Löysin poikaystävältä SSRI lääkkeitä
En tiedä mitä ajatella, eikä minulla ole ketään jolle voisin asiasta jutella, sillä en halua että omille läheisilleni kertominen loukkaisi poikaystäväni yksityisyyttä.
Kuitenkin juttu on niin että aiemmin miehen luona ollessani olin heittämässä purkkaa roskakoriin, kun näin siellä Citalopram lääkepakkauksen pahvit. Mies kertoi joskus että muutti hetkellisesti äidilleen, sillä pikkuveljensä kärsi pahasta masennuksesta, ja he pelkäsivät tämän tekevän itselleen jotain. Ajattelin siis että pakkaus oli ehkä veljensä jättämä, enkä asiaa oikeastaan miettinyt. Eilen mies jätti suihkussa ollessaan toilettilaukkunsa auki pesuhuoneeseen, ja hammasharjan hakiessani näin Citalopram purkin, jossa oli poikaystäväni nimi.
En ihan oikeasti tiedä miten reagoida. En ole ikinä tuntenut ketään joka olisi kertonut käyttävänsä mielialalääkkeitä, mutta tunnen itseni jotenkin avuttomaksi ja ehkä jopa pettyneeksi, ettei poikaystäväni luota tarpeeksi minuun kertoakseen että käyttää mielialalääkkeitä. Olen välillä ihmetellyt miehen käytöstä joissakin asioissa, lähinnä mielialojen ailahteluun ja kausiin, jolloin on aivan hyperaktiivinen, käyttää mielettömät määrät rahaa (tosin hän tienaa myös suuria summia, eli jotenkin olen vain sivuuttanut tuhansien eurojen törsäilyt aina sillä). En itse ole "rikkaasta" perheestä, ja opiskelen, eli ajattelin vain käytöksen olevan "normaalia" hieman varakkaimpien ihmisten keskuudessa.
Onko kenelläkään vinkkejä millä ihmeellä saisin poikaystäväni itse kertomaan tilanteestaan?
Kommentit (47)
Jos se on kerran hoidossa ja lääkkeet on, mitäpä siitä turisemaan turhia. Voishan tuo vähän sanoa vaikka että joo mulla on lääkkeitä joita syön päivittäin niinkuin esim. verenpainelääkkeitäkin syödään. Sairaus muiden joukossa ei sen pahempaa.
Kyseisiä lääkkeitä käytetään kymmeniin eri tarkoituksiin, esim kipukynnystä nostamaan.
Itse miettisin jatkoa vakavasti varsinkin jos on perheenperustamis suunnitelmia ja miehellä taipumus maniaan. Siinä saattaa mennä rahat, kodit ja muut poikineen ja hän ei ilmeisesti edes katso että sinun tulisi tuosta riskistä tietää.
En ole huomannut että tuo l'ääle aiheuttaa tuota aktiiviisuutta.
Mutta juttele sen ihmisen kanssa, niin tiedät.
Mikä tässä nyt oli se ongelma? Mikset kysy suoraan? Eikö ole hyvä, että hoitaa itseään?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se, ne lääkkeet heikentävät seksihaluja.
So? What's your point?
Kaksisuuntaista mielialahäiriötäkö yrität tuoda esille? No siihen kyllä käytetään ihan muita lääkkeitä esim Deprakinea tai ketipinoria yms. ei tuota sun yllä olevaa lääkettä.
Itselleni samoja lääkkeitä käyttävänä tulisikin tosi hyvä mieli, kun tyttöystävä kaivelee roskiksia "todistusaineiston" perässä.
Asia voi olla poikaystävällesi herkkä paikka, ja ne lääkkeet on ihan syystä hänelle määrätty, joten jos hänellä on hyvä olla niillä niin miksi sun täytyy saada joku erityinen tiedotustilaisuus niiden lääkkeiden käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Itse miettisin jatkoa vakavasti varsinkin jos on perheenperustamis suunnitelmia ja miehellä taipumus maniaan. Siinä saattaa mennä rahat, kodit ja muut poikineen ja hän ei ilmeisesti edes katso että sinun tulisi tuosta riskistä tietää.
SSRI-lääkkeitä ei käytetä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Siihen käytettään ihan eri lääkkeitä.
Voit kysellä varovasti mutta älä missään nimessä painosta. Kun olin 13, äitini löysi isäni mielialalääkkeet vahingossa, isä oli syönyt niitä jo jonkin aikaa salaa. Oli ollut jo pitkään masentunut kamalan, turvattoman lapsuuden takia, myöhemmin todettiin kaksisuuntainen mielialahäiriö ja itsetuhoisuus tuli esille. Poikaystävälläsi on varmaan syy miksi syö lääkkeitä, mutta älä pakota kertomaan, se voi saada hänet vetäytymään enemmän. Suhtaudu häneen normaalisti.
