Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö lukiossa jos matikka on 5

Vierailija
09.03.2017 |

Tytär menee ensi syksynä lukioon, mutta häntä mietityttää pärjääkö hän kun matikka on ja tulee olemaan 5 päättärissä. Muut aineet esim. Kielet ovat kaikki 10 ja kemia ja fyssa ovat 8. Kaikki muut 9 ja 10.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi pärjätä. Mutta matikka voi vaihtua nelokseksi.

Vierailija
2/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se matikka on 5?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei.

Vierailija
4/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Oma tyttäreni meni lukioon ja kirjoitti hyvin paperein ylioppilaaksi vaikka matematiikka takkusikin koko ajan.

Vierailija
5/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää, jos keskittyy vain läpäisemään tarvittavat lyhyet. Kemiassa ja fysiikassa tosin tulee myös vaikeuksia, koska siellä ono tosi paljon matikkaa, mutta niitä ei myös taida olla montaa pakollista kurssia. Kielinainen selvästikin, joten eiköhän kaikki muu ole sitten kakun pala.

Vierailija
6/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se matikka on 5?

Ihmisillä on erilaiset aivot. Matematiikan kaavat ei kolise kaikille kun ne alunperinkin on laatinut äärettömän pieni ryhmä.

Vierailija
7/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yhdellä aineella ole paljon merkitystä jos muuten on noin hyvät arvosanat. Eihän sitä tarvii päästä ku 4 matikan lyhyttä kurssia läpi vaikka vitosella ja kahdesta voi ottaa nelosen.

Vierailija
8/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pärjännyt, ja lukioon mennessä oli matikka 6. Tämän takia koko lukio keskeytyi. Olen pitänyt itseäni koko elämäni tavallista tyhmempänä, koska en ole koskaan tavannut itseäni surkeampaa ihmistä matemaatiikassa.

Vierailija
9/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.

Vierailija
10/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pärjätä jos pääsee lyhyen matikan pakolliset kurssit läpi.

Tietysti joutuu panostamaan vähän enemmän matikkaan mutta jos on hyvät opet niin eiköhän saa apua ja tukea tarvittaessa.

Jos nyt oikein muistan niin niitä pakollisia lyhyen matikan kursseja oli 5. Niistä kun selviää niin matikan voi unohtaa.

Vierailija
11/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lukiossa saa erityisopetusta? Itse pärjäsin - kamalaa myöntää - lunttaamalla! Sain käsiini opettajan kaksi, kolme vuotta aiemmin tekemiä koekysymyksiä. Pänttäsin sen verran, että osasin helpoimman ykköstehtävän. Ja sen lisäksi konseptiin (jotka piti itse tuoda) sisäpuolelle lyijykynällä haaleasti jotain kaavoja...

Nyt sanoisin: tyttäresi on fiksu kaikesta päätellen. Hommaa hänelle kotiopettaja, esim. opiskelija, tms. Ilman muuta hän tarvitsee preppausta matematiikkaan. Todennäköisesti hän ei ole saanut hyvää opetusta ylä- ja alakoulussa, ja siksi on vaikeuksia matematiikassa.

Luultavasti minulla oli/on diagnosoimaton matematiikan oppimisvaikeus. Minulla oli suuria vaikeuksia matematiikassa alkaen 3.luokalta ala-asteelta. Vasta aikuisena tajusin, että sain surkeaa opetusta! Eikä taatusti kukaan tarjonnut mitään apua "erilaiselle oppijalle". Älyssäni ei tiettävästi ollut suurta vikaa - mutta jollain osa-alueella kuitenkin oli jotain vialla, koska en esim. oppinut kertotaulua tai edes halunnut oppia mitään, missä oli matematiikkaa, numeroita, jne. Päässälaskun alkeet opettelin vasta aikuisena! Tänäkin päivänä numeroiden, lukujen, määrien yms. hahmottaminen on työlästä. Mutta olen opetellut oman tapani käsittää lukuja.

