Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väliä karensilla käytännössä on? Kun sossusta saa samat rahat

Vierailija
10.03.2017 |

Jos on rahaton ja ei omaisuutta niin saa sitten sossusta enemmän rahaa jos tulee karenssi. Se 485e on se mitä lain mukaan pitää saada rahaa asumismenojen ja muiden pakollisten menojen lisäksi. Muutenkin joudun hakemaan työmarkkinatuen, asumistuen lisäksi sossusta rahaa. Eli jos jonnein kuntouttavaa työtoimintaa pakotettaisiin niin ottaisin karenssin. Sossu kyllä kuulemma voi leikata perusosaa mutta eipä keltään tutulta ainakaan ole leikannut. Eli toisinsanoen karenssilla ole mitään väliä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika monet sanovat että tukien alentaminen on harvinaista, mutta minulla nimenomaan on niin tehty. 40%. Asiaan varmaan vaikuttaa se että olen hirveän kiltti eli en haasta riitaa ja olen "nuori" (25v). Ennen tuota hain aktiivisesti mt-apua, mutta se koko prosessi oli niin väsyttävä ettei sitä yksin jaksa pitkään. Heti kun sanoin että en jaksa nyt jatkaa ja haluan ottaa omaa aikaan niin napsautettiin 20% ales ja tässä kuussa 40%.

Vierailija
42/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sossun tukea voidaan leikata 20 prossaa tai 40 prossaa

No joo mitä ny juoppoja ja nistejä tunne niin kyllä kaikki saa ihan täydet ttt tuet vaikka ei ole edes työnhakijana. Eli voi toki mutta ei lähipiirissä keltään leikattu.

Sossun aikaan karensseja ei tullut helposti mutta nyt Kelan aikana voi olla eri asia. Ja onhan noissa karensseissakin jotkut rajat ettei ne voi olla koko aikaa päällä.

Siis ei sossu mitään karensseja jakele, vaan TE-toimisto lätkäisee karenssin, jos katsotaan kieltäytyneen työstä/työtoiminnasta, ja työmarkkinatuki katkeaa, jolloin putoaa toimeentulotuelle. Rangaistukseksi kieltäytymisestä toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20%, ja mikäli sama meno jatkuu niin 40%. Lain mukaan tässä on kuitenkin käytettävä kokonaisharkintaa ja arvioitava, onko toimeentulotuen leikkaus tuensaajalle kohtuuton. Lisäksi alentamisen yhteydessä pitäisi laatia suunnitelma asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Sossu on tätä kokonaisharkintaa käyttäen usein jättänyt alentamatta tukea, mutta nyt kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle, on kuulunut monelta suunnalta sellaista, että Kela leikkaa karenssin saaneilta toimeentulotukea aika automaationa ilman harkintaa, eikä mitään suunnitelmiakaan juuri vaivaudu laatimaan.

Sitähän mä tarkoitinkin että toimeentulotukeen voi tulla nykyään helpmmin alennuksia kun se tulee kelalta eikä sossulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkopp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinäpä sen sanoitkin. Jos asuu yksin vuokralla, niin varmaan näin. Kaikki eivät vain ole samassa elämäntilanteessa kuin sinä. Tuolla asenteella et kyllä tule koskaan sitä omaisuutta hankkineeksikaan. Taidat olla niitä syrjäytyneitä poikamiehiä.

Miksi pitäisi hankkia omaisuutta? Opetettiinko kotona niin? Eikö maapallo tuhoudu siyä enemmän mitä suurempi osa väestöstä hankkii omaisuutta? Ai niin, ettehän te siellä lännessä ole ikinä siitä välittäneet. Kaikki joetkin on pelkkää kuravettä.

Jos kulutat niin silloin ihan varmasti kulutat maapalon resursseja. Jos säästät rahan niin sitten sinä et ainakaan niitä maapalon resursseja käytä.

Vierailija
44/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa väli on siinä että joudut hakemaan sitä kuukausi kerrallaan. Joskus tuntuu että olen sekä ihmistieteiden, sosiaalipolitiikan että sosiologian asiantuntija niin käytännössä kuin koulutukseltani.

Vierailija
45/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sossun tukea voidaan leikata 20 prossaa tai 40 prossaa

No joo mitä ny juoppoja ja nistejä tunne niin kyllä kaikki saa ihan täydet ttt tuet vaikka ei ole edes työnhakijana. Eli voi toki mutta ei lähipiirissä keltään leikattu.

Sossun aikaan karensseja ei tullut helposti mutta nyt Kelan aikana voi olla eri asia. Ja onhan noissa karensseissakin jotkut rajat ettei ne voi olla koko aikaa päällä.

Siis ei sossu mitään karensseja jakele, vaan TE-toimisto lätkäisee karenssin, jos katsotaan kieltäytyneen työstä/työtoiminnasta, ja työmarkkinatuki katkeaa, jolloin putoaa toimeentulotuelle. Rangaistukseksi kieltäytymisestä toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20%, ja mikäli sama meno jatkuu niin 40%. Lain mukaan tässä on kuitenkin käytettävä kokonaisharkintaa ja arvioitava, onko toimeentulotuen leikkaus tuensaajalle kohtuuton. Lisäksi alentamisen yhteydessä pitäisi laatia suunnitelma asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Sossu on tätä kokonaisharkintaa käyttäen usein jättänyt alentamatta tukea, mutta nyt kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle, on kuulunut monelta suunnalta sellaista, että Kela leikkaa karenssin saaneilta toimeentulotukea aika automaationa ilman harkintaa, eikä mitään suunnitelmiakaan juuri vaivaudu laatimaan.

Sitähän mä tarkoitinkin että toimeentulotukeen voi tulla nykyään helpmmin alennuksia kun se tulee kelalta eikä sossulta.

No niin arvelinkin tarkoituksesi olevan, mutta koska puhuit karenssin yleisyydestä ("Sossun aikaan karensseja ei tullut helposti..."), vaikka kyse on tuen alentamisen yleisyydestä, halusin täsmentää asiaa.

Vierailija
46/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen miettinyt tätä juttua. Olisin saamassa säästöön nyt kesään mennessä noin tonnin, mutta kannattaako kuntsarista säästää ollenkaan, jos sen jälkeen tulee pudotus sossunrahoille (ennen työmarkkinatuen juoksemista)? Vai miten tuo säästäminen kannattaisi hoitaa? Tili olisi varmin, mutta en varmasti ala pimittämään kakkostiliä sossulta, omatuntoni ei kestä ajatusta.

Vierailija
47/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLen miettinyt tätä juttua. Olisin saamassa säästöön nyt kesään mennessä noin tonnin, mutta kannattaako kuntsarista säästää ollenkaan, jos sen jälkeen tulee pudotus sossunrahoille (ennen työmarkkinatuen juoksemista)? Vai miten tuo säästäminen kannattaisi hoitaa? Tili olisi varmin, mutta en varmasti ala pimittämään kakkostiliä sossulta, omatuntoni ei kestä ajatusta.

Rahat patjan alle!

Vierailija
48/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa vaikka on omaisuutta. Minulla on velaton asunto-osake ja myös asumistukeen olen oikeutettu.

Vierailija
49/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä miettimistä tossa on? Jos haluat säästää rahaa, muttet halua sitä vähennettävän toimeentulotuesta, etkä halua pitää piilossa kakkostiliä, niin sitten jemmaat rahat sukanvarteen tai patjan alle tai mihin säästöpossuun nyt haluatkaan.

Vierailija
50/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdollinen karenssi vaikuttaa ansiosiddonaisen saamiseen? Jos toimin työllistymiseni suhteen moitittavalla tavalla, siitä tulee 3kk karenssiaika jolloin ei saa ansiosidonnaista eli joudun tuon ajan tulemaan toimeen jollain tavalla?

3kk karenssin jälkeen alan saamaan ansiosidonnaista ja Te-keskus joutuu hakemaan uuden syyn karenssiin, eikö niin? 

Vierailija
51/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea saa vaikka on omaisuutta. Minulla on velaton asunto-osake ja myös asumistukeen olen oikeutettu.

Jos asuu itse omistamassaan asunto-osakkeessa, sen saa pitää, mutta saatetaan syynätä tarkkaan, ettei asunto vain ole liian iso tarpeisiisi.

Onhan niitäkin tapauksia, että työttömän on vaadittu myymään autonsa ennen kuin voi saada toimeentulotukea, kun on katsottu ettei hän työttömänä tarvitse autoa.

Vierailija
52/52 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa väli on siinä että joudut hakemaan sitä kuukausi kerrallaan. Joskus tuntuu että olen sekä ihmistieteiden, sosiaalipolitiikan että sosiologian asiantuntija niin käytännössä kuin koulutukseltani.

Ok. Mistä se tienaamani raha tulee? Jonka siis laittaisin säästöön? Eikö sen synty tuhoa maapalloa? Ei kummaset lahjat sulla..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi