Miksi nykyihminen ei pysty säästämään, mutta kuitenkin uskoo pystyvänsä maksamaan osamaksulla?
Olen ehkä poikkeuksellisen vanhakantainen (40 v) ihminen, koska olen aina pitänyt rahaa käyttötilillä tuhansia euroja. Minulla ei ole luottokorttia eikä osamaksuja eikä vippejä. Vain ja ainoastaan asuntolaina. Olen vuosikymmenien saatossa säästynyt isolta määrältä osamaksu- ja luottokuluja ja päin vastoin tienannut korkotuottoa rahalleni.
Ihmettelen miksi nykyihmisille säästäminen on niiiiin mahdottoman vaikeaa, mutta kuitenkin ylimääräistä tuloa on sen verran, että pystytään maksamaan osamaksulla ja kulut päälle?!?! Onko se vaan niin trendikästä olla koko ajan tilit miinuksella ja pistää kaikki raha sileäksi saman tien?
Kommentit (52)
Olen samaa ihmetellyt. Eikö ihmiset tajua, että jos ei pysty säästämään, ei pysty maksamaan niitä osamaksueriäkään?
Usein perustellaan että tyyliin pesukone hajosi ja se on ollut pakko ostaa osamaksulla tai kulutusluotolla. Mutta kun halvimmat pesukoneet maksaa 300 euroa. Jos ei ole sitä summaa saanut säästettyä, miten muka saisi ne osamaksuerät maksettua? Tai sen kalliskorkoisen luoton?
Olen keskusteluissa huomannut että monelle ihmiselle tulee yllätyksenä että sitä voi ihan tehdä omalle pankkitililleen automaattisen tilisiirron jolla siirtää jonkin summan säästötilille joka ikisenä "tilipäivänä" (oli se tili sitten palkkaa, työttömyyskorvausta tai vaikka kotihoidontukea). Vaikka se summa olisi vain 5e, olet viidessä vuodessa säästänyt sen pesukoneen hinnan eikä nuo halpsikoneetkaan sen useammin hajoile. :)
Täältä löytyy toinen samanmoinen, suht saman ikäinenkin. Asuntolaina on, mutta muutoin useilla tileillä on aina säästöjä. Näin olleen kaikkiin hankintoihin on aina rahat säästettynä etukäteen.
Mikäs teillä on perusteluna siihen, että se säästäminen tekee ihmisestä hyvän ja luotolla ostava olisi jotenkin huono ihminen?
Miksi aina oletetaan, että uusien tavaroiden osteleminen, tapahtuu väistämättä lainarahalla tai osa-maksuilla? Osa tietaa sen verran hyvin, että palkasta voi tehdä suuriakin ostoksia usein ja silti jää rahaa säästöön. Eikä edes käyttötili ole miinuksella.
Mutta joo, noin muuten olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa.
Hyvin on tullut kaikki osamaksuostokset maksettua. Osamaksulla on ostettu jos on ollut kiirellinen tarve jollekkin isommalle hankinnalle, eikä ole ollut riittävästi säästöjä. Säästöjä taas ei sillä hetkellä ole ollut, kun ne on käytetty esim. lomareissuun jota varten on säästetty. Sitten on taas osamaksuerien maksun ohella säästetty seuraavaa tarkoitusta varten. Ei kaikki osta osamaksulla siksi etteivät pystyisi säästämään. Eiköhän valtaosa osamaksulla ostetuista tuotteista noin ylipäätään tule maksetuksi tai kaupat olisivat aikaa sitten lopettaneet osamaksulla myymisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ihmetellyt. Eikö ihmiset tajua, että jos ei pysty säästämään, ei pysty maksamaan niitä osamaksueriäkään?
Usein perustellaan että tyyliin pesukone hajosi ja se on ollut pakko ostaa osamaksulla tai kulutusluotolla. Mutta kun halvimmat pesukoneet maksaa 300 euroa. Jos ei ole sitä summaa saanut säästettyä, miten muka saisi ne osamaksuerät maksettua? Tai sen kalliskorkoisen luoton?
Olen keskusteluissa huomannut että monelle ihmiselle tulee yllätyksenä että sitä voi ihan tehdä omalle pankkitililleen automaattisen tilisiirron jolla siirtää jonkin summan säästötilille joka ikisenä "tilipäivänä" (oli se tili sitten palkkaa, työttömyyskorvausta tai vaikka kotihoidontukea). Vaikka se summa olisi vain 5e, olet viidessä vuodessa säästänyt sen pesukoneen hinnan eikä nuo halpsikoneetkaan sen useammin hajoile. :)
Mikä järki ostaa se halvin pesukone joka todennäköisesti hajoaa alta aikayksikön?
Itse olen pesukoneen ostanut osamaksulla. Olisi ollut varaa ostaa heti se halvin kone, mutta halusin laadukkaamman koneen.
Osaan sen verran laskea tuloja ja menojani että tiedän millaiseen osamaksuerään minulla on kuukaudessa varaa.
Ihmetelty myös miksi on helpompaa maksaa velkaa vaikka isompikin summa kk, mutta yritä säästää, ei olekaan helppoa.
Vaikka en tajua ihmisiä jotka eivät tykkää osamaksukaupasta.
Olen ostanut autot ja teettänyt kattoremontin säästämällä.
Täällä kohta viisikymppinen nainen. Asuntolainaa kannattaa tietysti pitää, kun nyt korot on matalalla, siis jos asunto on kasvukeskuksessa. Tilillä en makuuta rahaa, vaan sijoitan osakkeisiin, käyttötileillä nyt vain ehkä pari tonnia. Ihmiset on erilaisia, kaikki eivät ole niin tarkkoja rahoistaan. Luottokortti on hyvä olla esim. matkoilla. Minunkin moni työkaveri ostelee luotoilla mitä huvittaa,oma valinta, ei ole kaikille ongelma.
Nykyihminen on sellainen lyhytjännitteinen, kaikki pitää saada heti. Toista se oli Neandertalin ihmisten aikaan.
Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia osamaksujen kanssa. Joskus maksan pienemmissä erissä, toisinaan pari erää ja sitten kerralla loput pois. Jos esim. kaikki kodinkoneet leviävät samaan aikaan, ei mulla säästötkään silloin riitä uusien hankkimiseen. Pitäisikö vuosi pestä nyrkkipyykkiä, jotta rahat riittäisivät sitten haluamaani pesukoneeseen?
Sama täällä. Asuntolaina on, koska se tulee paljon edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen, eli kartutat pääomaasi ja lukitset pääosan asumiskuluista inflaatiosuojaan. Vuokra nousee vuosittain 3-4 prosenttia, lainanlyhennys ei nouse. Vuokrasta ei jää käteen mitään, lainanlyhennyksestä jää joka kerralla isompi osuus asunnon arvosta.
Sen sijaan arvoaan menettävää omaisuutta en ole koskaan ostanut luotolla. Periaate on ollut, jollei ole varaa ostaa käteisellä, se on liian kallis. Autoista olen maksanut käteisellä 1000 eurosta 8300 euroon. Tielle eivät ole jättäneet koskaan, eli käyttötarkoituksensa ovat täyttäneet paremmin kuin hyvin.
Koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että esim uusi sohva on pitänyt saada ihan heti. Kovaa materiaalia olevat huonekalut olen hommannut käytettynä. Mittatilaushuonekalut tehnyt itse. Pesukoneet yms eivät niin paljoa maksa, että osaria tarvitta, jos nyt edes vähän älyää laittaa säästöön.
On sitten jäänyt aika paljon rahaa kaikkeen muuhun mukavaan elämiseen ja talolainakin loppuu ensi vuoden helmikuussa. Luotolla eläminen lisää elinkustannuksia helposti 10 prosentilla. Vuoden säästäväisyydellä kerää helposti sellaisen puskurin, ettei tarvitse maksella osarikorkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun läppäri hajosi. Olisin tietenkin voinut elää pari vuotta ilman läppäriä ja säästää siihen parikymppiä kuussa mutta koska tarvitsin uuden koneen heti ostin sen osamaksulla. Osasin kyllä miettiä tulojani ja menojani niin että mulla riittää rahat maksaa se 30-40e kuussa osamaksua pois.
Onko sekään sitten hyvä, jos _KAIKKI_ puskuritilin rahat menevät vaikka pesukoneeseen tai sohvaan? Eikö ole järkevämpää maksaa pesukone (600 e) osamaksulla ja jättää tilille se 600 e, jonka voi käyttää jos täytyy vaikka akuutisti päästä lääkäriin? Itse en uskaltaisi elää niin, ettei olisi penniäkään säästössä. Siksi ostan isompia juttuja osamaksulla.
t. pienituloinen
Monilla on niin pienet tulot nykyään että on hyvin vaikeaa säästää kun kaikki menee hyvin helposti ihan vaan perus ruokaan. Osamaksuun sitoutuessa pakottaa itsensä maksamaan vähistäänkin silläkin uhalla että ruuasta esim sitten tarvittaessa tingitään. Ok, tämä voi olla vieras ajatus iäkkäämmille ihmisille joiden nuoruudessa kaikilla oli aina töitä ja palkat riitti elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teillä on perusteluna siihen, että se säästäminen tekee ihmisestä hyvän ja luotolla ostava olisi jotenkin huono ihminen?
Ei kysymys ole siitä, että luotolla ostava olisi huonompi ihminen. Vaan siitä, että luotolla ostavan ostovoima on pienempi kuin sillä, joka säästää ja saa sijoitustuottoja. Haluatko sinä mieluummin käyttää osan palkastasi kulutusluottojen korkoihin vai haluaisitko mieluummin, että palkan LISÄKSI saat vielä osinkoja?
Nämä on ihan yksinkertaisia valintoja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään. Kumpaan joukkoon haluat kuulua?
Jos kuukauden tulot on esim.1000€ suuremmat kuin säännölliset menot, niin kyllä sitä yhden pesukoneen voi yllättäenkin ostaa.Kaikki eivät ole vetäneet talouttaan jo suunnitellusti kireälle.
Olen työtön, yksi lapsi, mies töissä. Kuukausi sitten hajosi pesukone, oli pakko ostaa uusi osamaksulla kun perheemme nettotulot ovat 1800 josta menee vuokra 860 e. Ei pystytty käteisellä ostamaan. Säästämme joka kk 20 e mutta olin ennen työttömyyttä kotihoidontuella jolloin tulomme olivat todella pienet ja kaikki säästöt menivät. Olen ostanut osamaksulla silmälasit ja puhelimenkin, kun hajosivat samaan aikaan.
Eli aplle tiedoksi, jos pienituloisuus venyy pitkälle ja ei voi säästää, ja jokin hajoaa, on pakko ainakin lapsiperheessä ostaa se imuri tai pesukone osarilla. Meillä ei ole pesutupaa. Toisaalta, sinähän se holtiton olet kun ole ottanut asuntoasi varten ilmeisesti ainakin kymppitonnien osarin. Meillä pesukone korotonta luottoa samoin silmälasini, yhteensä jäljellä 400 e maksettavaa. Pikkurahoja sun osariisi verrattuna.
Mitähän ap muuten tarkoittaa "nykyihmisellä". Äitini on yli 70v ja ostellut elämänsä varrella paljonkin tavaraa osamaksulla. Kaikki hän on maksanut eikä koskaan ole ollut luottotiedoissa vikaa.
Osamaksukauppa ei ole mikään uusi juttu. Sen sijaan nykyään on ehkä yleistynyt holtittomuus raha-asiossa ja ajatus, ettei velkoja tarvitse maksaa. Ei kaikki luotolla ostajat kuitenkaan ole holtittomia rahan käyttäjiä. Suurin osa edelleen hoitaa luottojensa maksut sopimusten mukaisesti. Mitä se silloin kenenkään toisen napaa kaivaa, millä tavalla joku toinen on ostoksensa maksanut?
Miksi otit asuntolainan? Miksi et säästänyt asunnon hintaa kokoon ja ostanut vasta sitten? Olisit säästänyt paljon koroissa. No siksi tietysti, että tarvitsit asunnon silloin etkä 15 vuoden päästä. Joku toinen voi tarvita auton tai sohvakaluston nyt eikä vuosien päästä. Siksi osamaksu.