Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyihminen ei pysty säästämään, mutta kuitenkin uskoo pystyvänsä maksamaan osamaksulla?

Äveriäs
09.03.2017 |

Olen ehkä poikkeuksellisen vanhakantainen (40 v) ihminen, koska olen aina pitänyt rahaa käyttötilillä tuhansia euroja. Minulla ei ole luottokorttia eikä osamaksuja eikä vippejä. Vain ja ainoastaan asuntolaina. Olen vuosikymmenien saatossa säästynyt isolta määrältä osamaksu- ja luottokuluja ja päin vastoin tienannut korkotuottoa rahalleni.

Ihmettelen miksi nykyihmisille säästäminen on niiiiin mahdottoman vaikeaa, mutta kuitenkin ylimääräistä tuloa on sen verran, että pystytään maksamaan osamaksulla ja kulut päälle?!?! Onko se vaan niin trendikästä olla koko ajan tilit miinuksella ja pistää kaikki raha sileäksi saman tien?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa ihmetellyt. Eikö ihmiset tajua, että jos ei pysty säästämään, ei pysty maksamaan niitä osamaksueriäkään?

Usein perustellaan että tyyliin pesukone hajosi ja se on ollut pakko ostaa osamaksulla tai kulutusluotolla. Mutta kun halvimmat pesukoneet maksaa 300 euroa. Jos ei ole sitä summaa saanut säästettyä, miten muka saisi ne osamaksuerät maksettua? Tai sen kalliskorkoisen luoton?

Olen keskusteluissa huomannut että monelle ihmiselle tulee yllätyksenä että sitä voi ihan tehdä omalle pankkitililleen automaattisen tilisiirron jolla siirtää jonkin summan säästötilille joka ikisenä "tilipäivänä" (oli se tili sitten palkkaa, työttömyyskorvausta tai vaikka kotihoidontukea). Vaikka se summa olisi vain 5e, olet viidessä vuodessa säästänyt sen pesukoneen hinnan eikä nuo halpsikoneetkaan sen useammin hajoile. :)

Mikä järki ostaa se halvin pesukone joka todennäköisesti hajoaa alta aikayksikön?

Itse olen pesukoneen ostanut osamaksulla. Olisi ollut varaa ostaa heti se halvin kone, mutta halusin laadukkaamman koneen.

Osaan sen verran laskea tuloja ja menojani että tiedän millaiseen osamaksuerään minulla on kuukaudessa varaa.

Koska osamaksulla se hyvä ja kallis on vielä kalliimpi. Kun ostan käteisellä, saa alennuksen, joten kun sinä maksat osamaksulla 1000 euron hintaisesta pesukoneesta noin 1300 e, maksan minä vain noin 850 e. Minulle jää siten 450 e enemmän rahaa, koska säästin etukäteen.

Vierailija
22/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otit asuntolainan? Miksi et säästänyt asunnon hintaa kokoon ja ostanut vasta sitten? Olisit säästänyt paljon koroissa. No siksi tietysti, että tarvitsit asunnon silloin etkä 15 vuoden päästä. Joku toinen voi tarvita auton tai sohvakaluston nyt eikä vuosien päästä. Siksi osamaksu.

Asunto muuttovoittoalueelta on niitä harvoja ostoksia, jonka arvo nousee enemmän kuin lainasta joutuu maksamaan korkoa. Lisäksi ihmisen on yleensä asuttava jossain, joten säästää vuokrakulut. Samaa ei voi sanoa autosta tai lomamatkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi edes joskus laskea kuluvan ja uusittavan irtaimiston hinta ja laskea oletetun käyttöajan perusteella vuosittaiset poistot. Miettikää nyt mitä kaikkia kodinkoneita on - pesukone, jääkaappi, pakastin, liesi, ehkä kuivausrumpu. Sitten on tietokone ja puhelin. Nuo eivät mitkään kestä ikuisia aikoja vaan niitä pitää säännöllisesti uusia. On ihan itsepetosta kuvitella, että joku kodinkoneen tai tietokoneen hankinta olisi joku satunnainen erä. Näitä uusittavia laitteita on niin paljon, että helposti lähes joka vuodelle sattuu joku isompi, satunnainen ostos. Kun mukaan otetaan vielä ruokailukalusto, sohva, sängyt ja muut huonekalut, niin välillä niitä ostoksia tulee eteen. Ja ne eivät ole mitään yllätyksiä, vaan ihan odotettuja tapahtumia, joihin on syytä varautua.