Perusasiat kuntoon kivan, motivoivan opettajan johdolla. Kyllä hän pärjää lukiossa - ja extra-apua matematiikassa, kiitos! Auta ja tue tytärtäsi kaikessa missä voit. Minä handlasin lukion, valmistuin sittemmin akateemiseen ammattiin. Opettajaksi!!

Vierailija
12/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pärjää, jos keskittyy vain läpäisemään tarvittavat lyhyet. Kemiassa ja fysiikassa tosin tulee myös vaikeuksia, koska siellä ono tosi paljon matikkaa, mutta niitä ei myös  olla montaa pakollista kurssia. Kielinainen selvästikin, joten eiköhän kaikki muu ole sitten kakun pala.

huomasitko kun ap valehteli fysiikan ja kemian numeroiden olevan hyviä?  jos oikeasti on noin  niin ainoa vaihtoehto on , että panee kemian ja fysiikan opettajia muuten olisivat samalla tasolla matikan kanssa

En kiinnittänyt huomiota. Itsellänikin oli matikka ihan surkea peruskoulussa, mutta kemia ja fysiikka meni 7-9 luokilla loistavasti. Niissä kun on joku järkikin, että miksi juuri tätä lasketaan näin ja tällä kaavalla. Perusmatikka on ihan joutavaa.

Vierailija
13/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsellä päättötodistuksessa matikka 9 ja nyt lukiossa saanut joka kurssista 7. Eli siihen saa varautua että vaikeutuu entisestään. Ja varsinkin jos pohja on tosi huono.

Vierailija
14/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.

Englanninkielen osaamisella; kirjoittamisella, kuuntelemisella, lukemisella ja puhumisella ei ole mitään tekemistä matematiikan kanssa. Kieli on irrottamaton osa ihmisen psykososiaalista kommunikaatiota. Matematiikka taas on lähtenyt yhden tai kahden miehen päästä.

Vierailija
15/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, koska nykyään voi valita kirjottaako matikan vai ei. Eli ei mitään väliä sillä numerolla

Vierailija
16/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ope nro 10! Täällä ilmoittautuu tyttö, jolla oli kaikki kielet kymppejä. Kirjoitin niistä kaikista ällän (5 kpl), ja reaalista (silloin oli vain yksi reaalikirjoitus, kaikki aineet yhtenä päivänä) tuli M. Matematiikka oli yläasteen lopussa kasi, sitten lukion ekalla seiska, tokalla kutonen ja viimeisenä vuonna vitonen. Olisin saanut nelkun, mutta ope ilmeisesti ei raskinut antaa, kun olisi näyttänyt niin kummalta.

Vierailija
17/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri, en usko.

Itse olen peruskoulun mafykeope, ja vitosia on matikasta vain äärityypeillä, joilla elämänhallinta on muutenkin hukassa.

Yleensä jos on kiitettävä kielissä, on kiitettävä matikassa. Äärimmillään, jos oikein inhoaa matikkaa, voi olla kielistä tykkäävällä matikka seiska. Ei huonompi.

Vierailija
18/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin pääsin. Kielet on vahvempia. Kirjoitin silloin 80-luvulla M-paperit, ruotsista L. Matikka tais olla todistuksessa 5, lähdin kirjoituksista ekana pois.

Vierailija
19/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ope nro 10! Täällä ilmoittautuu tyttö, jolla oli kaikki kielet kymppejä. Kirjoitin niistä kaikista ällän (5 kpl), ja reaalista (silloin oli vain yksi reaalikirjoitus, kaikki aineet yhtenä päivänä) tuli M. Matematiikka oli yläasteen lopussa kasi, sitten lukion ekalla seiska, tokalla kutonen ja viimeisenä vuonna vitonen. Olisin saanut nelkun, mutta ope ilmeisesti ei raskinut antaa, kun olisi näyttänyt niin kummalta.

Nimenomaan, matikka peruskoulussa kasi. Tämä on normaalia, ei se peruskoulun vitonen.

Vierailija
20/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17 ilmoittaa vielä, että ei ollut elämänhallinta hukassa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme