Näetkö peiliin katsoessasi kaunottaren, mutta ihmisten ilmoilla huomaat, ettei kukaan kiinnitä sinuun huomiota?
Et todennäköisesti ole kaunotar muiden silmissä. Olet luonut itsestäsi sellaisen kuvan, kuin minkä näet peilistä. Peili ei ole totuus.
Mutta ei sinun pidä masentua. Sinä ja vain sinä olet ainoa, joka on nähnyt sinut peilistä sinun silmin. Kun vertaat peilikuvaasi sinusta otettuun videokuvaan saatat ajatella, että olet kamalan näköinen. Mutta harva niin ajattelee. He ovat nähneet sinut sellaisena kuin olet, eivät he ole nähneet sinua koskaan sellaisena millaisena itse itsesu peilistä näet. Toki eri asia on, jos olet julkaissut itsestäsi omasta mielestäsi onnistuneita kuvia, ne todennäköisesti ovat kaunistellumpi kuva todellisuudesta - siksi ne miellyttävätkin.
Toki on olemassa oikeasti (livenä )kauniita, mutta heidät kyllä huomataan ihmisjoukossa ja upeimpia kaunottaria tullaan pyytämään töihin, joissa kauneutta voidaan hyödyntää.
Jos siis ihmettelet miksei kukaan kiinnitä sinuun huomiota vaikka peilissä näet kansainvälisen kaunottaren olet todennäköisimmin muiden silmissä tavallinen, nätti, kivannäköinen, sievä , viehättävä.
Itselleni tästä jutusta tuli hyvä mieli. On helpottavaa tajuta etten ole muiden silmissä niin kamalan näköinen kuin mitä itse kuvissa näen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/23/miksi-naytat-valokuvissa-aina-n…
Kommentit (57)
Mitä te huippumalleja sotkette kaunottariin? Huippumalli on muuntautumiskykyinen. Hänestä tehdään meikillä kuka tahansa.
Näen peilistä taviksen/ruman, saan kehuja mutta ihmiset tuijottaa vihamielisesti ja kuvissa ja videolla näytän ihan ok:lta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te huippumalleja sotkette kaunottariin? Huippumalli on muuntautumiskykyinen. Hänestä tehdään meikillä kuka tahansa.
Totta. Suurin osa huippumalleista on kaukana klassisesta kauneusihanteesta. Vartalo ja muuntautumiskyky ovat heillä tärkeimmät tekijät ulkoisesti.
Itse näytän kotipeilissä aika hyvälle, mutta sitten muualla taas samalle kuin kuvissa eli naamasta tulee jotenkin turpea ja silmät painuu kuoppiinsa. Tavattoman ärsyttävää. Taidan olla tosiaan harhainen omasta ulkonäöstäni. Ihan mielenkiintoinen uutinen.
Kun katson itseäni peiliin näen siellä vain minut. Harvoina päivinä saatan todeta näyttäväni kauniilta, useimmiten näytän tylsältä, tavikselta tai kiinnitän huomiota huonoihin puoliin. En kuvittele olevani mikään hirveän ruma, mutta en kyllä mitenkään kauniskaan. Semmonen varjo pimeydessä, jonka näkee vain taskulampun kanssa, vaikka ulkonäköä on harvoin kehuttu mutta mistä minä tiedän jos tyypit yrittää olla vain kohteliaita...
Näen ihan tavallisen nätin naisen. Kehuja ja katseita olen kyllä saanut. Mutta se kai johtuu siitä että muutamakin on sanonut että minussa on ns. sitä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pikemminkin päinvastoin. Olen mielestäni melkoinen harmaavarpunen tai suorastaan ruma, mutta ihmisten ilmoilla saan paljon kehuja.
Ootko myös näitä nelikymppisiä, joita kaikki luulevat aina kakskymppiseksi? ;)
Mielenkiintoinen aloitus ja ketju :)
Itse näen peikistä vanhan ja väsyneen naisen. Se ei haittaa minua . Olen aina ollut tavis. En nätti enkä ruma. Aina olen saanut olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on niin, että peilistä katsoo kaunis nainen, videokuvassa olen myös edustava mutta muiden ottamissa valokuvissa näytän ihan oudolta enkä todellakaan edustavalta. Minua on kehuttu myös livenä paljon kauniiksi, en käsitä miten epäonnistun valokuvissa aina... Videot tosiaan myös ovat oikein kivannäköisiä mutta pysäytyskuvissa huomaa taas että jotain tapahtuu. Olenkohan sitten jotenkin niin ilmeikäs, että liikkuvassa kuvassa naama on ok mutta paikallaan ei?
