Löysin poikaystävältä SSRI lääkkeitä
En tiedä mitä ajatella, eikä minulla ole ketään jolle voisin asiasta jutella, sillä en halua että omille läheisilleni kertominen loukkaisi poikaystäväni yksityisyyttä.
Kuitenkin juttu on niin että aiemmin miehen luona ollessani olin heittämässä purkkaa roskakoriin, kun näin siellä Citalopram lääkepakkauksen pahvit. Mies kertoi joskus että muutti hetkellisesti äidilleen, sillä pikkuveljensä kärsi pahasta masennuksesta, ja he pelkäsivät tämän tekevän itselleen jotain. Ajattelin siis että pakkaus oli ehkä veljensä jättämä, enkä asiaa oikeastaan miettinyt. Eilen mies jätti suihkussa ollessaan toilettilaukkunsa auki pesuhuoneeseen, ja hammasharjan hakiessani näin Citalopram purkin, jossa oli poikaystäväni nimi.
En ihan oikeasti tiedä miten reagoida. En ole ikinä tuntenut ketään joka olisi kertonut käyttävänsä mielialalääkkeitä, mutta tunnen itseni jotenkin avuttomaksi ja ehkä jopa pettyneeksi, ettei poikaystäväni luota tarpeeksi minuun kertoakseen että käyttää mielialalääkkeitä. Olen välillä ihmetellyt miehen käytöstä joissakin asioissa, lähinnä mielialojen ailahteluun ja kausiin, jolloin on aivan hyperaktiivinen, käyttää mielettömät määrät rahaa (tosin hän tienaa myös suuria summia, eli jotenkin olen vain sivuuttanut tuhansien eurojen törsäilyt aina sillä). En itse ole "rikkaasta" perheestä, ja opiskelen, eli ajattelin vain käytöksen olevan "normaalia" hieman varakkaimpien ihmisten keskuudessa.
Onko kenelläkään vinkkejä millä ihmeellä saisin poikaystäväni itse kertomaan tilanteestaan?
Kommentit (47)
Mä oon jakanu vanhainkodissa dosetteihin lääkkeitä ja siellä ainakin Citalopramit oli kyl purkissa niinkun suurin osa muistakin.
T:lähäri opiskelija
Oletko lääkäri, sairaanhoitaja vai farmaseutti? Vai mistä tiesit että löytämäsi lääke on mielialalääke, kun et kerran ole aiemmin sellaisia käyttäviä tavannut?
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta Citaloprameja ei myydä purkissa.
0/5
Vaan missä??
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi kukaan säilyttäisi lääkkeitään kylppärissä. Sieltähän kuka tahansa vieras voisi vaikka napata tai käydä tutkimassa halutessaan.
Miksi kukaan varastaisi SSRI-lääkkeitä? Päihdekäyttöön niistä ei ole ja siksi niillä ei ole katukaupassakaan mitään arvoa.
Vaikea sanoa mitään uutta enää, mutta täällä yksi Citalopramin käyttäjä (paniikkihäiriö).
a) aina olen ostanut purkissa ne lääkkeet
b) ap:lle. Lääkitys ei vaikuta persoonallisuuteen, päin vastoin. Mielen sairaus voi tehdä minusta surullisen, epäloogisen ja pelokkaan, Citalopramin avulla voin olla oma itseni. Ainoa kokemani sivuvaikutus on kova jano!
No, ei todellakaan ole ihan eri ihminen. Ssri-lääkkeet eivät muuta persoonallisuutta. Sekä ap että edellinen kommentoija tuntuvat sekoittavan ne huomattavasti tehokkaampiin psyykelääkkeisiin, joita käytetään esim. psykoosin tai skitsofrenian hoidossa.
Täällä on kehoitettu ap:ta jo aikaisemmin ottamaan selvää masennuksesta ja ahdistuksesta, millaisia oireita niissä on. Samoin ssri-lääkkeiden vaikutuksesta löytyy netistä tietoa paljon. Etkö tehnyt sitä? Masennuksessa ja ahdistuksessa todellisuudentaju säilyy, samoin ssri-lääkkeitä käytettäessä. Poikaystäväsi ei ole harhainen eikä käyttäydy oudosti. Miksi hän yhtäkkiä käyttäytyisi oudosti lopetettuaan masennuslääkkeet.
Masennuslääkkeitä muuten suositellaan syötäväksi vähintään kaksi vuotta, jotta niiden vaikutus olisi mahdollisimman pysyvä. Voihan olla, että poikaystäväsi on jo toipumassa masennuksesta. Kysy häneltä, älä luuleksi yksin ja vauva-palstalla. Vain poikakaverisi pystyy kertomaan voinnistaan luotettavasti, emme me, jotka emme tunne sinua sen enempää kuin poikakaveriasikaan.