5-vuotiaalle luettiin satua bussissa
Ihmettelin siinä, että miten tuon ikäinen ei jo lue itse vaan äiti luki hänelle. No jäin samalla pysäkillä pois ja näin heidän menevän kaupungin vuokrataloon. Ei oikein yllättänyt. Luettiinko teille lapsena, vaikka osasitte itsekin lukea?
Kommentit (65)
AP rehvastelee lukutaidollaan, maassa, jossa lukutaitoisia on yli 90% aikuisväestöstä. Kehitysmaista muuttaneet eivät ole tuossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tää onkin provo, niin tunnen oikeastikin pari ap: n kaltaista tyyppiä, jotka ovat oppineet lukemaan 3-4-vuotiaina. Jumalauta että he muistavat siitä jatkuvasti kehua ja tunkea tiedon uusien ihmistenkin tietoisuuteen! Samoin heidän vanhempansa. Ihan kuin olisi jotain ylifiksuja molemmat, muita parempia. Todellisuudessa ovat sitten epäempaattisia ja itsekkäitä, ja voisin kuvitella tuon vuokratalonkommentinkin heidän suustaan tulevan. Tosi hyviä ihmisiä, hei, niin aikaisin jo lukemaankin oppivat!
Miksi olisi provo, jos itsekin tunnet kyseisenlaisia ihmisiä? Vieläpä useita
Minä opin aikaisin lukemaan, mutta silti olen vähän keskimääräistä tyhmempi. Luin pojille iltasatua vielä kouluikäisenä, vaikka molemmat osasivat lukea jo hyvin. He kuuntelivat äänikirjojakin pitkään. Itse luettuna ei kuule äänensävyjä.
Tämähän on trolli. Ei kai kukaan järjissään oleva ihminen oleta, että lukutaito kuuluu 5-vuotiaan ikätasoisiin taitoihin?
Jos tätä lukee joku, joka ei tunne 5-vuotiaan normaaleja ns. ikätasoisia taitoja, kerron varmuuden vuoksi, että 5-vuotiaat osaavat yleensä kirjoittaa ja lukea oman nimensä sekä tunnistavat kirjaimia, ehkä opettelevat aakkosia, mutta suurin osa 5-6-vuotiaista ei vielä lue itse etenkään kokonaisia satuja. Lisäksi monet, jotka siinä iässä "osaavat" lukea, pystyvät kyllä lukemaan kirjoitetut sanat oikein, mutta eivät välttämättä ymmärrä tai muista lukemaansa. Monet satukirjat on myös kirjoitettu tekstauksella, jota lapset oppivat yleensä vasta koulussa eli n. 7-vuotiaina.
Vaikka lapsi jossain vaiheessa alkaakin lukea itse, on erittäin tärkeää, että vanhemmat edelleen lukevat lapselle. Jos lapsi selviää lyhyestä sadusta itse, aikuinen voi lukea esim. pitkiä jatkokertomuksia iltasaduksi. Lapsen keskittymiskyky ei riitä lukemaan vaikkapa Astrid Lindgreniä. Jossain Katto-Kassisessa on pitkät luvut ja sivut täynnä pelkkää tekstiä. 7-8-vuotias ei todennäköisesti jaksa lukea sellaista keskittyneesti, mutta pystyy kyllä kuuntelemaan.
Vaikka tää onkin provo, niin tunnen oikeastikin pari ap: n kaltaista tyyppiä, jotka ovat oppineet lukemaan 3-4-vuotiaina. Jumalauta että he muistavat siitä jatkuvasti kehua ja tunkea tiedon uusien ihmistenkin tietoisuuteen! Samoin heidän vanhempansa. Ihan kuin olisi jotain ylifiksuja molemmat, muita parempia. Todellisuudessa ovat sitten epäempaattisia ja itsekkäitä, ja voisin kuvitella tuon vuokratalonkommentinkin heidän suustaan tulevan. Tosi hyviä ihmisiä, hei, niin aikaisin jo lukemaankin oppivat!