Mä samaistun tähän. Ja olen huomannut saman myös muiden ihmisten kohdalla. Kakosulotteiset kuvat epäonnistuvat lähes aina ja livenä tai liikkuvassa kuvassa näyttää hyvältä.
Minä en oikeasti yhtään tiedä mitä muut ihmiset ajattelevat ulkonäöstäni, miehet erityisesti. Kukaan ei ole ikinä sanonut rumaksi, mutta en ole mitään ylistäviä kehujakaan saanut ja tuntuu, että en herätä mitään tunteita ihmisissä, kun kävelen väkijoukossa...Minulla on yksi kaveri, joka usein kehuu ulkonäköäni ikään kuin tietäisin olevani kaunis ja muutenkin kaikki kommentit mitä olen ulkonäöstäni saanut ovat olleet positiivisia. Ainakin pari-kolme ihmistä on kehunut mallin näköiseksi, mutta oikeasti tuo on varmaankin ollut sanahelinää, koska en ole tarpeeksi laiha (ihan hoikka olen kylläkin) ja minulla ehkä vähän perunamaiset kasvonpiirteet, eivät ollenkaan niin sirot tai omaperäiset kuin mallilla pitäisi olla.
Tunnistan jollakin tavalla itseni otsikosta, sillä pidän itseäni oikeasti ihan suht. kauniina, mutta ihmisten ilmoilla olen melko "näkymätön" jollain tavalla...Joskus kyseenalaistan, että olenko kaunis ollenkaan, koska välillä tosiaan tuntuu, että en laisinkaan, mutta olen kyllä satunnaisesti saanut myös todella positiivisia kommentteja ulkonäöstäni.
Uskotteko että ennen julkisuuttaan esim. Adriana Lima sai olla rauhassa muiden katseilta? Kun täällä väitetään ettei kaunottaria mukamas huomioida. Kyllä ne huomioidaan. Jos Adrianaa ei olisi huomioitu ei hänestä myöskään olisi tullut yhtä kuuluisimmista huippumalleista.
Uskallan väittää, että suurin osa täällä kommentoineista naisista on oikeasti kauniita/hyvin kauniita. Pois turha vaatimattomuus ja epäileväisyys. Itsetunnolle tekee ihmeitä kehua itseään ääneen silloin, kun siihen on aihetta.
Ja kun joku kehuu sinua, ota se positiivisena kehuna. Ei kaikesta tarvitse etsiä sitä negatiivista aspektia:)
Minä rakastan itseäni ja jos joku on eri mieltä esim. ulkonäöstäni, ajattelen, että hänellä on huono maku. Ja joskus valokuvat ovat vaan surkeita - useimmiten.
Sinä näet peilistä kasvot. Voit hyvin olla kaunis.
Pontti on siinä, että kasvoja ei huomata väenpaljoudesta. Se, mikä pistää silmään, on ryhti, se miten kantaa itsensä. Näitä kadulla katsotaan. Oli naama millainen hyvänsä.
Jopa Marilyn osasi olla halutessaan näkymätön. Tämä oli jossain elämänkertakirjassa, kun oli kertonut kaverille "laittavansa Marilynin päälle" halutessaan. Jos hän käveli hymyttömänä ja "normaalisti", häntä ei välttämättä edes tunnistettu. Kun taas veti roolin ylle, muutti ryhtiä, laski silmäluomia, otti hymyn, käveli keimaillen, hitaasti, katsoen - kaikki huomasivat.
Tämä toimii monella tavallisella ihmiselläkin.
Lisäksi osa malleista on livenä aivan erilaisia kuin kuvissa. Erityisesti miesmalleista saa todella upeita, maskuliinisia kuvia ja livenä saattavat olla ihan kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Näen kotona peilistä hyvännäköisen naisen, mutta valokuvissa ja ulkona jossain kaupan peilissä tuijottaa järkyttävä turvonnut läskikasa!
N23
Mulla ihan sama juttu. Ja siis mä olen vaa'ankin perusteella jonkun verran ylipainoinen (162/81) mutta kotona peilistä katsottuna mä näytän ihan normipainoiselta ja ok:lta mutta sitten just valokuvissa tai jossain kaupan peilissä mä olenkin oikeasti lihava ja en meinaa edes tunnistaa itseäni.
Tässä viimeisessä kyse on enemmänkin siitä että tietynlainen energisyys ja iloisuus huomataan ja se luo positiivisuutta, eikä sinällään kauneudesta. On iloisuus ja hyvinvointi kaunista, mutta ei se ole ainoa syy miksi huomio kiinnittyy johonkuhun.