5-vuotiaalle luettiin satua bussissa
Ihmettelin siinä, että miten tuon ikäinen ei jo lue itse vaan äiti luki hänelle. No jäin samalla pysäkillä pois ja näin heidän menevän kaupungin vuokrataloon. Ei oikein yllättänyt. Luettiinko teille lapsena, vaikka osasitte itsekin lukea?
Kommentit (65)
No ehkä kyse ei ollut siitä etteikö lapsi osaisi itse lukea. Jospa siitä äidistä ja lapsesta on kiva lukea yhdessä noin. Ja mikä ihmeen kommentti tuo vuokra-asuntojuttu oikein on? Jospa keskittyisit vaan omiin asioihisi, etkä ajattelisi vaan pahaa toisista.
Vierailija kirjoitti:
Ei 5-vuotias lapsi välttämättä osaa lukea vielä. Ja toisaalta paljon isommatkin lapset nauttivat siitä, että aikuinen lukee heille ääneen. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, asuuko perhe omistusasunnossa vai vuokra-asunnossa. Kuinka tyhmä ja pahantahtoinen ihminen oikein saa olla?
Kai nyt 5-vuotias osaa jo lukea? Itse opin 3-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin mm. Viisikko-kirjoja. Toki voi olla myös, että arvioin iän väärin. Hyvä pointti tuo, että lukutaitoisetkin kuuntelevat mielellään, kun joku lukee. Onhan niitä äänikirjojakin aikuisille, vaikka kaikki aikuiset osaavat lukea
Itse pidin vielä 10 vuotiaana siitä kun minulle luettiin ääneen.
Mitä äidin olisi pitänyt sitten tehdä?
Räplätä kännyä?
Ja tiedoksesi: useimmat viisivuotiaat eivät osaa lukea.
Tiedän, että provo, vastasin nyt kuitenkin...
Mun lapset on 12 ja 14 jq he tykkää kun heille luetaan. Samoin tätini 86 vee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä äidin olisi pitänyt sitten tehdä?
Räplätä kännyä?
Ja tiedoksesi: useimmat viisivuotiaat eivät osaa lukea.
Tiedän, että provo, vastasin nyt kuitenkin...
En tiedä. Tuntui vaan vähän hassulta koko tilanne, kun oon tottunut siihen, että tuon ikäiset lukevat itse.
Ei osaa minun kohta 7-vuotiaani lukea. Ehkä tuo oli äidiltä jokin vastaisku muita aikuisia kohtaan. Ehkä häntä kyllästytti jatkuva arvostelu; milloin lapsi on tabletilla/puhuu liikaa/liian vähän/tuijotti muita/tms. josta taas olisi voitu syyttää nykyajan vanhempia kun ei osata kasvattaa.
Onkin hyvä ajatus, taidan ottaa käyttöön. Ja meillä siis luetaan kotona iltasadut joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin vielä 10 vuotiaana siitä kun minulle luettiin ääneen.
Mä tykkään vieläkin
-N54
Siinä on jokin ihan läheisyyden tunne, kun joku lukee ihan mitä tahansa ääneen. Varsinkin jos lukee jotain kaunokirjallista aineistoa -- runoja vaikka...
Mä kuuntelen äänikirjoja yhä. Ikää 42 ja omistusasunto.
Luen 8-luokkalaisille, luin myös isommille veljilleen vielä ysilläkin. Kaikki ovat lukeneet tosi paljon, usealla kielellä. Esim. Potterit ensin suomeksi ja vitosesta alkaen englanniksi. Luen ääneen myös työssäni taatusti lukutaidon omaaville.
Ihanaa! Mä piristyn aina kun näen jossain vanhempia lukemassa lapsilleen. Opin lukemaan 4-vuotiaana mutta siitä huolimatta lapsuuden lentomatkat Suomeen meni osittain äitini lukiessa minulle ja osittain itse lukien. Se oli meidän oma juttu ja sai aikaan pitkäaikaisen kiinnostuksen kieltä ja kirjallisuutta kohtaan. Lämmittää sydäntä kun ihmiset vielä lukevat lapsille.
Ihmettelisit myös itseäsi, miksi on tarve lokeroida?
Mulle luettiin vaikka osasin jo lukea. Se oli tapa olla yhdessä vanhemman kanssa.
Joo se riippuu ihan asumismuodosta kuin äkkiä opit lukemaan. Oliko muuta?
Surullista, jos ap on jätetty selviämään yksin heti kun on oppinut jonkun taidon. Yleensä vanhemmat haluavat viettää aikaa ja jakaa kokemuksia lastensa kanssa.
Minä opettelin lukemaan nelivuotiaana juuri siksi ettei minulle kukaan lukenut. Omani eivät kyllä 5-vuotiaanakaan vielä lukeneet, ja luin heille joskus senkin jälkeen kun oppivat. Mutta sitten kyllä laiskistuin, ja kuuntelutin äänikirjoja, joita saattavat vieläkin kuunnella, vaikka varmaan liian isoja siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5-vuotias lapsi välttämättä osaa lukea vielä. Ja toisaalta paljon isommatkin lapset nauttivat siitä, että aikuinen lukee heille ääneen. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, asuuko perhe omistusasunnossa vai vuokra-asunnossa. Kuinka tyhmä ja pahantahtoinen ihminen oikein saa olla?
Kai nyt 5-vuotias osaa jo lukea? Itse opin 3-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin mm. Viisikko-kirjoja. Toki voi olla myös, että arvioin iän väärin. Hyvä pointti tuo, että lukutaitoisetkin kuuntelevat mielellään, kun joku lukee. Onhan niitä äänikirjojakin aikuisille, vaikka kaikki aikuiset osaavat lukea
Nyt kuule muistat väärin sen oman lukemisesi. Ei 5-vuotiasta sitäpaitsi kiinnosta vielä Viisikot, vaikka olisitkin osannut lukea. Tuo mielipiteesi kuulostaa kyllä aika asenteelliselta kaikinpuolin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin siinä, että miten tuon ikäinen ei jo lue itse vaan äiti luki hänelle. No jäin samalla pysäkillä pois ja näin heidän menevän kaupungin vuokrataloon. Ei oikein yllättänyt. Luettiinko teille lapsena, vaikka osasitte itsekin lukea?
Joo, tollasilla wt-vuokrataloasukkailla ei ole varaa kuin kirjoihin (ovatkohan vieläpä lainakirjoja kirjastosta!). Meiän kulttuuriperheen vesat käyttävät vain uusimpia iPadeja. Noloo, et joku kehtaa näyttää köyhyytensä julkisesti.
Mut mitä ap teit bussissa? Noilla bakteerisilla joukkokuljetusvälineillähän kulkee just vain tollanen kirjaa lukeva rupusakki...? Meiän maasturissa on padit takapenkillä vakiovarusteena.