Nainen, halutko rintasyövän? Värjää silloin hiuksesi, vahvistaa tuore väitös!
Rintasyöpä ei ole ollenkaan kiva juttu.
Miksi värjätä hiuksensa ja nostaa syöpäriskiä 23 %, kysyy tuore väitöstutkimus.
"Tämä on huolestuttava tulos " sanoo väitöstutkija Sanna Heikkinen (väitös 17.3.2017 Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa).
Jotkut ovat fiksuja ja jotkut eivät, näin se evoluutio menee ja etenee.
Kommentit (25)
No joo, itse harrastan kaikkea muuta niin paljon enemmän syöpäriskiä kasvattavaa, kuten tupakointia ja alkoholin suurkulutusta, että eipä tuo minimaalinen riskilisäys jaksa juuri liikuttaa.
Ilmankos mulla oli r-syöpä jo kolmekymppisenä. Parin löysin jo alle kolmekymppisenä.
Onkohan tuossa väitöskirjassa pystytty erottamaan useiden synytysten (vähentää rintasyöpää) hiusten värjäämisen vaikutuksista. Esim. vl naiset eivät värjää hiuksiaan.
Minä onneksi hennaan hiukseni, niin eipä ole mitään kemikaalisirkusta jumppaamassa päänahassa
Tutkimus osoitti korrelaation, ei kausaliteettia. Koittakaa nyt opetella ero.
"Tutkimus osoitti korrelaation, ei kausaliteettia"
Sinä et näytä edes tietävän mitä nämä santa tarkoittavat, joten älä käytä niitä ja muita sivistyssanoja.
Tuo tutkimus todella antaa ajattelemisen aihetta päänahkansa värjääjille.
No varmaan ihan totta, mutta samaa voidaan kysyä monen asian kohdalla. Miksi polttaa tupakkaa? Miksi juoda alkoholia? Miksi syödä lihaa? Miksi edes hengittää, kun ilmassakin on epäpuhtauksia? Kaikessa on riskinsä, mutta en jaksa kaikkea miettiä ja pelätä.
"No joo, itse harrastan kaikkea muuta niin paljon enemmän syöpäriskiä kasvattavaa, kuten tupakointia ja alkoholin suurkulutusta, että eipä tuo minimaalinen riskilisäys jaksa juuri liikuttaa."
Varmaan se alkaa sinuakin sitten hiukan "liikuttaa" kun saat rintasyövän!!!
Jatka vaan samaan malliin.
Kerrottiinko siinä, monta värjäyskertaa pitää olla? Riittääkö, jos kerran värjää hiuksensa? Itse olen värjännyt viimeksi viisi vuotta sitten kevytvärillä.
Suurin riski oli yli 50-vuotiailla, jotka värjänneet hiukset yli 30 kertaa. Eivät taida hiusvärit olla nykyään ihan samanlaisia kuin ennen. En silti sano, ettei riskiä olisi.
Oon 35v ja värjännyt varmasti hiukset ainakin 30 kertaa elämäni aikana. Nyt en ole värjännyt yli vuoteen, enkä takuulla värjää enää. Onkohan silti kovinkin kohonnut riski? Kyllä sitä on tyhmä kun on tuollaista myrkkyä päänahkaan hieronut...
Jos haluaa välttyä todennäköisesti kokonaan syövältä kannattaa lopettaa sokerin syönti.
Onko totta ,että jotkin ehkäisyvälineet esim.hormonikierukat jne. kasvattavat myös rintasyövän mahdollisuutta?
Hormonikierukka on se suurempi riski.
Ja kaikkihan nykyisin "aiheuttaa syöpää". Oikeasti alttius syöpiin on geeneissä ja elämäntavoilla voi vain yrittää vaikuttaa tilanteeseen.
Suurin ongelma kuitenkin on auringonotto. Kuinkas moni teistä on AINA käyttänyt suojakerrointa? Kerrankin palaminen riittää siihen että melanoman riski on todellinen. Hiuksiaan värjänneillä ja värjäämättömillä.
Onko sinulla jokin erityinen syy siihen, että sivuutit artikkelissa mainitun hormoniehkäisyn joka on suurempi riski?
"Heinäkuussa syödään eniten jäätelöä. Heinäkuussa kuolee eniten vanhuksia. " Johtopäätös?
Jaa, Hormoniehkäisy se suurempi haitta oli. Pari kertaa vuodessa hiusten värjäys on pientä sen rinnalla, onneksi en joutunut käyttämään hormoniehkäisyä kuin pari vuotta nuorena, ennen kuin sai jättää lopullisesti pois.
Lääkäri kirjoitti:
"No joo, itse harrastan kaikkea muuta niin paljon enemmän syöpäriskiä kasvattavaa, kuten tupakointia ja alkoholin suurkulutusta, että eipä tuo minimaalinen riskilisäys jaksa juuri liikuttaa."
Varmaan se alkaa sinuakin sitten hiukan "liikuttaa" kun saat rintasyövän!!!
Jatka vaan samaan malliin.
'
Kuolematta täältä kukaan pääse muutenkaan. Syöpäkin on arpapeliä kenelle tulee ja kenelle ei. Jännä että niille urheilullisille, päihteettömille ihmisillekin on tuttavapiirissä se syöpä pamahtanut, siinä missä lähihuoltoaseman pummi on ryypännyt lasinpesunesteestä lähtien päivittäin jo 20 vuotta ja edelleen hengissä kulkee. Mieluummin nautin elämästä enkä pelkää kaikkea mahdollista.
-ohis
En värjää hiuksiani.