Jos ei jokapäiväisessä elämässä jää säästöön niin paljon rahaa, että pystyy niillä säästöillä ostamaan uudet huonekalut ja kodinkoneet, niin silloin elää yli varojensa. On ihan itsepetosta kuvitella, että talous on balansissa jos rahat riittävät säännöllisiin menoihin. Niiden rahojen pitää riittää myös niihin epäsäännöllisiin menoihin, joita kuitenkin tulee kohdalle lähes vuosittain. Erityisesti sellaisin hankintoihin, joita voi pitää kriittisinä ja kiireellisinä (pesukone ja tietokone) pitää olla rahat valmiina aina ja kaikissa tilanteissa. Muuten joutuu turvautumaan kalliiseen osamaksuun, jolloin osa omista tuloista menee korkoina jonkun fiksumman taskuun. Ja ne ei ole pieniä korkoja ne! Minullekin useampi ihminen maksaa yli 20% korkoa kuukausittain ja vielä lainanvälittäjän veloittamat kulut päälle. En tiedä mikä heidät on ajanut ottamaan noin korkeakorkoista lainaa, mutta kyllä tämä diili minulle passaa.

Vierailija
24/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Luulen että moni osamaksulla ostaja on aika nuori eikä ole oikein elämänkokemusta eikä ole niitä säästöjäkään. Ja sitten tarttis jotain.

Valmistuin 24-vuotiaana ja on sillon tullut osamaksulla aikoinaan ostettua tietokone ja tulostin. Olin silloin työtön ja kumma kun ne työnantajat halusivat tietokoneella kirjoitetun hakemuksen....

Monta osamaksua on tyhmyyttä, mutta yhden voi vielä tosi tarpeessa sietää!

Vierailija
25/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen sen jo sanoi: osamaksulla/lainalla sen tarvitsemansa asian saa heti eli silloin, kun sen tarvitsee. Eikä vasta sitten, kun tarve on jo ohi...

Sitä paitsi: luottokorteissa ei ole korkoa, ainoastaan vuosimaksu. Luottokortteja kannattaa olla mm. silloin, jos matkustelee paljon, koska ne ovat yllättävissä tilanteissa avuksi ja monia asioita ei VOI maksaa ulkomailla/netissä nettipankista.

Vierailija
26/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää saada nyt ja heti. Pahan päivän varalle ei ole säästetty mitään. Siinä ne syyt, miksi osamaksulla ostetaan kaikkea tavaraa.

Vierailija
27/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi edes joskus laskea kuluvan ja uusittavan irtaimiston hinta ja laskea oletetun käyttöajan perusteella vuosittaiset poistot. Miettikää nyt mitä kaikkia kodinkoneita on - pesukone, jääkaappi, pakastin, liesi, ehkä kuivausrumpu. Sitten on tietokone ja puhelin. Nuo eivät mitkään kestä ikuisia aikoja vaan niitä pitää säännöllisesti uusia. On ihan itsepetosta kuvitella, että joku kodinkoneen tai tietokoneen hankinta olisi joku satunnainen erä. Näitä uusittavia laitteita on niin paljon, että helposti lähes joka vuodelle sattuu joku isompi, satunnainen ostos. Kun mukaan otetaan vielä ruokailukalusto, sohva, sängyt ja muut huonekalut, niin välillä niitä ostoksia tulee eteen. Ja ne eivät ole mitään yllätyksiä, vaan ihan odotettuja tapahtumia, joihin on syytä varautua.

