Miten ihmiset vielä tänäpäivänä alkavat käyttämään huumeita?
Luulisi jo kaikkien tietävän haitat ja hyvin todennäköisen riippuvuuden. Kaikki varmaan ovat myös nähneet mihin kuntoon huumeet vie ihmisen, niin miksi tulee senkin jälkeen halu kokeilla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Huumehan se alkoholikin ja siitä vahvimmasta päästä sillä erotuksella että laillinen. Eikä pilven pössyttely aiheuta riippuvuutta toisinkun alkoholi monilla aiheuttaa.
t. Pilven polttaja
'
Fyysistä riippumatta paja ei aiheuta, mutta kyllä se psyykkistä riippuvuutta aiheuttaa. Viina tosin aiheuttaa kovempaa psykologista riippuvuutta ja pahimmassa tapauksessa vahvan fyysisen riippuvuuden.
Päihderiippuvaiselle tosin kelpaa päihde kuin päihde. Ei ne ole koukussa mihinkään tiettyyn päihteeseen, vaan päihteisiin ja näille ihmisille pajauttelu on ongelmakäyttöä siinä missä juopottelu ja pirin tykittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei uskota enää sokeasti koulujen pelotteluvalistusta vaan otetaan itse selvää netistä. Iso osa huumeidenkäyttäjistä on satunnaiskäyttäjiä jotka eivät koskaan jää koukkuun.
Näin minäkin ajattelin, kun ensimmäisen kerran kokeilin huumeita. Taustalla oli kiusaamista, ulkopuolisuuden tunnetta ja masennusta. Sain uusia kavereita, joista osa käytti aineita. Sanoivat, että ei ekasta kerrasta voi jäädä koukkuun, pitää vain itse huoli, että ottaa vain bilettäessä. Ja niinhän se olikin. Otin ensin vain viikonloppuisin kun juhlin. Mitään fyysistä koukkua ei tullut. Mutta koska olo oli henkisesti niin paska, niin kaipasin sitä huumeiden tuomaa hyvää olotilaa. Se biletys ja se olotila tuntuivat olevan ainoita hyviä hetkiä elämässäni. Aloin siis ottamaan myös viikolla. Palkitsin itseni siitä, että olin jaksanut olla taas koulussa. Jotenkin huomaamatta käyttö lisääntyi. Päihdeongelman yksi oireista onkin, että kielletään olemasta koukussa. Ihan loppuun asti. Minä voin lopettaa koska haluan, en ole koukussa. Mä käytän vaan, koska mun on niin paha olla. Ja niinhän se olikin.
Se fyysinen koukku ei ole edes paha. Henkinen koukku on kaikista pahin. Ja se, että itselleen uskotellaan käytön olevan hallinnassa. Se paha olo, uteliaisuus, pakeneminen huonoa arkea ja todellisuutta saa ihmisen käyttämään aineita. Ne aineet itsessään eivät välttämättä ole se paha.
Tietenkin osa ihmisistä jää koukkuun, en mä sitä ole kieltänyt. Jos vetää päihteitä paskan olon korjaamiseksi niin koukkuun jääminen on varmaan vielä todennäköisempää. Tietenkin parasta on olla koskaan kokeilemattakaan päihteitä koska ei kukaan voi tietää jääkö joskus koukkuun mutta kyllä niitä viihdekäytössä pitäytyviäkin on oikeasti paljon.
Niin onkin, mutta vastasinkin kysymykseen, että miksi joku jää koukkuun. Sitähän tässä kysyttiin?
Koukkuun jää kun käyttää liian usein liian pitkän. Luulisi tuon olevan sanomattakin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorit? Viinassahan on julmettu määrä kaloreja ja muut epämiellyttävät sivuvaikutukset selviämisen hetkellä.
Kannabis lisää ruokahalua eli se ei todellakaan ole paino-ongelmista kärsivälle sopiva huume. Sen lisäksi kannabiksen käyttäjät käyvät hitaalla. Tulevaisuudessa vanhukset ovat entistä enemmän heitteillä eli silloin ihminen voi sekä käydä hitaalla että olla dementoitunut.
Suosittelet siis piriä? Sehän vie ruokahalun ja painokin putoaa kun koko ajan säätää jotain.
Elämäm kolu on kova näitten kommenttien perusteella 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei uskota enää sokeasti koulujen pelotteluvalistusta vaan otetaan itse selvää netistä. Iso osa huumeidenkäyttäjistä on satunnaiskäyttäjiä jotka eivät koskaan jää koukkuun.
