leivät gluteenittomana + joskus gluteenittomia jauhoja tms. Kotiruokaa syödään, eineksiä tosi harvoin, ehkä kerran kuussa. Ulkona ei syödä juuri ollenkaan. Varmaan halvemmalla pääsisi myös jos syötäis enemmän esim. kasvisruokaa, mutta miehestä ei ole kasvissyöjäksi:)
Leipä ei ole mitenkään pakollista joten sen voi jättää kokonaan veks, gluteenitonta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkalounaisiin kuluu kahdelta jo noin 300€/kk. Moni jättää nämä menot pois ruokabudjetista puhuessaan.
Kaikki eivät käy lounailla. Itse en syö töissä mitään ja mieskin maksimissaan kerran kahdessa viikossa.
300-400 euroa menee,taloudessa 2 aikuista, 1 lapsi. Jos olisimme molemmat täysipäiväisesti töissä, menisi ruokaan taatusti enemmän rahaa.
Mulla menee parina viikonloppuna noin paljon ruokaan ja olen sinkku.