Miksi Suomen junaverkosto on paska?
Miettii nyt loogisisesti esim. Lahdesta et pääse suoraan Jyväskylään vaan käydään Helsingissä kääntymässä ja Tampereen kautta vaikka Lahdessa ollaan jo puoli välissä sekä Helsinki - Jyväskylä väli menis varmaan yli tunnin nopeemmin jos menis Lahden kautta. Sama myös Helsinki - Oulu, suoraan Lahteen josta Jyväskylään ja siitä nelostien vartta suoraan Ouluun. Nykysin Jyväskylästäkään kannata Ouluun junalla mennä kun lähtee joko Pieksämäelle tai Tampereelle ensin eli tunti, puolitoista ihan hukkaan kun pyöritään vaakasuunnassa ja samassa ajassa ollaan autolla poistuttu Keski-Suomesta pohjois puolelta.
Kommentit (5)
Ja suorat itä-länsi radat on maanpuolustuksellisesti riski. Niitä pitkin pääsee nopeasti miehittäjät ja paljon varusteita läpi koko Suomen.
Rataverkko palvelee lähinnä Helsinkiin/Helsingistä matkustavia.
Muilla ei ole väliä.
Siis poikittainratojen kehittäminen on jäänyt jälkeen
kannattaa ihan miettiä mitä suomi on suhteessa mihin tahansa muuhun maahan verrattuna jossa on toimiva junaverkosto:montako veronmaksajaa on per ratakilometri,montako matkustajaa on per ratakilometri, mitä maksaa radan rakentaminen kaikkine routasuojineen verrattuna vaikka keskiseen eurooppaan. Yhteinen nimittäjä näille kaikille on enemmän tai vähemmän raha
Mene bussilla sinne jyvääääskylääään.
Ei niitä ratoja kannata joka paikkaan vetää. Ja silloin 1800-luvulla kun niitä rakenneltiin, niin ei ihan voitu tietää, missä niitä nyt juuri tällä hetkellä tarvittaisiin.