Näin minäkin ajattelin, kun ensimmäisen kerran kokeilin huumeita. Taustalla oli kiusaamista, ulkopuolisuuden tunnetta ja masennusta. Sain uusia kavereita, joista osa käytti aineita. Sanoivat, että ei ekasta kerrasta voi jäädä koukkuun, pitää vain itse huoli, että ottaa vain bilettäessä. Ja niinhän se olikin. Otin ensin vain viikonloppuisin kun juhlin. Mitään fyysistä koukkua ei tullut. Mutta koska olo oli henkisesti niin paska, niin kaipasin sitä huumeiden tuomaa hyvää olotilaa. Se biletys ja se olotila tuntuivat olevan ainoita hyviä hetkiä elämässäni. Aloin siis ottamaan myös viikolla. Palkitsin itseni siitä, että olin jaksanut olla taas koulussa. Jotenkin huomaamatta käyttö lisääntyi. Päihdeongelman yksi oireista onkin, että kielletään olemasta koukussa. Ihan loppuun asti. Minä voin lopettaa koska haluan, en ole koukussa. Mä käytän vaan, koska mun on niin paha olla. Ja niinhän se olikin.
Se fyysinen koukku ei ole edes paha. Henkinen koukku on kaikista pahin. Ja se, että itselleen uskotellaan käytön olevan hallinnassa. Se paha olo, uteliaisuus, pakeneminen huonoa arkea ja todellisuutta saa ihmisen käyttämään aineita. Ne aineet itsessään eivät välttämättä ole se paha.
Tietenkin osa ihmisistä jää koukkuun, en mä sitä ole kieltänyt. Jos vetää päihteitä paskan olon korjaamiseksi niin koukkuun jääminen on varmaan vielä todennäköisempää. Tietenkin parasta on olla koskaan kokeilemattakaan päihteitä koska ei kukaan voi tietää jääkö joskus koukkuun mutta kyllä niitä viihdekäytössä pitäytyviäkin on oikeasti paljon.
Niin onkin, mutta vastasinkin kysymykseen, että miksi joku jää koukkuun. Sitähän tässä kysyttiin?
Lainasit minun kommenttiani joten ajattelin että vastauksesi oli vastaus siihen. Siksi kommentoin takaisin.
Niin joo. Olisi pitänyt tarkentaa, että olin sen kanssa samaa mieltä, mutta lisätä sitten myös oma näkemykseni ja kokemukseni asiaan. Että viihdekäyttäjiä on paljon ja kertoa sitten siitä, mikä ajaa käyttämään päihteitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukkuun jää kun käyttää liian usein liian pitkän. Luulisi tuon olevan sanomattakin selvää.
Kun ei ole. Vielä yhäkin on ihmisiä, jotka ajattelevat että kun kerran vetää essoa niin se on siinä. Eikä esimerkiksi kannabis aiheuta fyysistä riippuvuutta. Kysymys onkin siitä, mikä saa ihmisen vetämään sitä kamaa niin paljon, että jää koukkuun. Vetämään sitä, vaikka tietää että seuraavana päivänä pitäisi mennä töihin. Ei sitä fyysistä koukkua niin helposti synny. Harva sitä kukaan huvikseen huumeita käyttää, ainakaan niitä kovia aineita.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin siitä, mikä saa ihmisen vetämään sitä kamaa niin paljon, että jää koukkuun.
Niin yksilöllistä, ettei tähän ole mitään yleispätevää vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumehan se alkoholikin ja siitä vahvimmasta päästä sillä erotuksella että laillinen. Eikä pilven pössyttely aiheuta riippuvuutta toisinkun alkoholi monilla aiheuttaa.
t. Pilven polttajaEi ehkä fyysistä, mutta joillakin henkistä riippuvuutta. Minulla tuo porttiteoria piti paikkansa, mutta olenkin riippuvuuksiin taipuvainen persoona. Tykkäsin ihan liikaa olla pilvessä, koska siitä tuli niin kiva fiilis. Sitä samaa rentoa oloa, hyvänolon tunnetta ja luovia ajatuksia en saanut ilman sitä päihtymystilaa. Siksi minä koukutuin siihen. Alkoholista taas en ole koskaan ollut riippuvainen. Jännä juttu. En siis mitenkään halua moittia Kannabista. Se on oikein hyödyllinen oikein käytettynä, mutta turha puolustella ettei siihen kukaan koukutu.
Mä en oiken pilvestä mitään oloja saa. Kännissä toki muutamat sauhut kiva polttaa. Mut enemmin otan essoja ja pirii niistä saa euforisen olon. Sekä opiaatit ja bentsot hyvä compo siit tulee oiken rento olo.
t. viihdekäyttäjä
Oon luullut ettei opiaatteja ja bentsoja pitäisi käyttää yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Sieltähän nimenomaan huijareita löytyykin, netistä siis. Ihmettelen täysin samaa kuin ap. Vai väitätkö idiootti huumeista olevan mitään hyvää kellekään? Todella vaarallista käyttää. Vai, ootko jo itse lopettanut?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään ihmiset lihoo, joka paikassahan on varoituksia liikunnan puutteesta ja tietoa oikean ruokavalion hyödyistä ja välttämättömyydestä?
Ruokaa on sentään pakko syödä, lisäksi lihomiseen saattaa vaikuttaakin ihmisen bakteerikanta, ei se, miten paljon syö ja kolmannekseen ruoka voi sentään maistua hyvälle.
Jennie kirjoitti:
Miksi ihmiset vieläkin dokaa ja viinanhimo silmissä kiiluen reissaavat vaikka Latviaan asti alkoholistien kivalle shoppailulomalle, vaikka kaikki tietää jne.?
Kun se ei ole tiedon puutteesta kiinni. Ärsyttävä kysymys. Miksi kukaan harrastaa suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa VAIKKA TIEDETÄÄN? Miksi kaikki ei syö vain nyhtökauraa ja merilevää ja käy salilla? Miksi kaikki eivät ota muita huomioon?
Ap, siksi, että me ollaan ihmisiä.
Huumeiden kanssa on helppoa tehdä yksi päätös, ja se on se, etten ikinä käytä. Alkoholi sensijaan on myös osittain sivistysjuoma, en sano, että kaikille, mutta on siis mukana siinä, toisin kuin huumeet ja seksissa taas jossain määrin unohtuu järki kun himottaa, huumeet himottaa vasta kun olet kokeillut niitä, joten kokeileminenkin on täysin typerää.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäillä ihmisillä on tylsää. Niin ne tutkimuksissa väittää.
Älykäs tajuaa, ettei ikinä kannata ottaa ekaa kertaa, sillä siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
No esim ite voin ottaa subuu, essoja, pirii silloin tällöin ja en jää koukkuun.
Koukussa oot jo, jos et ole lopettanut. Ja tuskin pystytkään lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Pilven polttajaEi ehkä fyysistä, mutta joillakin henkistä riippuvuutta. Minulla tuo porttiteoria piti paikkansa, mutta olenkin riippuvuuksiin taipuvainen persoona. Tykkäsin ihan liikaa olla pilvessä, koska siitä tuli niin kiva fiilis. Sitä samaa rentoa oloa, hyvänolon tunnetta ja luovia ajatuksia en saanut ilman sitä päihtymystilaa. Siksi minä koukutuin siihen. Alkoholista taas en ole koskaan ollut riippuvainen. Jännä juttu. En siis mitenkään halua moittia Kannabista. Se on oikein hyödyllinen oikein käytettynä, mutta turha puolustella ettei siihen kukaan koukutu.
Mä en oiken pilvestä mitään oloja saa. Kännissä toki muutamat sauhut kiva polttaa. Mut enemmin otan essoja ja pirii niistä saa euforisen olon. Sekä opiaatit ja bentsot hyvä compo siit tulee oiken rento olo.
t. viihdekäyttäjä
Säälittävä ressukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi jo kaikkien tietävän haitat ja hyvin todennäköisen riippuvuuden. Kaikki varmaan ovat myös nähneet mihin kuntoon huumeet vie ihmisen, niin miksi tulee senkin jälkeen halu kokeilla?
Niitähän myydään koulujen pihoillakin. Hinnasto: kannabis 20€, kirjaintabletti 10€ ja kokaiini 60€.
Ja idiootit ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole. Vielä yhäkin on ihmisiä, jotka ajattelevat että kun kerran vetää essoa niin se on siinä. Eikä esimerkiksi kannabis aiheuta fyysistä riippuvuutta. Kysymys onkin siitä, mikä saa ihmisen vetämään sitä kamaa niin paljon, että jää koukkuun. Vetämään sitä, vaikka tietää että seuraavana päivänä pitäisi mennä töihin. Ei sitä fyysistä koukkua niin helposti synny. Harva sitä kukaan huvikseen huumeita käyttää, ainakaan niitä kovia aineita.
Ihan jo aivokemia, ihmisillä on eroja sellaisissa asioissa, ellet sattunut tietämään. En ikinä ottaisi vapaaehtoisesti mitään elämänhallintaa heikentävien asioiden riskiä elämääni ristikseni. Kukaan ei ennalta tiedä, olenko se minä. Tai itse joutuisin epäilemään, että käyttäisin lopulta niin, ettei muulla olisi väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jennie kirjoitti:
Miksi ihmiset vieläkin dokaa ja viinanhimo silmissä kiiluen reissaavat vaikka Latviaan asti alkoholistien kivalle shoppailulomalle, vaikka kaikki tietää jne.?
Kun se ei ole tiedon puutteesta kiinni. Ärsyttävä kysymys. Miksi kukaan harrastaa suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa VAIKKA TIEDETÄÄN? Miksi kaikki ei syö vain nyhtökauraa ja merilevää ja käy salilla? Miksi kaikki eivät ota muita huomioon?
Ap, siksi, että me ollaan ihmisiä.
Huumeiden kanssa on helppoa tehdä yksi päätös, ja se on se, etten ikinä käytä. Alkoholi sensijaan on myös osittain sivistysjuoma, en sano, että kaikille, mutta on siis mukana siinä, toisin kuin huumeet ja seksissa taas jossain määrin unohtuu järki kun himottaa, huumeet himottaa vasta kun olet kokeillut niitä, joten kokeileminenkin on täysin typerää.
a) Päätöksiähän on kyllä helppo tehdä, mutta niiden pitäminen on huomattavasti vaikeampaa. Jos sinä pystyt pitämään päätöksesi, niin hyvä. Ymmärrä kuitenkin, että kaikki eivät pysty.
b) Huumeitakin voi käyttää sivistyneesti ja asiallisesti, vaikka olisi riippuvainen ja ongelmakäyttäjä. Tunnen paljon kaikkien päihteiden käyttäjiä, ja kyllä se käytös kauimpana sivistyneestä on useimmiten juuri alkoholin käyttäjillä. Toki heistäkin suurin osa osaa käyttäytyä, mutta osalla käytös on humalassa niin sivistymätöntä, etten ole sellaista nähnyt yhdelläkään huumeiden vaikutuksen alaisena olleelta ihmiseltä.
c) Aivan samalla tavalla osalla ihmisistä unohtuu järki muidenkin riippuvuuksien kuin seksin kanssa, oli se riippuvuus sitten huumeet, tupakka, uhkapelit, suklaa, liikunta tai mikä tahansa. Ei seksi ole mikään poikkeus.
d) Miten niin huumeet himottavat vasta sitten, kun niitä on kokeillut? Eihän kukaan kokeilisi niitä edes sitä ensimmäistä kertaa, jos se ei yhtään himottaisi ennen sitä kokeilua.
e) Jos kokeilu jää yhteen kertaan niin ei kai se niin typerää ole. Antaahan se ihmiselle käsityksen siitä, millaista kyseisen päihteen alaisena oleminen on ja näin ollen omalla tavallaan sivistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Pilven polttaja'
Fyysistä riippumatta paja ei aiheuta, mutta kyllä se psyykkistä riippuvuutta aiheuttaa. Viina tosin aiheuttaa kovempaa psykologista riippuvuutta ja pahimmassa tapauksessa vahvan fyysisen riippuvuuden.
Päihderiippuvaiselle tosin kelpaa päihde kuin päihde. Ei ne ole koukussa mihinkään tiettyyn päihteeseen, vaan päihteisiin ja näille ihmisille pajauttelu on ongelmakäyttöä siinä missä juopottelu ja pirin tykittäminen.
Mun mielestä pilven poltto on päihderiippuvaisille vähän sama kuin joillekin röökinpoltto. Savut eka aamulla, vikana illalla ja joka välissä muutenkin, eikä ne pidä sitä minään päihdyttävänä aineena vaan itsestäänselvänä tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. viihdekäyttäjäOon luullut ettei opiaatteja ja bentsoja pitäisi käyttää yhdessä?
No ei pitäisi, mutta eihän autollakaan pitäisi ajaa humalassa, kaupasta ei pitäisi varastaa ja puolisoa ei pitäisi hakata. Kuitenkin kaikkea niistä tapahtuu jopa täällä Suomessa. Yhteiskunnastamme löytyy yllättäen ihmisiä, jotka eivät toimi jokaisessa tilanteessa niin kuin pitäisi.
Kannabis lisää ruokahalua eli se ei todellakaan ole paino-ongelmista kärsivälle sopiva huume. Sen lisäksi kannabiksen käyttäjät käyvät hitaalla. Tulevaisuudessa vanhukset ovat entistä enemmän heitteillä eli silloin ihminen voi sekä käydä hitaalla että olla dementoitunut.