Jos ei jokapäiväisessä elämässä jää säästöön niin paljon rahaa, että pystyy niillä säästöillä ostamaan uudet huonekalut ja kodinkoneet, niin silloin elää yli varojensa. On ihan itsepetosta kuvitella, että talous on balansissa jos rahat riittävät säännöllisiin menoihin. Niiden rahojen pitää riittää myös niihin epäsäännöllisiin menoihin, joita kuitenkin tulee kohdalle lähes vuosittain. Erityisesti sellaisin hankintoihin, joita voi pitää kriittisinä ja kiireellisinä (pesukone ja tietokone) pitää olla rahat valmiina aina ja kaikissa tilanteissa. Muuten joutuu turvautumaan kalliiseen osamaksuun, jolloin osa omista tuloista menee korkoina jonkun fiksumman taskuun. Ja ne ei ole pieniä korkoja ne! Minullekin useampi ihminen maksaa yli 20% korkoa kuukausittain ja vielä lainanvälittäjän veloittamat kulut päälle. En tiedä mikä heidät on ajanut ottamaan noin korkeakorkoista lainaa, mutta kyllä tämä diili minulle passaa.

HIiiiirveän pitkä sepustus, jossa on peruspremissi mäkelikössä.

Pikavipit ovat kalliita, mutta luottokortin käyttö on korotonta, paitsi vuosimaksu. Lisäksi monet esim. huonekalufirmat ja kodinkonefirmat myyvät tuotteita jopa täysin korottomalla osamaksulla.

Eli ei, se EI ole kallista, välttämättä.

Vierailija
28/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa ihmetellyt. Eikö ihmiset tajua, että jos ei pysty säästämään, ei pysty maksamaan niitä osamaksueriäkään?

Usein perustellaan että tyyliin pesukone hajosi ja se on ollut pakko ostaa osamaksulla tai kulutusluotolla. Mutta kun halvimmat pesukoneet maksaa 300 euroa. Jos ei ole sitä summaa saanut säästettyä, miten muka saisi ne osamaksuerät maksettua? Tai sen kalliskorkoisen luoton?

Olen keskusteluissa huomannut että monelle ihmiselle tulee yllätyksenä että sitä voi ihan tehdä omalle pankkitililleen automaattisen tilisiirron jolla siirtää jonkin summan säästötilille joka ikisenä "tilipäivänä" (oli se tili sitten palkkaa, työttömyyskorvausta tai vaikka kotihoidontukea). Vaikka se summa olisi vain 5e, olet viidessä vuodessa säästänyt sen pesukoneen hinnan eikä nuo halpsikoneetkaan sen useammin hajoile. :)

Mun läppäri hajosi. Olisin tietenkin voinut elää pari vuotta ilman läppäriä ja säästää siihen parikymppiä kuussa mutta koska tarvitsin uuden koneen heti ostin sen osamaksulla. Osasin kyllä miettiä tulojani ja menojani niin että mulla riittää rahat maksaa se 30-40e kuussa osamaksua pois.

Mutta jos sinun kuukausibudjetissa oli 30-40 e väljyyttä niin mikset ollut säästänyt ennakkoon tilille yhden läppärin (tai kodinkoneen / muutaman yksityisen lääkärikäynnin / muun akuutin menoerän) verran?

Tuossa tilanteessa, jos läppärin tarvitsee, rahaa ei ole ja osamaksuun kykenee, niin tottakai se osamaksulla maksaminen on järkevää. Mutta noin yleisesti ihmettelen siitä ettei ihmiset näy tarpeellisena pitää tilillä liikkumavaraa. Tiedän ettei kaikilla ole sitä taloudellista mahdollisuutta, mutta sitä en ymmärrä että joku syö mieluummin luotolla ravintolassa monta kertaa viikossa tai tekee lomareissuja sen sijaan että säästäisi hetken ja tekisi sitten samat omalla eikä laina rahalla.

