5-vuotiaalle luettiin satua bussissa
Ihmettelin siinä, että miten tuon ikäinen ei jo lue itse vaan äiti luki hänelle. No jäin samalla pysäkillä pois ja näin heidän menevän kaupungin vuokrataloon. Ei oikein yllättänyt. Luettiinko teille lapsena, vaikka osasitte itsekin lukea?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä äidin olisi pitänyt sitten tehdä?
Räplätä kännyä?
Ja tiedoksesi: useimmat viisivuotiaat eivät osaa lukea.
Tiedän, että provo, vastasin nyt kuitenkin...
En tiedä. Tuntui vaan vähän hassulta koko tilanne, kun oon tottunut siihen, että tuon ikäiset lukevat itse.
Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, että sinä, perheesi ja lähipiirisi olette poikkeuksellisen lahjakkaita, sivistyneitä ja älykkäitä. Mitä muuten teet täällä av:lla? Eikö sinun pitäisi olla kaltaisiesi seurassa pikkulasten lukutaidottomuutta päivittelemässä?
Siis OMG, onko Suomessa todella vielä lapsia, jotka eivät lue 5-vuotiaina? Ehkä lapsi oli kehitysvammainen.
Meidän 5- vuotias aloitti juuri toista osaa Tolstoin Sodasta ja rauhasta.
Nää on varmaan näitä kotona hoidettuja eivätkä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta nauttiva. Huostaan pitäis tollasista perheistä lapset ottaa kun eivät opeta lapsille perustaitoja.
Mitä ton ikäinen ylipäätänsä tekee bussissa äidin kanssa??? Kyllä meillä lapset ovat tuon ikäisinä kulkeneet jo ihan yksin matkansa... härregyyd tätä nykyajan vanhemmuutta.
Musta se oli ihan parasta kun mulle luettiin, vaikka osasinkin jo lukea. Parempi se on kun että äiti antais tabletin muksulle kouraan ja youtubesta littlest pet shoppia pyörimään. Vai mikä tässä nyt on ongelma? Äiti ja lapsi viettää aikaa keskenään. Ihme provo taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5-vuotias lapsi välttämättä osaa lukea vielä. Ja toisaalta paljon isommatkin lapset nauttivat siitä, että aikuinen lukee heille ääneen. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, asuuko perhe omistusasunnossa vai vuokra-asunnossa. Kuinka tyhmä ja pahantahtoinen ihminen oikein saa olla?
Kai nyt 5-vuotias osaa jo lukea? Itse opin 3-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin mm. Viisikko-kirjoja. Toki voi olla myös, että arvioin iän väärin. Hyvä pointti tuo, että lukutaitoisetkin kuuntelevat mielellään, kun joku lukee. Onhan niitä äänikirjojakin aikuisille, vaikka kaikki aikuiset osaavat lukea
Sitten sivistyksesi jäikin lopullisesti 5-vuotiaan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Siis OMG, onko Suomessa todella vielä lapsia, jotka eivät lue 5-vuotiaina? Ehkä lapsi oli kehitysvammainen.
Meidän 5- vuotias aloitti juuri toista osaa Tolstoin Sodasta ja rauhasta.
Höh, meidän 6-vuotias pitää käännöstä heikkotasoisena ja lukee sitä alkuperäiskielellä.
Tosin hän meneekin jo kouluun ensi syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5-vuotias lapsi välttämättä osaa lukea vielä. Ja toisaalta paljon isommatkin lapset nauttivat siitä, että aikuinen lukee heille ääneen. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, asuuko perhe omistusasunnossa vai vuokra-asunnossa. Kuinka tyhmä ja pahantahtoinen ihminen oikein saa olla?
Kai nyt 5-vuotias osaa jo lukea? Itse opin 3-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin mm. Viisikko-kirjoja. Toki voi olla myös, että arvioin iän väärin. Hyvä pointti tuo, että lukutaitoisetkin kuuntelevat mielellään, kun joku lukee. Onhan niitä äänikirjojakin aikuisille, vaikka kaikki aikuiset osaavat lukea
Siis täh? Minä luin 5-vuotiaana peräkkäin Darwinin Lajien synnyn (ei ollut suomennettu vielä silloin) ja raamatun. Siitä lähtien kirjoitin raamatun pienellä.
Oon syntyny 1992 ja kyllä mun ikäluokassa oli normaalia oppia lukemaan vasta ykkösluokalla, eli itsekin opin "vasta" 7,5-vuotiaana. Ei tietty epänormaalia ollut jos osas jo aiemmin, itse vanhimpana lapsena opetin nuoremmat sisarukset lukemaan ennen koulun alkua. En kyll silti lähtis olettamaan ett 5-vuotiaan pitäis jo osata lukea.
Mä luulin että vasta koulussa ekalla luokalla opetellaan lukemaan.. :o Oon nainen 24v
Vierailija kirjoitti:
5-vuotiaalle luettiin satua bussissa
Okei. Ja sinä pahoitit tästä mielesi koska...?
Miten tulee edes provona moinen ilkeily mieleen? Sulle ei ole luettu etkä osaa itse lukea. Jos olisit sivistynyt, et moisia laukoisi täällä.
Ei sinullakaan kovin hyvin mene jos viisikkoa luit 5 vuotiaana. Itse luin tuossa iässä mm. Sinuhe egyptiläisen.
Olen 28v ja pidän siitä kun mieheni lukee minulle. (Viimeksi tenttikirjaani.) Annettakoot asia anteeksi viisivuotiaalle :D
Kyllä mulle luettiin vielä kouluikäisenäkin, vaikka opin lukemaan 5-vuotiaana. Rakastin meidän yhteisiä iltasatuhetkiä.
Mulla oli vuotta nuorempi sisko ja 6 vuotta nuorempi pikkuveli ja äiti luki meille lapsille paljon satuja, kun oltiin lapsia. Mieleen on jäänyt, kun veli oli joku 6-7 -vuotias ja äiti luki hänelle satuja, niin me siskon kanssa oltiin siinä kuuntelemassa myös.
http://www.hameensanomat.fi/teema/320021-vielako-isollekin-lapselle-kannattaa-lukea-aaneen
Ja klikinsäästö; kyllä kannattaa. "Tutkimusten mukaan ääneen lukeminen hyödyttää vielä 13-vuotiastakin lasta, eikä siitä ole mitään haittaa myöhemminkään."
Voi raukat, ne siis jotka on niin'eteviä' ettei niille enää 5-vuotiaina lueta 😔
Meillä lapset pyysi vielä 10-vuotiainakin, että joskus äiti lukee - ja ovat siis nyt kaikki useamman laudaturin ylioppilaita ja yliopistoissa opiskelemassa, eli en usko että se, että heille on antanut ääneen lukemisen yhteisiä kokemuksia 'liian pitkään' on heitä ainakaan tyhmistänyt.