Miksi nykyihminen ei pysty säästämään, mutta kuitenkin uskoo pystyvänsä maksamaan osamaksulla?
Olen ehkä poikkeuksellisen vanhakantainen (40 v) ihminen, koska olen aina pitänyt rahaa käyttötilillä tuhansia euroja. Minulla ei ole luottokorttia eikä osamaksuja eikä vippejä. Vain ja ainoastaan asuntolaina. Olen vuosikymmenien saatossa säästynyt isolta määrältä osamaksu- ja luottokuluja ja päin vastoin tienannut korkotuottoa rahalleni.
Ihmettelen miksi nykyihmisille säästäminen on niiiiin mahdottoman vaikeaa, mutta kuitenkin ylimääräistä tuloa on sen verran, että pystytään maksamaan osamaksulla ja kulut päälle?!?! Onko se vaan niin trendikästä olla koko ajan tilit miinuksella ja pistää kaikki raha sileäksi saman tien?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on tullut kaikki osamaksuostokset maksettua. Osamaksulla on ostettu jos on ollut kiirellinen tarve jollekkin isommalle hankinnalle, eikä ole ollut riittävästi säästöjä. Säästöjä taas ei sillä hetkellä ole ollut, kun ne on käytetty esim. lomareissuun jota varten on säästetty. Sitten on taas osamaksuerien maksun ohella säästetty seuraavaa tarkoitusta varten. Ei kaikki osta osamaksulla siksi etteivät pystyisi säästämään. Eiköhän valtaosa osamaksulla ostetuista tuotteista noin ylipäätään tule maksetuksi tai kaupat olisivat aikaa sitten lopettaneet osamaksulla myymisen.
Tää on taas se mitä mä en ymmärrä, tilit putsataan johonkin ei-niin-välttämättömään ja lähdetään lomalle kun viimeinen sentti on kasassa. Yhtään ei jää puskuria loman jälkeiseen elämään. Ensin riittävät puskurit kuntoon ja sitten voi säästää huvituksiin erikseen.
Keski-ikäinen täti minäkin.
Kaikki tietysti ei vaan pysty säästämään. Elämäntilanteita ja ihmiskohtaloita on monenlaisia, ja osamaksu voi olla jonkun kädestä suuhun elävän pelastus.
Mutta on tässä toinenkin puoli. Itse tuhlasin nuorena palkkani heti kaikkeen kivaan, eikä se edes aina riittänyt. Vaateisiin, kenkiin, koruihin, sisustukseen, matkoihin, juhlimiseen, ja milloin mihinkin. Kiva autokin piti saada.
Nyt nelikymppisenä en osta mitään luotolla tai osamaksulla, enkä tule ottamaan koskaan lainaa mihinkään. Säästän joka kuukausi, ja jos joku hajoaa, ostan säästöillä. Tunnustan, että aiempi elämäntapani oli holtiton ja osamaksut turhia. Onneksi tuo kausi jäi lyhyeksi js tulin järkiini.
Ikää pian 24 ja olen säästellyt n.50k työssä käymällä. Olen harkinnut jotain sijoittamista, osakkeita tai rahastoja, mutta olen vielä niin pihalla niistä että pidän rahat vain "säästötilillä". Itse säästän sen voimilla että tiedän mitä haluan ja haluan toteuttaa haaveeni.
Koska mulle kaikki heti nyt. Lisäksi mainokset joka paikassa tuputtaa lainaa, vippiä, maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teillä on perusteluna siihen, että se säästäminen tekee ihmisestä hyvän ja luotolla ostava olisi jotenkin huono ihminen?
Eihän luotolla ostaminen susta huonoa ihmistä tee.
Hölmön ainoastaan :D
Minä taas "kyttään" näitä luottokortti- ja osamaksutarjouksia. Ostan siis kaikki isommat ostokset joko luotolla tai osamaksulla, siten että korko on 0% tai hyvin lähellä 0% (todellinen vuosikorko). Typerähän minä olisin jos omia sijoituksiani niihin käyttäisin ellei pakko.
Mä ihmettelen miten kellään pienituloisella on varaa maksaa ylimääräistä siitä että ostaa osissa. Kun meidän lähes kaikki omaisuus meni hometalon mukana ja toinen oli työttömänä, ei menty ostamaan osarilla uusia, kyseltiin tuttujen vanhoja ja oltiin ilman. Sänky ei ole pakollinen, patja riittää. Telkkari ei ole pakollinen, etenkään kun on puhelimet ja netti. Lakanoita saatiin, pyyhkeitä, vanhemmat lykki mielellään omia vähän jo pidettyjään meille, oltiin niistä iloisia. Selvittiin niin että kun puoliso sai taas töitä, oli vielä säästössä jotakin. Ja ostettiin sit ne puuttuvat asiat.