En kyllä ole yhtään varma onko mun ajattelutapa _parempi_, mutta en vain oman kasvatustaustani vuoksi ymmärrä "yli varojen elämistä" jos se ei ole köyhyysloukon aiheuttama välttämättömyys. Asuntolaina on eri asia, kun odotellessa ei voi vain olla ilman vaan pitää kuitenkin maksaa vuokraa, jolloin asuntolainan maksaminen on omaisuuden kartuttamista.

Vierailija
29/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukauden tulot on esim.1000€ suuremmat kuin säännölliset menot, niin kyllä sitä yhden pesukoneen voi yllättäenkin ostaa.Kaikki eivät ole vetäneet talouttaan jo suunnitellusti kireälle.

No mutta jos ei ole.

Vierailija
30/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun läppäri hajosi. Olisin tietenkin voinut elää pari vuotta ilman läppäriä ja säästää siihen parikymppiä kuussa mutta koska tarvitsin uuden koneen heti ostin sen osamaksulla. Osasin kyllä miettiä tulojani ja menojani niin että mulla riittää rahat maksaa se 30-40e kuussa osamaksua pois.

Mutta jos sinun kuukausibudjetissa oli 30-40 e väljyyttä niin mikset ollut säästänyt ennakkoon tilille yhden läppärin (tai kodinkoneen / muutaman yksityisen lääkärikäynnin / muun akuutin menoerän) verran?

Tuossa tilanteessa, jos läppärin tarvitsee, rahaa ei ole ja osamaksuun kykenee, niin tottakai se osamaksulla maksaminen on järkevää. Mutta noin yleisesti ihmettelen siitä ettei ihmiset näy tarpeellisena pitää tilillä liikkumavaraa. Tiedän ettei kaikilla ole sitä taloudellista mahdollisuutta, mutta sitä en ymmärrä että joku syö mieluummin luotolla ravintolassa monta kertaa viikossa tai tekee lomareissuja sen sijaan että säästäisi hetken ja tekisi sitten samat omalla eikä laina rahalla.

En kyllä ole yhtään varma onko mun ajattelutapa _parempi_, mutta en vain oman kasvatustaustani vuoksi ymmärrä "yli varojen elämistä" jos se ei ole köyhyysloukon aiheuttama välttämättömyys. Asuntolaina on eri asia, kun odotellessa ei voi vain olla ilman vaan pitää kuitenkin maksaa vuokraa, jolloin asuntolainan maksaminen on omaisuuden kartuttamista.

Jaa, minä en ainakaan syö luotolla tai mitään tuollaista. Kaikki mitä ostan luotolla on harkittua ja varmaan suurimmalla osalla on näin että ollaan mietitty kanssa että se luotto voidaan maksaa ja on maksettu ennen kuin otetaan uusi luotto.

Vierailija
31/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletti on ostettu osamaksulla, koska se oli halvempi niin kuin könttäsummana maksettaessa.

Vierailija
32/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säästäisi hetken". Heh, yleensä aika kauan saa näillä nykyihmisen tuloilla säästää jos haluaa saada isomman summan kasaan.

Vierailija
33/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, yksi lapsi, mies töissä. Kuukausi sitten hajosi pesukone, oli pakko ostaa uusi osamaksulla kun perheemme nettotulot ovat 1800 josta menee vuokra 860 e. Ei pystytty käteisellä ostamaan. Säästämme joka kk 20 e mutta olin ennen työttömyyttä kotihoidontuella jolloin tulomme olivat todella pienet ja kaikki säästöt menivät. Olen ostanut osamaksulla silmälasit ja puhelimenkin, kun hajosivat samaan aikaan.

Eli aplle tiedoksi, jos pienituloisuus venyy pitkälle ja ei voi säästää, ja jokin hajoaa, on pakko ainakin lapsiperheessä ostaa se imuri tai pesukone osarilla. Meillä ei ole pesutupaa. Toisaalta, sinähän se holtiton olet kun ole ottanut asuntoasi varten ilmeisesti ainakin kymppitonnien osarin. Meillä pesukone korotonta luottoa samoin silmälasini, yhteensä jäljellä 400 e maksettavaa. Pikkurahoja sun  osariisi verrattuna.