Tuo hyperaktiivisuus ja mieletön tuhlailu kuuluu kyllä vahvasti biboon ja oli hänellä se tai ei,
ei tuo mitenkään järkevältä toiminnalta kuulosta.
Tuossa lääkepurkissahan voi itseasiassa olla sisällä aivan muita lääkkeitä.
Voi olla lääke esim: paniikkihäiriön tai sosiaalisten tilanteiden pelkoon... joutuuko esiintymään työssään?
Vierailija kirjoitti:
En ihan oikeasti tiedä miten reagoida. En ole ikinä tuntenut ketään joka olisi kertonut käyttävänsä mielialalääkkeitä, mutta tunnen itseni jotenkin avuttomaksi ja ehkä jopa pettyneeksi, ettei poikaystäväni luota tarpeeksi minuun kertoakseen että käyttää mielialalääkkeitä. Olen välillä ihmetellyt miehen käytöstä joissakin asioissa, lähinnä mielialojen ailahteluun ja kausiin, jolloin on aivan hyperaktiivinen, käyttää mielettömät määrät rahaa (tosin hän tienaa myös suuria summia, eli jotenkin olen vain sivuuttanut tuhansien eurojen törsäilyt aina sillä). En itse ole "rikkaasta" perheestä, ja opiskelen, eli ajattelin vain käytöksen olevan "normaalia" hieman varakkaimpien ihmisten keskuudessa.
Onko kenelläkään vinkkejä millä ihmeellä saisin poikaystäväni itse kertomaan tilanteestaan?
Oletkohan sinä tyttiksenä ihan oikea ihminen arvioimaan poikaystäväsi mielenterveyttä? Kerrot olevasi opiskelija, mutta tuskin opiskelet ainakaan lääketiedettä, sen verran hatarat ovat tietosi masennuksesta ja SSRI-lääkkeistä. Tuntuu siltä, että sotket masennuksen kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.
SSRI-lääkkeitä käytetään masennukseen ja ahdistusoireisiin, ei kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön kuuluu hyperaktiivisuus ja monta muutakin asiaa, jotka eivät kuulu masennukseen. Masennusta sanotaankin yksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi.
Vihjailet, että hänellä on hypomaanisia oireita. Mainitset, että poikaystäväsi tuhlaa rahaa ja käyttäytyy muutenkin ailahtelevaisesti.
Jotkut ihmiset saattavat ostella tavaroita - kirjoja, vaatteita, meikkejä, huonekaluja, elektroniikkaa jne - ahdistuneina. Ostaminen ja uusien kauniiden tavaroiden omistaminen saattaa tuoda hetken helpotuksen ahdistukseen. Jälkeenpäin voi harmittaa rahanmeno ja ahdistus palaa takaisin. Silti he eivät ole bipoja vaan ahdistuneita.
Kysyt myös neuvoja, miten saat poikaystävän kertomaan itse tilanteestaan. Kysy häneltä suoraan. Se on ainut keino saada hänet puhumaan asiasta. Kerro, että katsoit hänen pussukkaansa ja näit lääkepakkauksen. Tässä kohdassa sinun on syytä myös ilmaista oman halusi olla poikakaverin tukena - jos siis ihan tosissasi haluat tehdä sen. Arvioi rehellisesti oma jaksamisesi. Jos tuntuu siltä, että et jaksa tai halua olla masentuneen tai ahdistuneen tukena, ole itsellesi ja poikaystävällesi rehellinen.
Sinun kannattaa kuitenkin etsiä valmiiksi tietoa masennuksesta ja sen oireista. Googlaa samalla myös kaksisuuntainen mielialahäiriö eli bipolaarisuus sekä ahdistuneisuushäiriö. Kun tiedät asioista edeltä käsin sinun voi olla helpompi ymmärtää poikakaveriasi.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se, ne lääkkeet heikentävät seksihaluja.
Kullekkin sopivat psyykkeenlääkkeet löytyvät yritys ja erehdys menetelmällä. Yllämainittua lääkettä käytetään mm. ennenaikaisen siemensyöksyn ehkäisemisessä. Pikkupojat ovat minulle kertoneet, että kun ottaa muutaman päivän max.annoksen per vuorokausi (60mg), niin alkaa siemensyöksyn saaminen tulla jo työlääksi ja orgasmi on nin voimakas, että tuntuu kuin katkeaisi verisuoni päässä.
Eli nyt löytyi vastaus miksi poikaystävä on ollut niin kestävä rakastaja. SSRI-lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta Citaloprameja ei myydä purkissa.
0/5
Muuten hyvä, mutta myydään myös purkeissa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/citalopram-ratiopharm-tabletti-20mg.h…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Oikea linkki.
https://www.google.fi/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fsalvanets.biz%2F910646…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Höpöhöpö. Läpipainopakkaus ei ole purkki.
Hienoa, että miehesi selkeästi hoitaa itseään