Osari ei ole rikos, mutta se on syy, ei seuraus rahaongelmista. Jos ei ole varaa maksaa 500e, miten voi olla varaa maksaa 600?
Äveriäs kirjoitti:
Olen ehkä poikkeuksellisen vanhakantainen (40 v) ihminen, koska olen aina pitänyt rahaa käyttötilillä tuhansia euroja. Minulla ei ole luottokorttia eikä osamaksuja eikä vippejä. Vain ja ainoastaan asuntolaina. Olen vuosikymmenien saatossa säästynyt isolta määrältä osamaksu- ja luottokuluja ja päin vastoin tienannut korkotuottoa rahalleni.
Ihmettelen miksi nykyihmisille säästäminen on niiiiin mahdottoman vaikeaa, mutta kuitenkin ylimääräistä tuloa on sen verran, että pystytään maksamaan osamaksulla ja kulut päälle?!?! Onko se vaan niin trendikästä olla koko ajan tilit miinuksella ja pistää kaikki raha sileäksi saman tien?
Siis sä olet makuuttanut niitä rahoja tilillä sen sijaan että oisit hyödyntänyt korttien korottomia maksuaikoja ja sijoittanut ne tilillä märäntyvät rahat jonnekin mistä niistä saa paljon isompaa tuottoa?*kuolee nautuun*
Olet menettänyt tuhansia euroja oman tyhmyytesi takia. Ja ihan oma-aloittesesti tulit tänne osoittelemaan muita sormella ja paljastit samalla oman tyhmyytesi.Jep.
Oletko ap tullut ajatelleeksi että olet aika onnekas? Minut pistettiin omilleni 18-vuotiaana ilman mitään säästöjä, aiemmat kesätyörahat olin käyttänyt lukiokirjoihin ja käyttövaatteisiin ja kenkiin. En saanut kotoa enää mitään sen jälkeen kun täysi-ikäistyin. Opintotuesta (480€/kk) ja lainasta (300€/kk) piti maksaa vuokra, muut laskut, vakuutukset, pakolliset menot kuten polkupyörän huolto, ruoka, lääkkeet, koulutarvikkeet jne. Olisinko muka elänyt vuosikausia ilman pesukonetta, puhelinta tai nettiliittymää, jotta olisin voinut maksaa yhden ostoksen kerrallaan säästöillä? En tietenkään, siksi ostin kaiken osamaksulla jolloin sain huonekalut, vaatteet ja työtarvikkeet heti käyttööni. Esimerkiksi läppäri on käytännössä täysin pakollinen korkeakoulussa ihan jo omien asioiden hoitamiseen, ei minulla olisi ollut vuosiin varaa maksaa sitä kerralla. Pärjäsin miten kuten.
Sinusta tulee mieleen eräs opiskelukaverini, joka neuvoi sijoittamaan tai matkustelemaan opintolainalla, koska se on halpaa. Ihan kiva neuvo varmaan niille, jotka on vaatetettu kotoa ja annettu hyvä pesämuna. Minä tarvitsin opintolainan ruokaan.
Tiettyyn tarpeelliseen asiaan säästäminen saattaa viedä kuukausia, esimerkiksi jos jokapäiväinen laite sanoo itsensä irti (kuten pesukone tai puhelin) on paljon helpompaa ostaa osamaksulla kuin odottaa kuukausia. Sitäpaitsi se joka kuukausinen lasku tuo selkeyttä, ei tarvitse x summaa heittää käteisenä sivuun tai avata uutta tiliä jos omistaa vain yhden tilin eikä käytä juurikaan käteistä. Näin minulla.
Mulla on aina joku osamaksu menossa.
Puhelimen ostin pari v sitten, kuten pesukoneen ostin vuosia sitten.
Kaikki osamaksut ovat olleet ilmaisia, ei korkoja ei kuluja ja olisin voinut maksaa käteisellä, mutta parempi näin.
Olen jokaisen erän syöttänyt samantien maksuohjelmaan, jolloin kaikki ovat menneet mitä olen suunnitellutkin.
Nyt yhtäkkiä uuden puhelimen ostettaessa pitäisi maksaa korkoja, mutta vanha toimii, käytän sitä.
Tämä ongelma ei kosketa minua. Kysymys: miksi kenenkään on järkevää ostaa 300 euron pyykkikonetta? Halvalla ei saa hyvää ja paskan ostaminen yhä uudelleen ja uudelleen rasittaa kohtuuttomasti ympäristöä.