Sanottiinko tuossa, että kirjoittajan perhe maksaa vuokranantajalle joka kuussa 860 euroa ja sitten seuraavaksi auottiin päätä asuntolainasta? Tässä oikein malliesimerkki olemattomista taloustaidoista. Vuokralla asuminen on osamaksu, joka ei pääty koskaan ja lisäksi maksuilla ei saa mitään omaksi.

Ja ei, vuokralla asuminen ei sinänsä ole häpeä, jos se on pakon sanelemaa. Totaalisen hölmöä on kuitenkin ensin kertoa polttavansa 860 euroa kuussa vuokraan ja sitten viisastella asuntolainasta. Asuntolaina ja kulutusluoton ero on selkeä. Toinen on sijoitus ja toinen on nimensä mukaisesti kulutusta.

Vierailija
34/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äveriäs kirjoitti:

Olen ehkä poikkeuksellisen vanhakantainen (40 v) ihminen, koska olen aina pitänyt rahaa käyttötilillä tuhansia euroja. Minulla ei ole luottokorttia eikä osamaksuja eikä vippejä. Vain ja ainoastaan asuntolaina. Olen vuosikymmenien saatossa säästynyt isolta määrältä osamaksu- ja luottokuluja ja päin vastoin tienannut korkotuottoa rahalleni.

Ihmettelen miksi nykyihmisille säästäminen on niiiiin mahdottoman vaikeaa, mutta kuitenkin ylimääräistä tuloa on sen verran, että pystytään maksamaan osamaksulla ja kulut päälle?!?! Onko se vaan niin trendikästä olla koko ajan tilit miinuksella ja pistää kaikki raha sileäksi saman tien?

No, tiedät itsekin vastauksen. Kaupat myy osamaksulla, jopa ilman korkoa, koska ostopäätöksen kynnys madaltuu. On helpompi ostaa hieman kalliimpi, kun sen säästää jälkikäteen. Kun ole oikeasti säästänyt vaivalla 500 euroa, tuntuu, että se läppäri voisi sittenkin olla vain 300 euron arvoinen.

Trendikkyydestä ei tiedä, mutta minusta ei ole kovin "pihiä" pitää useita tuhansia euroja käyttötilillä. Pari-kolme tonnia keskituloisella ymmärrän, mutta yli viisi tuhatta alkaa olemaan jo laiskuutta. Pitämällä puskurin esim. lyhyen koron rahastossa (pitkän koron rahastosta puhumattakaan) säästää kyllä vuositasolla moninverroin esim. luottokortin vuosikulut (joka pitää kuitenkin olla auton vuokrausta, hotellivarausta tai esim. PayPalia varten) Toki joku voi sanoa, ettei "mulla satanen pari vuodessa niin tunnu", mutta sitten on turha nyrpistellä nenäänsä osamaksajille, jotka maksavat kännykästään 6 kk:n aikana ainakin 15 euroa ekstraa.

Itse pienituloisena tuoreen lapsiperheen vanhempana pidin joskus tilin aina käytännössä tyhjänä ja maksoin kaikki Lindex-Visalla. Aina neljännesvuosittain sain 30-60 euron edestä Lindexin lahjakortteja (löytyi käyttöä lapsiperheessä) ja lyhyen koron rahastoni vuosituotto oli 60-70 euron luokkaa. Tämä kaikki maksoi Visan vuosimaksun 24 euroa ja tietysti vaivaa ja huolellisuutta, mutta rahoistani olen tarkka joka tapauksessa, niin en laskenut sitä" hinnaksi".

Vierailija
35/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä en ainakaan syö luotolla tai mitään tuollaista. Kaikki mitä ostan luotolla on harkittua ja varmaan suurimmalla osalla on näin että ollaan mietitty kanssa että se luotto voidaan maksaa ja on maksettu ennen kuin otetaan uusi luotto.

Niin mutku täällä nyt jankutetaan sitä, että ennen kuin ottaa sen uuden luoton, niin pitäisi laittaa sen luotonmaksun verran sivuun ja sitten ei joutuisi tahraamaan itseään ottamalla lainaa.

Vakavasti puhuen, eikö nyt jokainen hankinta pidä harkita tarkkaan? Suuremmat tietysti tarkemmin kuin pienemmät. Se, että hankintaan tulee otettua luottoa tai maksettua osamaksulla, ei automaattisesti tarkoita harkitsemattomuutta tai väärää päätöstä. Joskus hankinta on pakollinen tulojen hankkimiseksi (esim. auto) tai rahat ovat kyllä olemassa, mutta ne halutaan jättää jostain syystä säästöön/sijoitetuksi tms. ja kauppa nyt sattuu tarjoamaan korotonta osamaksua. Näissä kaikissa tapauksissa(kaan) ei itse luotto tai osamaksu saisi vaikuttaa ostopäätökseen. Auton tulisi vastata tarkoitustaan, eikä olla kalliimpi vain sen takia, kun kk-erä jää niin pieneksi tai kameramallin tulisi olla sitä, mitä ollaan hakemassa. Halpojen osamaksusopimusten taustalla voi kuitenkin aina piillä jotain.

Vierailija
36/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs teillä on perusteluna siihen, että se säästäminen tekee ihmisestä hyvän ja luotolla ostava olisi jotenkin huono ihminen?

Ei kysymys ole siitä, että luotolla ostava olisi huonompi ihminen. Vaan siitä, että luotolla ostavan ostovoima on pienempi kuin sillä, joka säästää ja saa sijoitustuottoja. Haluatko sinä mieluummin käyttää osan palkastasi kulutusluottojen korkoihin vai haluaisitko mieluummin, että palkan LISÄKSI saat vielä osinkoja?

Nämä on ihan yksinkertaisia valintoja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään. Kumpaan joukkoon haluat kuulua?

Mutta ap:han piti "tuhansia euroja käyttötilillä". Noiden käyttötilien korko on niin onneton, että ei siinä kyllä suurtakaan hyötyä tule.

Muuten ap:n kanssa samaa mieltä, mutta kyllä meillä se puskuriraha on parempikorkoisella tilillä, meidän pankissa nimeltään sijoitustili, jossa on rajoitettu määrä nostoja vuodessa ja parempi korko kuin käyttötilillä.

Vierailija
37/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. En ole koskaan ottanut mitään osarilla. En ole myöskään ollut ikinä täyspäiväisesti töissä vaan kotiäitinä/opiskelijana/kesätöissä jne. Aina olen saanut säästettyä edes jotain.

Yksi kaveri ottaa omien sanojensa mukaan kaiken mahdollisen osarilla. En tajua miksi.

Vierailija
38/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Säästäisi hetken". Heh, yleensä aika kauan saa näillä nykyihmisen tuloilla säästää jos haluaa saada isomman summan kasaan.

No, sitten osamaksu-/lainasopimuskin kestää kauan. Voithan sellaisen ottaa, mutta sitten täytyy huolehtia, ettei sinä aikana tule tarvetta millekään muulle vastaavalle.

Vierailija
39/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään tajua, miten on ihan hyvin varaa maksaa vaikka 50e osamaksua tästä eteenpäin vuoden verran, mutta 50e/kk säästäminen ei tähän asti on ollut ihan mahdoton ajatus.

Vierailija
40/52 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus ottanut osamaksun. Oli joku isompi ostos tyyliin 2000e ja minulla oli tasan sen verran säästötilillä. En halunnut vetää säästötiliä tyhjäksi. Jos ei olisikaan jonain kuukautena varaa maksaa osamaksua, niin sitten säästötiltä maksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan