Ennen häirikköoppilaat olivat poissa kilttien oppilaiden ja riviopettajien parista, ei enää!
Kollegani tiivisti osuvasti, että ennen häirikköoppilaat olivat omissa oloissaan tarkkiksella. Nykyään he ovat muun luokan ja riviopettajien "ilona". Tätä se integrointi nykyään tarkoittaa. Kilttien ja kunnollisten oppilaiden oikeudet eivät ole ne, mitkä tässä painavat.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä tarkkisluokkia ole enää olemassa.
Nimim. Kiinnostunut lapsen isoäiti.
On, mutta niissäkin säästetään. Häirikköoppilaita yritetään tuoda muun luokan sekaan, niin että mukana on vaikka avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä tarkkisluokkia ole enää olemassa.
Nimim. Kiinnostunut lapsen isoäiti.
Pienryhmiä on olemassa, koulu voi suositella siirtymistä, mutta vanhempi saa päättää.
Lapsen luokan pisti sekaisin kolmen pojan poppoo. Ei mitään diagnooseja muuten vain kurittomia ipania, harrastivat muuten jääkiekkoa. Kun koulu vaihtui pojat hajautettiin eri luokkiin ja alkuperäisessä luokassa on nykyään ihan mukavaa, voi vastat tunneilla väärin eikä kukaan ivaile eli koko luokka osallistuu aktiivisemmin.
Monen varsinkin pojan pelastushan on tarkkis ollut. Tiedän noita jotka on tarkkiksen kautta päässeet elämässä eteenpäin. Se on fakta, että koululaitos ei tule koskaan soveltumaan jokaiselle.
Säästöt menee nykyään kaiken muun edelle koulumaailmassakin, puhutaan juhlapuheissa ihan mitä tahansa.
Tämä tasapäistäminen on mennyt aivan liian pitkälle. Kaikki nyt vaan eivät ole samalla lähtöviivalla. Lahjakkaat kärsivät. Pistetään opettamaan sitten niitä heikompia, kaikenmaailman integroitavia, häiriköitä, tulevaa vankilamateriaalia, kehitysvammaisia ja puolikielisiä. Vaikka olisi resurssit ohjata niitä eteenpäin.
Tunnen useamman perheen, jotka ovat muuttaneet vähintään osoitetietonsa tietylle seudulle, jotta lapsi saisi paremman koulun noin opiskelijamateriaalin suhteen. Kun ei vaan voi sanoa, että toiset ovat fiksumpia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä tarkkisluokkia ole enää olemassa.
Nimim. Kiinnostunut lapsen isoäiti.
Pienryhmiä on olemassa, koulu voi suositella siirtymistä, mutta vanhempi saa päättää.
Lapsen luokan pisti sekaisin kolmen pojan poppoo. Ei mitään diagnooseja muuten vain kurittomia ipania, harrastivat muuten jääkiekkoa. Kun koulu vaihtui pojat hajautettiin eri luokkiin ja alkuperäisessä luokassa on nykyään ihan mukavaa, voi vastat tunneilla väärin eikä kukaan ivaile eli koko luokka osallistuu aktiivisemmin.
Meillä oli ihan sama aikoinaan. Rehtoria ja kuraattoria myöten kaikki nostivat kädet pystyyn, kun sanottiin, ettei oppimisesta tule yhtään mitään noiden häiriköidessä. Opettajalle: "Jos et anna mulle kymppiä äidinkielestä, saat turpaan." Sellaisia velikultia. Nollaosaamistasolla. Aina sai pelätä, milloin lentää pulpetti tai tuoli niskaan toisen saadessa raivarin. Lopulta onneksi hajautettiin. Pahimman häirikön äiti vastusti.
Rikkaiden lapset eri kouluun vai ja duunareiden lapset häpeään?
Niiden heikompien lasten vanhemmat eivät tästä tietysti pidä, mutta miksi niiden jälkikasvun pitäisi olla riippakivenä estämässä muiden kehityskasvua? Aika itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Minä palauttaisin tarkkikset ja oppikoulu- kansakoulusysteemin. Tasokokeilla karsitaan osaava ja suorittava aines. Siinä tuottavuusloikkaa Sipilälle. Ei meillä ole pienenä kansakuntana varaa makuuttaa eri ainesta samassa luokassa liian pitkään.
Kyllä se on porvarin pennunkin hyvä tuntea sosiaalinen realismi ettei kuplassa kasva.
Itse joutui jo yläasteella kuuntelemaan viikonlopun rikokset ja panot. Kiinnosti takapenkin ihmisiä enemmän kuin opiskelu. Lisäksi ahdisteltiin. Tuollaisen pohjasakan kanssa pitäisi opiskella ja tähdätä tulevaisuuteen? Vaati aika perkeleen kovaa sisua. Ihan se koulumaailman arjesta selviytyminen. Se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palauttaisin tarkkikset ja oppikoulu- kansakoulusysteemin. Tasokokeilla karsitaan osaava ja suorittava aines. Siinä tuottavuusloikkaa Sipilälle. Ei meillä ole pienenä kansakuntana varaa makuuttaa eri ainesta samassa luokassa liian pitkään.
Kyllä se on porvarin pennunkin hyvä tuntea sosiaalinen realismi ettei kuplassa kasva.
Mutta ei liikaa.
Kannatan eriytettyä opiskelua, kokemukseni mukaan on turha tunkea luokkaan niitä, jotka jostain syystä eivät pärjää tai pysty keskittymään opiskeluun. Omaan ryhmään opiskelemaan omaan tahtiin itselleen sopivilla tavoilla.
Aika karua kommentointia joillakin täällä. "Fiksut ja huonompi aines". Eihän kyse ole lasten älykkyydestä vaan siitä että luokkiin saataisiin opiskelurauha. Häiriköivä oppilaskin hyötyisi pienryhmästä ja yksilöllisemmästä opetuksesta. Siellä hän todennäköisesti myös motivoituisi paremmin oppimaan. Muut lapset hyötyisivät ilmanmuuta siitä että häiriötekijät minimoidaan. Olen koulussa töissä ja näen jo ekaluokkalaisissa mihin tämä integrointi on johtanut. Samalla luokalla on sekä diagnosoituja että muuten vain kurittomia. Opet on voimattomia ja väsyneitä.Tässä muuten huomaa että esim. Diagnosoitu lapsi jolla voi olla oppimisvaikeutta ym. antaa paremman työskentelyrauhan kuin vain kurittomaksi kasvatettu lapsi. Näiden paikka oli ennenvanhaan tarkkiksella ja pienryhmissä. Nyt ne ovat normiluokisaa sekottamassa pakkaa. Tuntuu että vanhemmat ovat joissain tapauksissa kädettömiä / osaamattomia ja kuormitus päätyy opettajalle. Pienet ryhmät pitää ehdottomasti saada takaisin jokaisen lapsen opppimisen takaamiseksi.
Meidänkin 4. luokkalaisen lapsen luokassa ollut rauhaton poika joka saattaa kävellä tunnilla luokkaa ympäri, välillä on luokassa omalla paikallaan sermin takana.. Ajatelkaa..Sermi luokassa ja se eristäisi hiukan muka kun tyyppi ei pysy pulpetissa..Saa pelata kännykällä kesken tunnin tai katsoa yotubea tai sarjakuvia..
Ja arvaamaton repimään muita paidasta ja jonon kärkeen tönimällä agressiivisesti..
Äiti ei halua että siirretään erikoisluokalle..18 muuta kärsii
On myös niitä lapsia jotka ovat älyllisesti niin lahjakkaita ettei heitä edes voi siirtää erityisryhmiin.
Sillä säästetään, ettei ole erityisluokkia eikä avustajia. Sitäpaitsi häiriköitä on niin paljon, että niitä riittää joka luokalle vähintään yksi, ei missään riitä resursseja niin moneen erityisluokkaan erityisopettajineen. Muistan itsekin yläasteella, miten joku tietty luokka rellesti ja sai osan opettajista hulluiksi. Mutta minkäs teit, pakkohan heitäkin oli opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä säästetään, ettei ole erityisluokkia eikä avustajia. Sitäpaitsi häiriköitä on niin paljon, että niitä riittää joka luokalle vähintään yksi, ei missään riitä resursseja niin moneen erityisluokkaan erityisopettajineen. Muistan itsekin yläasteella, miten joku tietty luokka rellesti ja sai osan opettajista hulluiksi. Mutta minkäs teit, pakkohan heitäkin oli opettaa.
Surullisin kohtalo on niillä kunnon oppilailla, jotka joutuu olemaan tällaiaella luokalla.
Me vaihdettiin esikoinen toiseen kouluun koska väsyttiin siihen että sen jälkeen kun ensin oli notkunut siellä sotatantereella sen koulupäivän, me vanhemmat jouduttiin opettamaan se itse asia. Opetus junnasi, mitään ei kuullut, opettajat madalsivat tavoitteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palauttaisin tarkkikset ja oppikoulu- kansakoulusysteemin. Tasokokeilla karsitaan osaava ja suorittava aines. Siinä tuottavuusloikkaa Sipilälle. Ei meillä ole pienenä kansakuntana varaa makuuttaa eri ainesta samassa luokassa liian pitkään.
Kyllä se on porvarin pennunkin hyvä tuntea sosiaalinen realismi ettei kuplassa kasva.
Vaikutat juuri sellaiselta herranpelkoiselta, joka opettaa lapsilleen että "opiskelu on vaan herrojen ja porvareiden juttu. Meidän suvussa ei olla koskaan opiskeltu ja hyvin on pärjätty". Luulin, että noin ajattelevia ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika karua kommentointia joillakin täällä. "Fiksut ja huonompi aines". Eihän kyse ole lasten älykkyydestä vaan siitä että luokkiin saataisiin opiskelurauha. Häiriköivä oppilaskin hyötyisi pienryhmästä ja yksilöllisemmästä opetuksesta. Siellä hän todennäköisesti myös motivoituisi paremmin oppimaan. Muut lapset hyötyisivät ilmanmuuta siitä että häiriötekijät minimoidaan. Olen koulussa töissä ja näen jo ekaluokkalaisissa mihin tämä integrointi on johtanut. Samalla luokalla on sekä diagnosoituja että muuten vain kurittomia. Opet on voimattomia ja väsyneitä.Tässä muuten huomaa että esim. Diagnosoitu lapsi jolla voi olla oppimisvaikeutta ym. antaa paremman työskentelyrauhan kuin vain kurittomaksi kasvatettu lapsi. Näiden paikka oli ennenvanhaan tarkkiksella ja pienryhmissä. Nyt ne ovat normiluokisaa sekottamassa pakkaa. Tuntuu että vanhemmat ovat joissain tapauksissa kädettömiä / osaamattomia ja kuormitus päätyy opettajalle. Pienet ryhmät pitää ehdottomasti saada takaisin jokaisen lapsen opppimisen takaamiseksi.
Olen itsekin opettaja. Kaikesta muusta samaa mieltä, mutta taitotasossa ja älykkyydessä on eroja, mitä kasvukehitys ei kuro umpeen aina.
Eikö niitä tarkkisluokkia ole enää olemassa.
Nimim. Kiinnostunut lapsen isoäiti.